Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lærer man seg å stole på noen? Noen tips eller råd?

Jeg opplevde tidenes verste svik fra min eksmann da han lå med min bestevenninne og de utviklet en affære bak min rygg som varte i flere måneder før han knakk sammen og fortalte det selv.. Jeg stolte blindt på han (og henne selvsagt) og ignorerte eller lo vekk alle faresignaler.

Nå har jeg møtt en ny mann, og jeg er veldig bevisst på at jeg ikke skal la han måtte betale for feilene til min eksmann. Men jeg merker med hele meg at jeg ikke klarer å stole på noen lenger. I det hele tatt.. Jeg lar selvsagt ikke dette gå utover han, jeg har ikke sagt noenting om dette og det vil jeg heller ikke gjøre, fordi han skal ikke lide av dette. Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv for å lære meg å stole på mennesker igjen og ikke føle sjalusi.. Men hvordan?

Anonymous poster hash: ea6a2...eb2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terapi.

Anonymous poster hash: bea75...bfc
Skrevet

Har gått litt i terapi.. Burde kanskje fortsette. Men hadde håpet jeg kunne overkomme dette selv.

TS

Gjest Cartman
Skrevet

Man kan vell aldri stole på noen helt blindt. Alle mennesker er egoister og egoet vårt fører til utroskap, lovbrudd, kriminalitet etc.

Skrevet

Å stole på noen er ett valg du tar. Utroskap har både jeg og min mann kjent på kroppen opptil flere ganger. Vi stoler på hverandre, vi har valgt å gjøre det til det motsatte er bevist. Vi har hatt lange samtaler om hva utroskap har gjort med oss og hvorfor disse endene valgte å være utro mot oss. Samtalen styrket oss og har gitt oss en enda sterkere tillit til hverandre.

Skrevet

Du må lære å stole på deg selv og din egen dømmekraft igjen.

At denne gangen fanger du opp faresignalene lenge før det går så langt.

Anonymous poster hash: 6f29f...c2e
  • Liker 1
Skrevet

Det tar tid, men du kommer til å komme dit. Den dagen du klarer å tilgi dem, da er du på god vei.

Anonymous poster hash: b1264...1f7

Skrevet

Hvordan lærer man seg å stole på noen? Noen tips eller råd? Jeg opplevde tidenes verste svik fra min eksmann da han lå med min bestevenninne og de utviklet en affære bak min rygg som varte i flere måneder før han knakk sammen og fortalte det selv.. Jeg stolte blindt på han (og henne selvsagt) og ignorerte eller lo vekk alle faresignaler.Nå har jeg møtt en ny mann, og jeg er veldig bevisst på at jeg ikke skal la han måtte betale for feilene til min eksmann. Men jeg merker med hele meg at jeg ikke klarer å stole på noen lenger. I det hele tatt.. Jeg lar selvsagt ikke dette gå utover han, jeg har ikke sagt noenting om dette og det vil jeg heller ikke gjøre, fordi han skal ikke lide av dette. Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv for å lære meg å stole på mennesker igjen og ikke føle sjalusi.. Men hvordan? Anonymous poster hash: ea6a2...eb2

Blir så gla av å høre at man kan faktisk holde ting inni seg. Æ spyr det med ut gang, klarer ikke kontrolere meg selv om æ vet d e helt på jorde det æ tenke. :(

Skrevet (endret)

Stole på noen,

det kan du ikke. Det kan ingen. Ingen vet hva som foregår i tankene på ett annet menneske. Jeg lever med det, og jeg rekner da med at andre lever med det og.

Det vi har er det som allerede er skjedd og vi vet. Da bygger en " cv" på den andre seg opp igjenom tid, og da kan en vite mye om hva slags karakter og hva en kan vente av den andre. Sikkert er vel ingenting.

Endret av Tarsan97
  • Liker 1
Skrevet

Stole på noen,

det kan du ikke. Det kan ingen. Ingen vet hva som foregår i tankene på ett annet menneske. Jeg lever med det, og jeg rekner da med at andre lever med det og.

Det vi har er det som allerede er skjedd og vi vet. Da bygger en " cv" på den andre seg opp igjenom tid, og da kan en vite mye om hva slags karakter og hva en kan vente av den andre. Sikkert er vel ingenting.

Nei, man kan aldri stole 100% på noen annen.

Men jeg vil tro at det mest effektive er å prate om konsekvenser.

Det er vanskeligere å ta sjanser når man vet hva straffa blir.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du burde kanskje forklare typen din hva du har erfart i ditt tidligere forhold, og samtidig prøve å forklare han hva du føler er ditt problem i forholdet med han.

Fordi om din tidligere partner var utro, kan jo din nye ha mere respekt for deg.

Å stole på noen igjen når du er blitt bedratt er vanskelig, så man må nok bare ta tiden til hjelp og være i god dialog med partneren sin. Håper virkelig du får det bedre etterhvert.

Endret av Skyline
  • Liker 1
Skrevet

Man kan ikke stole på noen fullt ut. Men det betyr ikke at man ikke skal ta sjansen på forhold. Jeg prøver å tenke at dersom noen skulle komme til å svike meg så takler jeg det. Akkurat som jeg har gjort før. Jeg prøver å ta et bevist valg om å ikke gå rundt å frykte det.

Konkret sett så tror jeg det kan lønne seg å være åpen rundt frykten i forhold til den nye mannen. Snakke om hvilke grenser du har og hva han kan forvente av deg om han overskrider disse. Og samme for han selvfølgelig. Prøve å skape respekt for hverandre.

Anonymous poster hash: 10f38...ba6
  • Liker 2
Skrevet

Man kan ikke stole på noen fullt ut. Men det betyr ikke at man ikke skal ta sjansen på forhold. Jeg prøver å tenke at dersom noen skulle komme til å svike meg så takler jeg det. Akkurat som jeg har gjort før. Jeg prøver å ta et bevist valg om å ikke gå rundt å frykte det.

Konkret sett så tror jeg det kan lønne seg å være åpen rundt frykten i forhold til den nye mannen. Snakke om hvilke grenser du har og hva han kan forvente av deg om han overskrider disse. Og samme for han selvfølgelig. Prøve å skape respekt for hverandre.

Jeg er ikke ts, men det er ikke alltid det hjelper å være ærlig om dette heller. Jeg har angst for utroskap og kjønnssykdommer og sa dette til min ex. Likevel løy han meg i trynet og var utro. Jeg kommer aldri til å stole på en mann igjen. De bare lyver.

Anonymous poster hash: d4736...cb3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke ts, men det er ikke alltid det hjelper å være ærlig om dette heller. Jeg har angst for utroskap og kjønnssykdommer og sa dette til min ex. Likevel løy han meg i trynet og var utro. Jeg kommer aldri til å stole på en mann igjen. De bare lyver.

True that, det er virkelig ikke en dans på roser. Men om man vil velge å prøve igjen så blir det for kjipt å gå rundt å være nedsylta i frykt og jeg tviler på at det gjør situasjonen bedre. Jeg har brent meg en del ganger, men skal i alle fall prøve en gang til. Men fra nå av skal jeg stole mer på magefølelsen enn tidligere..

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer aldri til å stole på en mann igjen. De bare lyver.

Det er sant.

Skrevet

Hvordan lærer man seg å stole på noen? Noen tips eller råd?

Jeg opplevde tidenes verste svik fra min eksmann da han lå med min bestevenninne og de utviklet en affære bak min rygg som varte i flere måneder før han knakk sammen og fortalte det selv.. Jeg stolte blindt på han (og henne selvsagt) og ignorerte eller lo vekk alle faresignaler.

Nå har jeg møtt en ny mann, og jeg er veldig bevisst på at jeg ikke skal la han måtte betale for feilene til min eksmann. Men jeg merker med hele meg at jeg ikke klarer å stole på noen lenger. I det hele tatt.. Jeg lar selvsagt ikke dette gå utover han, jeg har ikke sagt noenting om dette og det vil jeg heller ikke gjøre, fordi han skal ikke lide av dette. Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv for å lære meg å stole på mennesker igjen og ikke føle sjalusi.. Men hvordan?

Utgangspunktet er at en aldri kan stole helt på noen.

Men du må lære deg å leve med dine tviler. Ja du vil ha flere tviler og de vil komme og gå.

Det er viktig at en ikke viser den andre at en tviler på den uten skjellig grunn.

Det må ha skjedd noe spesielt. Da er det lov og spørre den andre og vise sin tvil.

Dette er ikke lett og spesielt etter at en føler en er blitt lurt. Da er en overbeskyttende for seg selv slik det virker du er redd for at du er. Du er kommet langt når du ser dette selv.

Kanskje det går bedre om du får tenkt gjennom dine tanker om dette skikkelig?

Skrevet

For det første, din holdning er sunn, i den form at det er naturlig å føle en viss grad av tvil. Problemet oppstår når den følelsen tar overhånd. Det høres ut som at du ikke har fått bearbeidet bruddet og følelsene rundt det godt nok. Dersom dette er lenge siden, og du ikke synes du kommer videre, kan det muligens være fruktbart å få profesjonell veiledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...