Gå til innhold

Plikter og ukelønn for 11 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å få på plass faste plikter for min datter 11, som hun da får ukelønn når pliktene er utført.

Ønsker ikke at det skal bli for voldsomt, men heller ikke så lettvint at det ikke er noe poeng i det.

Så jeg lurer litt på hvordan andre har gjort tilsvarende, hvor mye og hva gjør barna, og hva er betalingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rydde oppvaskmaskina og vaske trappa (sitte på kne med klut), legge på plass egne klær, holde orden på sitt eget rom, støvsuge gangen(e).

En hundrelapp i uka er vel ikke for lite? (Det var det jeg fikk for 12-13 år siden, men det er også det mannens 13-åring får nå, så jeg tipper det er ok fremdeles).

Skrevet

Rydde sitt eget rom er jo en selvfølge. Oppvaskemaskinen høres ut som ett bra forslag, men trenger fortsatt å finne ett par ting til som hun kan hjelpe til med.

Skrevet

Vaske badet er nok litt tidlig å begynne med, men kanskje riste ryene, ta seg av mindre søsken hvis hun har noen, rydde sko og slikt i gangen, ta ut søpla, rydde etter middagen en dag i uken, ja det var noen forslag i hvert fall.

Anonymous poster hash: 0611b...583

Skrevet

Min 14 åring støvsuger rommet sitt, tar oppvaskmaskinen hver dag, vasker det minste badet vårt, tar inn post, går ut med søppel, skifter på sin egen seng. Får 100 kr uka.

• Liker 1
Skrevet

La barnet få leke. Ikke bruk henne som en barnearbeider for at du skal slippe å ta ut av oppvaskmaskinen og å vaske klær. Fatter ikke at det ikke er straffbart å utnytte sine egne unger, pga latskap fra foreldrenes side. Da jeg var ung maste min far om at jeg alltid måtte gjøre oppgaver i og rundt huset, mens han satt inne og drakk Cola og så på tv. Rake løv, male hus, måkke snø, hente post, klippe plen. *Grøss*. Slik skal ikke jeg oppdra mine unger!!

Anonymous poster hash: 5cb68...e71
  • Liker 1
Skrevet

Ikke for avspore tråden. Men får de 100 kr i uken, og det er alt de har å gå på? Eller betaler dere da feks. ting som kino osv. i tillegg til ukelønn?

Anonymous poster hash: 748b9...930
Skrevet

La barnet få leke. Ikke bruk henne som en barnearbeider for at du skal slippe å ta ut av oppvaskmaskinen og å vaske klær. Fatter ikke at det ikke er straffbart å utnytte sine egne unger, pga latskap fra foreldrenes side. Da jeg var ung maste min far om at jeg alltid måtte gjøre oppgaver i og rundt huset, mens han satt inne og drakk Cola og så på tv. Rake løv, male hus, måkke snø, hente post, klippe plen. *Grøss*. Slik skal ikke jeg oppdra mine unger!!

Dagens! :skratte::klappe:

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var10 år hadde jeg en liste med priser "gå ut med søppel 10kr" "ta in puter fra utrmøbler 5kr" osv, da kunne jeg gjøre det jeg ville og sette opp o boka mi hvor mye jeg hadde gjort, så måtte en voksen kvitere på det jeg gjorde, pleide ofte og bli ca 100kr i uka:)

Skrevet

Barnet mitt på 12, må holde rommet ryddig, støvsuge hele leiligheten en gang i uka, og ta oppvaskmaskinen en gang i uka. Da får barnet 200 kr.

Skrevet

Mine barn på 7 og 10 har faste fredagsplikter som utløser ukepenger.
7-åringen må holde rommmet ryddig + rydde i yttergangen (det vil i praksis si rydde bort sine egne klær...)
10-åringen må holde rommet ryddig, sørge for at do-kassa til pus er tom for møkk (har utepus som kun gjør fra seg inne dersom det er veldig kaldt), samt støvsuge i stua.

7-åringen får 30,- og 10-åringen får 50,- pr uke.

I tillegg så forventer vi at begge to rydder bort etter seg når vi har spist (setter egen tallerken og bestikk inn i oppvaskmaskinen) og at de rydder bort egne klær etter vask.
Funker veldig fint hjemme hos oss, i alle fall.

Skrevet

Det finnes sikkert de foreldrene som drar det ut til det ekstreme, og pålegger barna langt større ansvar enn de skal ha. Men det tror jeg er langt mindre vanlig enn det motsatte- at foreldrene springer rundt som en slags hobbyslaver og rydder, vasker, serverer, kjører, henter, betaler og tilrettelegger for at småprinser og småprinsesser kan få drive med det de vil og ellers sitte og henge foran PC'en. Min eldste sønns lærer ble veldig overrasket da hun hørte at han vasket badet en gang i uka, det var visst ikke mange i den klassen som hadde noen oppgaver hjemme i det hele tatt. Og det synes jeg blir feil. Alle som bor i et hus har et ansvar, sånn er det jo når de flytter for seg selv også, og det er like greit å lære seg at ting ikke gjør seg sjøl. I tillegg til at de lærer seg dette, får de også en forståelse av hva foreldrene faktisk bidrar med, som ellers lett kan bli "usynlig". Maten hopper fram på bordet og klærne kommer på magisk vis vasket og brettet tilbake fra vaskerommet... mine unger har sine faste, helt overkommelige oppgaver, men de ville nok blitt overrasket hvis de visste hvor mye arbeid jeg og faren deres faktisk legger ned for at det ikke skal se ut som et grisehus her ;)

Til TS, min sønn på omtrent samme alder vasker et lite bad en gang i uka og har ansvar for å ta ut aviser osv til papirinnsamlingen, og glass/bokser til glassinnsamlingen. I tillegg skal han holde orden på rommet og i skolesakene sine, men det hender det glipper litt der, han er et lite surrehue ;) Han får ikke faste lommepenger fra oss, først og fremst fordi besteforeldrene stikker til barna litt cash ganske ofte, men han får penger til det han trenger og hvis han vil gå på kino, dra og svømme etc.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var 9 år startet mamma med å finne oppgaver til meg. Hadde en liste i skapet med gjøremål og priser. Var: å gå ut med søpla 5kr, ta ut av oppvm 10 kr, henge opp klær: 10 kr, brette klær: 15 kr per maskin, og da skulle tøyet legges på riktig rom også. Senere kom tørke støv stue/kjøkken 20 kr og vaske bad 20 kr, vakser ganger og trapper 15 kr. Holde eget rom ryddig og rent var en selvfølge. Vi fikk penger når mamma kom på å summere listen. Største problemet var min søster som skrev på at hun hadde gjort ting hun ikke hadde gjort :P

Da jeg var 13 fikk jeg 400 kr per mnd. Men om det var noe jeg behøvde av vinterklær, jakker, sko og slikt fikk jeg det. Mens mine egne penger gikk til buss, kino, mat/godis utenom hjemmet, klær jeg "egentlig" ikke trengte og andre fornøyelser.

Synes selv dette lærte meg å være økonomisk og pliktoppfyllende. Men jeg hadde selvsagt perioder jeg følte meg som et slavebarn.

Anonymous poster hash: 325bb...d3b
Skrevet

Ikke for avspore tråden. Men får de 100 kr i uken, og det er alt de har å gå på? Eller betaler dere da feks. ting som kino osv. i tillegg til ukelønn?

Anonymous poster hash: 748b9...930

Her i huset bruker 13-åringen veldig lite penger, men de 100 i uka skal være til godteri og lignende småting, og sparing. Han går på kino hver uke. og da får han egne penger til det.

Skrevet

Det finnes sikkert de foreldrene som drar det ut til det ekstreme, og pålegger barna langt større ansvar enn de skal ha. Men det tror jeg er langt mindre vanlig enn det motsatte- at foreldrene springer rundt som en slags hobbyslaver og rydder, vasker, serverer, kjører, henter, betaler og tilrettelegger for at småprinser og småprinsesser kan få drive med det de vil og ellers sitte og henge foran PC'en. Min eldste sønns lærer ble veldig overrasket da hun hørte at han vasket badet en gang i uka, det var visst ikke mange i den klassen som hadde noen oppgaver hjemme i det hele tatt. Og det synes jeg blir feil. Alle som bor i et hus har et ansvar, sånn er det jo når de flytter for seg selv også, og det er like greit å lære seg at ting ikke gjør seg sjøl. I tillegg til at de lærer seg dette, får de også en forståelse av hva foreldrene faktisk bidrar med, som ellers lett kan bli "usynlig". Maten hopper fram på bordet og klærne kommer på magisk vis vasket og brettet tilbake fra vaskerommet... mine unger har sine faste, helt overkommelige oppgaver, men de ville nok blitt overrasket hvis de visste hvor mye arbeid jeg og faren deres faktisk legger ned for at det ikke skal se ut som et grisehus her ;)

Til TS, min sønn på omtrent samme alder vasker et lite bad en gang i uka og har ansvar for å ta ut aviser osv til papirinnsamlingen, og glass/bokser til glassinnsamlingen. I tillegg skal han holde orden på rommet og i skolesakene sine, men det hender det glipper litt der, han er et lite surrehue ;) Han får ikke faste lommepenger fra oss, først og fremst fordi besteforeldrene stikker til barna litt cash ganske ofte, men han får penger til det han trenger og hvis han vil gå på kino, dra og svømme etc.

Da jeg var 9 år startet mamma med å finne oppgaver til meg. Hadde en liste i skapet med gjøremål og priser. Var: å gå ut med søpla 5kr, ta ut av oppvm 10 kr, henge opp klær: 10 kr, brette klær: 15 kr per maskin, og da skulle tøyet legges på riktig rom også. Senere kom tørke støv stue/kjøkken 20 kr og vaske bad 20 kr, vakser ganger og trapper 15 kr. Holde eget rom ryddig og rent var en selvfølge. Vi fikk penger når mamma kom på å summere listen. Største problemet var min søster som skrev på at hun hadde gjort ting hun ikke hadde gjort :P

Da jeg var 13 fikk jeg 400 kr per mnd. Men om det var noe jeg behøvde av vinterklær, jakker, sko og slikt fikk jeg det. Mens mine egne penger gikk til buss, kino, mat/godis utenom hjemmet, klær jeg "egentlig" ikke trengte og andre fornøyelser.

Synes selv dette lærte meg å være økonomisk og pliktoppfyllende. Men jeg hadde selvsagt perioder jeg følte meg som et slavebarn.

Anonymous poster hash: 325bb...d3b

To gode innlegg! :tommelopp: Mafalda; jeg kan ikke si hvor enig jeg er i det du skriver!! Veldig mange av dagens foreldre setter ingen krav som helst til ungene sine. De blir sydd puter under armene på og vartet opp etter alle kunstens regler uten å behøve bidra for fellesskapet i det hele tatt!!! Jeg synes faktisk det er ganske rart at flere ikke ser at de gjør sine barn en bjørnetjeneste ved at det ikke stilles noen krav til dem! De lærer da at andre fikser alt for dem og at det ikke er deres plikt å bidra til fellesskapet! Som siste anonym skriver så har pliktene hun hadde bidratt positivt så hun ble pliktoppfyllende og økonomisk bevisst. (Bare se på Teenage boss så ser man hvor lite mange unge i dag er vant til å bidra og hvor mye de er vant til å få få få -- :( ).

Det er sikkert ekstremvarianter også andre veien- som en annen anonym skrev, at faren forlangte at h*n skulle jobbe mens han selv satt ved tv'en. Det blir selvsagt galt og jeg tror nok det tilhører sjeldenhetene.. Men man må liksom lære seg å bidra sammen!

Jeg mener faktisk at selv om jeg vasket rommet mitt da jeg var liten og lagde middag en gang i uka og vasket opp i blant, kunne mine foreldre godt ha stilt enda flere krav til meg enda tidligere. Da de begynte å forvente en del jobb av meg (tenåra) ble jeg som oftest ganske sur fordi jeg følte ikke at denne oppgaven var min - det var jo nemlig alltid foreldrene mine som hadde gjort det! Ungene må læres opp til ansvarsfølelse, innen rimelighetens grenser, selvsagt.

Siste anonym gir eks på priser for oppgaver i huset, det er ganske smart. HAdde en stund en slik liste til min 11-åring men det skled ut. Nå får hun ingen fast ukelønn, men får blader etc når hun spør og kino osv i blant, og ellers alt hun trenger. Får vel innføre ukelønn igjen snart etter som hun blir eldre. Hun har imidlertid fått litt penger i blant når vi synes hun har vært veldig flink. Hun har f.eks hentet lillesøsteren på 5 i barnehagen av og til og vært hjemme med henne 1 time til jeg kommer meg fra jobb. Laget litt mat, stekt opp poteter og grønnsaker til middagen, ta tøyet sitt inn på rommet, gå ut med søppel, holde orden på rommet, slikt..

Alle barn har godt av å bidra, og ikke minst føle at de er til hjelp!

Anonymous poster hash: 54dba...9af

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet jeg får pes for dette, men hvorfor i all verden skal dere betale barna for å bidra til familiens beste?

Jeg har ikke små barn lenger, men jeg knyttet aldri lommepenger opp mot plikter. Jeg forventet bidrag til å holde hus og hage i orden, justert etter alder, så klart. Likeledes var lommepengene faste hver uke og kunne brukes etter eget ønske. Litt til sparing og litt til godteri.

Besteforeldrene stakk til litt når de fikk hjelp til større ting, men jeg presiserte alltid at jeg forventet hjelp i huset fordi alle som sammen skal bidra.

Dere som betaler for dette og hint, hvem betaler dere når dere vasker et gulv eller setter på en maskin med tøy?

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Her får barn 20kr i uka (7 og 9 år) er mest symbolsk, de putter det i sparegrisen.. Skal de på kino etc så betaler vi, lørdagsgodt handler vi på taxfree, så det finner de i skapet...

Men de har plikter de må bidra med, for å få ting til å gå i hop...

Eldste kan bidra til middag flere dager i uka, hun har ikke Sfo og er hjemme - setter på poteter, putter inn lasagnen/ovnsretter (som jeg har laget kvelden før) etc slik at ting er nesten ferdig når jeg kommer hjem.

Begge lager middag sammen 1 dag i uka. De rydder inn/ut av oppvaskmaskinen, dekker bord, rydder av bordet, rydder egne klær, eldste setter og på vaskemaskin når hun kommer hjem (trykker kun på knappen, vi har gjort alt klart..). Alt dette gjør de jo ikke hver dag, alle gjør noe hver for å få hverdagen til å gå opp, rekke treninger etc.

Rommene må også ryddes med jevne mellomrom :)

• Liker 1
Skrevet

En 11-åring kan fint settes til å støvsuge en leilighet eller et hus en gang i uken. Det er en grei plikt, som er ukentlig på samme dag og lett å forholde seg til. Samtidig tar det jo litt tid, og er en ordentlig jobb uten at det er for tungt eller for komplisert.

Etterhvert kan du pålegge henne mer.

Anonymous poster hash: c3d34...ea8
Skrevet

Jeg vet jeg får pes for dette, men hvorfor i all verden skal dere betale barna for å bidra til familiens beste?

Jeg har ikke små barn lenger, men jeg knyttet aldri lommepenger opp mot plikter. Jeg forventet bidrag til å holde hus og hage i orden, justert etter alder, så klart. Likeledes var lommepengene faste hver uke og kunne brukes etter eget ønske. Litt til sparing og litt til godteri.

Besteforeldrene stakk til litt når de fikk hjelp til større ting, men jeg presiserte alltid at jeg forventet hjelp i huset fordi alle som sammen skal bidra.

Dere som betaler for dette og hint, hvem betaler dere når dere vasker et gulv eller setter på en maskin med tøy?

:heks:

Sånn at de lærer at man må jobbe for å få noe?

En 13åring trenger jo penger til småting han og, og da er det bedre at han får det ved at han har gjort noe, isteden for å få det "gratis".

Anonymous poster hash: de15a...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...