Gå til innhold

Hvordan får de det til? Vårt vennepar har alt vi ikke har....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et vennepar i 20 årene som jeg ikke fatter klarer å få dette til å gå rundt uten å være i luksusfellen...

De har ikke barn, men noen dyr...

De har et nybygd nytt hus med stor tomt på over 2 mål. Nybygd garasje og sjøutsikt...(ønsker meg!!!)

De har en splitter ny bil og en bil til som ikke er like ny, men ikke så fryktelig mange år gammel og er veldig pen! De har en ny bobil av 2012 modell. Helt hinnsides flott med stor dobbelseng og ja, en luksusvogn...

De har en båt! Pen båt! Ikke helt ny, men med kjøkken, "stue", tv og soveplasser innvendig..De bruker denne båten store deler av sommeren og koser seg veldig med den..Bobilturene tar de ellers i året..

De reiser også hele tiden! Jeg mener heeele tiden. Det er snakk om minst 4 ganger i året..Og det er reiser som koster en del penger også..

De har begge kun rundt 400.000 i året hver, men mannen hennes driver på fritiden å pusser opp kjøretøy som han videre selger å tjener penger på..

Jeg lurer på hvordan de har råd til alt dette jeg..

Er det salgene på det mannen gjør eller driver de med aksjer? Betaler de ikke regninger? Jeg har aldri tørt å spurt, men alltid lurt på dette. Det virker som at de bare kan kjøpe det de vil uten å blunke..Jeg tror ikke de sparer noe særlig, de er mer slike typer som "lever nå", men de er veldig fornuftige og ordentlige mennesker liksom...De har litt over 3 mill i lån har de fortalt som er på huset og bobilen, så utifra det, må de jo betale mye utgifter?

Noen som tenker at dette er mye for et par i 20 årene som har helt gjennomsnittlig lønn?

Å ja, jeg er sjalu...Hehe

Anonymous poster hash: 758dc...52b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slo meg var hvordan får de tid til alt...?

Anonymous poster hash: 8e098...8a5
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var hvordan får de tid til alt...?

Anonymous poster hash: 8e098...8a5

barnløse......

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler vel om prioritering, hva andre velger å bruke penger på har en vel ikke noe med!

Anonymous poster hash: 001a7...a44
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan godt tenke meg hvordan du har det. vi kjenner også et par som har "alt." ikke så mye som det du beskriver, men likevel, de har null bekymringer når det kommer til pengene. det skal også sies at de er EKSTREMT opptatt av penger da.. mannen er litt sånn, hvis han ikke tjener nok til å ligge høyt på skattelista så er det nedtur. jeg blir helt tullete av alt pengesnakket, mens vi prøver å reise litt på sommeren og bruke penger på det, er disse mer opptatt av å ha nydelige ting og så klart ha masse penger i banken.

vel dette var ikke så likt det du beskriver i det hele tatt, men uansett... det er bare det at jeg pleier å hisse meg opp over det eeeevige pengemaset ! hvorfor ikke nyte tiden, istedet for å jage etter en eller annen imaginær status som mest av alt sitter i hodet på en selv ! ?

håper for øvrig at du ikke tenkr så mye på dette med vennene dine som har det så flott.. hehe, de har det sikkert kjempemessig, men ikke la det plage deg. tenk heller over de flott tingene du selv har, for det er jo garantert mye du kan fryde deg over også selv om det ikke er båt med stue og luksusbobil. (hvem vil ha bobil forresten. takke meg til en flytur istedet! da er man kjapt fremme !;))

Anonymous poster hash: 9abde...d7b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke normalt. Kanskje de har arvet penger.........

Det har jeg også tenkt flere ganger. Men rart at jeg ikke har hørt om det isfåfal..Eller skjønner jo om de vil holde det for seg selv selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk dekket mesteparten av egenkapitalen til et stort hus fra foreldrene våre, i tillegg til et-par heldige boligsalg i 20 årene. Når man bor "gratis" gir det mye penger til overs hver måned. Det er noe vi helst ikke snakker om, men jeg vet at venner har lurt på hvordan vi har råd til huset, hytte, to biler og dyre ferier i ung alder.

Det kan være mange forklaringer - alt fra midler dere ikke kjenner til, ulovligheter, luksusfellen eller god økonomistyring. Det eneste tipset jeg kan gi er å ikke legge seg opp i andres økonomi, og heller gjøre det beste ut av det dere har.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk dekket mesteparten av egenkapitalen til et stort hus fra foreldrene våre, i tillegg til et-par heldige boligsalg i 20 årene. Når man bor "gratis" gir det mye penger til overs hver måned. Det er noe vi helst ikke snakker om, men jeg vet at venner har lurt på hvordan vi har råd til huset, hytte, to biler og dyre ferier i ung alder.

Det kan være mange forklaringer - alt fra midler dere ikke kjenner til, ulovligheter, luksusfellen eller god økonomistyring. Det eneste tipset jeg kan gi er å ikke legge seg opp i andres økonomi, og heller gjøre det beste ut av det dere har.

De er førstekjøpere så har ikke eid noe før, og ikke fått dekt noe av foreldrene for de bygde huset sitt selv og husker de snakket om hvor "fattige" de var det første året med alle utgiftene til huset og de har sagt hvor mye de har i lån...

Men jeg skal ikke legge meg oppi det, er bare missunnelig, fordi jeg gjerne skulle ønsket å hatt dette selv, men tror nok mannen tjener mye på det han pusser opp. Eneste naturlige forklaringen jeg har..Ellers har de kanskje et luksusfellen problem der de rett og slett ikke betaler regninger, men tviler faktisk det på det......Kanskje arv da..Kan hende de har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de må ha mye lån. Betaler kun minimum på lånet.

Anonymous poster hash: b8538...6a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest naerliggende for meg aa tenke er arv. Trenger ikke vaere direkte foreldre, men at de har fatt noe av besteforeldre f.eks. Ellers, som du sier, tjener nok han noe ekstrainntekter ved videresalg av biler.

Det at de ikke har barn gir dem jo ogsaa langt mindre utgifter enn de som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror en god del lever over evne, bruker kredittkort og tar opp forbrukslån. Bare se på de som er med i Luksusfellen. På utsiden virker det som om de har mye penger, fine biler og hus, bobiler, klær og elektronikk. Egentlig så har de null form for økonomisk styring, klarer ikke å spare og har en livsstil de egentlig ikke har råd til.

Så har vi jo også de som kommer fra velstående familier, med arvede penger og mye penger på sparekonto. Dessverre tror jeg at disse er i mindretall.

Anonymous poster hash: 84060...f97
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG beundrer ikke slike folk før de har nedbetalt gjelda si. Da er det nok ikke så mye igjen å være sjalu på. Enten finansierer de alt med kredittkort etter krefittkort, eller så kutter de vel på maten. 800 000 i året, med det forbruket høres usannsynlig ut, med mindre alt er belpnt over pipa. Jeg kan også bygge hus, kjøpe båt, ny dyr bil, campingbil, 3-4 reiser i året, men ikke uten å kutte i andre ting, og vi tjener mye mer enn dem. Vi foretrekker å betale ned gjelda vår, spare litt, samt leve, uten å praktisk talt leve under fattigdomsgrensa for å finansiere forbruket. Synes nesten det lukter luksusfellen lang vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de bare tjener 800 000 i året og har fått lån til alt dette, så er det litt rart. Høres ut som om de har lån på 10 mill, og det kan de umulig ha fått innvilget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de som havner i krisa kan godt leve i maaange år før de sliter såpass at det kommer til overflaten. Hvem vet? med mange nok kredittkort til å betale det ene med det andre så kan folk holde på lenge -kan godt hende det går mange uåpnede regninger i søpla der i huset..

Men!

Det kan også hende at de er veldig flinke på å spare der de kan, jobber svart -eller at de har vunnet i lotto eller har arvet penger du ikke vet noe om. Noen folk holder formuen sin tett til brystet om de kan.

Du nevnte at han pusser opp kjøretøy og selger de, og det kan man tjene mye på -ikke så sikkert han betaler de skattene og avgiftene de egentlig skal på dette heller, og da går jo alle pengene rett i lomma.

Akkurat dette med reiser trenger ikke koste dem så mye, bor man billig og reiser til billigere land så kan man fint reise ofte for veldig lite. En flybillett t/r uansett nesten uansett destinasjon trenger ikke koste mer enn max 5000,- per person om man er fleksible med datoene.

Ut i fra det du vet om økonomien deres så høres det ikke helt ut som om alt henger på greip, men det er vel ikke en umulighet heller? Jeg har et så annerledes liv og en helt annen økonomi at jeg virkelig ikke har peiling. Høres iallefall ut som om de fikk tomta ganske billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på en lånekalkulator i en bank. 3mill i lån på 25 år utgjorde 16 000,- i mnd, dette deles på to stk. Det er mindre i låneutgifter pr mnd enn det jeg som singel med ett barn har og tjener noen titusener under 400 000,-, så jeg syns det ser ut som at de skal greie det. De er to på alle faste utgifter også.

Anonymous poster hash: 3c5cb...365
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke mye lån, med tanke på at de er to.

Jeg er enslig mor til 2, har boutgifter på 10 000, og inntekt på 250 000. Og vi reiser til utlandet ca 3 ganger i året. Og jeg har bil, og eier halvparten av tomansbolig. Sikkert en del som lurer på hvordan vi får det til og.

Anonymous poster hash: 1a7a2...b99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...