Mohair Skrevet 19. februar 2014 #81 Skrevet 19. februar 2014 At du ikke har forstått forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt. Og det viser du jo her at du ikke har. Anonymous poster hash: 74997...c46 Jeg skjønner ikke hva du tror at jeg ikke skjønner?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #82 Skrevet 19. februar 2014 Jeg er straks ferdig utdannet sykepleier og kan nok se langt etter fast stilling, så vi skal starte prøvingen i juli/august. Målet er å få vårbaby, men er jo ikke sikkert det går såpass fort. Så jeg håper med andre ord på et årsvikariat fra august av på samme plassen jeg skal jobbe i sommer. Har ikke noe som helst dårlig samvittighet. Godt å høre, og lykke til med prøvingen! Jeg tror folk som ikke har jobbet, eller har noe særlig innblikk innen helsesektoren (eller hvilken som helst plass hvor de opererer med vikariat på vikariat), vet hvor vanskelig det faktisk er å få fast jobb! Det blir stadig sagt at om du utdanner deg til noe helserelatert, er du ihvertfall garantert jobb... Synd de skal lokke med sånne utsagn, når det som venter deg etter endt utdanning er vikariat.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e 1
Teriyaki Skrevet 19. februar 2014 #83 Skrevet 19. februar 2014 Godt å høre, og lykke til med prøvingen! Jeg tror folk som ikke har jobbet, eller har noe særlig innblikk innen helsesektoren (eller hvilken som helst plass hvor de opererer med vikariat på vikariat), vet hvor vanskelig det faktisk er å få fast jobb! Det blir stadig sagt at om du utdanner deg til noe helserelatert, er du ihvertfall garantert jobb... Synd de skal lokke med sånne utsagn, når det som venter deg etter endt utdanning er vikariat.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e Ja, det er slitsomt og det er dårlig gjort mot oss som arbeidstakere, men er vel ikke så mye å gjøre med den saken dessverre. Derfor må man få lov til å tenke på seg selv i forhold til stifting av familie.
Gjest chiki Skrevet 19. februar 2014 #84 Skrevet 19. februar 2014 Jeg begynte i ett vikariat på 1,5 år sommeren 2012. Begynte prøvingen den sommeren. Vikariatet varte ut 2013. Det tok mye lenger tid å bli gravid denne gangen, i tilegg til at jeg hadde en spontanabort. Fikk ikke fornyet vikariatet, men får jobbe som tilkalling. Termin er ikke før i juni... Før keg ble gravid sa hun at jeg nok fikk videre også. Men hun vil gjerne ha meg tilbake etter permisjonen da... Dette er også i helsesektoren
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #85 Skrevet 19. februar 2014 Jeg begynte i ett vikariat på 1,5 år sommeren 2012. Begynte prøvingen den sommeren. Vikariatet varte ut 2013. Det tok mye lenger tid å bli gravid denne gangen, i tilegg til at jeg hadde en spontanabort. Fikk ikke fornyet vikariatet, men får jobbe som tilkalling. Termin er ikke før i juni... Før keg ble gravid sa hun at jeg nok fikk videre også. Men hun vil gjerne ha meg tilbake etter permisjonen da... Dette er også i helsesektoren Hvordan ble det med permisjonspenger da? Får du like mye som du hadde fått om du hadde hatt fast, eller blir det mindre? Om jeg får lov til å spørre om det Gratulerer med barn i magen! TsAnonymous poster hash: fef96...06e
Gjest chiki Skrevet 20. februar 2014 #86 Skrevet 20. februar 2014 Hvordan ble det med permisjonspenger da? Får du like mye som du hadde fått om du hadde hatt fast, eller blir det mindre? Om jeg får lov til å spørre om det Gratulerer med barn i magen! TsAnonymous poster hash: fef96...06e Jeg har jobbet 100% 6 av 10 siste mnd før termin, så det virker ikke inn på permisjonen. Men jeg taper jo feriepnger osv til neste sommer.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #87 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har jobbet 100% 6 av 10 siste mnd før termin, så det virker ikke inn på permisjonen. Men jeg taper jo feriepnger osv til neste sommer. Ok, det er det jeg også håper jeg kan gjøre. 80% i ihvertfall 6 av 10 måneder. Det er jo litt kjedelig selvfølgelig, men du får jo en større gave da TsAnonymous poster hash: fef96...06e
tutta23 Skrevet 20. februar 2014 #88 Skrevet 20. februar 2014 Jeg vil vel si at det er dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å ta på deg et års vikariat, for så å planlegge å bli gravid nå. Arbeidsgiver må jo dermed skaffe vikar for deg også... Helsenorge kommer til å ha stort behov for arbeidskraft i fremtiden... På grunn av at helsevesenet er en kvinnedominert arbeidsplass er det et stort problem at mange unge ikke får fast jobb, pga at småbarnsforeldre (som meg selv) tar lønnede og ulønnede(utvidete) permisjoner, og dermed holder på sine faste stillinger i årevis! Sånn er det bare... Mtp eldrebølgen og det kommende behovet for helsefagarbeider, sykepleier etc... bør arbeidsgivere ta godt vare på nye arbeidskrefter.... Som ansatt i helsevesenet kan man ikke sette livet på vent pga at det er vanskelig å få en fast ansettelse... Og det er IKKE illojalt mot arbeidsgiver å bli gravid i et vikariat! Det er da en åpenbar naturlig ting at unge jenter/damer føder barn, og dette er noe ledere i helsevesenet er veldig klar over når de ansetter folk! Om man får behov for sykemelding i svangerskapet er da ikke noe man kan styre selv - og da er ikke det et uttrykkk for illojalitet! Selvfølgelig tar man en risk i forhold til at det ikke er et ledig vikariat i det permisjonen går ut, men nye vikariater dukker alltid opp... Til TS vil jeg si at det kan jo være lurt å ta fagprøve før en evt blir gravid. Det er jo ikke alltid at formen blir så god som man håper, og da kan det bli vanskelig å gjennomføre fagprøven.... Man skal ikke ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver for at man blir gravid uansett ansettelsesforhold. Lojalitet i arbeidslivet er å utføre jobben sin på en skikkelig måte hver dag, være hyggelig mot kollegaer og de man ellers møter i jobben, osv....det handler ikke om å bli gravid eller ikke.... I think "I made my point".... 3
Chia Skrevet 20. februar 2014 #89 Skrevet 20. februar 2014 Hei alle sammen! Jeg har nå tredd inn i et 80% vikariat for 1 års tid, da personen som egentlig har denne stillingen straks skal føde. Jeg har også ganske lenge kjent på ønsket om barn, og lurer nå egentlig på om det er "greit" å bli gravid nå? Jeg og sambo har snakket en del om dette, og ønsket fra hans sin side er jo helst fast stilling, slik at jeg har noe å komme tilbake til etter endt permisjon. Men har lest at jeg kommer til å ha rett til like mye permisjonspenger, selv om det bare er et vikariat, og sjefen min har sagt at det er mulig jeg kan få en annen fast stilling når dette vikariatet går ut. Jeg har også tenkt å prøve å ta et fagbrev ganske snart, i faget jeg tok på vgs, så da kommer jeg til å stille sterkere i eventuelle fremtidige stillinger. Dette har jeg tenkt jeg kan prøve å få til mens jeg eventuelt går gravid, sett at formen holder seg så nogenlunde. Jeg har virkelig lyst på barn nå, da det ligger til rette for det, sett vekk fra vikariatet. Er det noen som har noen innspill her? Er jeg dum om jeg blir gravid nå, eller har vi en sjans her?Anonymous poster hash: fef96...06e Nei dette er overhode ikke greit! Dette er vanvittig dårlig gjort overfor arbeidsgiver. Konstnadene i forbindelse med å finne en ny vikar og trene opp denne personen er stor for særlig små og mellomstore bedrifter. Er det rart svært mange arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner?
tutta23 Skrevet 20. februar 2014 #90 Skrevet 20. februar 2014 Husk alle medsøstre i helsevesenet at når man har jobbet i diverse vikariater OG ekstravakter over en 4-årsperiode har man rett på fast stilling ( i forhold til hvor stor stilling man i gjennomsnitt har jobbet ila perioden)...
Sushi Skrevet 20. februar 2014 #91 Skrevet 20. februar 2014 Nei dette er overhode ikke greit! Dette er vanvittig dårlig gjort overfor arbeidsgiver. Konstnadene i forbindelse med å finne en ny vikar og trene opp denne personen er stor for særlig små og mellomstore bedrifter. Er det rart svært mange arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner? For noe piss. Når man jobber i norsk helsevesen er det neppe snakk om en liten eller mellomstor bedrift. Å ansette menn er dessuten ikke så mye tryggere ettersom de tar permisjon de også. Altså kan man ikke ansette mennesker i det hele tatt, hvis man ikke tåler at de får barn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #92 Skrevet 20. februar 2014 Nei dette er overhode ikke greit! Dette er vanvittig dårlig gjort overfor arbeidsgiver. Konstnadene i forbindelse med å finne en ny vikar og trene opp denne personen er stor for særlig små og mellomstore bedrifter. Er det rart svært mange arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner? Les det jeg skriver da.. Jeg har skrevet at det er flere vikarer på arbeidsplassen som mer enn gjerne tar over for meg ved et eventuelt svangerskap, så arbeidsgiver slipper ganske glatt unna de ekstra heftelsene dette måtte føre med seg! Om arbeidsgiver velger å finne folk utenom arbeidsplass, kan vel ikke jeg henges for at de da bruker ekstra kostnader på noe som strengt tatt er unødvendig? TsAnonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #93 Skrevet 20. februar 2014 For noe piss. Når man jobber i norsk helsevesen er det neppe snakk om en liten eller mellomstor bedrift. Å ansette menn er dessuten ikke så mye tryggere ettersom de tar permisjon de også. Altså kan man ikke ansette mennesker i det hele tatt, hvis man ikke tåler at de får barn. Vedkommende snakker ikke om helsevesenet spesielt, sikkert fordi det ikke kom frem før senere i tråden at det er helsevesenet det er snakk om. At en så stor arbeidsgiver lar arbeidstakere gå i vikariater i årevis er ikke vanlig og det er vel kun godtatt fordi det er det offentlige. Anonymous poster hash: 74997...c46
Chia Skrevet 20. februar 2014 #94 Skrevet 20. februar 2014 (endret) For noe piss. Når man jobber i norsk helsevesen er det neppe snakk om en liten eller mellomstor bedrift. Å ansette menn er dessuten ikke så mye tryggere ettersom de tar permisjon de også. Altså kan man ikke ansette mennesker i det hele tatt, hvis man ikke tåler at de får barn. La oss si du har en liten bedrift med 5-6 ansatte. Hver ansatt spiller en svært viktig rolle og du har lagt alt av penger og krefter inn i den bedriften. Etter å ha trent opp en ansatt så blir hun gravid....graviditeten medfører at hun går syk i store deler av svangerskapet...Du må selv betale de første 3 dagene av hennes sykdom. Når hun får barnet er hun borte 1 år.... der du må finne en vikar og trene opp henne. Dvs dette går svært utover produktiviteten... Så er barnet et år og begynner i barnehagen og er masssse syk....mor er mest hjemme med sykt barn... Hvem går dette ut over?? Det er greit å være en egoistisk dritt å ikke bry seg om de som faktisk skaper verdier og arbeidsplasser i dette landet.... men ikke alle i dette landet kan jobbe i offentlig sektor! Og selfølgelig er det greiere å ansette menn....jeg har selv jobbet med rekruttering og jeg skal love deg at kvinner i forhold i 30 års alderen fikk et digert WARNING stempel på seg.... og det kommer av sånne arrogante holdninger du kommer med her.... null sympati med arbeidsgiver.... Ikke ment til TS...ment til vedkommende som skrev her Endret 20. februar 2014 av Chia
Chia Skrevet 20. februar 2014 #95 Skrevet 20. februar 2014 Les det jeg skriver da.. Jeg har skrevet at det er flere vikarer på arbeidsplassen som mer enn gjerne tar over for meg ved et eventuelt svangerskap, så arbeidsgiver slipper ganske glatt unna de ekstra heftelsene dette måtte føre med seg! Om arbeidsgiver velger å finne folk utenom arbeidsplass, kan vel ikke jeg henges for at de da bruker ekstra kostnader på noe som strengt tatt er unødvendig? TsAnonymous poster hash: fef96...06e Da blir det noe annet! Da går det sikkert fint.
Sushi Skrevet 20. februar 2014 #96 Skrevet 20. februar 2014 La oss si du har en liten bedrift med 5-6 ansatte. Hver ansatt spiller en svært viktig rolle og du har lagt alt av penger og krefter inn i den bedriften. Etter å ha trent opp en ansatt så blir hun gravid....graviditeten medfører at hun går syk i store deler av svangerskapet...Du må selv betale de første 3 dagene av hennes sykdom. Når hun får barnet er hun borte 1 år.... der du må finne en vikar og trene opp henne. Dvs dette går svært utover produktiviteten... Så er barnet et år og begynner i barnehagen og er masssse syk....mor er mest hjemme med sykt barn... Hvem går dette ut over?? Det er greit å være en egoistisk dritt å ikke bry seg om de som faktisk skaper verdier og arbeidsplasser i dette landet.... men ikke alle i dette landet kan jobbe i offentlig sektor! Og selfølgelig er det greiere å ansette menn....jeg har selv jobbet med rekruttering og jeg skal love deg at kvinner i forhold i 30 års alderen fikk et digert WARNING stempel på seg.... og det kommer av sånne arrogante holdninger du kommer med her.... null sympati med arbeidsgiver.... Ikke ment til TS...ment til vedkommende som skrev her Så ansatte i små bedrifter kan aldri få barn, mener du? For noe tull. Hvis du gidder å lese tråden så ser du at jeg skriver at det er forskjell på å planlegge en graviditet om man jobber i et vikariat en knøttliten bedrift eller i en større en. Men arbeidsplasser som utnytter arbeidstakere i vikariater i år etter år har ikke min sympati. 2
Chia Skrevet 20. februar 2014 #97 Skrevet 20. februar 2014 Så ansatte i små bedrifter kan aldri få barn, mener du? For noe tull. Hvis du gidder å lese tråden så ser du at jeg skriver at det er forskjell på å planlegge en graviditet om man jobber i et vikariat en knøttliten bedrift eller i en større en. Men arbeidsplasser som utnytter arbeidstakere i vikariater i år etter år har ikke min sympati. Poenget mitt var å se om du klarte å sette deg litt inn i situasjonen til en arbeidsgiver....dette gjelder også mellomstore bedrifter... det er kun svære offentlige bedrifter eller svære firmaer som ikke rammes hardt av dette. Selvfølgelig skal folk i små bedrifter så barn, det forstår jo alle... men det går an å ta litt hensyn. Og ikke KUN tenke på seg selv... som det virker som mange gjør. Jeg er selv en jente på 30 og jeg er ferdig med studiene til sommeren. JEg skal ut å søke jobb og jeg vet hva en arbeidsgiver vil tenke... jeg kommer ikke til å sitte på jobb intervju å lyve, jeg kommer til å være ærlig om at jeg vil ha barn om noen år. Jeg vil gjøre mitt yttereste for å også ta hensyn til arbeidstaker. Når det kommer til vikariater så synes jeg også det er feil med missbruk av dette. Men greia er at i norge så er arbeidsmiljø loven så sinnsykt streng at vikariater er en fin måte å ansatte en litt "risky" medarbeider uten å ta for stor sjanse.
Mohair Skrevet 21. februar 2014 #98 Skrevet 21. februar 2014 Jeg er selv en jente på 30 og jeg er ferdig med studiene til sommeren. JEg skal ut å søke jobb og jeg vet hva en arbeidsgiver vil tenke... jeg kommer ikke til å sitte på jobb intervju å lyve, jeg kommer til å være ærlig om at jeg vil ha barn om noen år. Jeg vil gjøre mitt yttereste for å også ta hensyn til arbeidstaker. Tenk om du plutselig sitter der, uplanlagt gravid!
Sushi Skrevet 21. februar 2014 #99 Skrevet 21. februar 2014 Jeg er selv en jente på 30 og jeg er ferdig med studiene til sommeren. JEg skal ut å søke jobb og jeg vet hva en arbeidsgiver vil tenke... jeg kommer ikke til å sitte på jobb intervju å lyve, jeg kommer til å være ærlig om at jeg vil ha barn om noen år. Er det å lyve å ikke snakke om barn på intervju, når det faktisk er et tema arbeidsgiver ikke har lov til å ta opp? Arbeidsgivere må faktisk regne med at folk får barn! De kan ikke ha så knappe budsjetter at alt raser sammen om noen blir syk eller skal ta permisjon. Det kan skje enten de blir gravide eller ikke. 3
Chia Skrevet 21. februar 2014 #100 Skrevet 21. februar 2014 Tenk om du plutselig sitter der, uplanlagt gravid! Det blir jeg ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå