Susa Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Vi tok opp lån i vår lokale bank i 2007, 1,4 mill. Fikk beskjed fra banken om at de ville ha en verdivurdering av gården, noe vi måtte koste selv, 1000 kr. Fikk takst på 2,3-2,4 mill. I mars 2009 bandt vi renta på lånet til 4,9 %. (ar jo ikke lønt seg i ettertid, men jeg ønska å vite hva jeg skulle betale.) Vi bandt renta på millionen, det øvrige, ca 350.000 hadde flytende rente. Jeg stolte på at banken hadde alt i orden, men i september begynte jeg å tenke på at nå er vel snart bindingsperioden gått ut. Så, i banken fikk jeg vite at de hadde lånet med fastrenta innenfor 60% av boligen, men lånet med den flytende renta hadde vi ikke bra vilkår på, så vi betalte 4,8% flytende rente! Jeg sa med en gang ifra om verdivurderingen, og de papirene hadde de ikke i banken, selv om det var de som krevde taksten. Måtte hjem og hente papira, så de fikk se. Lovte å ordne opp i det med en gang. Så var vi i banken i går, for å høre hva renta blir nå, fikk tilbud på 3,95 % flytende rente på hele lånet, alt innenfor 60% av verdien. Vel og bra. Men jeg fant også ut, at de ikke har justert ned renta på det minste lånet, så det har vi fremdeles betalt 4,8 % rente på!!!! Det er jo ikke snakk om så masse penger, men jeg begynner å bli grundig lei banken nå. Kan jeg kreve noe? Hun avslutta faktisk samtalen i går med "det var synd vi ikke har fått justert renta enda da, men det får vi gjøre bot på en annen gang, dere kan jo slippe et gebyr eller noe...!!!"
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Hun tar lettvint på det ja. Jeg ville tatt henne hardt.
Gjest Wei Wei Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Hva var opprinelig avtale angående rentesats på ubundet lån? Dere har 4,8% nå, men hva skrev de det skulle være?
cattleya Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 en venn av meg krevde å få tilbakebetalt det han hadde betalt for mye i lignende situasjon ellers truet han med å bytte bank, og det fikk han. Men det var en sånn liten lokalbank da...
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Hva var opprinelig avtale angående rentesats på ubundet lån? Dere har 4,8% nå, men hva skrev de det skulle være? Den skulle følge den flytende renten. Hun sa den skulle settes ned nesten et poeng, men jeg ba ikke om noe skriftlig..dumt av meg! Er jo jeg som skulle sjekka detta for lenge siden, men når de ikke har gjort noe etter at jeg sa ifra i september, det er jo i hvert fall helt feil! Har kontakta en sparebank 1 for tilbud dag, vurderer å bytte bank, de har lo.favør-lån. Veit ikke om det er noe bra jeg? skal i hvert fall sjekke opp. Endret 18. februar 2014 av Susa
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ville tatt henne hardt. Gjest, du er så grov! Anonymous poster hash: f53aa...8f9 1
Chiquita Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Jeg lurer på hvorfor du ikke har 'fulgt opp' dette selv siden i september... Enkelt for deg å sjekke rentesats allerede i oktober, og bedt om endring da... At du ikke har oppdaget at de ikke har endret før det har gått nesten 6 mnd... Ja, da tenker jeg at du bør ta det litt på din egen kappe også :-/ Banken er neppe ute etter å lure dere, men feil skjer jo. Og det er lettere for dere som forbrukere å følge med på deres situasjon, enn for banken... 2
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2014 Jeg lurer på hvorfor du ikke har 'fulgt opp' dette selv siden i september... Enkelt for deg å sjekke rentesats allerede i oktober, og bedt om endring da... At du ikke har oppdaget at de ikke har endret før det har gått nesten 6 mnd... Ja, da tenker jeg at du bør ta det litt på din egen kappe også :-/ Banken er neppe ute etter å lure dere, men feil skjer jo. Og det er lettere for dere som forbrukere å følge med på deres situasjon, enn for banken... Ja, jeg veit. Har allerede sagt at det var dumt av meg. Men de lovte å ordne opp i det, og da har ikke jeg tenkt så mye mer på det. Med en liten en og jobb, så har ikke overskuddet vært der til noe mer, ikke at det er en unnskyldning men...
Chiquita Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Med en liten en og jobb, så har ikke overskuddet vært der til noe mer, ikke at det er en unnskyldning men... Nemlig. I mine øyne kan jeg ikke se noe som gjør at du ikke kunne ha sjekket dette selv. Svært sannsynlig ligger alle disse info inne i nettbanken, og det er jo bare noen klikk unna... Man har jo et ansvar som forbrukere også. Det er ikke bare å klage i ettertid, etter SÅ lang tid, på noe du kunne ha oppdaget for lenge siden. Nå må du vel bare kontakte banken igjen, for å høre om hvordan det blir videre - NÅR siste rente blir retta opp. Så får du passe på selv at det blir gjort...
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #10 Skrevet 18. februar 2014 Men det er jo noe tull med banken og da, når de ikke har papirene på den taksten de krevde at vi tok? Er det liksom greit at de roter bort sånt?
Chiquita Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Selvfølgelig, jeg har ikke sagt at banken er uten ansvar her. Men dere fikk sendt inn takstpapirene til banken da denne ble utført? I såfall er det veldig kritikkverdig at de ikke har registrert dem! Og det kan dere gå i dialog ang kompensasjon på. (Men igjen, dere har jo ikke oppdaget feilen før nå dere heller.. :-/ )
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2014 Selvfølgelig, jeg har ikke sagt at banken er uten ansvar her. Men dere fikk sendt inn takstpapirene til banken da denne ble utført? I såfall er det veldig kritikkverdig at de ikke har registrert dem! Og det kan dere gå i dialog ang kompensasjon på. (Men igjen, dere har jo ikke oppdaget feilen før nå dere heller.. :-/ ) De brukte sine egne takstmenn. Jeg har vært så godtruende at jeg har godtatt hva de sa jeg, har vel lært den leksa nå
Gjest Wei Wei Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 (endret) ...Fikk svar i forrige innlegg... Endret 18. februar 2014 av Wei Wei
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 De brukte sine egne takstmenn. Jeg har vært så godtruende at jeg har godtatt hva de sa jeg, har vel lært den leksa nå Hvis jeg forstår deg riktig har ikke du selv gitt taksten videre til banken? Det er ikke noen automatikk i at en megler eller takstmann gir en verdivurdering eller takst videre til banken. Har du ikke levet taksten til banken har du faktisk ikke noen grunn til å klage. Har du derimot selv levert taksten, og deretter blitt lovet lavere rente, ville jeg sendt en skriftlig reklamasjon til banken for å få tilbakeført det du har betalt for mye i renter. Men det vil vær begrenset for hvor lang tid tilbake du kan kreve kompensasjon da du faktisk har et ansvar selv for å følge med på lånt ditt.Anonymous poster hash: 9b06f...da2
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2014 Bankmannen brukte dama som satt på nabokontoret til å ta taksten, så selvfølgelig har de papirene. og så måtte jeg levere de igjen i september, var da jeg ble lovet lavere rente.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #16 Skrevet 18. februar 2014 Bankmannen brukte dama som satt på nabokontoret til å ta taksten, så selvfølgelig har de papirene. og så måtte jeg levere de igjen i september, var da jeg ble lovet lavere rente. Det er ikke noen selvfølge at de har gitt taksten videre til banken. Det er faktisk en taushetsplikt som gjør at en megler ikke kan gi opplysninger om et kundeforhold til bankrådgiver eller motsatt. Du må selv ha gitt megler/takstmann beskjed om at verdivurderingen skal gis videre. Anonymous poster hash: 9b06f...da2
Susa Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2014 Det er ikke noen selvfølge at de har gitt taksten videre til banken. Det er faktisk en taushetsplikt som gjør at en megler ikke kan gi opplysninger om et kundeforhold til bankrådgiver eller motsatt. Du må selv ha gitt megler/takstmann beskjed om at verdivurderingen skal gis videre.Anonymous poster hash: 9b06f...da2 Vel, dama i banken sa, ja, denne skulle vi da hatt i artkivene våre, taksten er jo tatt av oss.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Gjest, du er så grov! Anonymous poster hash: f53aa...8f9 ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå