Gjest 1111 Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Hvor kan man få tak i et slikt munkejern? inbiller meg om at det kan være vanskelig å få tak i..
kajira Skrevet 27. mai 2004 #2 Skrevet 27. mai 2004 Tror de har det på de fleste større el-butikker.... Vet jeg har sett det et sted. Jernia i Torggata her i oslo er jeg nesten helt sikker på at har det.
Gjest Fia Ferrari Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 HEI! Jeg kjøpte munke-jernet mitt hos EXPERT-kjeden. Lette overalt, mange steder visste de ikke hva et munke-jern var engang,men hos Expert hadde de altså.
Fakse Skrevet 7. juni 2004 #4 Skrevet 7. juni 2004 Jeg kjøpte på jernvarehandelen, men vil tippe at du finner på de fleste steder som selger gryter og stekepanner av jern. Men..har du oppskrift på munker? Det har nemlig ikke jeg.
Gjest 1111 Skrevet 7. juni 2004 #6 Skrevet 7. juni 2004 Men..har du oppskrift på munker? Munker (20 stk) 2 egg ½ dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts bakepulver ½ ts kardemomme 25 g smeltet smør 1 dl fløte Pynt: sukker Visp egg og sukker. Tilsett hvetemel, bakepulver og kardemomme. Rør inn smeltet, avkjølt smør og fløte. Stekes i stekepanne eller munkejern. Når de er ferdige, rulles de i sukker. Gjærmunker (ca. 40 stk) 100 g smør 3 dl melk 50 g gjær 1 liter hvetemel 1 dl sukker 2 ts kardemomme Smelt smøret og tilsett melken. Rør gjæren ut i lunken væske. Tilsett alt det tørre og rør til deigen er jevn. La deigen heve på et lunt sted i ca.1 time. Varm munkejernet og ha litt smør i hullene. Rør deigen opp igjen og legg en skje deig i hvert hull. Bruk svak varme så munkene blir gjennomstekt. Snu med en gaffel eller strikkepinne så kakene blir jevnt lysebrune. Takk for tips alle sammen, jeg skal se etter om jeg finner. noen som vet ca. pris på et slikt jern?
Fakse Skrevet 7. juni 2004 #7 Skrevet 7. juni 2004 Tuuuuusen takk Når det gjelder pris husker jeg ikke hva jeg betalte, men det var ikke dyrt i alle fall. Tipper det var mellom hundre og tohundre kroner.
Gjest mcb Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 Har verdens beste munkeoppskift. 3 egg 2 (vanlige kaffekopper) kopper sukker dette piskes nesten til eggedosis 2 kopper surmelk (kultur ikke kefir) 4 kopper mel 5 ts bakepulver stekes med kvitseidsmør eller setersmør bruk godt med smør når di stekes
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Hei! Jeg har lært å lage munker av ei gammel dame i høst. Hun sier at elektriske jern ikke er noe å samle på, fordi man ikke kan regulere varmen like lett som om man har et gammeldags jern på plata. Jeg har også blitt overøst med råd og vink fra andre gamle damer... De var veldig imponert over de store, fine hullene i jernet mitt. Selv hadde de kjøpt jern på butikken "Og dæi e jo mest som klinkekulær å regne!" :gjeiper: Mitt jern er, iallefall, kjøpt på Nes jernverksmuseum, litt oppforbi Fianesvingen. Det kostet 350,- kr. Forresten, oppskriften til den første gamle dama (ca 70 stk): 9 egg 1 kg sukker 1 l surmelk 1183 g mel 9 ts bakepulver -Visp egg og sukker. Det trenger ikke å bli eggedosis. -Ha i melka. -Ha i alt melet og alt bakepulveret (bland pulveret litt i melet). -Rør det litt sammen med en slikkepott før du lar maskinen ta seg av resten.. La det stå å surre til det er klumpefritt. Denne røra kan du begynne å steike med en gang. Hvis du blir lei er det ingenting i veien for å sette den i kjøleskapet til over natta. Munkene er geie å fryse. Når du skal ha dem opp igjen, gjør som følger: varm opp ovnen til 200 grader, skau av ovnen og sett dem inn til de er lunka. God appetitt!
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Huff.. Jeg glemte jo å skrive at de skal stekes i rikelig med melange (det blir så godt med saltet, vettu). Du kan gjerne ha smør i både før og etter du snur. Og, før du steker den første runda bør du ha litt smør på kantene rundt hullene også. -De hever jo over sine bredder, og da er det greit at de ikke henger fast. De første gangene du steker i et nytt jern (eller et gammelt jern som ikke har vært brukt på lenge) må du virkelig være raus med smøret. Da jernet mitt var nytt, smurte jeg inn hele greia (ikke under, altså, men både i og rundt hullene) flere ganger, før jeg i det hele tatt hedde i røra. Allikevel ble de 50 første munkene lite vellykkede. ;P Dette gjentok seg faktisk noen ganger, til jernet liksom var "innstekt". Lykke til! Hei! Jeg har lært å lage munker av ei gammel dame i høst. Hun sier at elektriske jern ikke er noe å samle på, fordi man ikke kan regulere varmen like lett som om man har et gammeldags jern på plata.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå