AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Jeg pleier å gi barna ( som er 5 og 11) saft til middag og i drikkeflasken på skolen hver dag. Dette gjør jeg fordi barna liker det og de er ikke overvektige på noen måte så er ikke bekymret for det. Er det noe galt med dette? Føler mange reagerer negativt.... Anonymous poster hash: 181d6...867
Berit Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Jeg hadde ikke gjort det. Ikke er det sunt for kroppen. Det er lett å få de vanene senere i livet som voksne at de vil drikke saft istedenfor vann. Kanskje de vil slite med vekten senere, og da er det jo ikke så bra å være avhengig av saft. Vann er noe av det reneste og beste for å rense kroppen. Heller ikke bra for tennene. Mange grunner til at jeg ville gitt vann, og at jeg drikker mye vann selv. 5
Gjest Jørild Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Jeg hadde ikke gjort det, fordi barn ikke har godt av å supe i seg estoffer og sukker hele dagen. 2
Mamma_33 Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 TS her.. Er det ikke bedre at barna drikker da? Vil ikke at de skal få for lite væske. I tillegg er vel saft laget av frukt og bær. Så det kan vel ikke være så usunnt som dere vil ha det til?
Gjest Jørild Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Det er vel omtrent hundre år siden saft ble laget av frukt og bær. Dersom du venner ungene til å drikke vann så drikker de jo, det er en uting å måtte ha smak på vannet for å ville drikke. 3
Snooks Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Jeg vet om et barn som bare får saft. Tennene råtnet fullstendig, men det er jo klart at det kan være på grunn av noe helt annet...
Tante-Sofie Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Behovet for å tvinge i seg masse drikke er strekt overdrevet av Imsdal og andre produsenter av flaskevann. De fleste av oss får dekket behovet for væske via maten vi spiser. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Det er vel omtrent hundre år siden saft ble laget av frukt og bær. Dersom du venner ungene til å drikke vann så drikker de jo, det er en uting å måtte ha smak på vannet for å ville drikke. Ikke bra å supe i seg e-stoffer? Saft er ikke laget av frukt og bær? Du har ikke helt peiling på det du snakker om, har du vel? TS: dette er dumt av to grunner. For det første: tenner. Saft er ikke bra for tennene. For det andre: vaner. Unger har bare godt av å lære seg å drikke vann, også til mat. Det finnes vel knapt nok noe tristere enn voksne mennesker som aldri drikker (og ikke liker!) vann fordi de har vokst opp med å drikke alt mulig annet rart. Selv om ungene dine ikke er overvektige, så er heller ikke saft sunt på andre måter. Joda, de fleste typene er laget av frukt og bær, men sukkermengdene gjør det likevel til et usunt produkt som helst bør nytes en sjelden gang. Gi ungene vann og litt oppskåret frukt i stedet.Anonymous poster hash: 9a20f...d47 2
Gjest Jørild Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Ja, om definerer konsentrat som frukt og bær.. Når noe er så bearbeidet som saft er per i dag er det latterlig å tro det som sunt fordi det tross alt inneholder frukt og bær. Joda, utgangspunktet var en gang både frukt og bær, men det er det ikke mye igjen av når det selges som saft. Og estoffer ja. Vet du egentlig hva saft består av? 4
LukaFrost Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Oi! Hva slags saft gir du dem? Barna trenger å få rent vann. Stakkars nyrer tenker jeg bare. Endret 18. februar 2014 av LukaFrost 1
Mamma_33 Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 TS igjen ... De får for det meste GØY, Lerum eller Fun. Særlig Fun er jo veldig lite saft man egentlig har i glasset, sammenlignet med hvor mye vann det er. Hvorfor er det dårlig for nyrene?
Løvefrøken Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 Hva med å prøve andre versjoner? Kun vann på skolen. Hjemme kan man fylle en mugge med vann og variere med ulike frukt og bær som smakstilsetning i mugga? Da blir det ikke noen andre tilsetninger, og vannet får litt annen smak
ekkoet Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Så ikke TS skal føle seg helt alene i verden: Våre barn får saft til hverdags. Da jeg var liten drakk jeg saft hjemme, jeg har hatt gode tenner og ingen vektproblemer. Nyrene mine funker også greit såvidt jeg vet. Når det er sagt så er det ikke alle dette er likt for, men jeg føler det er litt hysteri rundt dette, jeg vil gjerne se en referanse på at å drikke saft daglig kan gi nyreproblemer. Denne typen saft bruker vi: http://www.lerum.no//Produkt//LerumSaft//HusholdningssaftUS.aspx Endret 18. februar 2014 av ekkoet 3
Leeloo Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 Jeg tenker at det mest "usunne" når de i utgangspunktet får sukkerredusert/fri saft er at de ikke venner seg til å like vann og at tennene får syreskader. Jeg er selv et godt eksempel på en voksen som aldri fikk vann da jeg var lita, synes ikke vann er godt. Jeg drikker for lite om vi ikke har saft i huset, noe som er idioisk når krana aldri går tom. Det skal ganske store mengder søtningsmidler til før det er skadelig, men det betyr jo ikke at det bare er å bøtte på. Ett glass til middag synes jeg er innenfor normalen hvis man ellers spiser sunt (er enig i at det er litt hysteri på dette), men ikke hele dagen. Vann bør være tørstedrikke, saft til kos innimellom, og da i glass, ikke flaske de går og smådrikker av hele tiden (mener å ha hørt at prosent syreskader på tennene gikk opp da brus kom på halvlitersflasker med skrukork, men mulig jeg tar feil her). 1
Gjest Hyssingen Skrevet 18. februar 2014 #15 Skrevet 18. februar 2014 Jeg tenker at det mest "usunne" når de i utgangspunktet får sukkerredusert/fri saft er at de ikke venner seg til å like vann og at tennene får syreskader. Jeg er selv et godt eksempel på en voksen som aldri fikk vann da jeg var lita, synes ikke vann er godt. Jeg drikker for lite om vi ikke har saft i huset, noe som er idioisk når krana aldri går tom. Det skal ganske store mengder søtningsmidler til før det er skadelig, men det betyr jo ikke at det bare er å bøtte på. Ett glass til middag synes jeg er innenfor normalen hvis man ellers spiser sunt (er enig i at det er litt hysteri på dette), men ikke hele dagen. Vann bør være tørstedrikke, saft til kos innimellom, og da i glass, ikke flaske de går og smådrikker av hele tiden (mener å ha hørt at prosent syreskader på tennene gikk opp da brus kom på halvlitersflasker med skrukork, men mulig jeg tar feil her). Det er sant. Hverken saft, og juice, (eller vann med smak/sitronsyre (er faktisk verre enn noen typer brus) er ikke noe bra for tennene
LukaFrost Skrevet 18. februar 2014 #16 Skrevet 18. februar 2014 TS igjen ... De får for det meste GØY, Lerum eller Fun. Særlig Fun er jo veldig lite saft man egentlig har i glasset, sammenlignet med hvor mye vann det er. Hvorfor er det dårlig for nyrene? Jeg tenker mest på at vann gir mindre jobb for nyrene. Ikke akutt nyresvikt altså! Kroppen trenger rent vann. Dessuten hadde jeg vært redd for at barna ville slutte å like rent vann. Syreskader er også en ting. Barna trenger heller ikke for mye søtt hverken som sukker eller som kunstig søtning.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #17 Skrevet 18. februar 2014 Det sier seg selv at saft ikke er sunt. Ungene bør lære seg til å drikke vann, men i en overgangsfase kan det være greit å ha noen mynteblader, agurkskiver og litt sitron og eventuelt honning i vannet som barna får med i flaskene sine. Det er alle sunne ingredienser, men honningen bør reduseres etter hvert og til slutt kuttes helt ut ettersom det jo er søtt og ikke bra for tennene. Dere kan også forsøke med ulike urteteer, for eksempel peppermyntete, lindete, bjørkete, kamillete, krydderte (særlig med vanilje og kanel) - alle virker søte uten å være det. Frukt kan dere servere ved siden av. En saftig pære er både sunn og nærmest tørsteslukkende, og utrolig mye bedre for kropp og tenner enn saft. Dersom dere vil ha noe litt søtere til middag kan dere simpelthen kjøpe fruktjuice uten tilsetningsstoffer og blande denne med vann. Saft er til syvende og sist konsentrat, så selv om mengden saft ikke ser så avskrekkende ut, er saften desto mer pakket med estoffer, søtningsstoffer og syntetiske fruktaromaer. Det er veldig lite blåsyre som skal til for å drepe et menneske, så det er ikke mengden det kommer an på! Anonymous poster hash: 785bf...ebc 1
Gjest tuppesjura Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Eldste min fikk det forrige skoleår. Det resulterte i syreskade på ene tannen, fordi de gjerne går og "subler" på den flasken til stadighet! Nå er det kun til turdager og spesielle anledninger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #19 Skrevet 18. februar 2014 Saft suseAnonymous poster hash: 45ed8...47f
happiest Skrevet 18. februar 2014 #20 Skrevet 18. februar 2014 Er ikke så bra for tennene. Mye sukker som tærer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå