Gå til innhold

Har et "tante-dilemma" -noen som har tanker rundt dette? :)

Anbefalte innlegg

Gjest heartsease
Skrevet

Håper på noen råd/tanker fra foreldre eller andre som har vært borti noe liknende.
Så her kommer altså konflikten:

Jeg er tante til en herlig gutt på 3 år, som jeg har et veldig tett bånd til, og som jeg passer veldig mye. Når jeg passer er det ofte fordi jeg ønsker å ha ham selv, eller fordi min eldre søster og mannen hennes spør om barnepass.

Nå har det seg slik at en liten konflikt har oppstått,
det begynte med at jeg passet ham en helg, og han la merke til at jeg hadde neglelakk på.
Så spurte han om han også kunne få, så jeg sendte en melding til faren hans og spurte om det var greit for de, -og det var det.
Så vi lakket både fingre og tær i farger han selv fikk velge :)
Et par uker senere, var jeg barnevakt en lørdag, og vi var på butikken for å kjøpe lørdagsgodt. Så sa jeg at han kunne få velge en film vi kunne kjøpe og se på.
Han valgte da "Askepott", jeg spurte om han ikke heller ville ha Donald, for han er veldig glad i det, men Askepott var visst tingen.

Min nevø er hverken en "gutte-gutt" eller "jentete", når vi er sammen ser vi på alt fra Cars til Askepott.
Men nå har altså foreldrene sagt ifra til meg om at de ikke liker sånne "jente-ting" og at de syns det blir litt mye.
Jeg kunne forstått dette hvis jeg oppfordret han veldig til det, men han vil jo alt dette selv. Og for meg er det helt uforståelig at dette er et problem??
-Jeg har spurt de akkurat hva som er problemet, og da fått svar som at de er redd han skal bli homo, eller erta fordi han er så jentete.

Jeg har da svart at jeg jobber med barn og har sett mange små gutter med neglelakk fordi de feks. har søstre som bruker det. Og at når barna er så små bryr de seg ikke hvis ikke de voksne gjør noen sak ut av det.
Sa også at jeg syns det er helt hinsides og tro at noen blir homofile fordi de ser Askepott som barn.

Forrige uke toppet det seg da jeg hadde han hos meg, jeg hadde dusja og han lekte i senga mens jeg stelte meg på håret.. Han spurte om han kunne låne føneren, så blåste han i håret mitt -vi tulla siden håret blåste overalt.
Etterpå ville han og stelle håret sitt, han fikk ta i voks selv, og lagde piggsveis også ville han ha en hårspenne.. så fikk han det midt opp på hodet.

Da min søster kom for å hente han ble hun sur fordi han hadde pyntet seg, og da han fortalte at vi hadde fønt.
Hun kom igjen med "jente-argumentene" sine, og sa det høyt så han hørte det.

Da han gikk på do, sa jeg at jeg ikke syns hun skulle si det så han hørte det, og da svarte hun med, at hvis jeg fortsatte med disse jentegreiene kunne jeg ikke få passe ham mer.

***Hva mener dere andre om dette? Går jeg for langt med jentegreiene, eller har jeg et poeng? Kan ikke barn være barn uten merkelapper om gutteting og jenteting??***

-Jeg kan forresten legge til at det er jeg som har med gutten på ski og sykkeltur.
Jeg og min mann har han ofte med på hyttetur hvor han får kjøre snøscooter med min mann osv. Foreldrene er ikke friluftsmennesker så dette hadde han ikke opplevd uten oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes foreldrene er helt på jordet her. Hvis gutten vil se Askepott og ha i en hårspenne, bør han få lov til det.

• Liker 39
Skrevet

Hjelpes for ei skitkjerring søstera di er.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er FLOTT at du stiller opp så mye for gutten og er en god tante! Det setter nok guttens mor også stor pris på.

MEN det er guttens mor som bestemmer. Selv om flertallet nok er enige med deg, og synes dette bare er god og sunn lek for gutten. Du bør forholde deg til hennes "regler" om barneoppdragelsen, selv om du sikkert kan tøye dem litt i ny og ne.

Anonymous poster hash: d4e3f...f79
  • Liker 6
Skrevet

Helt uenig i måten søsteren din oppfører seg på....

Har selv en gutt på 4 år. Når vi står på badet og jeg f.eks. sminker meg, spør han ofte hva det er jeg gjør, og hva de ulike tingene er. Jeg forklarer og spør om han vil ha på seg. Han sier alltid nei, men hadde aldri nekta han hvis han ville.

Samme med hårstikker/pynt. Fant en Hello Kitty-hårklemme som var gjenglemt etter et besøk av en venninnes barn. Han fant den, kom inn til meg og sa at denne hadde *jenta* glemt. Jeg spurte om han ville prøve den, han sa ja, og vi satte den i håret hans. Han så seg i speilet, lo godt og sa at han så ut som ei jente :) Ser absolutt ikke problemet!

Synes søsteren din bør tenke seg litt om. Et anstrengt forhold til dette vil gjøre gutten usikker og tro han gjør "feil" med alt som handler om "jenteting"... Ikke bra!

Anonymous poster hash: 2d936...7e8
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er FLOTT at du stiller opp så mye for gutten og er en god tante! Det setter nok guttens mor også stor pris på.

MEN det er guttens mor som bestemmer. Selv om flertallet nok er enige med deg, og synes dette bare er god og sunn lek for gutten. Du bør forholde deg til hennes "regler" om barneoppdragelsen, selv om du sikkert kan tøye dem litt i ny og ne.

Jeg er faktisk enig i dette. Ikke i at søsteren din gjør rett i det hun sier og gjør, for jeg mener hun driter seg ut her. Men nå er hun nå en gang guttens mor, og hun bestemmer...

Anonymous poster hash: 2d936...7e8

• Liker 2
Gjest Chloe87
Skrevet

Hjelpes, den lille gutten er bare 3 år! Og de er "redd" han skal bli homo? Er det å være homofil en skam? Virker slik ifølge dem. La gutten se på Askepott og føne håret ditt, stakkars liten.

Skrevet

Når jeg var liten fikk jeg guttesykkel som min første tohjulssykkel fordi det var det jeg ville ha. Å gå med skjørt hatet jeg, skulle bare gå med shorts som den litt eldre nabogutten hadde som jeg så opp til. Kan ikke si at jeg har tatt særlig skade av det som voksen. Er en feminin dame vil jeg si selv.

Anonymous poster hash: 7d1df...c29

• Liker 5
Skrevet

De er helt på jordet. Gutten beundrer sin tante og vil gjøre som henne, det blir han ikke homofil av.

Da sønnen min gikk i barnehagen, ville han ha strikk i håret. Jeg stusset litt, men tnkte at om gutten vil pynte seg, må han da få lov til det. Da jeg hentet ham i barnehagen, skjønte jeg hvem han så opp til. Dn eneste mannlige ansatte hadde langt hår i hestehale ...

Anonymous poster hash: af42d...27e

• Liker 18
Skrevet

Må si meg enig. Selv om jeg syns søsteren er helt på jordet så er det hun som bestemmer.
  • Liker 1
Skrevet

At treåringen skulle bli homo av neglelakk og hårspenner fikk meg nesten til å tisse på meg av latter.. Selvom det egentlig bare er tragisk

• Liker 8
Skrevet

Da sønnen min gikk i barnehagen, ville han ha strikk i håret. Jeg stusset litt, men tnkte at om gutten vil pynte seg, må han da få lov til det. Da jeg hentet ham i barnehagen, skjønte jeg hvem han så opp til. Dn eneste mannlige ansatte hadde langt hår i hestehale ...

Anonymous poster hash: af42d...27e

Å, så søtt! :rodmer:

Synes søsteren din er overhysterisk, men det er hun som bestemmer :) Ville bare latt det gå om jeg var deg, ville være veldig synd om dette kom mellom dere, når dere har et så godt forhold og du har så god kontakt med sønnen deres :)

Anonymous poster hash: 11fd9...304

• Liker 3
Skrevet

Så jeg kan regne med at datteren min blir traktorlesbe fordi hun "barberer" seg samtidig som meg? Hun har flere ganger fått det som er igjen av barberskum da jeg er ferdig, og lånt en høvel uten blad og "barbert" seg.

Jeg anser dette som en del av barns naturlige nysgjerrighet, og det er bare bra at de er det. Nysgjerrige barn er sunne barn, oppfinnsomme, lærevillige og løsningsorienterte.

• Liker 17
Gjest *dragoon*
Skrevet

Ikke rart det finnes så mye mobbing! Man lærer allerede fra så liten alder at man skal være normal og ikke stikke seg ut fordi det er "feil".

• Liker 6
Skrevet

Å være homo er vel noe man blir født til og ikke noe man blir fordi man får prøve litt neglelakk ol. Eller tar jeg helt feil her?

• Liker 7
Skrevet

Herlighet :O Jeg ville ikke nekta gutten noe som helst, heller bare tatt ut den klemma før han ble hentet… Sykt av en mor å kommentere noe sånnt! Er han homo, så er han homo, man kan ikke forhindre det på noen måte. Det eneste som skjer er at følelsene kan bli undertrykte for en tid, han kan fornekte seg selv, føle skam, føle seg distansert fra familien ect… Dersom han i det hele tatt skulle vise seg å være homofil. Jeg ville prøvd å ta en alvårsprat med søstera de, sagt at du ikkje oppfordrer til jenteting, men dersom han vil det selv, så nekter du ham ikke. Det er tross alt snakk om barnefilmer og hårklemmer, ikke prinsessekjole i guttebursdag liksom.

Anonymous poster hash: 1228d...c7f
  • Liker 3
Skrevet

Han er 3 år, da er slikt naturlig og uforske.

Er han likedan når han er 13 skjønner jeg søsteren din litt bedre. Be henne slappe av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er trist at det blir sett negativt på at gutter gjør jenteting. Føler at det er litt som å si at jenter er svake og underlegne gutter (selv om det ikke er bevisst).

Det er din søster og hennes mann som er ansvarlig for oppdragelsen og som har siste ordet, selv om jeg føler de tar feil i akkurat denne saken.

En del nyere forskning viser at homofili er noe man er født som. Og ikke noe man kan utvikle av "propaganda", neglelakk eller Askepott...

• Liker 2
Skrevet

Jenteting kan gjøre gutter homo, MEN det er ikke noe alt i være homofil, ingen kan noe for det og alle er like mye verdt.

Jeg ville respektert gutten sin mor sitt ønske, men synes hun er streng.

Anonymous poster hash: 56281...a34

Skrevet

Veldig trist at søsteren din har et så anstrengt forhold til kjønn og legning. Enda tristere at hun mest sannsynlig kommer til å videreføre dette til sønnen sin.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...