Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerte på at så mange mener at det er dårlig gjort å bli gravid i et vikariat. Er det virkelig sånn at graviditet og barn er et problem i samfunnet? I mange yrker må man belage seg på å jobbe flere år i vikariat før man evt får noe fast. Skal man da la være å få barn til man har fast stilling så kan det beyt at man må langt opp i 30-årene før det blir mulig.

Du Myrthel, som har jobbet i helsevesenet, bør vite at faste stillinger ikke akkurat kastes etter deg!

Bli gravid når det passer for deg og mannen!

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg da spørre om du fikk barn mens du hadde et vikariat? Og hvordan gikk det egentlig? Med tanke på penger, og eventuelt jobb etter endt permisjon?

Kan vel si at dette er innen helsesektoren, så om jeg får et fagbrev, men ikke fast jobb på denne arbeidsplassen, dukker det jo stadig opp nye stillinger andre steder.

TsAnonymous poster hash: fef96...06e

Jeg fikk barn mens jeg hadde vikariat. Er sykepleier på sykehus og her er det umulig å få fast stilling. Hadde før jeg ble gravid gått fra vikariat til vikariat i to år. Da jeg ble gravid fikk jeg ikke fornyet vikariatet, var plutselig ikke behov for meg lenger. Da permisjonen min gikk mot slutten begynte arbeidsgiver å mase om når jeg skulle komme tilbake. Sånn er det i helsevesenet. Er helt vanlig å få barn mens man har vikariat.

Anonymous poster hash: 9b31f...6d2

• Liker 1
Skrevet

Ville ventet litt med å bli gravid. Si at du er 1-3 mnd på vei når vikariatet går ut, så vil du kanskje ha mulighet til den faste stillingen og har da noe å komme tilbake til etter du har født.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk barn mens jeg hadde vikariat. Er sykepleier på sykehus og her er det umulig å få fast stilling. Hadde før jeg ble gravid gått fra vikariat til vikariat i to år. Da jeg ble gravid fikk jeg ikke fornyet vikariatet, var plutselig ikke behov for meg lenger. Da permisjonen min gikk mot slutten begynte arbeidsgiver å mase om når jeg skulle komme tilbake. Sånn er det i helsevesenet. Er helt vanlig å få barn mens man har vikariat. Anonymous poster hash: 9b31f...6d2

Glemte å si at jeg ble sykmeldt da vikariatet gikk ut, tapte derfor ingen penger annet enn feriepenger. Man får mye mindre feriepenger året etter hvis det er NAV som utbetales enn dersom det er arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 9b31f...6d2

Skrevet

Jeg reagerte på at så mange mener at det er dårlig gjort å bli gravid i et vikariat. Er det virkelig sånn at graviditet og barn er et problem i samfunnet? I mange yrker må man belage seg på å jobbe flere år i vikariat før man evt får noe fast. Skal man da la være å få barn til man har fast stilling så kan det beyt at man må langt opp i 30-årene før det blir mulig.

Du Myrthel, som har jobbet i helsevesenet, bør vite at faste stillinger ikke akkurat kastes etter deg!

Bli gravid når det passer for deg og mannen!

Vel, TS har i HI kun fortalt at hun akkurat har tredd inn i et vikariat. Jeg tror hverken Myrthel eller vi andre som har svart TS at det er dårlig å bli gravid med en gang i en slik situasjon har synske evner slik at vi kunne vite at hun har jobbet for samme arbeidsgiver i over fire år. Ei heller kan vi snuse oss frem til at dette er i helsevesenet. Man svarer ut fra opplysningene i HI.

Anonymous poster hash: 74997...c46

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, TS har i HI kun fortalt at hun akkurat har tredd inn i et vikariat. Jeg tror hverken Myrthel eller vi andre som har svart TS at det er dårlig å bli gravid med en gang i en slik situasjon har synske evner slik at vi kunne vite at hun har jobbet for samme arbeidsgiver i over fire år. Ei heller kan vi snuse oss frem til at dette er i helsevesenet. Man svarer ut fra opplysningene i HI.

Men akkurat hvor TS jobber, synes jeg er helt irrelevant i dette. Det samme synes jeg det er at hun har jobbet der i fire år. To måneder eller fire år. Man kan ikke sette livet sitt på vent for en arbeidsgiver. Det kan ta lang tid før hun klarer å bli gravid!

Edit: jeg syntes det var veldig rart at Myrthel som kjenner til hvordan helsevesenet fungerer, ikke har mer forståelse for at man ikke kan gå og vente på fast stilling.

Endret av Mohair
  • Liker 2
Skrevet

Men akkurat hvor TS jobber, synes jeg er helt irrelevant i dette. Det samme synes jeg det er at hun har jobbet der i fire år. To måneder eller fire år. Man kan ikke sette livet sitt på vent for en arbeidsgiver. Det kan ta lang tid før hun klarer å bli gravid!

Nei, det er ikke irrelevant all del tid det er vanlig med den slags vikariater. Sett at TS jobbet i en helt annen bransje og hadde (som hun selv skrev i HI) akkurat startet i vikariat for en som var i svangerskapspermisjon. Hun har da gjort en avtale med arbeidsgiver om å jobbe til vikariatet går ut. Å bevisst sette seg i en posisjon som gjør at man ikke kan oppfylle sin del av kontrakten, er ilojalt. Selv om det kan ta lang tid å bli gravid.

Skrevet

Jeg synes ikke det er illojalt. Man bryter jo ikke kontrakten.

Skrevet

Jeg synes ikke det er illojalt. Man bryter jo ikke kontrakten.

Jo.

Skrevet

Jeg hadde gjort det! Kjøp på!
Du har ingen grunn til å ikke gjøre det. Finnes ingen regel som sier at man ikke bør bli gravid når man er i jobb - uansett om man er vikar eller ikke.
Man vil jo sikre familien sin økonomisk og da er jo dette veien å gå.

• Liker 1
Skrevet

Jo.

Og hvor i kontrakten står det at man ikke skal finne på å bli gravid da?

Og til alle dere andre, takk for reale svar! Jeg ser jeg burde opplyst litt mer enn det jeg gjorde i HI, men jeg har til nå skrevet det jeg kan komme på.. Bedre sent enn aldri ;)

Jeg er veldig for, og det virker det nesten som at sambo er også, så da får vi prøve. Ikke sikkert jeg blir gravid i det hele tatt, før dette vikariatet går ut heller, det har vi slettes ingen garanti for.

Og om arbeidsgiver velger å droppe meg helt etter en eventuell graviditet, får det være dem om det. Om de begynner med diskriminering, kan de jammen meg ha det så godt :)

Kall meg gjerne dum, men enkelte ganger må man tenke litt på seg selv og sitt, og hva som er best for en selv.

Ts

Anonymous poster hash: fef96...06e

• Liker 4
Skrevet

Og hvor i kontrakten står det at man ikke skal finne på å bli gravid da?

Ts

Du har jo avtalt at du skal jobbe ut en viss dato, da vedkommende i stillingen er tilbake. Blir du gravid nå så går ikke det, ergo du greier ikke å oppfylle din del av avtalen.

Skrevet

Du har jo avtalt at du skal jobbe ut en viss dato, da vedkommende i stillingen er tilbake. Blir du gravid nå så går ikke det, ergo du greier ikke å oppfylle din del av avtalen.

Skjønner hva du mener, skal ikke være vanskelig på det.

Men enkelte ganger må man tenke litt på seg selv også? Det klaffer jo ikke helt for enkelte parter om man velger å bli gravid, uansett? Noen går det jo utover uansett, mener jeg...

Og det eksploderer jo ikke faste stillinger hele tiden heller, så da må man vel ta sjansen når det skulle passe seg slik?

Ts

Skrevet

Når man signerer en fast stilling så signerer man jo i prinsippet på at man skal jobbe der for alltid! Det er vel ingen som får dårlig samvittighet av å si opp en fast jobb?

• Liker 5
Skrevet

Skjønner hva du mener, skal ikke være vanskelig på det.

Men enkelte ganger må man tenke litt på seg selv også? Det klaffer jo ikke helt for enkelte parter om man velger å bli gravid, uansett? Noen går det jo utover uansett, mener jeg...

Og det eksploderer jo ikke faste stillinger hele tiden heller, så da må man vel ta sjansen når det skulle passe seg slik?

Ts

Det skjønner jeg også, det er ikke det. Du har jo også kommet med informasjon som gjør at denne situasjonen er litt anderledes enn det man kunne tro ut fra HI. Jeg synes det er en uting at det offentlige opererer på denne måten, det er useriøst. Få deg fagbrev fortest mulig og ta kontakt med fagforbund for å se om det er noe du kan gjøre for å fast stilling allerede nå.

Når man signerer en fast stilling så signerer man jo i prinsippet på at man skal jobbe der for alltid! Det er vel ingen som får dårlig samvittighet av å si opp en fast jobb?

Nei. Vet du ikke forskjellen på en tidsbestemt og en løpende kontrakt?

Skrevet

Jeg tror du kan se langt etter en annen stilling hos denne arbeidsgiveren hvis du skal være så illojal som du tenker her.

Illojal??? Er det forrædersk av henne å formere seg??? Tror du arbeidsgivere er lojale ovenfor sine gravide arbeidstakere? Nei vet du hva, hvis arbeidsgiver blir "sur" fordi du blir gravid, hadde jeg ikke ønsket å jobbe der. Hvis jeg skulle ventet til jeg fikk fast stilling i mitt yrke så hadde jeg blitt en 50 år gammel mor.

Anonymous poster hash: 28d91...626

• Liker 3
Skrevet

Illojal??? Er det forrædersk av henne å formere seg??? Tror du arbeidsgivere er lojale ovenfor sine gravide arbeidstakere? Nei vet du hva, hvis arbeidsgiver blir "sur" fordi du blir gravid, hadde jeg ikke ønsket å jobbe der. Hvis jeg skulle ventet til jeg fikk fast stilling i mitt yrke så hadde jeg blitt en 50 år gammel mor.

Det handler om å være realistisk.

Skrevet

Er turnuslege og gravid. Valgte å ta det må siden jeg vet at man så å si KUN får opptil 6 mnd vikariater av gangen når man jobber som ass lege. Men unge leger blir jo gravide de også, selv i slike vikariater. Vi kan ikke regne med å få fast stilling før man er 40 ca og da tenker jeg at de fleste vil være ferdige med barn.

Anonymous poster hash: 8d760...89b

• Liker 3
Skrevet

Det handler om å være realistisk.

jeg vet ikke jeg... Nå til dags når gjennomsnittlig fødealder for førstegangsfødende er rundt 30 år , så tenker jeg at det handler mer om å være realistisk i forhold til om man kan få de barna man ønsker før det er for sent... Jeg hadde aldri ventet en dag lengre enn når jeg og min kjære følte at det passet for oss personlig, hvis man skal ta hensyn til vikariat kontra fast ansettelse i tillegg, så rekker ikke jeg tre barn i hvert fall...

• Liker 1
Skrevet

jeg vet ikke jeg... Nå til dags når gjennomsnittlig fødealder for førstegangsfødende er rundt 30 år , så tenker jeg at det handler mer om å være realistisk i forhold til om man kan få de barna man ønsker før det er for sent... Jeg hadde aldri ventet en dag lengre enn når jeg og min kjære følte at det passet for oss personlig, hvis man skal ta hensyn til vikariat kontra fast ansettelse i tillegg, så rekker ikke jeg tre barn i hvert fall...

Realistisk i forhold til arbeidssituasjon, ikke i forhold til barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...