Gå til innhold

Universitet i utlandet - er det verdt det, mtp. høyt studielån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store ønsker om å starte på en bachelor i utlandet i nærmeste fremtid. Jeg synes i utgangspunktet at det er veldig dyrt, så jeg holder på å vurdere om det er verdt det eller ikke. Det er en utdanning som jeg vet jeg kan få jobb i etter endt utdanning, men hvor godt betalt som nyutdannet vet jeg ikke, da man kan få både "gjennomsnittlige" jobber og toppjobber. Ønsker i tillegg å ta en master etterpå.

Er det verdt det eller ikke? Jeg har lite oppsparte midler. Det er på et studiested hvor jeg har et bredt nettverk, og jeg vet at jeg hadde trivdes bra. Men jeg er ennå ikke sikker på om det vil være verdt det, mtp. at studielånet mitt vil bli veldig høyt.

Noen tanker?

Anonymous poster hash: 8b262...58f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken utdanning tenker du å ta?

Anonymous poster hash: dfa1b...a32
Skrevet

Det kommer an paa flere ting, som levekonstnadene i omraadet osv. Personlig har jeg studert ute i flere aar og til tross for at det er dyrere er det absolutt verdt det for min del. Man reiser jo fordi man vil ut av landet, mote nye mennesker, ta del i en annen kultur og det ville jeg uavhengig av kostnad.

Anonymous poster hash: 079f3...438
Skrevet

Jeg vil si absolutt ja! I tillegg til bare studiene får du utrolig mye annen lærdom både om deg selv og om verden. Man får et helt annet perspektiv og du får utrolig mange opplevelser du ikke ville hatt muligheten til ellers. Jeg har kjempehøyt studielån etter bachelor og master i utlandet, men for meg har det vært verdt hver eneste krone. De beste årene i mitt liv!

Anonymous poster hash: d43db...7c1
  • Liker 1
Skrevet

Absolutt!

Og kvaliteten er bedre også, sjekk den årlige rankingen f.eks.. Norge er langt nede på lista.

Og ang studielån..Jeg hadde vel totalt lån +stipend 290000 eller noe, kosta 12000 hvert år på universitet, men levekostnadene var jo veldig billige og alt kosta bare en slikk og ingenting så hadde jo penger til overs hele tiden =)

Anonymous poster hash: 24886...b04
Skrevet

Absolutt!

Og kvaliteten er bedre også, sjekk den årlige rankingen f.eks.. Norge er langt nede på lista.

Og ang studielån..Jeg hadde vel totalt lån +stipend 290000 eller noe, kosta 12000 hvert år på universitet, men levekostnadene var jo veldig billige og alt kosta bare en slikk og ingenting så hadde jo penger til overs hele tiden =)

"Den årlige rankingen"? Uten å vite hva TS ønsker å studere, og i tillegg hvor, er det umulig for deg å vite på forhånd om det for henne "bedre" å studere i Norge enn å stikke til utlandet.

Anonymous poster hash: dfa1b...a32

Skrevet

"Den årlige rankingen"? Uten å vite hva TS ønsker å studere, og i tillegg hvor, er det umulig for deg å vite på forhånd om det for henne "bedre" å studere i Norge enn å stikke til utlandet. Anonymous poster hash: dfa1b...a32

Google it. Hvorfor fiendtlig instilt?

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo veldig ann på hva og hvor TS vil studere.

Å studere film på et universitet i Australia er noe helt annet enn å studere økononomi ved et annerkjent universitet i England eller USA.

Så det er ikke slik at utdannelse i utlandet lønner seg uansett...

Anonymous poster hash: 7c392...1c2
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg studerer i utlandet og trives veldig godt med det. Det er klart det er slitsomt å vite at man vil gå ut av universitetet med veldig stort lån, men så lenge man er forsiktig med pengene sine tror jeg det vil gå fint. Jeg er forsiktig med pengene mine og sparer mye selv om jeg lever godt. Jeg jobber litt frilans i løpet av semesterne og får inn litt penger på den måten, og pleier å jobbe veldig mye i sommerferiene og tjener opp mye penger da som jeg kan leve på resten av året. På denne måten kan jeg spare mye og vil ikke stille spesielt dårlig når det kommer til å betale tilbake lånet. Selv om det er dyrere å studere i utlandet tror jeg min utdanning vil være verdt det når jeg har fullført da jeg studerer ved det 17. beste universitet i verden og dermed antagelig vil stille bedre til relevante jobber når jeg er ferdig enn jeg ville dersom jeg hadde studert i Norge. Jeg føler også at jeg har fått mer ut av min studentopplevelse så langt, så for min del var dette det riktige valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...