Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp ordna oss med flexilån, og har en låneramme på ytterligere 480 000.

Vi har råd til å spare i BSU, samt ca 5000 ekstra i måneden. Per i dag har vi en liten buffer på ca 15 000, ellers har vi kun BSU (ca 130 000 til sammen.)

Bør vi spare på flexilånet, eller på bufferkontoen? Vi har god kontroll på økonomien, så kommer ikke til å bruke flexi-kreditten på fjas. Har forøvrig oppussinger til ca 300 000 som venter på oss de to nærmeste årene.

(Har flexilån i Sparebank 1, med 3,6% rente, og har sparekonto i Bank Norwegian (husker ikke renta helt her. 3,3 eller noe?)

Anonymous poster hash: 990bf...4f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har flexilån,og sparer bare ved å betale inn ekstra på det. Pleier å ha ca 50 000 på brukskonto til enhver tid, sånn at vi kan ta unna 'småting' uten å bruke fleksikontoen.

Vi er for gamle for bsu, så det vet jeg ikke noe om, men jeg ser ingen grunn til å ha vanlig sparekonto når man har fleksilån.

Anonymous poster hash: 39710...3ff

Skrevet

Fleksilånet er jo en buffer, så jeg ser heller ikke hensikten med en sparekonto med lavere rente enn fleksilånet.

(3,6 % på et fleksilån er gunstig i dagens marked. Det kan vel ikke være effektiv rente?)

Skrevet

Ts her. Nei, den er nominell (har aldri forstått forskjellen helt).

Kanskje det er lurt å putte det meste av penger på flexilånet framover da.

Takk for synspunkt, vil gjerne ha fler!

Anonymous poster hash: 990bf...4f7

Skrevet

Vi har fleksilån, med veldig god buffer etterhvert. Vår prioritering når det gjelder sparing er:

1) Fylle opp BSU

2) Pensjonssparing for begge

3) Overfører et gitt beløp til fond, som gir høyere avkastning enn lånerenten vi sparer

4) Sette ekstra inn i fleksilån

Overføringen til BSU går automatisk hver januar, øvrige poster trekkes direkte fra konto hver måned. Da vet vi at vi har god samvittighet på sparefronten, og at resten av pengene kan brukes akkurat som vi føler for, om det så er litt unødvendige klær eller morro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...