Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom du blir syk må arbeidsgiver betale lønn til deg de første 16 (???) dagene før NAV tar over - hvilket vil si et "tap" for arbeidsgiver.

Det stemmer ikke. Svangerskapsrelatert sykdom dekkes av NAV fra dag 1.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du/deremå gjøre det som dere føler er rett.

Kan legge til at jeg kjenner flere som har blitt gravide mnd etter de har fått vikariat. Kjenner også ei som var 3 mnd på vei uten å si ifra til arbeidsgiver, da hun begynte i et årsvikariat. Ingen av disse fikk faste stillinger etter endt perm, selvom arbeidsstedet utlyste ledige stillinger.

Anonymous poster hash: e08e0...f3c

• Liker 2
Skrevet

Men det må søkes om fritak for arbeidsgiveransvar i arbeidsgiverperioden (første 16 dager av en sykmelding). Det er nok med én søknad per svangerskap. Finnes eget skjema på NAV. Arbeidsgiver blir nok lykkelig om du påpeker dette, for uten søknaden får ikke arbgiver refusjon fra dag 1, og mange arbeidsgivere kjenner ikke til at det er full dekning fra dag 1, heller ikke at det må søkes. Søknaden må foreligge før lønn betales ut. Dersom arbeidsgiver forskutterer lønn og krever refusjon, så må det søkes innen 3 uker fra første fraværsdato (mener jeg).

Er en kjapp søknad i fylle i.

Anonymous poster hash: 285ee...c4f

• Liker 1
Skrevet

Nei...men hvis du sitter der gravid uten å nevne det...så synes jeg det er uetisk.

Jeg velger å ta opp dette temaet frivillig fordi jeg vet arbeidsgiver lurer på det selv om han ikke kan spørre... så jeg kommer til å si at jeg vil satse på karriere noen år, men at jeg har lyst på barn engang i tiden,,men at jeg er åpen for en dialog ang dette og tidspunkt. Jeg tror det vil være et stort pluss.

Knappe budsjetter? det dreier seg om at det er knall hardt ha å en liten bedrift i norge... ekstremt mange går konkurs om dagen, og da mister mange folk jobben. Det går utover samfunnsøkonomien. Men dette er ikke poenget... poenget er at jeg mener at arbeidstakere må skru på moralen og ikke bare gi F i arbeidsgiver og går rundt med holdningen at arbeidsgiver er den store stygge ulven.

å bli oppfattet som uetisk kan jeg leve med, å bare få engangsstønad og ikke betelt i permisjonstiden det kan jeg bare ikke. Når samfunnet legger opp til at man taper masse masse penger på å ikke være ansatt når man blir gravid så får det bare bli sånn. Dont hate the player hate the game!

Anonymous poster hash: 28d91...626

• Liker 2
Skrevet

Du/deremå gjøre det som dere føler er rett.

Kan legge til at jeg kjenner flere som har blitt gravide mnd etter de har fått vikariat. Kjenner også ei som var 3 mnd på vei uten å si ifra til arbeidsgiver, da hun begynte i et årsvikariat. Ingen av disse fikk faste stillinger etter endt perm, selvom arbeidsstedet utlyste ledige stillinger.

Anonymous poster hash: e08e0...f3c

Hadde disse da jobbet på den samme plassen i 4 år i forveien? Det bør vel ha litt å si..?

Ts

Anonymous poster hash: fef96...06e

Skrevet

Nå har jeg ikke satt meg så voldsomt inn i alt dette her, men er det slik at om jeg skulle bli syk ei uke (la oss si tidlig i svangerskapet), blir dette betalt fra NAV? Sett at fraværet er svangerskapsrelatert?

Isåfall, så taper ikke arbeidsgiver så veldig mye sånn sett..?

Ts

Skrevet

Nå har jeg ikke satt meg så voldsomt inn i alt dette her, men er det slik at om jeg skulle bli syk ei uke (la oss si tidlig i svangerskapet), blir dette betalt fra NAV? Sett at fraværet er svangerskapsrelatert?

TsAnonymous poster hash: fef96...06e

Det stemmer.
  • Liker 1
Skrevet

Ts

Ja, men det må sendes inn en søknad til NAV første gang du blir sykmeldt i svangerskapet (eller andre gang, men da får ikke arbeidsgiver refusjon for første gang du var sykmeldt). Når det er søkt om fritak pga svangerskapsrelaterte problemer, så vil arbeidsgiver få full refusjon fra dag 1 - så sant legen skriver "svangerskap" eller noe i den kategori som årsak til sykmeldingen.

Det fungerer på samme måte som kronisk sykdom. Har du en kronisk revmatisme så kan arbeidsgiver og du søke fritak om arbeidsgiverperioden pga dette, og da vil alle sykmeldinger som har revmatisme som årsak bli fullrefundert.

Men snakk med arbeidsgiver, så hjelper han/hun deg å søke, så kan du ha 100% god samvittighet for at du ikke koster noenting i fraværsperioden.

En dags fravær på en fulltidsansatt kan koste en arbeidsgiver mellom 3-4000 kroner, så dette er viktig for en arbeidsplass :)

Skrevet

Ja, men det må sendes inn en søknad til NAV første gang du blir sykmeldt i svangerskapet (eller andre gang, men da får ikke arbeidsgiver refusjon for første gang du var sykmeldt). Når det er søkt om fritak pga svangerskapsrelaterte problemer, så vil arbeidsgiver få full refusjon fra dag 1 - så sant legen skriver "svangerskap" eller noe i den kategori som årsak til sykmeldingen.

Det fungerer på samme måte som kronisk sykdom. Har du en kronisk revmatisme så kan arbeidsgiver og du søke fritak om arbeidsgiverperioden pga dette, og da vil alle sykmeldinger som har revmatisme som årsak bli fullrefundert.

Men snakk med arbeidsgiver, så hjelper han/hun deg å søke, så kan du ha 100% god samvittighet for at du ikke koster noenting i fraværsperioden.

En dags fravær på en fulltidsansatt kan koste en arbeidsgiver mellom 3-4000 kroner, så dette er viktig for en arbeidsplass :)

Tusen takk, nå ble jeg litt klokere på det området også. Greit å vite dette! :)

Må saumfare NAV sine hjemmesider for å sette meg mer inn i alt dette her, for regner med at det er litt å få med seg der :P

Men i første omgang får vi se om det klaffer da, om det blir en graviditet :)

Igjen, takk for svar!

Ts

Skrevet

Jeg reagerte på at så mange mener at det er dårlig gjort å bli gravid i et vikariat. Er det virkelig sånn at graviditet og barn er et problem i samfunnet? I mange yrker må man belage seg på å jobbe flere år i vikariat før man evt får noe fast. Skal man da la være å få barn til man har fast stilling så kan det beyt at man må langt opp i 30-årene før det blir mulig.

Du Myrthel, som har jobbet i helsevesenet, bør vite at faste stillinger ikke akkurat kastes etter deg!

Bli gravid når det passer for deg og mannen!

Jeg hadde aldri sagt ja til et vikariat og planlagt å bli gravid rett etterpå. Det handler om respekt for arbeidsgiver, og om min holdning og mitt rykte. Vil tro det er mange som vil prate stygt bak ryggen på en person som er så utspekulert at man takker ja til en jobb - for så å suge ut godene ved å bli gravid mens man har vikariatet. Dette er rykter som gjerne vil følge deg videre i arbeidslivet, og som ikke gjør det lettere å få andre vikariater.

Det er stor forskjell på å PLANLEGGE å bli gravid når man starter i et vikariat, og å bli uplanlagt gravid i slutten av et vikariat.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Dytter denne jeg..

Hvordan går det TS? Har du blitt gravid og hvordan tok sjefen imot denne nyheten?

Anonymous poster hash: 5d23b...177

Skrevet

Jeg syns ikke du trenger å vente til fast jobb. Er ikke alle yrker man får fast jobb på lenge..

Men jeg ville jobbet litt i vikariatet først, slik at ikke barnet kommer før vikariatet er over. Pluss vise deg litt først ( mange blir veldig kvalme og trøtte de første mnd, og kanskje sykmeldte, og det er ikke noe kult i ny jobb.) samtidig har du større sjanse for den faste jobben som kanskje venter etter dette året, dersom du fortsatt er i jobb på den tiden.

Anonymous poster hash: c127c...89c

Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen engang. Men det er kanskje fordi jeg er sykepleier og at halvparten av kollegene mine går i vikariater. Har selv gått vikar i vikariat for vikar, mens jeg samtidig hadde fast stilling (som jeg da ikke gikk i, men en vikar).

Det er ikke noen større ulempe for en arbeidsgiver å ha en gravid vikar enn en gravid fast ansatt. Det er den ansatte som eventuelt merker ulempene mest, med tanke på at hun ikke har noen fast jobb å komme tilbake etter permisjon.

-Og det er like lite illojalt av en vikar å bli gravid, som en fast ansatt blir det...

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen engang. Men det er kanskje fordi jeg er sykepleier og at halvparten av kollegene mine går i vikariater. Har selv gått vikar i vikariat for vikar, mens jeg samtidig hadde fast stilling (som jeg da ikke gikk i, men en vikar).

Det er ikke noen større ulempe for en arbeidsgiver å ha en gravid vikar enn en gravid fast ansatt. Det er den ansatte som eventuelt merker ulempene mest, med tanke på at hun ikke har noen fast jobb å komme tilbake etter permisjon.

-Og det er like lite illojalt av en vikar å bli gravid, som en fast ansatt blir det...

Signerer denne..:)

Skrevet

Jeg ble gravid i vikariat etter 3 mnd, gikk kjempefint for oss.

• Liker 1
Skrevet

Dytter denne jeg..

Hvordan går det TS? Har du blitt gravid og hvordan tok sjefen imot denne nyheten?

Ts her!

Hadde helt glemt av denne tråden, gitt.

Vi hadde vel egentlig lagt planene litt på is i sommer, men da klaffet det visst. Så jeg er rundt 5 måneder gravid, med termin like etter at vikariatet løper ut.

Sjefen tok det veldig bra, ingen sure miner der i gården :)

• Liker 2
Skrevet

Ts her!

Hadde helt glemt av denne tråden, gitt.

Vi hadde vel egentlig lagt planene litt på is i sommer, men da klaffet det visst. Så jeg er rundt 5 måneder gravid, med termin like etter at vikariatet løper ut.

Sjefen tok det veldig bra, ingen sure miner der i gården :)Anonymous poster hash: fef96...06e

Så flott! Gratulerer :)

Jeg kommer til å være i lignende situasjon selv snart og med min alder er det ikke bare å vente på fast stilling. Så her kommer ett veldig kynisk spørsmål; om jeg går fra vikariat til vikariat (som varer som oftest i bortimot 8 mnd) når i forløpet "lønner" det seg å bli gravid? Når man akkurat har trådd inn i ett vikariat, eller når vikariatet er på vei mot slutten?

Skrevet

Og da tenker jeg også på arbeidsgiver; fra en arbeidsgiver synspunkt; er det best å få vite om graviditet tidlig i ett vikariatforløp, midt i eller mot slutten av forløpet?

Skrevet

Hei! Jeg har også vært i lignende situasjon :) Begynte i et 11 mnd vikariat i januar, visste jeg ikke ville få fast jobb etter vikariatet - så vi tenkte det var like greit å bare kjøre på. Sluttet på p-piller når jeg begynte å jobbe i januar, og ble gravid med en gang vi begynte å prøve i mars. Nå går jeg ut i permisjon etter neste uke :) og så blir det jobbsøking igjen når permisjonen er over :)

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har også vært i lignende situasjon :) Begynte i et 11 mnd vikariat i januar, visste jeg ikke ville få fast jobb etter vikariatet - så vi tenkte det var like greit å bare kjøre på. Sluttet på p-piller når jeg begynte å jobbe i januar, og ble gravid med en gang vi begynte å prøve i mars. Nå går jeg ut i permisjon etter neste uke :) og så blir det jobbsøking igjen når permisjonen er over :)

Under jobbsøkingen (etter permisjonen), vil du da motta dagpenger fra nav? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...