Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Realistisk i forhold til arbeidssituasjon, ikke i forhold til barn.

Anonymous poster hash: 74997...c46

Jeg skjønte det, men jeg mener det er viktigere og riktigere å tenke på sin egen livssituasjon før man tar hensyn til hva som er praktisk i forhold til ansettelsesforhold..

Anonymous poster hash: 28d91...626

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjønner jeg også, det er ikke det. Du har jo også kommet med informasjon som gjør at denne situasjonen er litt anderledes enn det man kunne tro ut fra HI. Jeg synes det er en uting at det offentlige opererer på denne måten, det er useriøst. Få deg fagbrev fortest mulig og ta kontakt med fagforbund for å se om det er noe du kan gjøre for å fast stilling allerede nå.

Nei. Vet du ikke forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt?

Godt poeng.

Skrevet

Det handler om å være realistisk.

Nettopp. Det er fullstendig urealistisk av en arbeidsgiver å bare tilby vikariat etter vikariat i årevis og tro at de på den måten kan strekke lojaliteten til det uutholdelige og slik sørge for at kvinner forblir barnløse.

Arbeidsgivere vet godt at forutsigbarheten forsvinner når de insisterer på å kun tilby vikariat i årevis. Sånn går det når de vil ha fleksibilitet. DET er å være realistisk!

• Liker 6
Skrevet

Ut fra det som står i hovedinnlegget, så kan det fremstå som om TS har ventet med å bli gravid inntil hun fikk vikariatet fordi hun da vil få bedre økonomiske vilkår. Dersom det er tilfellet kan det virke litt kynisk, men det er det da mange som er.

TS må ta sine egne valg og gjøre sine egne prioriteringer, og om ikke valget har noen negative konsekvenser ut over muligens litt dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, så er det vel heller ikke noen stor grunn til å la være å gjøre akkurat det en selv vil. Det viktige er at hun kan stå for det i etterkant.

Skrevet

Nettopp. Det er fullstendig urealistisk av en arbeidsgiver å bare tilby vikariat etter vikariat i årevis og tro at de på den måten kan strekke lojaliteten til det uutholdelige og slik sørge for at kvinner forblir barnløse.

Arbeidsgivere vet godt at forutsigbarheten forsvinner når de insisterer på å kun tilby vikariat i årevis. Sånn går det når de vil ha fleksibilitet. DET er å være realistisk!

Ja, det er jeg helt enig i, men dette var ikke informasjon som hadde kommet frem da jeg svarte på det den andre ABen siterte.

Skrevet

Jeg skjønte det, men jeg mener det er viktigere og riktigere å tenke på sin egen livssituasjon før man tar hensyn til hva som er praktisk i forhold til ansettelsesforhold..

Det virket ikke sånn. Dessuten er det et poeng at man greier å forsørge dette barnet når det har kommet til verden. Arbeidsmarkedet er dessverre ikke så enkelt som det var bare få år tilbake.

Skrevet

Det virket ikke sånn. Dessuten er det et poeng at man greier å forsørge dette barnet når det har kommet til verden. Arbeidsmarkedet er dessverre ikke så enkelt som det var bare få år tilbake.

Hun får jo vanlig permisjonspenger selv om hun går i vikariat. Og nettopp fordi det kan være vanskelig å få fast jobb så ville jeg ikke gått år etter år og ventet på det før man et 38 år og endelig har fast jobb, men sliter med å bli gravid...

Skrevet

dette er så latterlig. Illojal? Hvordan i helvete kan man oppfattes som illojal og at det skal forventes at en person skal binde seg til en stilling når arbeidsplassen ikke vil binde seg til arbeidstakerne ved å tilby dem en fast stilling. Jeg har vært midlertidig ansatt i mange år og har planlagt barn. Jeg har hele tiden tenkt at jeg må vente med å få barn til jeg har fått fast stilling, og gjett hva. Årene er i ferd med å løpe fra meg, nærmer meg 40 år og sitter fortsatt i vikariat. JEg har vært lojal og tilpasset meg, men får faen ingenting igjen for det. Om jeg bestemmer meg for å bli gravid når (hvis) jeg får fast stilling er det med den beste samvittighet.

Anonymous poster hash: 3cb3f...eb2
  • Liker 7
Skrevet

Jeg hadde hatt fast jobb i flere år før jeg ble gravid. Sjefen var likevel en drittsekk som syntes det var dårlig gjort av meg å bli gravid. Han trakaserte meg og hindret meg i å egentlig få jobbet på jobb osv. Situasjonen var så håpløs at jeg ble gravid igjen før jeg kom tilbake fra permisjon og ble sykemeldt etter bare et par mnd tilbake (var 5 mnd på vei da jeg kom tilbake fra permisjon). Så opp i andre permisjon.

Livet går likevel videre :)

Skjønner godt at man blir gravid når det passer en selv, jeg. Å være lojal mot jobben er ikke det viktigste i livet akkurat.

Anonymous poster hash: 1ff42...943

• Liker 7
Skrevet

Nei. Vet du ikke forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt?

Det er fullt mulig å si opp jobben i et vikariat også.
  • Liker 1
Skrevet

Ut fra det som står i hovedinnlegget, så kan det fremstå som om TS har ventet med å bli gravid inntil hun fikk vikariatet fordi hun da vil få bedre økonomiske vilkår. Dersom det er tilfellet kan det virke litt kynisk, men det er det da mange som er.

TS må ta sine egne valg og gjøre sine egne prioriteringer, og om ikke valget har noen negative konsekvenser ut over muligens litt dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, så er det vel heller ikke noen stor grunn til å la være å gjøre akkurat det en selv vil. Det viktige er at hun kan stå for det i etterkant.

For å være helt ærlig, og litt stygg, er det akkurat en slik mulighet jeg har ventet på. Det beste hadde selvfølgelig vært å fått fast, slik at jeg har noe å komme tilbake til, men sånn ble det ikke nå.

Jeg har gått på denne arbeidsplassen noen år nå, og har spurt etter mere fast flere ganger, men ikke fått særlig med oppfølgning. Jeg har også sagt til sjefen min at jeg søker på annet arbeid i håp om en mer stabil hverdag, og DA har han sagt at det er muligheter for mere fast for meg. Sånn har det vært en stund. Hver gang sjefen får snusen i at jeg er på utkikk etter annet arbeid, lokker han meg litt tilbake.

Så om jeg velger å bli gravid nå, og det klaffer med en permisjon rett før vikariatet går ut, tror jeg faktisk at jeg gjør det med samvittigheten i behold.

Hvorfor skal kvinner få dårlig samvittighet for noe som betyr noe for dem? Greit nok, kjipt med jobben, men hva med egne drømmer?

Ts

Anonymous poster hash: fef96...06e

Skrevet

For å være helt ærlig, og litt stygg, er det akkurat en slik mulighet jeg har ventet på. Det beste hadde selvfølgelig vært å fått fast, slik at jeg har noe å komme tilbake til, men sånn ble det ikke nå.

Jeg har gått på denne arbeidsplassen noen år nå, og har spurt etter mere fast flere ganger, men ikke fått særlig med oppfølgning. Jeg har også sagt til sjefen min at jeg søker på annet arbeid i håp om en mer stabil hverdag, og DA har han sagt at det er muligheter for mere fast for meg. Sånn har det vært en stund. Hver gang sjefen får snusen i at jeg er på utkikk etter annet arbeid, lokker han meg litt tilbake.

Så om jeg velger å bli gravid nå, og det klaffer med en permisjon rett før vikariatet går ut, tror jeg faktisk at jeg gjør det med samvittigheten i behold.

Hvorfor skal kvinner få dårlig samvittighet for noe som betyr noe for dem? Greit nok, kjipt med jobben, men hva med egne drømmer?

Ts

Jeg mener ikke at man automatisk skal ha dårlig samvittighet for noe slikt, men at det heller ikke er unaturlig om man likevel får det. Derfor er det, som jeg nevnte, liten grunn til å ta spesielle hensyn til arbeidsgiver om den eneste ulempen er et snev av samvittighet.

Skrevet

Jeg mener ikke at man automatisk skal ha dårlig samvittighet for noe slikt, men at det heller ikke er unaturlig om man likevel får det. Derfor er det, som jeg nevnte, liten grunn til å ta spesielle hensyn til arbeidsgiver om den eneste ulempen er et snev av samvittighet.

Om jeg blir gravid nå, vil jeg jo like å tro jeg ikke får dårlig samvittighet.. Men om jeg kjenner meg selv rett, kommer jeg nok til å få det litt likevel :P

Men jeg føler jeg vil gjøre noe for meg selv snart også nå, for til nå har jeg stått tilgjengelig ganske ofte for arbeidsgiver, uten mulighet for å planlegge stort, eller gjennomføre enkelte ting. (Les; tilkallingsvikar som ofte bare har en times forvarsel før man må på jobb) :P

Ts

Skrevet

Hvis du er illojal og økonomisk uansvarlig, sett i gang.

Anonymous poster hash: a2a1c...66b

Skrevet

Det er IKKE illojalt! Der er arbeidsgiver som er illojal når hun blir gående i vikariat i årevis.

Og økonomisk går det like bra. Man har like god opptjening av foreldrepermisjon i vikariat.

Anonymous poster hash: 1ff42...943

• Liker 3
Skrevet

Er jeg illojal om jeg vil gjøre noe for min egen del nå, etter å ha gått så lenge på en arbeidsplass med vikariat?

Det er rart at man må ta såpass hensyn til arbeidsplass, at man glemmer å ta hensyn til seg selv...

Ts

• Liker 1
Skrevet

Det er fullt mulig å si opp jobben i et vikariat også.

Det er klart, men det bryter jo med intensjonen med avtalen.

Skrevet

Vet du ikke forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt?

Hva mener du egentlig? Tror du ikke jeg vet hva det vil si å gå i et vikariat? Jeg har gått i flere vikariater selv. Jeg tror det er du som ikke skjønner hva et vikariat er. Det er ikke sånn at man ikke har lov til å si opp vikariatet sitt. Som regel har man jo kun 1 måneds oppsigelse i et vikariat, mens man oftest har tre måneder om man er fast ansatt. Man har ikke større plikt på seg til å bli i et vikariat, selv om man er ansatt for en viss periode. Når man ansettes fast, så ansettes man jo i prinsippet for alltid, helt til man sier opp selv eller arbeidsplassen ikke har bruk for deg lenger og har lov til å si deg opp.

Skrevet

Hva mener du egentlig? Tror du ikke jeg vet hva det vil si å gå i et vikariat? Jeg har gått i flere vikariater selv. Jeg tror det er du som ikke skjønner hva et vikariat er. Det er ikke sånn at man ikke har lov til å si opp vikariatet sitt. Som regel har man jo kun 1 måneds oppsigelse i et vikariat, mens man oftest har tre måneder om man er fast ansatt. Man har ikke større plikt på seg til å bli i et vikariat, selv om man er ansatt for en viss periode. Når man ansettes fast, så ansettes man jo i prinsippet for alltid, helt til man sier opp selv eller arbeidsplassen ikke har bruk for deg lenger og har lov til å si deg opp.

At du ikke har forstått forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt. Og det viser du jo her at du ikke har.

Skrevet

Jeg er straks ferdig utdannet sykepleier og kan nok se langt etter fast stilling, så vi skal starte prøvingen i juli/august. Målet er å få vårbaby, men er jo ikke sikkert det går såpass fort. Så jeg håper med andre ord på et årsvikariat fra august av på samme plassen jeg skal jobbe i sommer. Har ikke noe som helst dårlig samvittighet. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...