AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Hei! Jeg fant ut at uførekapital/uføreforsikring kan være dyrere - og lang ventetid for å få engangsutbetaling. Uførepensjon med månedlig utbetaling er lettere og billigere og nyttigere? Noen sier de gir tilbud på 80% da det er mindre skatt? Hva hadde dere valgt? Anonymous poster hash: 129e6...3c9
lykkelige.meg Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Hei! Jeg fant ut at uførekapital/uføreforsikring kan være dyrere - og lang ventetid for å få engangsutbetaling. Uførepensjon med månedlig utbetaling er lettere og billigere og nyttigere? Noen sier de gir tilbud på 80% da det er mindre skatt? Hva hadde dere valgt?Anonymous poster hash: 129e6...3c9 Du må sjekke det skikkelig opp, men vi fikk tilbud på totalt 100 % utbetaling (uføretrygd + forsikring). Denne var temmelig dyr (over 20.000 kr i året). Etter å tilfeldig ha kommet inn på dette med en annen person i samme forsikringsselskap kunne hun fortelle at første person hadde gitt oss feile opplysninger, og at forsikringsselskapet etter lovbestemmelser ikke har lov å betale ut mer i mnd enn at det tilsvarer totalt 80 % (trygd + forsikringsutbetaling). Selv om vi betalte for 100 % utbetaling ville vi ikke fått det dersom vi ble utfør. For vår del utgjorde nedjusteringen mange tusen i året :-/ Men sjekk dette skikkelig ut, slik at jeg ikke "lurer" deg :-)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Du må sjekke det skikkelig opp, men vi fikk tilbud på totalt 100 % utbetaling (uføretrygd + forsikring). Denne var temmelig dyr (over 20.000 kr i året). Etter å tilfeldig ha kommet inn på dette med en annen person i samme forsikringsselskap kunne hun fortelle at første person hadde gitt oss feile opplysninger, og at forsikringsselskapet etter lovbestemmelser ikke har lov å betale ut mer i mnd enn at det tilsvarer totalt 80 % (trygd + forsikringsutbetaling). Selv om vi betalte for 100 % utbetaling ville vi ikke fått det dersom vi ble utfør. For vår del utgjorde nedjusteringen mange tusen i året :-/ Men sjekk dette skikkelig ut, slik at jeg ikke "lurer" deg :-) Ja, det var en del forsikringsselskaper som ønsket å gi maks 80%. Det er en ting jeg stusser over........ Når vi får ca halvparten ned av inntekten hvis man blir ufør. La oss si f.eks inntekt : 400.000 kr - går vel ned til ca 200.000 - men da dekker NAV 50% , betyr man trenger vel ikke 80% hos forsikringsselskapet kanskje? Ja, skal få sjekke det nøye Anonymous poster hash: 129e6...3c9
lykkelige.meg Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Ja, det var en del forsikringsselskaper som ønsket å gi maks 80%. Det er en ting jeg stusser over........ Når vi får ca halvparten ned av inntekten hvis man blir ufør. La oss si f.eks inntekt : 400.000 kr - går vel ned til ca 200.000 - men da dekker NAV 50% , betyr man trenger vel ikke 80% hos forsikringsselskapet kanskje? Ja, skal få sjekke det nøye Anonymous poster hash: 129e6...3c9 Ta det jeg sier med en klype salt, og sjekk det opp ettersom jeg ikke selv ble helt klok på det. (Det ble forresten ikke noe forsikring på oss pga mye avkorting pga tidligere skader. Valgte å justere opp engangsutbetalingen slik at vi i det minste blir gjeldsfrie). Uansett jeg forsto det slik at med 80 % dekning betaler ikke forsikringsselskapet ut 80 % av tidligere inntekt, men det som mangler på utbetalingene fra NAV til at det skal bli 80 % av tidligere inntekt. Med ditt eksempel der NAV betaler 50 %, vil forsikringsselskapet betale 30 % slik at det til sammen blir 80 %. Personen jeg snakket med sist hos vår forsikring sa det var maks de de hadde lov å betale i uførepensjon. Og om vi hadde forsikret oss et annet sted i tillegg, ville vi fremdeles kun ha lov til å motta totalt 80 % av tidligere inntekt inkl utbetaling fra NAV. Hun henviste til en lov hvor dette er definert, men husker ikke hvilken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå