Gå til innhold

Hva kan man forvente av en barnehageansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en interessant diskusjon med en venninne som fortalte at hennes venninne jobber i barnehage. Og denne venninnen sier rett ut at hun ikke er glad i noen av barna som er i barnehagen, og noen av dem liker hun ikke heller. Hun sier at hun trøster dem, hjelper dem, passer på dem og alt det der, men hun har ingen følelser for dem når hun gjør det.

Min venninne var sjokkert og mente at dette er et omsorgsyrke og at man da som en del av jobben er nøtt til å «føle» omsorg. Jeg derimot tenker at det er en jobb som alle andre og man kan ikke forvente noe annet enn at personen skal «handle» omsorgsfullt (altså trøste, mate skifte, samhandle etc.)

Hva tenker dere? Hva kan man forvente av en person som jobber i barnehage?

Anonymous poster hash: fee49...2b8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun oppfører seg profesjonelt og gjør jobben sin trenger hun ikke føle noe som helst synes jeg. Som lege eller sykepleier går man jo ikke rundt og blir glad i pasientene sine heller.

Anonymous poster hash: 14232...d36
  • Liker 23
Skrevet

men er det ok at hun "misliker liker" enkelte av de?

Skrevet

men er det ok at hun "misliker liker" enkelte av de? Anonymous poster hash: fee49...2b8

Er det ok at en burikkansatt "misliker"enkelte kunder?

• Liker 2
Skrevet

men er det ok at hun "misliker liker" enkelte av de?

Så lenge det ikke er synlig for noen kan hun føle hva hun vil. Dersom hun forskjellsbehandler fordi hun ikke liker noen av barna er det ikke greit.

Anonymous poster hash: 14232...d36

• Liker 16
Skrevet

Jeg tenker at så lenge hun ikke viser at hun misliker noen av barnet, så får det være. Jeg har selv barn, og jeg kan ikke forvente at alle syns hun er like fantastisk som jeg syns :) Så lenge de som jobber med henne oppfører profesjonelt og ikke behandler barnet som de misliker urettferdig kan jeg ikke gjøre noe mer. Er selv sykepleier, og jobber med barn. Jeg personlig tenker ikke over om jeg liker eller misliker barnet. Men jeg forstår at kanskje noen kan gjøre dett.

Anonymous poster hash: 98af8...6fc
  • Liker 3
Skrevet

Er det ok at en burikkansatt "misliker"enkelte kunder?

klart, det er lov å direkte hate kunder, men de er jo ikke i noe omsorgsyrke da ;)

• Liker 1
Skrevet

klart, det er lov å direkte hate kunder, men de er jo ikke i noe omsorgsyrke da ;)Anonymous poster hash: fee49...2b8

Hva med vernepleire? Mange eldre kan være vanskelige å hanskes med.

• Liker 2
Skrevet

Vet om ei sånn som jobber i bhg selv. Barna løper ut av rommet hun er i. Det sier litt, barn merker sånne ting.

Anonymous poster hash: 6c7f6...ba4
  • Liker 5
Skrevet

Et barn vil merke om en voksen misliker dem, uansett hvor flink de er til å skjule det. Jeg for min del har blitt glad i barna jeg jobber med, noen fortere enn andre. Til tross for at noen har vært enklere å bli knyttet til enn andre så har jeg vært profesjonell i jobben min og gitt hvert barn omsorg og gjort mitt for at de skal føle seg sett. :)

• Liker 3
Skrevet

Jobber hun der kun for penger da?

Skrevet

Jobber hun der kun for penger da?

Tja si det... Hun har sagt ting som at hun tar dem på fanget og stryker dem på ryggen når de gråter, men er egentlig mest opptatt av å ikke få snørr på seg.

Skrevet

Hørtes ut som ei pirkete og fæl kjerring. Rett og slett. Håper noen ser den hun egentlig er med tiden.

Kommer alltid hjem med noe på buksa etter jobb, som regel rein den første timen jeg er på jobb.

Har fått nuss over hele munn og nesa, på nesa og flere koser hvor jeg kjenner at snørret deres ligger igjen på kinnet mitt. Gjør meg ingenting!

• Liker 3
Skrevet

Jobber selv i et omsorgsyrke. Det er enkelte jeg ikke liker, men likevel er jeg nødt til å behandle pasienten med respekt på lik linje med de andre. Synes ikke man kan forvente at man skal føle med alle pasienter / barn i barnehagen; det er en jobb på lik linje med andre jobber, bare at man her må opptre mer omsorgsfullt :)

• Liker 8
Skrevet

Er det så ille at hun passer på å ikke få snørr på seg da? Jeg ville heller ikke ønsket å bli neddynket i snørr. Man kan ikke tvinge seg selv til å føle omsorg. Så lenge hun tar dem på fanget, trøster, passer på og alt det der kan ingen forvente noe mer.

Anonymous poster hash: 9db23...937
  • Liker 9
Skrevet

Jeg forventer faktisk at en barnehageansatt yter omsorg utover bleieskift og påkledning. De blir en erstatning for foreldre og familie når barna er i barnehagen.

Er man ikke villig til å engasjere seg i barna, har man ikke noe i barnehagen å gjøre.

Barn har ingen forutsetning for å skjønne at det er "jobb" for den ansatte.

Det er en sånn uengasjert hos oss om dagen også og ungene går i lange baner rundt henne. Håper hun slutter snart, hun har virkelig ikke noe der å gjøre.

• Liker 13
Skrevet

Enig med Schaden, klart ungene merker mangel på engasjement. Det gjør jo vi voksne også, når noen bare "bærer over" med oss. Hun trenger ikke føle dyp kjærlighet til hvert barn, men hun bør glede seg med dem og føle med dem når noe er leit, ha empati og ikke være "flat".

• Liker 4
Skrevet

Enig med Schaden, klart ungene merker mangel på engasjement. Det gjør jo vi voksne også, når noen bare "bærer over" med oss. Hun trenger ikke føle dyp kjærlighet til hvert barn, men hun bør glede seg med dem og føle med dem når noe er leit, ha empati og ikke være "flat".

Enig i denne. Om hun bare går rundt som en zombie (Dere vet hva jeg mener..) eller om hun tar initiativ, smiler, ler, viser omsorg er veldig ulikt.

Anonymous poster hash: 3f369...679

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg er førskolelærer og jeg blir helt klart glad i mange av barna jeg har i barnehagen. Noen liker en så klart bedre enn andre, men jeg er da profesjonell nok til å behandle alle likt likevel. Barn har da også sine klare favoritter blant de voksne, det er helt naturlig. Noen mennesker har man bedre kontakt og kjemi med enn andre, og det gjelder barn også.

Jeg tenker at så lenge hun gjør jobben sin, ikke forskjellsbehandler og er profesjonell, er det helt greit å ikke være glad i ungene. Vi som jobber i barnehage er forskjellige, og barn skiftes ut hele tiden. Alltid litt trist når et kull slutter, men så kommer det nye, og da er man i gang med ny gruppe.

Noen barn glemmer man aldri, mens andre kan man ikke klare å huske at man har hatt. I løpet av 25 år i yrket, kan jeg ikke knytte meg for følelsesmessig til ungene. Da blir man jo knust hver gang noen slutter.

• Liker 4
Skrevet

Man kan forvente at den som jobber i barnehagen viser omsorg for alle barna. Om h*n egentlig ikke liker noen av dem kan man ikke styre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...