Gå til innhold

Ukelønn og plikter /mobilbruk til 15 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør andre det her med disse temaene??

Jeg er redd for å gjøre feil, begge veier. Vil jo at gutten (snart 15) skal klare seg med penger. Men så synes jeg det er en vanskelig balanse mellom hvor mye han faktisk får, hva han må betale selv og hva han må bidra med i huset.

Nå får han 100,- i uka. Da vasker (vasker på sitt vis..;-)) han sitt lille bad+gjestetoalettet. Han må også støvsuge og tørke støv på sitt rom. Ellers er det ikke så mye han gjør i huset.

Han går med hunden da ca 25 min pr dag, men det var også avtalen da han fikk hund.. Hva tenker dere som er i noenlunde samme situasjon?

Så er det mobilen da. Hele livet hans er der.;-) Har dere mobilfrie timer hjemme??

Takk for at du tok deg tid til å lese, setter stor pris på tilbakemeldinger. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ps! Han betaler mobilregningen selv. Den er i utgangspunktet på 200,-. Bortsett fra når han overstiger til opp mot 250,-..

Skrevet

Har en 13 åring og en 16 åring.

13 åringen får 50,- i uka og 16 åringen får 100,-.

Minste hjelper til mye mer enn største. Største går på videregående og er hjemme sent og har mye lekser. Minste er flink til å rydde ut av oppvaskmaskinen og rydde rommet sitt. Vi betaler deres mobilabb.

Chess har ett abb som koster 199,- i mnd, da er det fri bruk av alt. :-)

Vi har ikke mobilfrie timer hjemme. De får gjort lekser og vært med venner uten at de har begrensning på mobil :-)

Anonymous poster hash: 1b3d0...b54

Skrevet

Jeg syns det var veldig lite i ukelønn. Jeg fikk 300 kr i uken da jeg var 15-16, pluss at foreldrene mine betalte for telefonen min :vetikke:

Anonymous poster hash: d1602...523
  • Liker 5
Skrevet

Husker da jeg var 15 år og gikk i tiende klasse. Det er fire år siden. Jeg fikk månedslønn, tror det var rundt 800 kroner, i tillegg til at pappa betalte mobilregningen min (jeg var veldig "flink pike" og brukte aldri over grensa). Jeg vasket begge badene i huset en gang i uka, i tillegg til at jeg hadde ansvaret for å vaske og støvsuge mitt eget rom en gang i blant. I tillegg var jeg flink til å gjøre forefallende arbeid i huset, som f.eks. å ta ut av oppvaskmaskina, brette sammen klær, lage middag noen dager osv. Hendte også at jeg støvsugde eller moppet i stua e.l. Hadde ikke noen mobilfrie timer hjemme, da jeg tror foreldrene mine forsto hvor viktig mobil og pc var for å holde kontakt med alle vennene mine. Men av og til, hvis jeg hadde sittet veldig lenge på Facebook eller med mobilen, ba mamma meg legge det bort så kunne vi f.eks. se en film eller spille et spill sammen. Synes det var veldig greit slik, istedet for å ha en sånn "slavisk regel" med mobilfrie timer :)

• Liker 2
Skrevet

16 åringen og 14 åringen har hver en ukelønn på 100 kr. i tillegg har de kantinepenger for 50 kr i uka som de kan handle mat for (om de velger å ikke smøre matpakke).<br /><br />16 åringen har kontantkort på mobilen. Vi betaler. Han bruker nesten aldri mobilen, men spiller data. Alt av datautstyr har han kjøpt selv, vi betaler nettilgang.<br /><br />14 åringen bruker mobil. Vi betaler for billigste mnd.abonement. Mobilen brukes mest til å surfe med.<br /><br />

Anonymous poster hash: 89c08...397

Skrevet

Jeg synes godt en 15-åring kan bidra mer. Hva med at han vasker sitt eget tøy, lager middag en dag i uka (feks lørdagstaco e.l. enkel kost) og bidrar med å ta husvasken en gang pr mnd - hver 2. mnd i tillegg til å vaske sitt eget rom og bad og stelle hunden?

For dette bør han ikke få en krone, fordi det er naturlig å bidra til husholdningen, men du kan gjerne gi han 500 i mnd i stedet for 100 i uka. 15 år er gammelt nok til å disponere penger over flere uker, og om han skal gå blakk og måtte klare seg uten buss, mobil eller underholdning så er det bedre å gjøre det nå enn som student når han må leve på nudler om han gjør samme feilen. Om han vil ha mer er 15 gammelt nok til å få seg en deltids/sommerjobb.

Ang mobil så bør du jo lære han vanlige høflighetsregler heller enn å sette av tid. Men da sitter du i saksa selv. Om du sier "vi bruker aldri mobil ved matbordet" (som er standard høflighet) så kan du ikke selv bruke mobilen ved matbordet. Om du sier "når vi prater sammen legger vi vekk alt av data/mobil" (også vanlig høflighet) så må du jo selv følge samme regel. Også greit å si at "telefonen står på lydløs mens vi ser film og etter 22 på hverdager" men da må du jo gjøre likeens med din telefon.

Anonymous poster hash: 6350b...a70
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes godt en 15-åring kan bidra mer. Hva med at han vasker sitt eget tøy, lager middag en dag i uka (feks lørdagstaco e.l. enkel kost) og bidrar med å ta husvasken en gang pr mnd - hver 2. mnd i tillegg til å vaske sitt eget rom og bad og stelle hunden?

For dette bør han ikke få en krone, fordi det er naturlig å bidra til husholdningen, men du kan gjerne gi han 500 i mnd i stedet for 100 i uka. 15 år er gammelt nok til å disponere penger over flere uker, og om han skal gå blakk og måtte klare seg uten buss, mobil eller underholdning så er det bedre å gjøre det nå enn som student når han må leve på nudler om han gjør samme feilen. Om han vil ha mer er 15 gammelt nok til å få seg en deltids/sommerjobb.

Ang mobil så bør du jo lære han vanlige høflighetsregler heller enn å sette av tid. Men da sitter du i saksa selv. Om du sier "vi bruker aldri mobil ved matbordet" (som er standard høflighet) så kan du ikke selv bruke mobilen ved matbordet. Om du sier "når vi prater sammen legger vi vekk alt av data/mobil" (også vanlig høflighet) så må du jo selv følge samme regel. Også greit å si at "telefonen står på lydløs mens vi ser film og etter 22 på hverdager" men da må du jo gjøre likeens med din telefon.

Anonymous poster hash: 6350b...a70

Helt enig med deg: Gi femtenåring månedspenger, og la ham bidra mer hjemme. Angående siste avsnitt: Det burde være en selvfølge for foreldre at de ikke sitter med mobil ved middagsbordet, eller fikler med mobil mens de har en samtale.

Anonymous poster hash: 08980...ed5

Skrevet

Syntes dette høres ut som litt lite. I vår familie får vi 2000 kr i mnd i det vi starter på vgs. Under dette går alt av klær, kos, månedskort til bussen, mobilabonnement, og kantinemat.

Anonymous poster hash: fd8bb...4d5
Skrevet

Sekstenåringen her får betalt mobil og betalt busskort (han går på vgs og kunne fått skolekort men det slutter å virke kl 16 så da kan han fex ikke komme seg på trening) pluss 500 i mnd. Han trener gratis fordi han jobber som instruktør selv, derfor er det ingen treningsutgifter. I tillegg får han alt av klær og sånt (så klart). Han må hole orden på sitt eget rom, sitt eget toalett og sin egen kjelerstue, det inkluderer støvsuging og gulvvask en gang i uken. Dessuten må han (selvsagt) hjelpe til med andre ting, bære ved og rydde i garasjen og andre sånne manneting.

det hender jeg konfiskerer mobilen hans dersom jeg syns han er VEL mye på en når han egentlig skulle ha gjort noe annet. og jeg tolererer ikke mobilbruk under måltider, eller når vi skal ha familietid.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri fått ukepenger/måmedspenger. Jeg har heller fått penger når jeg trenger noe eller ønsker meg noe. Og det har passa veldig fint hos oss. Mamma/pappa har alltid betalt mobilabo. mitt.

Husker det var mye snakk om ukepenger da jeg gikk på barneskolen, men etter det hørte jeg ikke noe om det. Da jeg begynte på videregående fikk alle vennene mine, inkludert meg, seg jobb og fikk penger på den måten.

Nå skal det sies at dette er noen år siden da :-)

Endret av Abligøye
Skrevet

Når jeg var 15 år, fikk jeg månedslønn (jeg fikk barnetrygden), men foreldrene mine betalte alle utgiftene mine som mobil og busskort.
Mine plikter var å støvsuge 1 gang i uken, rydde mitt eget rom og generelt hjelpe til hjemme. Dekke på, ta ut søppel, brette tøy etc.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for mange gode tilbakemeldinger. :-) Ser ut som om vi er ganske gjennomsnittlige. Men månedslånn var et godt tips. Så blir det nok at jeg øker litt på lønnen men samtidig krever litt mer innsats i huset. Han har 4 små søsken, så det er mer enn nok han kan hjelpe med om han vil.;-)

Ang abonnementet hans, så er det faktisk det med fri bruk til 199,- han har.. Men det er opp til en maxgrense, og han klarer faktisk å overstige de..:-/ Heelt enig med deg som skriver at det viktigste er å fokusere på vanlig folkeskikk og høflighet og ikke nødvendigvis tidsbruken.

Igjen takk til alle som tok seg tid til å svare, dette var til god hjelp. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...