Gå til innhold

Gallesteinsanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sånt skjema jeg også, så da er det kanskje forsamtale for op. Men det er litt rart at de går rett dit, jeg trodde det var vanlig å få brev om ventetid først. Når du du MR? Du kan jo sjekke Helfo sine sider for fritt sykehusvalg og se hvordan ditt sykehus ligger an når det gjelder galleblæreop. Da får du jo et inntrykk av om det er sannsynlig at du er kalt inn til op nå.

jeg var på MR i midten av februar. har time på sykehuset i slutten av april. det står på Helfo at det er 52 ukers ventetid på utredning og 40 ukers ventetid på poliklinisk behandling/innleggelse. det må da være feil eller er det såå lang ventetid? nå blir jeg enda mer nysgjerrig på hvorfor jeg skal inn dit…

Skrevet

Jeg var veldig plaget med gallesteinsanfall for 4-5 år siden. Var på legevakten flere ganger og fikk Voltaren og en annen gang Morfin. Den siste gangen jeg fikk anfall ble jeg skikkelig dårlig med høy feber. Da jeg kom på legevakten viste det seg at jeg hadde galleblærebetennelse. Ble liggende på sykehuset i en uke, og fikk fjernet galleblæren seks uker etter. Legene ønsket at betennelsen skulle være slått tilbake før operasjonen. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg fikk fjernet galleblæren. For maken til smerter skal du lete lenge etter. Jeg har født to barn, og en fødsel er blåbær i forhold.

Skrevet

Det hørtes vanvittig lenge ut.

Skrevet (endret)

For meg sitter det i mellomgulvet og gjerne også i ryggen. Det starter med en følelse av at jeg har svelget en plastikkspade som sitter på tvers i spiserøret. Så blir det bare VONDT. Fikk resept på Voltaren, og på legevakten har jeg fått injeksjon med noe morfinlignende (petidin). Trodde jeg skulle bli helt bra etter operasjonen, men jeg får anfall fremdeles, men bare sjelden, gjerne et par ganger i året, og "helt ut av det blå", men jeg mistenker at jeg ikke tåler mer enn litt rå grønnsaker om gangen. Smertene burde ikke kommet nå, men etter hva jeg har skjønt blir bare galleblæra fjernet, mens gallegangen er der fremdeles, og den trekker seg sammen når systemet blir overarbeidet, og det kjennes akkurat ut som før.

Endret av Pringle
Skrevet

Jeg har hatt to anfall i etterkant av operasjonen, ene før måltid, andre etter, så det er ikke godt å si hvorfor de kom.

Skrevet

Jeg fikk mitt første anfall i mars i fjor. Jeg fikk kvalme- og smertestillende. Deretter fikk jeg anfall ca hver måned og utover sommeren en til to ganger i uka. På høsten var jeg til vurdering for operasjon, men siden jeg er 20 år ville de helst unngå det sa de. Jeg ble sendt til ultralyd for å sjekke om jeg hadde dannet flere steiner. Det gikk en og en halv uke mellom legetimen og ultralyden og i mellomtiden hadde jeg ett grusomt anfall. På ultralyden viste det seg at de to gallesteinene hadde funnet veien ut selv :danse:
Veeeldig glad jeg slapp og operere men det kan jo alltids dannes nye.

• Liker 1
Skrevet

Ubehaget, Kontormus, er gjerne under høyre ribbeinsbue.

Forøvrig startet mine anfall alle som ett med at jeg trodde jeg hadde fått akutte luftsmerter, som om man svelger kullsyreholdige drikker feil og det "setter" seg fast i brystpartiområdet.

Hmm! Jeg lurer på om jeg faktisk har kjent det noen ganger. Èn gang jeg var på shopping med min mor fikk jeg sånne smerter (som jeg antok var luftsmerter) at hadde det ikke vært for at det sto en stol der, så hadde jeg nok svimt av.Det varte ikke så fryktelig lenge, så var det over. Men dette var før jeg ble klar over steinen.

Ok, da vet jeg hva det er neste gang, og det er kanskje greit å gå med de pillene i veska selv om det er stikkpiller...

Skrevet (endret)

Hmm! Jeg lurer på om jeg faktisk har kjent det noen ganger. Èn gang jeg var på shopping med min mor fikk jeg sånne smerter (som jeg antok var luftsmerter) at hadde det ikke vært for at det sto en stol der, så hadde jeg nok svimt av.Det varte ikke så fryktelig lenge, så var det over. Men dette var før jeg ble klar over steinen.

Ok, da vet jeg hva det er neste gang, og det er kanskje greit å gå med de pillene i veska selv om det er stikkpiller...

Jeg fikk smått panikk om jeg oppdaget at jeg hadde gått hjemmefra uten voltaren, hehe. Det er jo så jævlig.

Endret av Silfen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk smått panikk om jeg oppdaget at jeg hadde gått hjemmefra uten voltaren, hehe. Det er jo så jævlig.

Akkurat sånn hadde jeg det også. Reiste på hyttetur uten Voltaren en gang, klarte nesten ikke å kose meg fordi jeg hadde så panikk for anfall. Mitt verste anfall varte faktisk nesten et døgn, var på legevakten og fikk morfin på natta, klarte å møte opp på første skoledag, ble liggende utmattet med smerter resten av dagen. Ble operert tre måneder senere og har aldri angret. Eneste er at jeg ikke tåler etylmorfin eller kodein lenger, får da galleveisdyskinesi som er veldig likt gallesteinsanfall, men det kan jeg jo unngå :) Kan spise det meste, blir litt løs i magen av mye fett, men det er ikke plagsomt eller ubehagelig.

Anonymous poster hash: 5e78a...0f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...