Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det å lyve å ikke snakke om barn på intervju, når det faktisk er et tema arbeidsgiver ikke har lov til å ta opp?

Arbeidsgivere må faktisk regne med at folk får barn! De kan ikke ha så knappe budsjetter at alt raser sammen om noen blir syk eller skal ta permisjon. Det kan skje enten de blir gravide eller ikke.

Nei...men hvis du sitter der gravid uten å nevne det...så synes jeg det er uetisk.

Jeg velger å ta opp dette temaet frivillig fordi jeg vet arbeidsgiver lurer på det selv om han ikke kan spørre... så jeg kommer til å si at jeg vil satse på karriere noen år, men at jeg har lyst på barn engang i tiden,,men at jeg er åpen for en dialog ang dette og tidspunkt. Jeg tror det vil være et stort pluss.

Knappe budsjetter? det dreier seg om at det er knall hardt ha å en liten bedrift i norge... ekstremt mange går konkurs om dagen, og da mister mange folk jobben. Det går utover samfunnsøkonomien. Men dette er ikke poenget... poenget er at jeg mener at arbeidstakere må skru på moralen og ikke bare gi F i arbeidsgiver og går rundt med holdningen at arbeidsgiver er den store stygge ulven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk om du plutselig sitter der, uplanlagt gravid!

Så du ser ikke forskjellen på at noe skjer uforutsett (at man blir gravid på prevensjon) og at man gjør noe med overlegg?

Anonymous poster hash: 74997...c46

• Liker 2
Skrevet

Jeg velger å ta opp dette temaet frivillig fordi jeg vet arbeidsgiver lurer på det selv om han ikke kan spørre... så jeg kommer til å si at jeg vil satse på karriere noen år, men at jeg har lyst på barn engang i tiden,,men at jeg er åpen for en dialog ang dette og tidspunkt. Jeg tror det vil være et stort pluss.

Det hørtes ut som en veldig dårlig idé. Altfor privat å prate om på et jobbintervju. Og hvorfor i alle dager skulle du planlegge graviditeten med arbeidsgiveren din?

Så du ser ikke forskjellen på at noe skjer uforutsett (at man blir gravid på prevensjon) og at man gjør noe med overlegg?

For arbeidsgiver spiller det ingen rolle. Du er uansett gravid.

• Liker 2
Skrevet

Det hørtes ut som en veldig dårlig idé. Altfor privat å prate om på et jobbintervju. Og hvorfor i alle dager skulle du planlegge graviditeten med arbeidsgiveren din?

Helt enig. Og en graviditet kan heller ikke planlegges til minste detalj.

Skrevet

Funker kanskje i noen bransjer, men jeg tror mange typisk norske selskaper kan bli litt skeptiske om man på intervjuet allerede mener at en graviditet skal planlegges med arbeidsgiver. Og man fremstår som noe naiv...

Skrevet

Ts her!

Vil bare takke for alle som har tatt seg tid til å svare her, både på den ene og den andre måten! :)

Jeg og sambo har nå blitt prøvere, så da får det hele bare briste eller bære. Hva som skjer med alt ved en eventuell graviditet, får vi ta der og da :)

Anonymous poster hash: fef96...06e

• Liker 2
Skrevet

Nå er det sånn at jeg har jobbet med rekruttering... jeg har snakket med en del sjefer om akkurat det. og de anbefaler denne måten å gjøre det på.

Skrevet

Ts her!

Vil bare takke for alle som har tatt seg tid til å svare her, både på den ene og den andre måten! :)

Jeg og sambo har nå blitt prøvere, så da får det hele bare briste eller bære. Hva som skjer med alt ved en eventuell graviditet, får vi ta der og da :)

Lenge leve egoismen!

Håper du får som fortjent ;)

Anonymous poster hash: 9572d...739

Skrevet

nav betaler alle permisjonspenger og sykepenger når det er snakk om graviditet. arbeidsgiver taper ingenting!

Anonymous poster hash: 52ab6...bbb
Skrevet

Lenge leve egoismen!

Håper du får som fortjent ;)

Anonymous poster hash: 9572d...739

For et saklig svar. Du bør lese hele tråden, så ser du at det ikke går så voldsomt ut over noen parter.

Skrevet

nav betaler alle permisjonspenger og sykepenger når det er snakk om graviditet. arbeidsgiver taper ingenting!

Det var igrunn et svar jeg ikke var ute etter, men som visstnok virket veldig fornuftig, om jeg kan si det sånn :)

Det var litt betryggende å se egentlig :P

Det eneste arbeidsgiver taper, er jo om jeg går ut i perm. Men da har de andre til å ta over igjen, så blir vel egentlig ikke store savnet likevel.

Ts

Skrevet

Tja, mange arbeidsgivere forskutterer full lønn, som vil si at det som evt over 6G samt pensjonsopptjening og fulle feriepenger kommer på toppen. I tillegg koster det mye å lære opp vikarer.

• Liker 1
Skrevet

Om du og mannen ønsker dere et barn og har et godt samliv må være det viktigste. Lett å ta hensyn til arbeidsgiver det blir litt feil- din økonomien ordner seg om du står på litt. Faktisk. Har aldri vært så motivert til å jobbe som da jeg fikk barn! Bedre grunn får du ikke.!

Skrevet

Tja, mange arbeidsgivere forskutterer full lønn, som vil si at det som evt over 6G samt pensjonsopptjening og fulle feriepenger kommer på toppen. I tillegg koster det mye å lære opp vikarer.

Igjen, se hva jeg har skrevet.

Arbeidsplassen har andre vikarer å ta av, sånn at de kan gå inn for meg og man slipper det styret med opplæring av nye vikarer....

Ts

Skrevet

Om du og mannen ønsker dere et barn og har et godt samliv må være det viktigste. Lett å ta hensyn til arbeidsgiver det blir litt feil- din økonomien ordner seg om du står på litt. Faktisk. Har aldri vært så motivert til å jobbe som da jeg fikk barn! Bedre grunn får du ikke.!

Det tenker jeg også, at om jeg blir gravid/får barn, er dette en kjempe motivasjon for å stå på litt ekstra.

Samlivet vårt er det ikke noe å klage over, igrunn :)

Ts

Skrevet

Lykke til! Jeg var ganske ung og jobbet som en helt. Tjente 50000 på et halv år! Så dette fikser du/dere! Bare tenk på meg hvis du kommer i tvil! Stor klem :)

Skrevet

Retter: Sparte 50000 :)

Skrevet

Lykke til! Jeg var ganske ung og jobbet som en helt. Tjente 50000 på et halv år! Så dette fikser du/dere! Bare tenk på meg hvis du kommer i tvil! Stor klem :)

Tusen takk for det! Vi skal nok klare dette her sammen, vi er ganske innstilt på det :)

Nå gjelder bare prøvingen og den kjedelige ventingen :P

Klem ts :)

Skrevet

Igjen, se hva jeg har skrevet.

Arbeidsplassen har andre vikarer å ta av, sånn at de kan gå inn for meg og man slipper det styret med opplæring av nye vikarer....

Ts

Svaret var ikke til deg, men tilbakemelding på en generell uttalelse over her.

Skrevet

Først og fremst synes jeg personlig det er dumt gjort å bli gravid når du er i et vikariat ovenfor arbeidsgiver. Et svangerskap kan innebære både sykemelding og spesiell tilrettelegging, og i verstefall også både tilretteleggingstilskudd og vikar for deg igjen. Dersom du blir syk må arbeidsgiver betale lønn til deg de første 16 (???) dagene før NAV tar over - hvilket vil si et "tap" for arbeidsgiver.

Når det er sagt, så blir kvinner i faste stillinger også gravide, men dette er noe arbeidsgiver regner med. Tror ikke en arbeidsgiver regner med at vikaren blir gravid. Jeg jobber som vikar (er 22 år), og tar studier på siden av, samtidig som jeg har barn - og min arbeidsgiver sa faktisk til meg at det lå en automatikk i å forvente at vikarene var de mest fleksible og de som krevnde minst tilrettelegging, uten at hun gav meg noen årsak til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...