Gjest M.E syke Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har noen tanker om dette jeg vil dele. Jeg har selv nesten alltid hatt ren raset hunder. Jeg har vokst opp med Rottiser, Schæfere osv. Og har drevet med utstillinger, redningshunder osv. Og har trivdes med det. Men så er det jo sånn at noen ganger så finner man en annonse på nettet om en eller annen hund. Og man bestemmer seg for at tiden er inne til en ny hund. Man leter og ser at mange av de hunderasene man kan tenke seg er mer eller mindre ihjelavlet. Det snakkes mye om at blandingsavl er fyfy, og at man i de aller fleste tilfeller ikke kjenner til hundens familietre, men i noen ganger gjør man det . I fjor døde vår hund, Hun var blandet av 3 raser, mor var Leonberger og Border Collie, og far var Fuglehund.. Dette kulle vi fikk fra var mors 2. Dette var lagt opp til at dette var renraset( ikke i form av noe pris eller annonse men det var gjort nøye arbeid) begge foreldrene var HD testet, og deres foreldre igjen, øyenlyst. Valpene var helsesjekket, vaksinert, vi fikk de til å gjøre dette for oss, da vi hentet henne ved 12 ukers alderen. De var Chippet osv.... ja det samme man får når man kjøper en renraset men ikke med stamtavlet. Hvorfor vi valgte denne hunden er ikke godt å si. Men dette var en planlagt parring. Klart at man kunne fått det verste fra alle rasene, det vet man ikke, men man kan også få de negative sider fra en av partene eller begge ved vanlig avl og. Tro meg, vært der. Jeg syntes at det er viktig at man respekterer folks valg. Nå har vi 2 renraset hunder her hjemme. Men jeg skal være ærlig å si at det ikke blir flere blandinghunder her hjemme. Ikke fordi jeg ikke liker de, men siden der vi fikk forrige hunden vår fra ikke skal ha flere valper. Og siden jeg kjenner oppdretteren til de 2 hundene vi har nå. Jeg er ikke blåøyd og jeg vet godt at mye av hundene på finn er fra sånn innpuls avl, og de blander og de merkeligste rasene. Men uansett om folk velger mix eller ikke så tenker jeg at dette er deres valg l, det skal man respektere 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Ja, det er deres valg, men da skal de ikke komme etterpå og klage på at rottweilerschæferblandingen deres er nervøs og sinna,Anonymous poster hash: c200d...574 1
Gjest M.E syke Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Ja, det er deres valg, men da skal de ikke komme etterpå og klage på at rottweilerschæferblandingen deres er nervøs og sinna,Anonymous poster hash: c200d...574 Enig der men ville vi ha sagt det samme hvis de hadde dissee 2 rasene adskilte, og at de var nervøse og sinna? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Ja, det er deres valg, men da skal de ikke komme etterpå og klage på at rottweilerschæferblandingen deres er nervøs og sinna,Anonymous poster hash: c200d...574 Kan du strengt tatt ikke heller om de er renrasa. Anonymous poster hash: 8757b...3d7
Omnivore Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Blandings avl er helt greit for meg om de skjer under samme regler som rasehunder. MH som jeg mener både bruks og selskapsraser skal igjennom, HD/AD røngting, kneledd testing, øyelysing og på enkelte raser er det også DNA test for genetiske sykdommer. Det skal ikke avles på dårlig gemytt eller syke hunder. Og hvis du tar kostnadene av dette og legger til alle kostnadene ved å ha et kull så sitter du ikke igjen med så alt for mye om du tar 5000 pr valp, som er over det jeg ville betalt for en hver blandingshund slik blandingsavlen foregår i dag. Jeg har på følelsen av at nesten alt som ikke er reelle uhell et 'tispa er så fin og naboen vil ha valp + pengene da' eller 'små raser selger bra til god pris, la oss ha valper uten å helseteste!' Eller 'doodler er på trend! La oss lage!' Og det er ikke bra. Og derfor velger jeg å ikke støtte blandingsavlen. Og ja jeg har blandingshund, men det var ikke jeg som bestemte når hunden skulle i hus. 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Vi parret vår renrasede tispe med en renraset hund av annen rase. Begge med bra stamtavle, HD/AD og patelle-testet, øyelyst, og alt funnet i skjønneste orden. Rasene er veldig like både gemytt- og utseendemessig. Det ble en vellykket blanding, alle valpene har fått nye hjem, og eierne er kjempefornøyde med sine hunder. Mine valper er friskere og sunnere, både fysisk og psykisk, enn mange renrasede hunder jeg kjenner til. En venninne vurderer å kjøpe mops, og jeg fraråder henne på det sterkeste, pga hva disse hundene gjennomgår heslemessig pga vanvittig avl. Gjør man det på fornuftig vis, og har vurderingsevnen i orden, så mener jeg blandingsavl kan være vel så bra som renraset avl, kanskje bedre, fordi det tilføres nytt blod, og man ikke risikerer å avle videre på feil og sykdommer. Det er så mye snusk i avlsbransjen at det er skammelig. Anonymous poster hash: 074e5...439 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Blandingsavl kan være bra det, så lenge de som avler vet hva de driver med. Dessverre er det mange som avler med bind for øynene, og dette gjelder både de som avler renrase og blandingsdrase. Anonymous poster hash: 4ad6b...a9c 1
Sapientia Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Grunnen til at blandingsavl er så fyfy er ikke på grunn av de valpene som blir født etter reelle uhell eller på grunn av de som blander raser etter et godt forarbeid med helsetesting og kritisk syn på egen hunds eksteriør og gemytt. Hvor ofte hører man noe negativt om Alaska Husky? Eller hunder blandet for villsvinjakt i Sverige? Dette er blandingshunder avlet for et bestemt formål. Negativiteten til blandingshunder kommer på grunn av alle disse designerblandingene hvor eneste formål er å tjene penger, og hvor de gjerne skryter vilt og hemingsløst over hvor fantastiske disse valpene er. Langt utenfor hva som er realistisk å forvente. Prisen er gjerne høyere enn for en reinraset hund av ca samme størrelse. De aller fleste vil også være enig i at papirløs avl på renrasede hunder overhodet ikke er noe bedre. Selv holder jeg meg til renrasede hunder, men kravet er ikke bare at de er renraset på papiret. De må ha helsetestede foreldre, de må ha foreldre med gode egenskaper hva gjelder gemytt, eksteriør og være brukbare. Jeg må ha et godt inntrykk av oppdretteren og at dette er en person som vil stå bak min hund også dersom noe skulle gå galt (f.eks. at en hanhund blir kryptorchid, at valpen dør av en skjult feil osv), da slike ting skjer selv den beste og friskeste rasen (eller blandingen) der ute. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Grunnen til at blandingsavl er så fyfy er ikke på grunn av de valpene som blir født etter reelle uhell eller på grunn av de som blander raser etter et godt forarbeid med helsetesting og kritisk syn på egen hunds eksteriør og gemytt. Hvor ofte hører man noe negativt om Alaska Husky? Eller hunder blandet for villsvinjakt i Sverige? Dette er blandingshunder avlet for et bestemt formål. Negativiteten til blandingshunder kommer på grunn av alle disse designerblandingene hvor eneste formål er å tjene penger, og hvor de gjerne skryter vilt og hemingsløst over hvor fantastiske disse valpene er. Langt utenfor hva som er realistisk å forvente. Prisen er gjerne høyere enn for en reinraset hund av ca samme størrelse. De aller fleste vil også være enig i at papirløs avl på renrasede hunder overhodet ikke er noe bedre. Selv holder jeg meg til renrasede hunder, men kravet er ikke bare at de er renraset på papiret. De må ha helsetestede foreldre, de må ha foreldre med gode egenskaper hva gjelder gemytt, eksteriør og være brukbare. Jeg må ha et godt inntrykk av oppdretteren og at dette er en person som vil stå bak min hund også dersom noe skulle gå galt (f.eks. at en hanhund blir kryptorchid, at valpen dør av en skjult feil osv), da slike ting skjer selv den beste og friskeste rasen (eller blandingen) der ute. 100% enig! Anonymous poster hash: 074e5...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå