Gå til innhold

Engelske hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg et par nye engelske interiørmagasiner i dag. Det som slår meg er at trappene alltid er teppebelagt. Det så jeg selv også da jeg var i England. Greit at de gamle murhusene er kalde, men trappene trenger vel ikke teppe? Særlig ikke om gulvet ikke har det. Jeg så også vegg-til-vegg-tepoe på et bad...

Så hvorfor teppe i trappa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at man ikke skal falle så lett?

Anonymous poster hash: 3138b...4a9
  • Liker 2
Skrevet

Det er tradisjon, akkurat som separat varmt- og kaldtvannskran er det. Man kan like gjerne spørre seg hvorfor norske boliger ikke har vegg-til-vegg-teppe.

Anonymous poster hash: 31e32...fe9
  • Liker 3
Skrevet

Engelske hus er schtøgge. Jeg bodde der borte i mange år og de er dårlig bygd og dårlig isolert. Husker vi hadde vegg-til-vegg-teppe på dass..

Anonymous poster hash: 65a95...e0f
  • Liker 2
Skrevet

Haha, engelske hus (sånne typiske rekkehus) må være marerittet for en som er interiørinteressert anno 2014! Har sett mange oppussingsprogram på BBC lifestyle, og , tja, hva skal man si... De har en litt spesiell smak. :)

Anonymous poster hash: 5b965...a2f

Skrevet

Haha, engelske hus (sånne typiske rekkehus) må være marerittet for en som er interiørinteressert anno 2014! Har sett mange oppussingsprogram på BBC lifestyle, og , tja, hva skal man si... De har en litt spesiell smak. :)

Anonymous poster hash: 5b965...a2f

Jepp, og de bare ELSKER tapeter med mest mulig grelt mønster. Er faktisk mange kule møbel/interiørforretninger i England, som f.eks Habitat og Next Home. Er bare husa som ikke ser ut i måneskinn veldig ofte.

Anonymous poster hash: 65a95...e0f

Skrevet

For at man ikke skal falle så lett?

Anonymous poster hash: 3138b...4a9

Vil heller falle i englatt trapp enn å falle mot et teppe med rygg eller nakke, som kan føre til mer fatale skader enn en glatt tretrapp.

Anonymous poster hash: 60737...204

Skrevet

Det er tradisjon, akkurat som separat varmt- og kaldtvannskran er det. Man kan like gjerne spørre seg hvorfor norske boliger ikke har vegg-til-vegg-teppe.

Anonymous poster hash: 31e32...fe9

Vel, det med at varmt/kaldt vann er separat har ingenting med tradisjon å gjøre. Det er DYRT å installere blandebatteri, og øknomomien er en helt annen enn her i Norge :)

• Liker 1
Skrevet

Vil heller falle i englatt trapp enn å falle mot et teppe med rygg eller nakke, som kan føre til mer fatale skader enn en glatt tretrapp.

Anonymous poster hash: 60737...204

Den må du forklare... Man sklir ikke i en trapp med teppe.

Anonymous poster hash: 5a807...168

• Liker 1
Skrevet

Vil heller falle i englatt trapp enn å falle mot et teppe med rygg eller nakke, som kan føre til mer fatale skader enn en glatt tretrapp.Anonymous poster hash: 60737...204

hva er "et teppe med rygg eller nakke"?

Det er tradisjon å bruke tykke tepper på gulvene som isolasjon. Mur- og stenhus er kalde, og stentrapper er ofte glatte.

Anonymous poster hash: 789e6...091

• Liker 3
Skrevet

Bor i et murhus fra 1917, og trappen opp til 2 etg er teppebelagt. Har aldri sett det som et "problem". O_o

Skrevet

Tror tepper har mye med isolering å gjøre. Oppvarming er dyrt i Storbritannia, og derfor brukes tepper overalt. Ja, også på badet! Æsj.. Husker jeg stussa veldig på det da jeg bodde der.

Forøvrig datt jeg i en trapp med teppe der. Var relativt mykt å lande da :fnise: Men glei langt, gitt. Tror teppet haddet mye av skylden, for trappe"kanten" ble så avrunda at hælen min glei av.

Anonymous poster hash: 368ba...d98
Skrevet

Bor i et murhus fra 1917, og trappen opp til 2 etg er teppebelagt. Har aldri sett det som et "problem". O_o

Problemet et at tepper må støvsuges siden de ikke kan moppes.

Skrevet

Problemet et at tepper må støvsuges siden de ikke kan moppes.

Ser ikke på det som et problem jeg. O_O

Skrevet

Ser ikke på det som et problem jeg. O_O

Nei det kommer kanskje an på hva man har i hus.

Jeg har to katter og en baby. Har akkurat fjernet vegg-til-vegg teppe i andre etasjer, fytti rakkern så mye drit et teppe kan samle opp. Tenkte på babyen, når han begynner å krappe rundt der med munnen på gulvet. Det blir jo aldri egentlig ordentlig rent der, selv ikke med tepperens.

Hadde jeg vært barnløs hadde det ikke vært så ille.

Anonymous poster hash: 04b6d...c49

Skrevet

Da jeg var liten bodde jeg i et hus med tepper overalt. Jeg døde ikke av å krabbe rundt på teppene med kjeften nedi hele tiden. Men med to katter så er det jo en annen sak. Gud vet hva de bringer med seg inn av alskens dritt og bakterier. :P

Anonymous poster hash: b45bf...40e
  • Liker 2
Skrevet

Da jeg var liten bodde jeg i et hus med tepper overalt. Jeg døde ikke av å krabbe rundt på teppene med kjeften nedi hele tiden. Men med to katter så er det jo en annen sak. Gud vet hva de bringer med seg inn av alskens dritt og bakterier. :P

Anonymous poster hash: b45bf...40e

Nei, det er nettopp pga den kombinasjonen at vi har lagt laminat nå =)

Det er jo en annen diskusjon om hygiene, så jeg avslutter her!

Anonymous poster hash: 04b6d...c49

Skrevet

Men så er jo ikke britene kjent for sin fabelaktige interiørstil heller da. Husker jeg så sånt makeover program fra SB hvor de river opp den gamle linoleumen i stua, finner et originalt tregulv under og sier "huff så stygt" og legger ny linoleum i stua!

...Og alle nordmenn bare :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 29456...502
Skrevet

Ja jeg har stusset fælt over de programmene på tv. Vanlige rekkehus er så knuslete og små. Alle trapper er visst kjempesmale og bratte.

Alle dørene åpnes feil vei i forhold til hva som virker logisk. Det er ikke mange stedene som har fått meg til å tenke "Wow, der vil jeg virkelig bo!". :(

Skrevet

Slik var det i i Norge også for ikke så lenge siden, da jeg vokste opp på 70 tallet mener jeg det var rimelig vanlig med heldekkningtepper i stue, gang, trapper og soverrom. På bad og kjøkken hadde vi gulvbelegg. På badet hadde vi også sånt teppe på toalettlokket og på gulvet foran toalettet... grøss..!

De som bygget nye hus på 70 tallet, la parkett i stue, gang osv, tror bare soverrommet ble teppebelagt, men før 80 tallet kom, før alle teppene ut.

Britene kommer nok etter de også sånn etterhvert.

Anonymous poster hash: e5c5b...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...