AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #21 Skrevet 20. februar 2014 TS her.. Er det ikke bedre at barna drikker da? Vil ikke at de skal få for lite væske. I tillegg er vel saft laget av frukt og bær. Så det kan vel ikke være så usunnt som dere vil ha det til? Det er jeg faktisk enig med deg i. Jeg har det problemet at jeg har en datter som absolutt ikke liker vann. Hun har fått vann daglig i mange år, og vi har vært svært strenge med henne på dette området. Noe som har ført til at hun tar en liten svelg drikke for å fukte munnen hvis hun har vann, og noe som igjen har ført til flere episoder med dehydrering. Vi snakker besvimelse, ambulanse til sykehuset osv her. Vi har gjort nøyaktig det samme med sønnen vår, og han drikker vann, så går ikke på barneoppdragelsen for de som helt sikkert kommer til å si at vi har vært for slappe e.l. Men du får henne rett og slett ikke til å drikke vann. Problemet nå er at skolen har totalforbud for annet enn vann. Noe som fører til at hun blir mer og mer dehydrert. I barnehagen hensyntok de dette med å snike henne unna og gi henne noe annet å drikke, behøver ikke være saft, kan være melk, eplejuice osv. Hun drikker heller ikke brus. Barnehagen foretrakk dette fremfor å se hvor dårlig hun ble da de heller ikke klarte å tvinge i henne vann. Disse gjentatte dehydreringsepisodene har ført til at hun har fått en liten skade på den ene nyren, og gjentatte uvi pga for lite drikke/tissing osv. Så HVA skal vi gjøre, når skolene nekter noe annet enn vann og alle foreldre ser på deg som om DU er den som gjør feil her. Litt saft eller eplejuice skader faktisk henne mindre enn å ikke drikke, men det er det ikke noen som hensyntar. Det at hun er sunnere enn de fleste på andre områder, ikke søte pålegg, mye frukt og grønt, hjemmelaget skikkelig mat og godterier kun på lørdag, aldri drikker brus er det ingen som bryr seg om, selv om jeg tenker at det helt sikkert går opp i opp med hva andre får i seg om hun hadde fått lov å få med seg litt saft på skolen. Vi har forsøkt å prate med skolen, men de er helt låst på dette området (likt for alle, som jeg jo forstår), så jeg tenkte jeg kunne være den forhatte mora som brøyt reglene, sendte med henne saft, men læreren heller det ut. Neste nå blir legeskriv om viktigheten av at hun får i seg drikke, og at det er viktig for hennes helse. Nåde den læreren som våger å helle ut saften etter at det skrivet blir overlevert. Jeg drakk saft når jeg var liten, fine tenner, slank og sunn. Så veldig skadelig kan det umulig være. Anonymous poster hash: ae4d0...d03
Libertas Skrevet 20. februar 2014 #22 Skrevet 20. februar 2014 Drakk selv mye saft før, helt til jeg ramlet over bær. Ha noen bringebær eller jordbær (evt. andre bær) i vannet, smaker kjempegodt, og så får man i seg litt bær når man har drukket opp alt vannet :D
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #23 Skrevet 20. februar 2014 Det er jeg faktisk enig med deg i. Jeg har det problemet at jeg har en datter som absolutt ikke liker vann. Hun har fått vann daglig i mange år, og vi har vært svært strenge med henne på dette området. Noe som har ført til at hun tar en liten svelg drikke for å fukte munnen hvis hun har vann, og noe som igjen har ført til flere episoder med dehydrering. Vi snakker besvimelse, ambulanse til sykehuset osv her. Vi har gjort nøyaktig det samme med sønnen vår, og han drikker vann, så går ikke på barneoppdragelsen for de som helt sikkert kommer til å si at vi har vært for slappe e.l. Men du får henne rett og slett ikke til å drikke vann. Problemet nå er at skolen har totalforbud for annet enn vann. Noe som fører til at hun blir mer og mer dehydrert. I barnehagen hensyntok de dette med å snike henne unna og gi henne noe annet å drikke, behøver ikke være saft, kan være melk, eplejuice osv. Hun drikker heller ikke brus. Barnehagen foretrakk dette fremfor å se hvor dårlig hun ble da de heller ikke klarte å tvinge i henne vann. Disse gjentatte dehydreringsepisodene har ført til at hun har fått en liten skade på den ene nyren, og gjentatte uvi pga for lite drikke/tissing osv. Så HVA skal vi gjøre, når skolene nekter noe annet enn vann og alle foreldre ser på deg som om DU er den som gjør feil her. Litt saft eller eplejuice skader faktisk henne mindre enn å ikke drikke, men det er det ikke noen som hensyntar. Det at hun er sunnere enn de fleste på andre områder, ikke søte pålegg, mye frukt og grønt, hjemmelaget skikkelig mat og godterier kun på lørdag, aldri drikker brus er det ingen som bryr seg om, selv om jeg tenker at det helt sikkert går opp i opp med hva andre får i seg om hun hadde fått lov å få med seg litt saft på skolen. Vi har forsøkt å prate med skolen, men de er helt låst på dette området (likt for alle, som jeg jo forstår), så jeg tenkte jeg kunne være den forhatte mora som brøyt reglene, sendte med henne saft, men læreren heller det ut. Neste nå blir legeskriv om viktigheten av at hun får i seg drikke, og at det er viktig for hennes helse. Nåde den læreren som våger å helle ut saften etter at det skrivet blir overlevert. Jeg drakk saft når jeg var liten, fine tenner, slank og sunn. Så veldig skadelig kan det umulig være. Anonymous poster hash: ae4d0...d03 Som det ble nevnt tidligere, får man jo i seg væske gjennom maten, så det kan jo være en ide å tilpasse kostholdet deretter. Eplejuice er greit nok i små mengder, men saft er ikke sunt. Har dere forsøkt å tilsette mynteblader, agurk, sitron, ingefær, honning og lignende i vannet? Det er ofte ikke mye som skal til, og jeg er ikke overbevist om at dere har prøvd alt. Det blir også temmelig vanskelig senere i livet om hun ikke får i seg noe så elementært som vann, for eksempel under reiser hvor det oppstår en krisesituasjon eller lignende. Ellers går det jo an å gi saft uten farge, da oppdager jo ikke skolen det. Anonymous poster hash: 785bf...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #24 Skrevet 20. februar 2014 Det er ikke bare det at saft er usunt, men det har også noe å gjøre med hvor sunt vann er. Barna burde lære seg å drikke rent vann, det er kjempegodt for kroppen! Anonymous poster hash: d9e6e...8f9
Chia Skrevet 20. februar 2014 #25 Skrevet 20. februar 2014 Jeg ville virkelig ikke gitt saft til hverdags. Forstår godt at du får negative reaksjoner på dette. Små barn skal ikke ha så mye sukker! sukker er dårlig på mange flere måter enn overvekt og tannhelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå