Gjest Butterflygirl Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Hvis jeg begynner på universitet i år så skal jeg flytte hjemmefra. Men trenger jeg å registrere det hos Folkeregistret? Jeg vet hvor jeg skal bo og det er i samme kommune. trenger jeg det da? Blir så problematisk hvis jeg måtte endre på det. Kommer bare til å bruke bostedsadressen på søknadskjema til skolen og sånt. Mens andre uvikiktige ting kan sendes hjem til meg ( foreldrenes hus). Jeg får jo posten uansett. Noen erfaringer?
abelille Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 I følge de nye reglene har du lov til å melde flytting får du er student. Men du må ikke. Ettersom det er samme kommune gjør det det enda enklere, du skal fortsatt skatte til samme sted, og reisestipend får du jo uansett ikke. Så jeg ville sett på hvor lenge jeg har tenkt å bo der. Er det for kort tid ville jeg beholdt det, ellers kan man jo skifte.
Arkana Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Jeg er student og har ikke registrert flytting, det var mest for å få borteboerstipend. Jeg får likevel alle brev tilsendt denne adressen, det kan du fint si ifra om til hver enkelt. Jeg bor i Oslo, mens hjemadressen min er i Nord-Norge. Jeg har ingen planer om å flytte tilbake, men så lenge jeg er student vil jeg beholde hjemadressen min.
Gjest Butterflygirl Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 Ja, en del av grunnen er fordi jeg trenger borteboerstipendet og den andre grunnen er at jeg ikke bor hjemme særlig mye. kanskje totalt 1 uke i måned. eller færre. Så det eneste jeg trenger å gjøre er å melde ifra til lånekassa, universitet og andre ting, hvis jeg trenger det. eller så er det bare å ta en tur hjem. tar bare 30-40 min hjem hjem. Enig folkens?
liv Skrevet 26. mai 2004 #5 Skrevet 26. mai 2004 du får fortsatt borteboerstipend selv om du melder flytting. Jeg er gift og har meldt flytting men etter som jeg ikke bor under samme tak som mine foreldre så får jeg borteboerstipend!
Arkana Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 du får fortsatt borteboerstipend selv om du melder flytting. Jeg er gift og har meldt flytting men etter som jeg ikke bor under samme tak som mine foreldre så får jeg borteboerstipend! Det må i såfall være en feil, for er du gift og har offisielt flyttet hjemmefra så har du faktisk ikke rett på det stipendet (det står på Lånekassens sider). Og det sier seg jo selv, jeg er forundret over at du i det hele tatt kunne tro at det var slik. Jeg ville sagt i fra til Lånekassen, det er ulovlig å ta i mot penger man vet man ikke har rett til.
monja Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Flere studenter jeg kjenner er også gift og har borteboerstipend fra Lånekassen. En av dem bor sammen med mannen sin, men de andre har oppretta adresser på studiestedet selv om de pendler hjem - ca 40 min fra studiestedet - hver dag.
liv Skrevet 26. mai 2004 #8 Skrevet 26. mai 2004 Gift, registrert partner, samboer med felles barn: Sstipend er behovsprøvd mot formuen din og mot samlet formue for deg og den eventuelle ektefellen, registrerte partneren eller samboeren din. Kan du si meg hvor det står at jeg som gift ikke har rett på stipend?
Arkana Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Kan du si meg hvor det står at jeg som gift ikke har rett på stipend? Det har ikke noe med om du er gift eller ikke, det har å gjøre med at du har meldt adresseforandring og ikke lenger bor med dine egne foreldre. Det er bare å se under reisestipend i Lånekassens forskrifter.
liv Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Reisestipend blir regnet mellom hjemstedet ditt i Norge (folkeregistrert adresse) og lærestedet. Reisestipendet er et tilskudd til tre tur-retur-reiser i løpet av studieåret. En egenandel på 1 120 kroner blir trukket fra. Maksimalt reisestipend er 7 000 kroner for et helt studieår. Er du over 25 år (født i 1978 eller før), får du reisestipend bare hvis du studerer i land utenfor Norden. Jeg får ikke reisestipend. Bare borteboer/utdanningstipend. Bor forresten ikke så langt fra mine foreldre så det hadde jeg ikke fått samme hva..
Arkana Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Jeg får ikke reisestipend. Bare borteboer/utdanningstipend. Bor forresten ikke så langt fra mine foreldre så det hadde jeg ikke fått samme hva.. Borteboerstipend og reisestipend er det samme såvidt jeg vet, det het vel borteboerstipend før og har byttet navn. Jeg tror nok vi misforstod hverandre litt, du mente nok selve utdanningsstipendet som alle får (men kan bli redusert om man er gift avhengig av den andres inntekt), mens jeg mente den delen av stipendet man får om man bor borte fra foreldrene sine (uten å ha meldt adresseforandring).
liv Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 Det er det ikke.... Utdanningstipend er det samme som borteboerstipend. Reisestipend blir regnet mellom hjemstedet ditt i Norge (folkeregistrert adresse) og lærestedet. Reisestipendet er et tilskudd til tre tur-retur-reiser i løpet av studieåret. En egenandel på 1 120 kroner blir trukket fra. Maksimalt reisestipend er 7 000 kroner for et helt studieår Alle studenter i fulltidsutdanning kan få 8 000 kroner i måneden. Borteboere får både stipend og lån, mens hjemmeboere får alt som lån. I tillegg kan du få reisestipend, forsørgerstipend og ekstra lån til skolepenger. Studenter som melder flytting, mister reisestipendet Har du tenkt å melde flytting til studiestedet for å kunne stemme der ved valget til høsten? Lånekassen har fått mange spørsmål fra studenter som lurer på hva melding av flytting til studiestedet vil si for studiestøtten. Ny folkeregistrert adresse vil ikke få noen konsekvenser for utdanningsstipend og lån, men du vil miste reisestipendet. Studenter som har lang reise mellom hjemstedet (folkeregistrert adresse) og lærestedet, kan få reisestipend. Reglene for neste studieår (2003-2004) er allerede bestemt, og de gjelder til og med vårsemesteret 2004.
Gjest Gjesta Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 Det er det ikke.... Utdanningstipend er det samme som borteboerstipend. Jeg leverte inn flyttemelding idag (pga jeg trodde man måtte...), så da mistet jeg retten på reisestipend når jeg begynner og studere til høsten..... :-x Clea
Gjest Malama Skrevet 26. mai 2004 #14 Skrevet 26. mai 2004 Du trenger ikke melde flytting til folkeregisteret som student nei, men meld flytting til posten, og alle som har planer om å sende deg post, det er totalt uavhengig av hvor du folkeregistrert bor, det er bare snakk om postadressen din. Om du skal studere i samme kommune som dine foreldre bor får du nok ikke reisestipend uansett, så det har jo ikke noen betydning. Men, som student trenger du ikke melde folkeregistert flytting, og innen samme kommune har det ingen betydning for stemmerett eller skatt uansett, så det virker ikke så viktig det nei. Men, når man IKKE er student som altså bare bor ett annet sted fordi man studerer, så er man pliktig til å melde flytting til folkeregisteret. (Og det skal ikke alltid være så lett nei, da vi var ferdige å studere og flyttet inn i en leilighet i byen der vi før hadde studert, min samboer og jeg, nyutdannede og uten jobb, så ville ikke folkeregisteret ha oss, når vi ikke hadde jobb. Vel, jo, altså, vi fikk aller nådigst lov til å melde flytting likevel, takket være at hun som satt ved siden av vår "saksbehandler" visste at da kunne vi vise kopi av husleiekontrakta i stedet... da fikk vi lov til å bo her.... Regler er enkle, ikke sant?)
Gjest Gjesta Skrevet 26. mai 2004 #15 Skrevet 26. mai 2004 Jeg bor ikke i samme kommune som mine foreldre (bor langt i fra hvor de bor..). Og jeg leverte inn flytteskjema idag til folkeregisteret, fordi jeg trodde man måtte melde flytting... Clea
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #16 Skrevet 27. mai 2004 Borteboerstipend /utdanningsstipend og reisestipend er langt i fra det samme.... hvordan skulle jeg da komt meg gjennom studiene med 10kr i mnd??? :o (Fikk 10 kr mnd i reisestipend, og noen tusen i borteboerstipend)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå