Snehvit Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Hvor mye må jeg regne med å betale for å trekke visdomstennene mine? Jeg har nemlig fått endel skjevere tenner i underkjeven den siste tiden, så jeg har derfor en mistanke om at det er visdomstennene som er den store synderen.
Livets datter Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Sist jeg var hos tannlegen, trakk jeg en visdomstann, i tillegg til den "vanlige" konsultasjonen, og jeg mener jeg betalte rundt 1400-1500 kr. (Ja, det er TANNLEGE jeg skulle ha vært...)
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Vær obs på at man kan få igjen noe hos trygdekontoret i en del tilfeller.
Julie Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 Spørs om tanna må trekkes eller "opereres" ut. Hvis den bare må trekkes koster det rundt 5-600 kr. Må den "opereres" ut, koster det rudnt 1200-1400 kr. Husk da å spørre etter refusjonsskjema når du er ferdig, så får du refundert ca halve beløpet. Julie.
:-) anna Skrevet 26. mai 2004 #5 Skrevet 26. mai 2004 Du kan få gjort det på Tannlegehøyskolen. Det gjorde jeg... tre visdomstenner måtte opereres ut . Det er professorene som opererer men de kan ha studenter som følger operasjonen. Mye billigere!! (Husker ikke hvor mye jeg betalte pr. tann med jeg tror det var ca 300 kr. Men det er noen år siden altså. Men det er lurt å ringe tidlig for å bestille/høre om de har plass.
Gjest Butterflygirl Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 Kan jeg få spørre om når man får visdomstenner? Jeg er 19, blir 20 i år. Har hørt folk si at man får det i begynnelsen av 20-årene. De sier at det gjør veldig vondt, for noen i hvertfall, slik at de må trekke det. Mens andre ikke føler noe. Hva er deres erfaring? Personlig så gruer jeg til de kommer. Jeg hater å trekke tenner! :-(
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Mine visdomstenner har kommet uten at jeg har hatt vondt og uten at de er trukket. Mangler enda en tann. ikke alle får visdomstenner.
:-) anna Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Det er ikke sikkert du får visdomstenner. Det er nemlig ikke alle som får. Noen av oss har visdomstenner andre (heldige vesener) har ikke. Visdomstennene er uansett av mye dårligere kvalitet enn de andre tennene, så det blir veldig ofte problemer med dem. En av mine kom opp av tannkjøttet nesten uten emalje. :-? Om ikke tannlegen din har sagt noe om at han ser dem liggende og lure bakerst i munnen (på røntgenbildene), så er det ikke sikkert du får dem. Spør tannlegen din neste gang du er der. Jeg for min del fikk alle fire og måtte operere ut tre av dem :-x
Labella Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Det er ikke alle som får visdomstenner i det hele tatt, så du kan jo være blant de heldige :D Jeg var vel rundt 17-18 da jeg begynte å kjenne at visdomstennene presset seg på av og til, men 25 før den første kom frem. Den satt så godt fast i kjeven at den måtte opereres ut. Jeg fikk mye bedøvelse, så det var ikke noe problem å operere. Litt vondt etterpå, men jeg knasket smertestillende et par dager, så det gikk greit. Nå er jeg 30, og ingen av de tre resterende visdomstennene har kommet frem, men det hender jeg kjenner dem presse. Noen få dager i året, kanskje...
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 En annen grunn til at en del må trekke er rett og slett dårlig renhold, at de ikke er flinke nok til å pusse bakerst slik at det blir bare hull og atter hull.
sberg Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 Visdomstennene mine (er 24 år) har begynt å komme frem, altså at de holder på å bryte ut av tannkjøttet. De ligger omtrent vertikalt, altså en skjevhet på ca 90 grader i forhold til de andre tennene. Tannlegen min har sagt at dette kan bli et problem i og med at de vil presse mot de andre tennene etterhvert som de fortsetter å komme frem. Tannlegen min har derfor søkt om behandling og fått meg på venteliste på sykehuset.
Gjest Butterflygirl Skrevet 26. mai 2004 #14 Skrevet 26. mai 2004 Takk for masse svar. Sist gang jeg var tannsjekk var for 2 år siden. Da jeg fortsatt fikk gratis tannsjekk. Det var sånn en gang i året at man ble kalt inn. Men jeg ble ikke kalt inn det året jeg fylte 18. :veldigsur: Har ikke fått sjansen eller råd til å gå til tannlegen. Venter litt til. Men tannlegen sa ikke noen om det sist gang jeg var der. Som noen av dere sa, rundt 17 år så kunne man se dette. Jeg har aldri følt ubehag i tenne, eller føler at det er noe som presser på bakider. Men kanskje jeg er en av de seine. Får det kanskje om 2-4 år. Håper ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2004 #15 Skrevet 26. mai 2004 En annen grunn til at en del må trekke er rett og slett dårlig renhold, at de ikke er flinke nok til å pusse bakerst slik at det blir bare hull og atter hull. Mm, visdomstenner har ikke dårligere kvalitet enn andre tenner. De blir ofte ødelagt fordi de er dekket av tannkjøtt, yngleplass for bakterier. Trakk akkurat to visdomstenner, betale 270 Men det var fordi jeg var med på et smertestillende-eksperiment. Tannlegehøyskolen er billig, men ikke alltid like flinke... (litt på siden, man får SVÆRE hull der hvor tennene var, logisk nok. Men så ekkelt)
diddi Skrevet 26. mai 2004 #16 Skrevet 26. mai 2004 Refusjon skrev et par her. Hvilke utgifter kan bli refundert i forbindelse med tannbehandling? Er ikke det kun ved tannproblemer i forbindelse med sykdom? Gjelder vel ikke dersom årsaken er at det er trangt i kjeven?
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2004 #17 Skrevet 26. mai 2004 Refusjon skrev et par her. Hvilke utgifter kan bli refundert i forbindelse med tannbehandling? Er ikke det kun ved tannproblemer i forbindelse med sykdom? Gjelder vel ikke dersom årsaken er at det er trangt i kjeven? Nei, du kan nok ikke regne med å få refusjon.
Rio Skrevet 26. mai 2004 #18 Skrevet 26. mai 2004 for å komme med en veldig oppløftende kommentar her - visdomstennene mine var grunnlaget for de mest smertefulle opplevelsene jeg noen gang har hatt.. blir dårlig av å tenke på det.. dette var i fjor.. 2 tenner - 2 operasjoner - 2 helveter.. jeg var altså på sykehuset og opererte dem ut, ingen trekking.. hadde vondt før - og enda vondere etter operasjon betalte vel egenandel på 200 og noe hver gang.. hadde jeg skulla gjort det privat hadde det blitt mange tusen.. jeg ble henvist fra tannlege.. var vel ikke svar på spm - men jeg bare så 'visdomstenner' og kunne ikke dy meg.. det var en forferdelig tid
Nigella Skrevet 27. mai 2004 #19 Skrevet 27. mai 2004 Trakk akkurat to visdomstenner' date=' betale 270 Men det var fordi jeg var med på et smertestillende-eksperiment. Tannlegehøyskolen er billig, men ikke alltid like flinke... (litt på siden, man får SVÆRE hull der hvor tennene var, logisk nok. Men så ekkelt)[/quote'] Var på tannlegehøyskolen og trakk 1 visdomstann, og opererte ut 2. Var også med på et smertestillende-eksperiment. Betalte ca kr 100,- pr tann (husker ikke helt). Dette er ca 6 år siden. Arbeidet var helt upåklagelig, jeg har ikke SVÆRE hull der tennene satt. Ingen av tennene var vonde, men spesielt de 2 jeg opererte ut ville bli det med tid og stunder, da det ikke var plass til dem. Tanna som ble trekt ble gjort av en student som aldri hadde trukket tenner før. Han var kjempeflink! (Jeg har tannlegeskrekk, men akk så blakk...) Jeg kan derfor anbefale tannlegehøyskolen på det varmeste.
lillemor Skrevet 27. mai 2004 #20 Skrevet 27. mai 2004 HUFF.....Jeg hater tannlegen! Får vondt i magen flere dager før jeg har time. Men over til visdomtenner, jeg har trukket 2 og operert en bort. Hver gang jeg ble gravid fikk jeg smerter i en visdomtann, så jeg har 3 barn og kun 1 visdom tann igjen. Mange få tannproblemer ved svangerskap, i mine tilfeller så var det nesten gratis å gå til tannlegen når man var gravid, fordi man fikk dekket tannstell ved graviditet, vet ikke hvordan det er nå, det minste barnet er 7år, kan hende reglene er forandret på nå..... Hilsen lillemor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå