AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Del Skrevet 17. februar 2014 Tenker på universitetsnivå. Dette bør jeg lære meg innen ett år, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til. Bor i Norge for øyeblikket, men ønsker å studere utenlands i nærmeste fremtid. Engelskferdighetene mine er greie(trenger en liten finpuss, men dette er ikke et stort problem), men å skrive essay er jeg rett og slett ikke god på. Jeg har ikke øvd noe særlig, så jeg har et stort potensial, jeg aner bare ikke hvordan jeg skal bli god. Tips? Anonymous poster hash: a8a7c...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #2 Del Skrevet 17. februar 2014 Hvorfor skal du skrive akkurat essays? Generelt så blir man flinkere til å skrive jo mer man leser, det har mye å si. Så å lese engelsk generelt (gjerne bøker, da de har et mer gjennomtenkt språk), og såklart engelske essays er nok veldig lurt. Foreslår altså at du bruker litt tid på det en stund først, deretter kan du begynne å prøve deg med å skrive selv, samtidig som du fortsetter lesningen. Kan være lurt å dedikere noen timer til det og skru av alle forstyrrende elementer... Da bruker du tid til å virkelig tenke deg om når du skriver. Anonymous poster hash: b581a...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #3 Del Skrevet 17. februar 2014 Meld deg på et skrivekurs. Anonymous poster hash: 08300...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. februar 2014 #4 Del Skrevet 17. februar 2014 Om språket ellers er greit ville jeg faktisk ikke bruke så mye tid på å lese alt mulig annet på engelsk, men heller fokusere på faget for å ha god kontroll på fagspråket på engelsk. Om du er noe usikker ang sjangeren ville jeg nok ta noen essay-samlinger også for å spikre fast den delen. Jeg mener at det viktigste er egentlig det å øve selve skrivingen. Det er helt utrolig hvor mye man utvikler seg fra tekst til tekst. Finn gjerne også noen du kan veksle tekster med og som kan lese og gi tilbakemeldinger på det du skriver. Den personen burde jo helst være noen som har engelsk som morsmål, men kan jo også bare være noen som er mer erfaren med å skrive på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tundike Skrevet 17. februar 2014 #5 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg regner med at du mener essay som fagtekst, ikke den typiske norskeksamen - sjangeren? Finn liste med vurderingskriterier fra noen anerkjente universitet, evt hvis du vet hvor du skal inn, så trål nettsidene deres etter tips og vurderingskriterier. Bruk kriteriene opp mot tekster du allerede har skrevet, på norsk eller engelsk, og se hvor du har forbedringspotensiale. Har du skrevet en oppgave i feks historie, kan du prøve å omstrukturere den og se hva som mangler ifht vurderingskriteriene. Ellers får du et godt tips over her: språk og innhold blir bedre jo mer belest du er i faget ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xfce123 Skrevet 17. februar 2014 #6 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Heng på engelskspråklige fora som politikkfora og filosofifora. Det hjelper sikkert også en del å henge på andre fora av interesse. Christianforums.com er også et fint forum, spesielt hvis du kan bytte ip-adresse hyppig. Jeg husker jeg hadde en bruker der som liksom var adventist, hun mente at Gud krevde at man måtte hate sin homofile sønn, fordi det ikke var logisk å hate kun synden men ikke synderen, ettersom alle mennesker inklusive homofile trengte aksept for å kunne være fornøyd med seg selv og føle seg elsket - derfor var konklusjonen at man måtte prioritere Gud og hate ungen sin. I neste post så var jeg outrageously åpen med mine insecurities, og mente at jeg var nødt til å tro bokstavelig, ellers ville hele grunnlaget for troen min falle sammen, og det ønsket jeg ikke, fordi jeg likte å gå i kirken blabla, etterfulgt av litt argumentum ad consequentiam (appeal to consequences). På en annen side var jeg en kar som ikke tålte at kona var i bedre form, og brettet ut alle ekteskapsproblemene, og personlighetsforstyrrelsene mine. 6 år etterpå gravde jeg opp tråden, for å fortelle at jeg hadde skilt meg fra kona etter å ha presset henne til abort, og at hun ble junkie som følge av dette. Internettfora gir en gyllen mulighet til å trene på både å være stygg, å manipulere med hersketeknikker, hvis du er heldig, kan du kanskje også få bli moderator, og da kan du ha det veldig moro - bare kjør på, du skal se at essayferdighetene blir glimrende. Jeg elsker internett. Endret 17. februar 2014 av xfce123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 17. februar 2014 #7 Del Skrevet 17. februar 2014 Hvorfor skal du skrive akkurat essays? Anonymous poster hash: b581a...f5a Det gir jo mening med tanke på at på uni i engelsspråklige land skriver man stort sett essays. (Essay på engelsk er en akademisk tekst, altså ikke det samme som det vi kaller essay på norsk) TS, jeg studerer i UK og har begynt å få teken på det nå etter mye øving Øving er i grunn nøkkelordet her, men jeg kan gi noen tips sånn til å begynne med. Det første man bør gjøre er å lese oppgaven skikkelig og finne ut hva den spør etter. Kan gi et eksempel fra essayspørsmål jeg fikk andreåret: 5. Royd Climenhaga has claimed that 'experimental theatre in the 1960s, often working from the prophetic ideas of theatrical rebel Antonin Artaud, initiated a process of redefining subjectivity and visceral presence on stage' (Pina Bausch, New York: Routledge, p. 34). Discuss and evaluate this statement by referring to at least two works by Pina Bausch. You should also relate to the relevant research literature Utfra kommandoordene 'Discuss and evaluate' burde det være greit å finne ut hva slags type essay dette er - discussion essay. Det vil allerede legge noen føringer på hvordan argumentasjonen bør se ut - i en diskusjon skal man belyse tema fra flere sider og derfra komme frem til en konklusjon. Punkt to er å forstå hva som etterspørres - her er det en uttalelse fra en akademiker som skal diskuteres. Jeg pleier alltid å oppsøke orginalteksten og lese hele artikkelen/avsnittet sitatet finnes i, men det er ikke strengt nødvendig. Videre krever denne diskusjonen at man benytter to verker av Pina Bausch for å teste om uttalelsen fra Climenhaga holder vann. Nøkkelordene i sitatet er 'subjectivity' og 'visceral presence' (viscerality), og det er da lurt å velge verker som legger særlig vekt på dette. Artaud må også være med, siden Climenhaga hevder at han informerer denne reformen det snakkes om her. Så, til research mode: Jeg ville begynt med å sørge for for at jeg vet med 100% sikkerhet hva 'subjectivity' og 'viscerality' betyr i denne konteksten, jeg definerer også dette kort i teksten. Deretter ville jeg gått løs på Artaud for å finne ut hvilke av hans idéer dette kan ha utspring i. Punkt tre er å finne de to verkene jeg skal analysere, så snart jeg vet hva de to nøkkelbegrepene betyr er det lettere å finne verker som svarer til, eller evt motsier dem. Etter nøye analyse, er det tid for å lese litt om Bausch og hennes metoder. Jeg velger her å dele essayet i to diskusjoner: en del for 'subjectivity' og en for 'viscerality' - og sørge for at begge verkene jeg har valgt svarer til begge delene, og at det er godt balansert. Punktet om 'research literature' er også veldig viktig, det holder med andre ord ikke bare å referere til verkene jeg analyserer, jeg må også ha referanser til bøker/artikler. Professoren som satte dette spørsmålet er så innmari snill at han alltid gir oss en god liste med relevante tekster vi kan se på, men ellers er det i grunn studentens jobb å gjøre dette. JSTOR er et godt sted å starte, samt fagbøker, journaler og tidsskrifter. Et generelt råd er å hele tiden gå tilbake til spørsmålet. Sørg for at hvert eneste avsnitt er med på å besvare oppgavespørsmålet, om ikke skal det ikke være der. Jeg hadde en veileder i fjor som sa at det er fire bokstaver som burde være tatovert på hånda til enhver student: RTFQ (Read the fucking question). Jeg pleier å skrive spørsmålet på en post-it og klistre den på siden av skjermen sånn at jeg ikke kan unngå å lese det igjen og igjen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xfce123 Skrevet 17. februar 2014 #8 Del Skrevet 17. februar 2014 Å herregud, jeg blir gal av sånn fremmedordkrydret tekst, som kan bety hva som helst, og som antakeligvis, om man ser på motivasjon, er myntet på å fremme statusen til den som skriver og snakker, eller statusen til gruppen som snakker med hverandre, heller enn å utveksle faktisk innhold. Viscera er innvoller det. Ikke teater. Faen heller ass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. februar 2014 #9 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg mener vel det er en forskjell mellom "research paper" og "essay" også på engelsk, selv om sistenevnte av og til strekkes til å bety mye forskjellig. Så det første jeg ville gjøre er å dobbeltsjekke sjangeren og hva som forventes, bare for å være helt sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 18. februar 2014 #10 Del Skrevet 18. februar 2014 Å herregud, jeg blir gal av sånn fremmedordkrydret tekst, som kan bety hva som helst, og som antakeligvis, om man ser på motivasjon, er myntet på å fremme statusen til den som skriver og snakker, eller statusen til gruppen som snakker med hverandre, heller enn å utveksle faktisk innhold. Viscera er innvoller det. Ikke teater. Faen heller ass. Du har helt rett i at viscera betyr innvoller, men nå er det strengt talt ikke det som står i teksten. Jeg skrev visceral/viscerality, som riktignok har utspring i viscera, men om du sjekker OED er visceral forklart med 'relating to deep inward feeling rather than to the intellect' - som så absolutt er aktuelt for å snakke om teater og annen kunst. Visceral er heller ikke et fremmedord per se, vi bruker det i dagligtale. Intensjonen med dette eksempelet var å vise TS hvordan man kan lese en oppgavetekst, og da synes jeg det var mer nyttig å bruke et faktisk eksempel på en universitetsoppgave heller enn å finne på en problemstilling. Jeg er student, ikke professor. Jeg mener vel det er en forskjell mellom "research paper" og "essay" også på engelsk, selv om sistenevnte av og til strekkes til å bety mye forskjellig. Så det første jeg ville gjøre er å dobbeltsjekke sjangeren og hva som forventes, bare for å være helt sikker. OED definerer essay som 'a short piece of writing on a particular subject', så sånn sett er det vel egentlig en ganske løs definisjon. Jeg har hørt amerikanere bruke begrepet paper/research paper, men på universitetet jeg går på (UK) blir ordet essay konsekvent brukt om alle skriftlige oppgaver (foruten dissertation), og derunder definert som feks discussion essay, research essay, osv. Om dette er helt korrekt er jeg neppe den rette til å gi noe svar på, men om TS tenker å studere i UK er det rimelig å forvente at hun vil bli bedt om å skrive en hel busslast med essays Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå