AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #21 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er sykepleier og har kun jobbet vikariater siden jeg var ferdig utdannet. Uaktuelt å vente på fast stilling, da kan man gjerne vente en stund, så jeg fikk barn mens jeg var ansatt i vikariat. Det var egentlig ikke noe problem, hadde termin litt før vikariatet gikk ut. Anonymous poster hash: 84daf...ff7 2
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #22 Skrevet 17. februar 2014 Hun må gjøre det samme som alle andre med vett i skallen da, ikke bli gravid i et vikariat. De som har vett i skallen vet at et vikariat er like sikker inntekt som en fast stilling. Så lenge utsiktene er gode til å få et nytt vikariat eller fast jobb etter permisjon så er det ikke noe problem. De som har vett i skallen velger også å få barn før det er for sent. Det hjelper lite med fast jobb om man ikke får til å bli gravid. 13
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #23 Skrevet 17. februar 2014 De som har vett i skallen vet at et vikariat er like sikker inntekt som en fast stilling. Så lenge utsiktene er gode til å få et nytt vikariat eller fast jobb etter permisjon så er det ikke noe problem. De som har vett i skallen velger også å få barn før det er for sent. Det hjelper lite med fast jobb om man ikke får til å bli gravid. Like sikkert???
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #24 Skrevet 17. februar 2014 Like sikkert??? Like sikker inntekt i den perioden man er vikar, ja.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #25 Skrevet 17. februar 2014 Like sikker inntekt i den perioden man er vikar, ja. Da skjønner jeg. Dog blir elefanten i rommet at hvis hun blir gravid nu under vikariatet, så blir det enklere for den her sjefen hennes å gi blanke i løftet om fast jobb, rett og slett fordi hun vil gi ham merarbeid hvis hun blir adskillig sykemeldt og han må igjen skaffe vikar for vikaren. Da vil TS hurtig havne på skitkastlisten. Er TS smart så ser hun det an om sjefen holder det sjefen lover og blir gravid rundt 6 mnd inn i sin nye faste jobb.
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #26 Skrevet 17. februar 2014 Da skjønner jeg. Dog blir elefanten i rommet at hvis hun blir gravid nu under vikariatet, så blir det enklere for den her sjefen hennes å gi blanke i løftet om fast jobb, rett og slett fordi hun vil gi ham merarbeid hvis hun blir adskillig sykemeldt og han må igjen skaffe vikar for vikaren. Da vil TS hurtig havne på skitkastlisten. Er TS smart så ser hun det an om sjefen holder det sjefen lover og blir gravid rundt 6 mnd inn i sin nye faste jobb. Ja, det må jo TS vurdere ut fra utsiktene til fast jobb. Men hvis hun uansett har tenkt å ta fagbrev etter permisjonen og kanskje vil jobbe et annet sted etter det så spiller det jo egentlig ingen rolle. Det viktige er å ha vikariat helt frem til hun går ut i permisjon. (At det burde være ulovlig å ha ansatte i vikariater over mange år er en annen diskusjon... Dessverre er det sånn for mange av oss.) 2
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #27 Skrevet 17. februar 2014 Ja, det må jo TS vurdere ut fra utsiktene til fast jobb. Men hvis hun uansett har tenkt å ta fagbrev etter permisjonen og kanskje vil jobbe et annet sted etter det så spiller det jo egentlig ingen rolle. Det viktige er å ha vikariat helt frem til hun går ut i permisjon. (At det burde være ulovlig å ha ansatte i vikariater over mange år er en annen diskusjon... Dessverre er det sånn for mange av oss.) Er det ikke noe om at man har krav på fast jobb hvis man har vært vikar/tilkallingshjelp nonstop i fire år??? Er det ikke noe der? 2
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #28 Skrevet 17. februar 2014 Er det ikke noe om at man har krav på fast jobb hvis man har vært vikar/tilkallingshjelp nonstop i fire år??? Er det ikke noe der? Jo, det stemmer. Men noen arbeidsgivere sniker seg unna ved å ha små perioder innimellom, der den ansatte ikke har vikariat. Det er ikke lov, men heller ikke alltid så lett å ta dem på.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #29 Skrevet 17. februar 2014 Jo, det stemmer. Men noen arbeidsgivere sniker seg unna ved å ha små perioder innimellom, der den ansatte ikke har vikariat. Det er ikke lov, men heller ikke alltid så lett å ta dem på. Sånt kan blir tøft hvis folk ikke har alternativer.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #30 Skrevet 17. februar 2014 Er det ikke noe om at man har krav på fast jobb hvis man har vært vikar/tilkallingshjelp nonstop i fire år??? Er det ikke noe der? Det har jeg hørt jeg også.. Jeg har gått på kontrakt i 4 år, som vikar, før jeg nå fikk dette vikariatet. Når jeg da er ferdig med dette vikariatet, har jeg altså jobbet 5 år på kontrakt.. Da er det vel snart på tide at de gir meg noe fast uansett, og at en eventuell fødselspermisjon på slutten av dette vikariatet ikke burde ha så mye å si..? TsAnonymous poster hash: fef96...06e
#Sunrise Skrevet 17. februar 2014 #31 Skrevet 17. februar 2014 Finn ut mulighetene for og ta fagbrevet og snakk med sjefen din, da vil det nok ordne seg:)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #32 Skrevet 17. februar 2014 Å få barn på et vettugt tidspunkt i livet er en vesentlig ting i livet. En jobb er bare en jobb.Anonymous poster hash: 1ff42...943 13
Glitnir Skrevet 17. februar 2014 #33 Skrevet 17. februar 2014 Det har jeg hørt jeg også.. Jeg har gått på kontrakt i 4 år, som vikar, før jeg nå fikk dette vikariatet. Når jeg da er ferdig med dette vikariatet, har jeg altså jobbet 5 år på kontrakt.. Da er det vel snart på tide at de gir meg noe fast uansett, og at en eventuell fødselspermisjon på slutten av dette vikariatet ikke burde ha så mye å si..? TsAnonymous poster hash: fef96...06e Dersom du har jobbet sammenhengende samme sted i minst fire år, har du rett på fast stilling.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #34 Skrevet 18. februar 2014 Dersom du har jobbet sammenhengende samme sted i minst fire år, har du rett på fast stilling. Skulle tro det, ja TsAnonymous poster hash: fef96...06e
Sushi Skrevet 18. februar 2014 #35 Skrevet 18. februar 2014 Det har jeg hørt jeg også.. Jeg har gått på kontrakt i 4 år, som vikar, før jeg nå fikk dette vikariatet. Når jeg da er ferdig med dette vikariatet, har jeg altså jobbet 5 år på kontrakt.. Da er det vel snart på tide at de gir meg noe fast uansett, og at en eventuell fødselspermisjon på slutten av dette vikariatet ikke burde ha så mye å si..? TsAnonymous poster hash: fef96...06e Da må du jo kontakte fagforeninga så de kan kreve fast stilling for deg NÅ. Du kan sikkert kreve det selv også, men det kan bli en tøff kamp å ta alene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #36 Skrevet 18. februar 2014 Da må du jo kontakte fagforeninga så de kan kreve fast stilling for deg NÅ. Du kan sikkert kreve det selv også, men det kan bli en tøff kamp å ta alene. Det kan jeg gjøre. Er det mulig at jeg får fast stilling nå, i stedet for å gå ut vikariatet, eller må jeg gjøre det først? En sånn kamp alene tror jeg er dødfødt, like greit å ha fagforeninga i ryggen TsAnonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #37 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ble ansatt i et vikariat på 10 måneder. Første dag på jobb ble jeg tilbudt fast stilling Dette er i staten. Følte likevel en forpliktelse overfor arbeidsgiver og har nå arbeidet i 16 måneder. Begynte å prøve i desember i fjor og er nå gravid (veldig tidlig). Personlig hadde jeg ikke følt det særlig bra å sagt til arbeidsgiver at jeg er gravid rett etter jeg hadde fått fast stilling. Dette til tross for at jeg er 32 år og har følt en stund at jeg må få fart på saken før det er for sent... Jeg ser utfordringen med arbeidsgivere som bare tilbyr vikariat på vikariat. Personlig liker jeg å ha kontroll på ting, f.eks. vite at jeg har en jobb å gå tilbake til. I tillegg føler jeg som sagt en forpliktelse overfor arbeidsgiver at jeg ikke bare "stikker" like etter ansettelse. Det krever mye av en bedrift å sette inn vikar, i alle fall i min stilling. Men ingen kan jo si noe på det. Man kan ikke nekte arbeidstakere å bli gravide. Jeg sier bare min personlige mening... Anonymous poster hash: a259e...2b4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #38 Skrevet 18. februar 2014 Jeg ble ansatt i et vikariat på 10 måneder. Første dag på jobb ble jeg tilbudt fast stilling Dette er i staten. Følte likevel en forpliktelse overfor arbeidsgiver og har nå arbeidet i 16 måneder. Begynte å prøve i desember i fjor og er nå gravid (veldig tidlig). Personlig hadde jeg ikke følt det særlig bra å sagt til arbeidsgiver at jeg er gravid rett etter jeg hadde fått fast stilling. Dette til tross for at jeg er 32 år og har følt en stund at jeg må få fart på saken før det er for sent... Jeg ser utfordringen med arbeidsgivere som bare tilbyr vikariat på vikariat. Personlig liker jeg å ha kontroll på ting, f.eks. vite at jeg har en jobb å gå tilbake til. I tillegg føler jeg som sagt en forpliktelse overfor arbeidsgiver at jeg ikke bare "stikker" like etter ansettelse. Det krever mye av en bedrift å sette inn vikar, i alle fall i min stilling. Men ingen kan jo si noe på det. Man kan ikke nekte arbeidstakere å bli gravide. Jeg sier bare min personlige mening...Anonymous poster hash: a259e...2b4 Skjønner hva du mener, og respekterer det. Og du er heldig som har fast jobb, og noe å komme tilbake til etter endt perm. Men vi andre som ikke kan belage oss på å få fast stilling før mange år frem i tid, skal vi da legge alle planer og drømmer på is, bare fordi vi ikke har fått faste stillinger? En arbeidsgiver må nesten belage seg på at en arbeidstaker kan bli gravid.. Der hvor jeg jobber, er det mange som jobber med lavere enn 100%-stillinger, typ 50-70% o.l. også har vi flere vikarer. Og jeg vet om ihvertfall én person på jobben som kunne tenkt seg mere fast, så om den personen får tre inn i stillingen min, på slutten av et eventuelt svangerskap, så gjør nok denne personen det. Så sånn sett bør det ikke vær noe problem for arbeidsgiver heller? Da han har personer på arbeidsplassen å ta av... TsAnonymous poster hash: fef96...06e
Sushi Skrevet 18. februar 2014 #39 Skrevet 18. februar 2014 Det kan jeg gjøre. Er det mulig at jeg får fast stilling nå, i stedet for å gå ut vikariatet, eller må jeg gjøre det først? En sånn kamp alene tror jeg er dødfødt, like greit å ha fagforeninga i ryggen TsAnonymous poster hash: fef96...06e Du skal ha fast stilling nå. Egentlig skulle du hatt det den dagen du hadde jobbet der i fire år.
Sushi Skrevet 18. februar 2014 #40 Skrevet 18. februar 2014 Forresten synes jeg det er tull at det skulle være dårlig gjort å bli gravid rett etter man har fått fast jobb. Tenk på hvor liten prosentdel av arbeidslivet vårt som går med til at vi er gravide/i permisjon! Man kan ikke planlegge barn ned til hver minste detalj og at hensyn til alt og alle. Det viktige er at man kan tilby barnet det det trenger. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå