AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Jeg er 17 år og har aldri hatt en sparekonto. Jeg har en bankkonto med 3 tusen kroner på, og det er det. Jeg har ikke rett på grunnstipend eller noe, så jeg lurer på hvordan jeg i det hele tatt kan få flyttet ut eller komme i gang med livet, ta lappen og alt slik? Mine foreldre bruker pengene sine på ferier (f.eks London, Spania), mens jeg er hjemme alene og går på skolen. De aller fleste får et lite forsprang med hjelp av foreldrene sine i form av penger, men jeg må jobbe for de selv. Jeg hadde en sommerjobb denne sommeren, men har ikke funnet en fast jobb for de fleste steder må man ha fylt 18. Er man ikke nødt til å ha en egenkapital for å søke om lån til penger og? Jeg får ikke lov til å bo hjemme til jeg er 25 akkurat. Anonymous poster hash: cfe34...c09
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Vent til du er 18 og skaff deg en jobb. Anonymous poster hash: c7fdd...3fc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 dersom du begynner å studere etter videregående får du støtte fra lånekassen Anonymous poster hash: e3225...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Man må bare slite seg gjennom studielivet på minimum og jobbe når man kan, når du er utdannet og får deg fast jobb får du starte på livet som de fleste andre. Eneste sparekontoen jeg hadde var 15000 fra konfirmasjonen, men fikk førerkortet. Anonymous poster hash: ecfdd...459
Pottah Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Vel, det er bare å opprette en sparekonto i nettbanken det. Så lenge du er 17 og går på vgs har du rett på grunnstipend, så bare å søke. Er ikke så mye, rundt 1000 kroner dersom du bare har rett på det, men bedre enn ingen ting Synes det er litt rart at foreldrene dine ikke har laget en sparekonto for deg, hva har du gjort med penger du har fått til bursdag/jul/konfirmasjon? Mine penger ble satt inn på en konto som jeg fikk tilgang til da jeg ble 18, men ikke før det. Tror også det varierer veldig hvor mye man får av foreldrene i "forsprang". Jeg er selv 18, fikk jobb som 17-åring. Jobbet annenhver lørdag så det går ikkke utover skolearbeid, og tjente et par tusen i måneden. Penger må du spare selv. Er nok ganske vanlig å få penger til å få lappen da. Jeg fikk 20 000 av morfar (alle barnebarna fikk det) til å bruke på lappen, men det var også det. Fikk rundt 1000 kroner i stipend mens jeg bodde hos mamma (fordi hun var under inntektsgrensa og ikke har giftet seg med forloveden enda), og sparte de pengene + de jeg tjente selv. Flyttet ut i september, noen måneder etter 18-årsdagen min. Hadde akkurat nok på sparekonto til å betale depositum+ husleie for den første måneden før jeg fikk stipend fra lånekassa. (ja, der gikk hele sparebeløpet jeg har spart opp gjennom livet). Og nå jobber jeg litt, får barnebidrag og stipend m/lån. Er også barnevakt for en lærer på skolen, og for mamma innimellom og tjener litt på det ved siden av. Ble visst litt rotete dette, men anbefaler deg å skaffe seg deg en jobb og sette inn i sparekonto, så får du etterhvert råd til lappen og depositum til å flytte ut.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Vel, det er bare å opprette en sparekonto i nettbanken det. Så lenge du er 17 og går på vgs har du rett på grunnstipend, så bare å søke. Er ikke så mye, rundt 1000 kroner dersom du bare har rett på det, men bedre enn ingen ting Utstyrstipend er det hun har rett på. Og det varierer hvilken linje hun går på. Anonymous poster hash: c7fdd...3fc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Utstyrstipend er det hun har rett på. Og det varierer hvilken linje man* går på. Anonymous poster hash: c7fdd...3fc Anonymous poster hash: c7fdd...3fc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Jeg var i samme situasjon som deg. Lappen betalte jeg selv med penger fra sommerjobb (betalte kjøretimene en stund på etterskudd men fikk aldri noen anmerkning om det) og hadde litt stipend siden foreldrene mine tjener dårlig. Når jeg var 18 og 19 jobbet jeg hele sommerferien, bortsett fra en uke fri det ene året. Etter VGS tok jeg et friår og jobbet i hjemmesykepleien, da tjente jeg godt til å kunne sette inn på bsu etterpå. Går nå på høyskole men jobber hver 3. helg på sykehjem og har utbetalt tilsammen 11 000 i mnd med lønn og stipend, klarer meg fint. Får til å spare siden jeg får feriepenger fra i fjor og skal jobbe i sommer også Når du først har begynt å jobbe, vil du jo til året etterpå få utbetalt 12% av det du tjente året før i feriepenger, og da vil du bli ivrig på å jobbe mer slik du får mer året etter Har nå 70 000 på bsu og 10 000 utenom, så det kan gå dersom du jobber beinhardt og finner en jobb hvor du kan jobbe helger ved siden av skole (f.eks søndagsåpen butikk om du ikke vil jobbe på sykehjem). Anonymous poster hash: 2b092...3c7
Chloe- Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Du jobber deltid + i alle ferier, tar lån i lånekassen og bor i leid bo, slik som de fleste av oss andre starter livet. Skjønner ikke at dette er så buhu? 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 Du jobber deltid + i alle ferier, tar lån i lånekassen og bor i leid bo, slik som de fleste av oss andre starter livet. Skjønner ikke at dette er så buhu? Det er buhu siden det er umulig å finne jobb nå, og det er vanlig å få penger fra foreldrene sine om man ikke får stipend. Det billigste å leie koster minst 6 tusen i måneden, om jeg bor med fremmede når jeg er 18. Anonymous poster hash: cfe34...c09
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Anbefaler å åpne sparekonto! Anonymous poster hash: f8dc2...670
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 Oh-my-fuckings-god, seriøst?! Jeg har aldri fått noe, hverken lappen eller sparekontoer av mine foreldre. Med en mor som var uføretrygded og en far som jobbet baken av seg for å få endene til å møtes så var det aldri noe til overs. Vi manglet aldri noe, men det var sjeldent noe ekstra. Men det ble da jaggu folk av meg også! Studerer du og har en deltidsjobb ved siden av så går det rundt. Alle kan få en deltidsjobb hvis de virkelig vil. Heng opp lapper om barnepass, rengjøring, plenklipping osv osv. Det handler bare om å ikke være kresen.Anonymous poster hash: 581c5...6ca 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 Det eneste jeg har fått av penger fra foreldrene mine, var 3000 kr til konfirmasjonen. Fikk meg min første sommerjobb da jeg var 16, flyttet på hybel samme høst og levde da på mine oppsparte sommerjobbpenger + borteboerstipend, delte en liten kjellerleilighet med 2 jenter jeg aldri hadde møtt før. Rommet mitt var på ca 6 kvm og med et vindu jeg KANSKJE kunne ha klart å åle meg ut gjennom. Foreldrene mine hadde på den tiden så dårlig råd at de takket meg for å ha flyttet ut, for nå kunne søsknene mine få hvert sitt rom og foreldrene mine hadde råd til ordentlig mat hele måneden, for det ble 4 å dele matpengene på istedenfor 5. Fra jeg var 18 til 25 jobbet jeg annenhver sommer, hadde en jobb på 10-15 timer i uka ved siden av studiene et par år, tok et friår der jeg jobbet ca 13-14 timer 6 dager i uka for å spare opp penger, og tok fullt lån og stipend for å ha litt i bakhånd selv om jeg forsøkte å spare mest mulig av lånet for senere tilbakebetaling. Tok førerkort da jeg var 20 (100% betalt av meg) og kjøpte et vrak av en bil (igjen med egne penger) da jeg var 21. Da jeg følte meg ferdigstudert da jeg var 25 betalte jeg tilbake studielånet, jobbet et halvt år for å spare opp penger igjen, og dro ut for å oppleve verden. Men jeg sløste aldri bort penger på dyre klær, røyk, alkohol eller ferier i løpet av studietiden. Anonymous poster hash: a0a80...155 1
Kjempeliten Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 Jeg hadde lite penger på din alder.. Nå studerer jeg og hadde ikke noe ekstra penger annet enn noe jeg hadde spart fra sommerjobb. Når du begynner å studere kan det være lurt å opprette en sparekonto, men like lurt kan det være å gjøre det nå og hvis du ikke har tenkt å bruke opp alle pengene dine:) Du trenger ikke ha noe penger for å ta opp studielån. Du trenger bare studieplass. Huslån og sånn trenger du ikke tenke på før du har fått deg fast jobb:) Det er helt normalt å være blakk i en alder av 17. Jeg var det selv. Og det går bra med meg altså. Studerer og bor i egen hybel.
Chloe- Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Det er buhu siden det er umulig å finne jobb nå, og det er vanlig å få penger fra foreldrene sine om man ikke får stipend. Det billigste å leie koster minst 6 tusen i måneden, om jeg bor med fremmede når jeg er 18.Anonymous poster hash: cfe34...c09 Det er ikke sånn at man "ikke får stipend" når man begynner på universitetet. Da er du også over 18, og du kan skaffe deg en jobb. Depositumet betaler du med midler du jobber for sommeren før. Slutt å vær så sytete. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #16 Skrevet 19. februar 2014 Jeg er selv 18, fikk jobb som 17-åring. Jobbet annenhver lørdag så det går ikkke utover skolearbeid, og tjente et par tusen i måneden. Det er det jeg ikke skjønner, hvordan noen kan jobbe annenhver lørdag og likevel få et par tusen i mnd i lønn, når andre jobber flere dager i uken og helger men likevel få utbetalt mindre enn en som jobber så lite. (Liten skatteprosent) Anonymous poster hash: 1044d...e80
Pottah Skrevet 19. februar 2014 #17 Skrevet 19. februar 2014 Jobbet 8 timer to lørdager med en timeløn oå ca 111 kroner. Så tjente vel 1600 kroner i måneden, beklager! Gikk under skattekortet i fjor, men nå som jeg har blitt 18 gikk timelønnen opp til 145 kr i timen, og jobber vanligvis 2 kvelder i måneden i tillegg til lørdager så vips har jeg 4000 i lønn Det er det jeg ikke skjønner, hvordan noen kan jobbe annenhver lørdag og likevel få et par tusen i mnd i lønn, når andre jobber flere dager i uken og helger men likevel få utbetalt mindre enn en som jobber så lite. (Liten skatteprosent) Anonymous poster hash: 1044d...e80
Pengebingen Skrevet 19. februar 2014 #18 Skrevet 19. februar 2014 Anbefaler deg å opprette en sparekonto. Du kan jo f.eks kontakte din lokale bank, så hjelper de deg med det. Mulig foreldrene dine må signere på opprettelsen siden du ikke er myndig. Men når du blir 18 kan du velge hvilken bank du vil, og da bør du se etter sparekonto med best mulig rente! Oftest online-banker uten filialer. Hvis du bor hjemme har du vel få utgifter? Hvis du jobber, eller får litt i stipend, bestem deg for å spare halvparten hver måned. Sette det på konto med en gang du får pengene, og klar deg med resten. Slik vil jo beløpet på konto sakte øke. Vil du ha lappen f.eks må du nok finne deg en jobb så du får spart mye mer og kan ta lappen raskere. Mange jobber som ikke krever at du er 18! Gå avisruter, der kan du tjene mye hvis du jobber mye! Noen går både morgen og ettermiddag, samt helger, og tjener godt på det. Uten utgifter har du raskt nok til lappen så lenge du ikke bruker opp pengene på annet! Husk å alltid tenke på prioriteringene, om fest, ny mobil, klær osv er viktigere enn f.eks penger til lappen, bil eller boligsparing. Det burde være opplagt å bruke minst mulig penger på tull og forbruk, og spare mest mulig til slike viktige ting som koster mer Lær deg sparing tidlig - og å jobbe mye for å få satt penger på konto - så vil det gå deg godt økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #19 Skrevet 19. februar 2014 Det er buhu siden det er umulig å finne jobb nå, og det er vanlig å få penger fra foreldrene sine om man ikke får stipend. Det billigste å leie koster minst 6 tusen i måneden, om jeg bor med fremmede når jeg er 18. Anonymous poster hash: cfe34...c09 Det er massevis av jobber du kan få før du er 18. Klesbutikker f.eks. Søk overalt. Det er ingen som har mye penger på din alder, det er ikke vanlig å få masse penger av foreldrene sine. Du må jobbe lørdager og kanskje en ettermiddag i uken, også må du ikke bruke så mye av det du tjener. Når du begynner å studere får du studielån, eventuelt kan du ta et friår etter videregående og kun jobbe. Da får du mye penger. Anonymous poster hash: b4c8d...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Jeg tror ikke det er vanlig å få et spark i baken av sine foreldre. Ja, jeg hadde sparekonto da jeg var liten, men bare sånne småbeløp, typ et par tusen. Konfirmasjonspengene mine ble brukt på diverse, pc, sydentur med venninner, klær osv. Jeg startet med sommerjobb da jeg var 15-16, og fikk fast jobb etter skolen da jeg var 17. Tjente ca 8000kr hver måned, og det gikk ikke utover mitt sosiale liv eller skolen, jeg bare trives med å ha mye å gjøre. Mamma og pappa har alltid vært tilgjengelig med penger hvis det har vært krise, men aldri hjulpet meg med å spare. Jeg har lært den "harde" veien, og da jeg var 17 var det kjempestor å ha så mye penger hver måned. Som jeg brukte på klær, kinoer osv.. Tok lappen uten hjelp, flyttet hjemmefra da jeg var 19, uten hjelp. Har fått av lånekassen da jeg studerte. Nå har jeg flyttet hjem igjen for å spare lønningen min hver måned slik at jeg får egenkapital til bolig, er 22 år. Så lønner seg jo å starte tidlig, men har egentlig ikke hørt om at foreldre sparer for en. Jeg har ei venninne som har vært flink til å spare hele livet, alltid ønsket seg penger til jul - bursdag osv, aldri fått gaver, og satt pengene rett inn på sparekonto. Hun hadde vel 200 000 ca da vi var 19, som hun nå har brukt opp på å gå på BI. Anonymous poster hash: 1fd19...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå