Gå til innhold

Lavkarbo vil man til slutt miste alt fettet?

Anbefalte innlegg

Gjest Sindre2014
Skrevet

Om man lever på lavkarbo, vil man hele tiden forbrenne fett eller vil man til slutt havne i en situasjon hvor man ikke lenger forbrenner fettet på kroppen? Hvis det siste, når er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om du trener eller ikke. Kun lavkarbo uten styrketrening så vil du miste veldig mye muskelmasse og til slutt nå et punkt der du ikke klarer å bli kvitt fett uten å sulte deg ihjel.

Anonymous poster hash: f7b18...012
Skrevet

Hvis du spiser mindre enn du forbruker vil du miste fett. Hvis du spiser mer enn du forbruker vil du legge på deg fett. Dette er uavhengig av hvilket kosthold du følger, også lavkarbo.

Anonymous poster hash: 65bee...f15
Skrevet

Hvis du spiser mindre enn du forbruker vil du miste fett. Hvis du spiser mer enn du forbruker vil du legge på deg fett. Dette er uavhengig av hvilket kosthold du følger, også lavkarbo.

Anonymous poster hash: 65bee...f15

Litt feil.

På lavkarbo kan jeg spise 2000-30000 kalorier.Forbrenner kanskje 1500. Da burde jeg legge på meg.Men gjør ikke det.

Lavkarbo er selvregulerendes

Anonymous poster hash: f638c...4db

Skrevet

Litt feil.

På lavkarbo kan jeg spise 2000-30000 kalorier.Forbrenner kanskje 1500. Da burde jeg legge på meg.Men gjør ikke det.

Om du har en TDEE(Total Daily Energy Expenditure) på 2000kcal og spiser 3000kcal så vil du gå opp i vekt. Lavkarbo eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

TS: Kroppen brenner alltid fett. Så og si alltid. Hvis du er tilpasset lavkarbo er kun når du tilfører karbohydrater at den bruker dette som energi, og glykogen fra glykogenlagrene/lever ved høyere aktivitet. Samt noe glykogen og glukose til hjernen.

Dersom du ikke aktivt tvinger deg inn i en energirestriksjon (teller kalorier) og følger sulten så vil du ikke komme ned i kritiske lave fettnivåer. Forutsett at du ikke har noe feilregulert sult.

For å oppnå svært lav fettprosent må man som oftest jobbe steinhardt både med trening og kosthold.

Kommer an på om du trener eller ikke. Kun lavkarbo uten styrketrening så vil du miste veldig mye muskelmasse og til slutt nå et punkt der du ikke klarer å bli kvitt fett uten å sulte deg ihjel.

Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker. Det er ikke sånn at lavkarbo tærer på muskelmassen din noe mer enn f.eks. en fettrestriksjon.

Det er nok av historier av folk som oppnår gode resultater uten å trene. Kroppen vil alltid prioritere å bruke karbohydrater(/glykogen) og fett fremfor å bruke proteiner som energi. Tapet av protein er veldig lite og det er ikke slik at du vil miste alle musklene dine om du ikke trener styrke.

Selvfølgelig går det an å sulte seg til et tap av muskelmasse, spesielt om en er helt sedat. Men det har jo ikke noe med lavkarbo å gjøre per se.

Litt feil.

Du kan nok spise mer med en lavkarbodiett med mer proteiner i mengden energi og likevel gå ned i vekt eller være vektstabil, men det er fordi kroppen din bruker mer energi samtidig.

Så noen lavkarbodietter kan være "selvregulerende", men da er det hovedsaklig det at sulten styres slik at en spiser akkurat så mye en har behov for. For noen blir dette en energirestriksjon for andre ikke. Det er veldig få som går opp i vekt av strenge lavkarbodietter med mindre de med vilje overspiser.

Det er også forskning som viser at jo mer protein en har i dietten jo mer termisk effekt opplever en, slik at netto energi per gram er mindre enn den skulle tilsi.

Om du har en TDEE(Total Daily Energy Expenditure) på 2000kcal og spiser 3000kcal så vil du gå opp i vekt. Lavkarbo eller ikke.

Det stemmer nok det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...