AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Har "slitt" i mange år med at det aldri ser rent og ryddig ut hjemme..har drevet med skippertak og panikkrengjøring før hvert besøk. For et par år siden kom jeg over FlyLady og laget en husarbeidsperm basert på rådene der, men det ble litt mange rutiner å følge så det varte ikke lenge. Da tror jeg man må være hjemmeværende på fulltid, uten små barn;) Men i jula tok jeg permen, og rensket ned de viktigste tingene til en liste. Fordelte det som måtte gjøres på de dagene det passer best. Den listen følger vi hver uke nå, og det har gjort at det alltid ser rent og ryddig ut her! Hva syns dere om den og hva er deres husarbeidsrutiner? Mandag: vasker ned hele kjøkkenet (benk, dører, håndtak, vifte, spisebord...) Vasker eller støvtørker overflater i alle oppholdsrom og soverom Tirsdag: gulvvask m/støvsuging Onsdag: ingenting... Torsdag: vanne blomster Fredag: skrive handleliste for en uke og kjøpe mat. Støvsuge. Skifte sengetøy. Lørdag: vaske bad og do. Pusse speil og vinduer der det trengs. Søndag: vaske klær. Vasker selvsagt kjøkkenbenk oftere enn hver mandag, men tar det ekstra nøye på mandager. Rydder også oppholdsrommene hver kveld når ungene har lagt seg. Endelig har jeg det alltid fint hjemme, uten særlig anstrengelse:) Anonymous poster hash: a8254...37a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Gjør som deg, litt hver dag. Anonymous poster hash: 277b1...bfb
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Støvsuger og vasker badene hver helg. Vasker 2-3 maskiner i uka. Bretter når klærne er tørre. Vasker gulv etter behov, stuegulv og soverom noen ganger i året, gang, kjøkken og bad kanskje hver 14 dag. Vasker kjøkken etter behov. Hvorfor trenger du å vaske ned hele kjøkkenet hver uke?? 1
vimsefrøken Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Min husarbeidsrutine høres ut som den du hadde før. Ett skippertak før besøk. Er rett og slett det eneste jeg har tid til. Barn som skal følges opp, deres aktiviteter, krevende jobb som ofte fører til overtid osv er unnskyldningene mine. Daglig tar jeg jo selvfølgelig oppvask, middagslaging, klesvask, smårydding og tørker av bord og benker, går ut med søppel osv, men allikevel flyter det til enhver tid. Man skulle tro jeg ikke disponerte tiden bra, men når klokka bikker 22:00 om kvelden er stort sett da på døgnet jeg har mulighet til noen av de andre punktene du nevner, og da frister det ærlig talt ikke. Min magre trøst per nå består i at ett lykkelig hjem ikke nødvendigvis behøver å være ett støvfritt hjem 3
strawberry Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Åh, jeg skulle også hatt sånne rutiner! Hadde tidligere en rutine med nedvask hver mandagsmorgen, da jeg jobbet hver mandagskveld, men nå som jeg er student har jeg ingen faste rutiner lengre og må bare ta det når jeg har overskudd til det. Tar kjøkkenbenken når det er behov (når den ser helt jæ**** ut). Tar av og til en skikkelig vaskedag med støvtørk og støvsuging, og gulvvask noen dager etterpå. Badet tar jeg når det ser fælt ut, eller om jeg får besøk (det er så lite at det er bare å vaske speilet og vasken så er man ferdig). Nå har vi nettopp begynt med trappevask sammen med de i leiligheten under, så da vasker vi trapp hver 4. uke. Burde prøve å vaske leiligheten skikkelig samtidig da! Bør absolutt ha bedre rutiner, så følger denne tråden!
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Skjønner ikke hvordan folk får det til å flyte av rot i huset. Man rydder jo ting vekk når man har brukt dem. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Skjønner ikke hvordan folk får det til å flyte av rot i huset. Man rydder jo ting vekk når man har brukt dem. Kunne faktisk ikke vært mer enig! Det var en del av min oppdragelse, å rydde etter meg. Anonymous poster hash: 797b2...163
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 KGdama sa:"Skjønner ikke hvordan folk får det til å flyte av rot i huset. Man rydder jo ting vekk når man har brukt dem."Nei det er det ikke alle som gjør. Dessuten har mange mye mere enn de har plass til, dermed har ting ikke sine faste plasser, dermed flyter det over alt hele tiden. Livet er ikke som på en reklameplakat for noen av oss. Anonymous poster hash: a7970...960 2
Gjest Chloe87 Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Jeg rydder og vasker litt hver dag. Støvsuger og rydder hver dag. Vasker vasken på badet hver dag og toalettet ca to ganger i uken. Vasker gulvet en gang i uken.
helenaa Skrevet 19. februar 2014 #10 Skrevet 19. februar 2014 Jeg ble veldig nysgjerrig på hva som stod på lista di før, ts, den den er nokså omfattende etter renskningen' Selv har jeg ingen andre rutiner enn 'always keep a clean sink'. Resten tas nå og da. Skippertak ved besøk. Klesvask og blomstervanning tas i helga (mannens ansvar)
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #11 Skrevet 19. februar 2014 Hvorfor trenger du å vaske ned hele kjøkkenet hver uke?? Vasker ikke ned heele kjøkkenet hver uke, men der det er flekker og søl. I løpet av en uke blir det i hvert fall her alltid noen flekker på håndtak og dører på grunn av matsøl, sprut eller barnehender. Jeg vasker over vifta, og vasker ovnstopp, kum og benkeplate ekstra godt. Siden jeg gjør det hver uke blir det ikke så mye hver gang. TsAnonymous poster hash: a8254...37a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #12 Skrevet 19. februar 2014 Skjønner ikke hvordan folk får det til å flyte av rot i huset. Man rydder jo ting vekk når man har brukt dem. VI rydder etter oss, men vår toåring gjør det ikke...Anonymous poster hash: a8254...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå