Gå til innhold

Gallesteinsanfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får grusomme gallesteinsanfall, men siden de bare kommer 2-3 ganger i året har jeg ikke lyst til å fjerne galleblæra. Er det noen flere her som har slikt?

Hva gjør dere når dere får anfall? Mine varer som regel 1-4 timer. Grusomme smerter, og jeg ligger bare i senga og vrir meg og griner. Fins det noen triks som hjelper, får dere sterke medisiner av fastlegen? Drar dere på sykehuset og får morfin? Jeg har bare tilgang på ibux og paracet men det hjelper ingenting.

Anonymous poster hash: 8d41c...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fjernet min for 3 uker siden. Det er helt vidunderlig å slippe de helvetes smertene! Hvorfor vil du ikke fjerne den?

Anonymous poster hash: e12d4...07e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått voltaren 100 mg av fastlegen. har fått streng beskjed om å dra på legevakta om anfallet varer i flere timer da det kan utvikles en betennelse om det ikke går over. har som regel relativt korte anfall som varer i 15-60 minutter, men har hatt anfall på opptil 6 timer uten smertestillende. nå er det snart 2 mnd siden forrige anfall og tenker at det går greit, men hver gang jeg har anfall tenker jeg at jeg operere! hadde en periode i fjor hvor jeg fikk anfall ganske ofte. rundt 1-2 ganger i uka. helt jævlig! har akkurat vært på MR og venter på resultatet. det kan jo være noe annet som forårsaker smerteanfallene, men holder en knapp på at det er gallestein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gallesteinsanfall ca en dag i uka, de ble hyppigere og hyppigere, og etter hvert fikk jeg også galleblærebrtennelse. Hvis du bare får de noen få ganger i året, støtter jeg deg i å ikke fjerne den. Mange blir helt bra, noe jeg også ble i ca 6 mnd. Men så endret det seg. Nå har jeg disse samme smertene oftere og oftere. Ting er faktisk verre enn før jeg fjernet den. Nå reagerer jeg på så og si alt av mat. Men kan ikke få smertestillende lenger da jeg heller ikke tåler det lenger. Før operasjonen fikk jeg Nobligan for smertene.

Anonymous poster hash: d0e30...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk voltaren og det hjalp bra. Hadde anfall omtrent annenhver mnd. Fjernet galleblæren og hadde gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gallesteinsanfall med noen måneders mellomrom i 5 år. GRUSOMT. Å fjerne galleblæra er det beste valget jeg har tatt. Jeg fikk bare noe random smertestillende på legevakten når jeg gikk dit (ultralyd var liksom aldri et alternativ før siste gangen jeg gikk der, og smertene hadde vart i 24 timer), smertene gikk som regel over etter 12 timer.

Fjern galleblæra - det kommer mest sannsynligvis til å hjelpe deg mer enn å beholde den.

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fjernet galleblæren etter anfall og jeg kan spise alt (etter en kort periode ihvertfall) og som en over ville jeg gjort det igjen om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gallesteinsanfall før, helt forferdelig vondt. Jeg fikk alternativ behandling (og ut kom det steiner!), og har aldri hatt tilbakefall. Vært fri for anfall i flere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

jeg var på MR for ca 5-6 uker siden på grunn av mistanke om gallestein og fikk deretter "time til vurdering pga spørsmål om gallestein" hos en overlege ved kirurgisk avdeling på sykehuset. det sto ikke noe i brevet om jeg har gallestein eller ikke, men siden jeg har fått time der har de vel funnet noe? synes brevet var veldig uklart og lurer på om dette bare er vanlig prosedyre :) vet jeg bare kan ringe sykehuset, men skal til fastlegen i slutten av uka og skal spørre litt rundt det da. ville bare høre fra andre som har vært gjennom det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også gallesteinsanfall 2-3 ganger i året og ble anbefalt av legen å operere. Da jeg har angst for sykehus og spesielt operasjon takket jeg først nei.
Etter å ha hatt ett ganske kraftig anfall som varte i nesten 6 timer, ble jeg i samråd med mannen min, som jo var den som måtte se på at jeg krabbet senga rundt og hylte, enig i at operasjon var det eneste riktige.

Jeg angrer IKKE!.
Har ikke hatt smerter siden, kan spise alt jeg vil og har ikke hatt noen bivirkninger.
Nå er det over 4 år siden operasjonen og jeg husker nesten ikke hvordan det var å ha anfall.

(Annet enn at en fødsel er barnemat i forhold,.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vert på sykehuset etter gallesteinsanfall. Blir det sånn oftere, er jeg ikke i tvil om å fjerne galleblæra. fy å vondt

Fikk masse morfin, voltaren og noe annet. Men hadde fortsatt smerter.

Det beste er at nå veit jeg hva de smertene er. Har ofte hat smerter der, men trodd det var sureoppstøt. Ikke blit sjekka, men fått resept på syrenøytralisenende..

Menpå sykehuset sa de at voltaren virket veldig bra på smertene. (Virket ikke på mine)

Men går an å høre om du kan få resept av Legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg sleit med dette en periode for mange år siden, for meg så gikk det faktisk over da jeg gikk ned litt i vekt. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

For meg hjalp det å kaste opp. Noen ganger var det så vondt at det skjedde av seg selv, det var slik jeg oppdaget at det hjalp.

Føler med deg, grusomme smerter! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var på MR for ca 5-6 uker siden på grunn av mistanke om gallestein og fikk deretter "time til vurdering pga spørsmål om gallestein" hos en overlege ved kirurgisk avdeling på sykehuset. det sto ikke noe i brevet om jeg har gallestein eller ikke, men siden jeg har fått time der har de vel funnet noe? synes brevet var veldig uklart og lurer på om dette bare er vanlig prosedyre :) vet jeg bare kan ringe sykehuset, men skal til fastlegen i slutten av uka og skal spørre litt rundt det da. ville bare høre fra andre som har vært gjennom det samme

Hos meg var det slik:

Fastlegen sendte brev.

Fikk sånn tid innen dato og deretter operasjonsdato.

Møtte opp dag 1 til prøver, legesamtale og ultralyd.

Dag to var op.

Så for min del var ikke det noen vurdering, det var op. fra the get go. Men det var heller ikke tvil om at det var gallesteinsplager jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... var på ultralyd for noen måneder siden (for noe annet) og der så de en gallestein på 4 cm. Har ikke merket noe til dette, men legen skrev ut Voltaren i tilfelle.

Bør jeg gå for å få den fjernet før den skaper problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det slik:

Fastlegen sendte brev.

Fikk sånn tid innen dato og deretter operasjonsdato.

Møtte opp dag 1 til prøver, legesamtale og ultralyd.

Dag to var op.

Så for min del var ikke det noen vurdering, det var op. fra the get go. Men det var heller ikke tvil om at det var gallesteinsplager jeg hadde.

skal høre med fastlegen når jeg skal dit på torsdag. hun har vel fått resultatene selv om jeg ikke fikk brev fra fastlegen om det. har vært på ultralyd tidligere, men der så de ingenting. har tatt blodprøver som viser høye leververdier og galleverdier som kan komme av gallestein. symptomene jeg har er også helt likt som ved gallestein, men det kan selvfølgelig være andre ting også. blir spennende å høre hva legen har å si. har fått voltaren 100 mg mot smertene og det hjelper. har ikke hatt anfall på 3 mnd nå da, men har perioder med tette anfall

fikk forresten med et skjema som jeg må fylle ut om sykdommer/allergier, høyde/vekt osv. om det har noe å si.. de hadde vel ikke kalt meg inn om de trodde det var noe annet eller ikke vurderer operasjon

Endret av fresia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk sånt skjema jeg også, så da er det kanskje forsamtale for op. Men det er litt rart at de går rett dit, jeg trodde det var vanlig å få brev om ventetid først. Når du du MR? Du kan jo sjekke Helfo sine sider for fritt sykehusvalg og se hvordan ditt sykehus ligger an når det gjelder galleblæreop. Da får du jo et inntrykk av om det er sannsynlig at du er kalt inn til op nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... var på ultralyd for noen måneder siden (for noe annet) og der så de en gallestein på 4 cm. Har ikke merket noe til dette, men legen skrev ut Voltaren i tilfelle.

Bør jeg gå for å få den fjernet før den skaper problemer?

det er mange som har gallestein som aldri får symptomer, men du har jo en ganske stor stein så vil tro du kommer til å få anfall etterhvert. ville ventet til jeg evt hadde fått et anfall før jeg hadde vurdert operasjon. voltaren hjelper ganske raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange som har gallestein som aldri får symptomer, men du har jo en ganske stor stein så vil tro du kommer til å få anfall etterhvert. ville ventet til jeg evt hadde fått et anfall før jeg hadde vurdert operasjon. voltaren hjelper ganske raskt!

Er det en stor en? Uff, nå har jeg jo blitt helt paranoid og tror at alt ubehag i midtseksjonen har noe med den å gjøre!

Men sånn som det beskrives her skal jeg ikke ha det. Det er jeg for pysete til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehaget, Kontormus, er gjerne under høyre ribbeinsbue.

Forøvrig startet mine anfall alle som ett med at jeg trodde jeg hadde fått akutte luftsmerter, som om man svelger kullsyreholdige drikker feil og det "setter" seg fast i brystpartiområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...