Gå til innhold

Hvordan oppdager man kreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har, har hatt eller kjenner noen med kreft:

Hvordan oppdaget dere det?

Anonymous poster hash: c20f6...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kvinne sent i 20-årene som slet med hodepine. Det ble gjort scan av hodet og funnet en svulst. Ble operert bort og hun er tilbake i jobb og har det bra slik jeg vet.

Et lite barn som hadde et øye som ikke responderte likt som det andre. Der ble det gjort scan og funnet en svulst bak og behandling ble satt i gang. Gikk bra med ham.

Voksen mann som hadde mistenkelig føflekk. Fjernet, testet og kontrollert. Gikk bra og han passer på fremtidige føflekker ekstra nøye.

• Liker 1
Skrevet

Mamma oppdaget en kul i brystet, men hadde ingen andre symptomer. Oppdaget det tidlig og "slapp unna" med strålebehandling.

Det er veldig individuelt hvordan man "oppdager" en eventuell kreftsykdom. Det kommer an på typen kreft og hvor langt det er kommet. Noen har ingen symptomer, og finner det ut helt tilfeldig på blodprøver(f.eks. ved rutinekontroll) hos legen.

Anonymous poster hash: 76933...a38
Skrevet

Kreft er vel vanskelig å se på blodprøver, er det ikke? Det er jo evt celleforandringer som kan være kreft.

Er det som er skummelt - så vanskelig å oppdage for noen.. Gjelder å være forsiktig og alltid sjekke seg om man er mistenkelig på noe. Aldri ta langvarige smerter eller plager for gitt. :)

Anonymous poster hash: 09fdf...5c6
Skrevet

Kreft er vel vanskelig å se på blodprøver, er det ikke? Det er jo evt celleforandringer som kan være kreft.

Er det som er skummelt - så vanskelig å oppdage for noen.. Gjelder å være forsiktig og alltid sjekke seg om man er mistenkelig på noe. Aldri ta langvarige smerter eller plager for gitt. :)

Anonymous poster hash: 09fdf...5c6

Det vil nok ikke alltid gi utslag i starten, men det er flere blodprøver som kan påvise kreft. Trodde selv jeg hadde føflekkreft og lymfekreft i fjor(vond føflekk og hovne lymfeknuter), og da ble det tatt blodprøver i tillegg til fjerning av føflekken. Var heldigvis ikke kreft(er litt hypokonder, men jeg hadde jo konkrete "symptomer"), men da ble det altså tatt blodprøver. Husker ikke helt hva de het, men det er noe med røde/hvite blodlegemer(?), leukocytter og senkning.

Anonymous poster hash: 76933...a38

Skrevet

Jeg oppdaget en kul på halsen. Ellers sympronfri. Gikk bra med meg.

Anonymous poster hash: 6d33a...a23
Skrevet

Dere som har, har hatt eller kjenner noen med kreft:

Hvordan oppdaget dere det?

Anonymous poster hash: c20f6...b76

Det fins jo så mange kreftformer, og symptomene er forskjellige fra kreftform til kreftform.

Testikkelkreft: I tidlig stadium kjennes det som en ertforma utvekst på testikkelen(e). Det er lettest å kjenne når man tar en varm dusj. Helbredelsesprosenten er hele 98% i tidlig stadium. Hvis man går lenge uten å få behandling vil man få endra hormonbalanse, og få smerter i brystvortene.

Leukemi/blodkreft: Beinmargen produserer færre røde blodlegemer, dermed blir man fortere sliten og andpusten. Om man har leukemi kan det sees de hvite blodlegemene fra blodprøver i mikroskop.

Lungekreft: Hvis en røyker har luftveisproblemer utover vanlig røykhoste i mer enn seks uker bør vedkommende utredes for lungekreft.

Du kan gå på Google, skrive inn navnet på en kreftform og ordet kjennetegn, så får du helt sikkert en del treff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...