Gå til innhold

Kattungen mjauer så mye når hun må sove alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt kattungen min i to uker her nå (hun er 3.5 mnd), hver eneste natt når jeg legger meg ligger hun utenfor døren å klorer og mjauer, i begynnelsen slapp jeg henne inn for tenkte det var greit hvis hun var rolig, men NEIDA hun var jo overalt og hoppet.

Hvor lenge er det normalt at de mjauer om nettene? Er det fordi hun er redd?

Anonymous poster hash: f92d9...f44
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare fordi hun er ensom.

Hun var vant til å ha moren sin og kanskje også søsknene rundt seg når hun skulle sove, så å plutselig være alene flere timer hver natt er en voldsom omveltning for henne.

Da vi fikk minsten i mai, valgte vi å plassere ham på badet om natten. Der hadde han tilgang på mat, vann og do, samt varmen fra gulvet og en fille vi hadde fått med oss fra fostermor med lukten av mamman og søsknene i.

Vi lukket ham inn på badet når vi la oss, og åpnet for ham så snart vi stod opp neste morgen.

Ikke bare for at han skulle ha et lite område å bli trygg i, men også for at han ikke skulle bedrive ugagn mens vi sov :P

Han peip litt i starten, men det roet seg igrunnen ganske raskt. Muligens fordi han er nysgjerrig og eventyrlysten av natur?

Kos og lek mye med lillepus om dagen, så roer hun seg sannsynligvis om natten. Du kan også gjøre et forsøk med å lukke henne inn på et eget rom/bad med tilgang til mat/vann og do om natten et par ukers tid.

Skrevet

Hun føler seg ensom. Vår gjorde også det da vi fikk ham, men nå gjør han det kun dersom han ikke var klar for at vi skulle legge oss. De gangene han får være på soverommet (helgene) så blir han kastet ut dersom han begynner å leke, så nå oppfører han seg stort sett pent :)

Anonymous poster hash: eeedd...392
Skrevet

men vil dette gi seg? kommer hun til å forstå at jeg kommer tilbake? får så vondt av henne :/

Gjest Carousel
Skrevet

Beklager fjortisutbruddet, men ååååeh <3 :pasha: <-- vi sier det der er en katt. :lillesky: Pusebabyer er så søte at jeg nesten dør.

Våre katter har fått lov til å gå ganske fritt på soverommene. Vi hadde kattene i sengen den første tiden slik at vi faktisk fikk sove om nettene, deretter la vi oss med soveromsdørene på gløtt. Da kunne pusene få komme og gå som de ville. Når de ble voksne og vi ønsket å sove uten besøk, lukket vi dørene da vi la oss. Veldig sjeldent det ble mjauing og skraping da.

• Liker 3
Skrevet

Beklager fjortisutbruddet, men ååååeh <3 :pasha: <-- vi sier det der er en katt. :lillesky: Pusebabyer er så søte at jeg nesten dør.

Våre katter har fått lov til å gå ganske fritt på soverommene. Vi hadde kattene i sengen den første tiden slik at vi faktisk fikk sove om nettene, deretter la vi oss med soveromsdørene på gløtt. Da kunne pusene få komme og gå som de ville. Når de ble voksne og vi ønsket å sove uten besøk, lukket vi dørene da vi la oss. Veldig sjeldent det ble mjauing og skraping da.

Hun hadde fått lov å sove i sengen hvis hun faktisk SOV, men hun er jo opptatt med å klatre over ansiktet, "ta " føttene mine osv.... :tellesauer:

Noen som har tips til hvordan ting kan bli lettere for henne? Er så vondt å være på jobb å vite at hun sitter i gangen og mjauer :catmilk:

• Liker 1
Skrevet

Ha ho i et bur ved siden av natten, det hadde vi i starten, fordi ho gjorde det. Og det gikk kjempefint, kunne hende ho vekte deg tidlig på morgenen fordi ho måtte på do, men ellers gikk det fint. :)

• Liker 1
Skrevet

Kattunger er jo litt ville i begynnelsen da, tar ikke mange mnd før de roer seg ned :) Min katt var livredd da jeg fikk henne, hun gjemte seg inni sofaen og skrek i 1 uke. Etter det har hun sovet trofast ved min side hver eneste natt, uten noe tull. Det koseligste som fins er å sovne inntil en malende kropp!

Anonymous poster hash: a1fd9...c24
  • Liker 4
Gjest rosakatten
Skrevet (endret)

:vetikke:

Endret av rosakatten
Skrevet

Man har ikke katter i bur. Fysj. Og nei man sover ikke mye på nettene med kattunge i hus. Sånn er det bare ;)

Anonymous poster hash: 83b34...529
  • Liker 1
Skrevet

Man har ikke katter i bur. Fysj. Og nei man sover ikke mye på nettene med kattunge i hus. Sånn er det bare ;)

Hehe, greit nok det :) men lurer på om de pleier å akseptere å sove alene med tiden? Bur er ikke aktuelt for min sin del uansett, jeg har gjort det koselig på badet til henne på natten.. får bare så vondt inni meg når hun mjauer på nattestid/ når jeg går til jobb..

Skrevet

Hehe, greit nok det :) men lurer på om de pleier å akseptere å sove alene med tiden? Bur er ikke aktuelt for min sin del uansett, jeg har gjort det koselig på badet til henne på natten.. får bare så vondt inni meg når hun mjauer på nattestid/ når jeg går til jobb..

Jada de gjør det :) De blir heldigvis litt mer voksne av seg. Men kattungetiden kan være slitsom for på nettene for oss mennesker.

Jeg har ett-roms og kattungetiden var ikke lett for meg. Katta derimot hadde det kult. Ble badet på pusungen her også gitt.

Skrevet

men vil dette gi seg? kommer hun til å forstå at jeg kommer tilbake? får så vondt av henne :/

Klart det vil gi seg. Du må bare la henne bli vant til det, det går seg til etter hvert. Katter er utrolig smarte vet du :Nikke: Men det er helt naturlig at du har sånne tanker nå.

Skrevet

Ha ho i et bur ved siden av natten, det hadde vi i starten, fordi ho gjorde det. Og det gikk kjempefint, kunne hende ho vekte deg tidlig på morgenen fordi ho måtte på do, men ellers gikk det fint. :)

Slutt da... Vær så snill. Jeg blir så lei meg av alle dyrene som nå skal bli puttet i bur fordi det er en enkel løsning for menneskene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, katter skal ikke være i bur. :(

Jeg hadde kattungen i sengen, og de styrer jo ikke hele natten, bare litt av og til. De sover mye når de er så små, og jeg innbiller meg at de blir mer kosete når de har tilgang til mennesket sitt hele tiden (mens man er hjemme).

Gratulerer med katt forresten, du har mye glede i vente!

:heks:

• Liker 2
Skrevet

I bur? Fysj!

Anonymous poster hash: a7a18...43e

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at ikke folk skjønner at det er dyreplageri å ha dyr alene. Jeg trodde forsåvidt selv i noen år at det var greit, men vi lever i 2014 og burde vite bedre.

Det er jo ikke rart at katten er ensom, klengete og masete vel? Og det at du har tatt et dårlig valg skal vel ikke katten straffes for ved å sperres inne?

Anonymous poster hash: 4a5e2...9d1

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at ikke folk skjønner at det er dyreplageri å ha dyr alene. Jeg trodde forsåvidt selv i noen år at det var greit, men vi lever i 2014 og burde vite bedre.

Det er jo ikke rart at katten er ensom, klengete og masete vel? Og det at du har tatt et dårlig valg skal vel ikke katten straffes for ved å sperres inne?

Anonymous poster hash: 4a5e2...9d1

Her er det snakk om en kattunge som nettopp har kommet til et nytt hjem. Når ble det dyreplageri å ha dyr alene? Katter klarer seg fint om de må være alene litt da, selv om de kanskje er litt selskapsyke iblant. Mange katter gjemmer seg for fremmede mennesker, og trenger tid til å bli trygge. Men når den fasen er over så går det som regel bra.

Skrevet

Har hatt kattungen min i to uker her nå (hun er 3.5 mnd), hver eneste natt når jeg legger meg ligger hun utenfor døren å klorer og mjauer, i begynnelsen slapp jeg henne inn for tenkte det var greit hvis hun var rolig, men NEIDA hun var jo overalt og hoppet.

Hvor lenge er det normalt at de mjauer om nettene? Er det fordi hun er redd?

For det første; Det dummeste du kan gjøre er å stenge døra. Hvis det er rom du ikke vil at kattene ikke skal være på, så bør du ikke slippe dem inn der i utgangspunktet.

Har du prøvd å leke med henne, og stimulere henne før du legger deg? Sånn at hun er sliten, og kanskje sliten nok til å sovne? :) Dette ''fjaset'' vil jo avta etterhvert, men det er ganske slitsomt når det står i.

Du kan jo evnt holde henne på badet, med tilgang til mat, vann og do. Sørg for at det ikke er for varmt/kaldt og at det ikke er noe hun kan skade seg på. Pass også på at det ikke ligger ledninger fremme!

Lykke til! :catmilk:

Anonymous poster hash: c4ee7...39e

Skrevet

Hun hadde fått lov å sove i sengen hvis hun faktisk SOV, men hun er jo opptatt med å klatre over ansiktet, "ta " føttene mine osv.... :tellesauer:

Noen som har tips til hvordan ting kan bli lettere for henne? Er så vondt å være på jobb å vite at hun sitter i gangen og mjauer

En til! :laugh::catmilk:

Anonymous poster hash: c4ee7...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...