AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Hei alle sammen! Jeg har nå tredd inn i et 80% vikariat for 1 års tid, da personen som egentlig har denne stillingen straks skal føde. Jeg har også ganske lenge kjent på ønsket om barn, og lurer nå egentlig på om det er "greit" å bli gravid nå? Jeg og sambo har snakket en del om dette, og ønsket fra hans sin side er jo helst fast stilling, slik at jeg har noe å komme tilbake til etter endt permisjon. Men har lest at jeg kommer til å ha rett til like mye permisjonspenger, selv om det bare er et vikariat, og sjefen min har sagt at det er mulig jeg kan få en annen fast stilling når dette vikariatet går ut. Jeg har også tenkt å prøve å ta et fagbrev ganske snart, i faget jeg tok på vgs, så da kommer jeg til å stille sterkere i eventuelle fremtidige stillinger. Dette har jeg tenkt jeg kan prøve å få til mens jeg eventuelt går gravid, sett at formen holder seg så nogenlunde. Jeg har virkelig lyst på barn nå, da det ligger til rette for det, sett vekk fra vikariatet. Er det noen som har noen innspill her? Er jeg dum om jeg blir gravid nå, eller har vi en sjans her? Anonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Du kan vel vente noen månederr før du begynner med prøvingen? Anonymous poster hash: 74997...c46
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Hvis du blir gravid nå er det jo ikke noe problem. E som er vanskelig er om du blir gravid senere slik at vikariatet går ut lenge før du skal ut i permisjon. Det skjedde med meg så jeg ble tvunget til sykmelding siden jeg ikke fikk forlenget vikariatet. Hadde "heldigvis" god grunn til sykmelding men hadde jeg hatt jobb videre ville jeg presset meg lenger. Kjedelig å gå hjemme i mange uker før fødselen.Anonymous poster hash: 9b31f...6d2 1
Myrthel Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Jeg vil vel si at det er dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å ta på deg et års vikariat, for så å planlegge å bli gravid nå. Arbeidsgiver må jo dermed skaffe vikar for deg også... 35
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Hvis du blir gravid nå er det jo ikke noe problem. E som er vanskelig er om du blir gravid senere slik at vikariatet går ut lenge før du skal ut i permisjon. Det skjedde med meg så jeg ble tvunget til sykmelding siden jeg ikke fikk forlenget vikariatet. Hadde "heldigvis" god grunn til sykmelding men hadde jeg hatt jobb videre ville jeg presset meg lenger. Kjedelig å gå hjemme i mange uker før fødselen.Anonymous poster hash: 9b31f...6d2 Men om vi begynner prøvingen nå, og (forhåpentligvis) blir gravide ganske fort, rekker jeg vel å få ungen før vikariatet går ut? Da jeg er i denne stillingen ihvertfall for et år. Personen jeg vikarierer for, har enda igjen noen uker før fødsel, så da har jeg denne stillingen lenger enn et eventuelt svangerskap. Sett at jeg blir gravid ganske fort da Og om jeg får til et fagbrev mens jeg går gravid, eventuelt litt etter fødsel, er jeg mer attraktiv på arbeidsplassen, ifølge sjefen.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Jeg vil vel si at det er dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å ta på deg et års vikariat, for så å planlegge å bli gravid nå. Arbeidsgiver må jo dermed skaffe vikar for deg også... Kommer nok litt an på yrket. Skulle jeg ventet på fast stilling hadde jeg sittet her barnløs fremdeles, 8 år etter endt utdanning. Det at sjefen hennes har nevnt en mulig fast stilling etter vikariatet hadde ikke betydd noe for meg iallfall. Så lenge hun ikke har kontrakt på fast stilling må hun forholde seg til vikariatet hun har fått.Anonymous poster hash: 9b31f...6d2 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Jeg vil vel si at det er dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å ta på deg et års vikariat, for så å planlegge å bli gravid nå. Arbeidsgiver må jo dermed skaffe vikar for deg også... Om vi hadde klart å fått det til at jeg føder like før vikariatet går ut, er jo ikke det så stor krise, da det er mange vikarer på denne plassen som gjerne tar på seg mer jobb. Men dette har man jo ingen garanti for da, når man blir gravid og ikke.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Men om vi begynner prøvingen nå, og (forhåpentligvis) blir gravide ganske fort, rekker jeg vel å få ungen før vikariatet går ut? Da jeg er i denne stillingen ihvertfall for et år. Personen jeg vikarierer for, har enda igjen noen uker før fødsel, så da har jeg denne stillingen lenger enn et eventuelt svangerskap. Sett at jeg blir gravid ganske fort da Og om jeg får til et fagbrev mens jeg går gravid, eventuelt litt etter fødsel, er jeg mer attraktiv på arbeidsplassen, ifølge sjefen.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e Jeg tror du kan se langt etter en annen stilling hos denne arbeidsgiveren hvis du skal være så illojal som du tenker her. Anonymous poster hash: 74997...c46 19
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Kommer nok litt an på yrket. Skulle jeg ventet på fast stilling hadde jeg sittet her barnløs fremdeles, 8 år etter endt utdanning. Det at sjefen hennes har nevnt en mulig fast stilling etter vikariatet hadde ikke betydd noe for meg iallfall. Så lenge hun ikke har kontrakt på fast stilling må hun forholde seg til vikariatet hun har fått.Anonymous poster hash: 9b31f...6d2 Kan jeg da spørre om du fikk barn mens du hadde et vikariat? Og hvordan gikk det egentlig? Med tanke på penger, og eventuelt jobb etter endt permisjon? Kan vel si at dette er innen helsesektoren, så om jeg får et fagbrev, men ikke fast jobb på denne arbeidsplassen, dukker det jo stadig opp nye stillinger andre steder. TsAnonymous poster hash: fef96...06e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Jeg tror du kan se langt etter en annen stilling hos denne arbeidsgiveren hvis du skal være så illojal som du tenker her. Anonymous poster hash: 74997...c46 Ok. Det er din mening. Jeg har jobbet som vikar hos denne arbeidsgiver i mange år nå, og får stadig spørsmål om jeg vil ha mere fast. Tviler på at denne arbeidsgiver kaster meg på dør, om jeg får barn på slutten av dette vikariatet.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville ventet, det er illojalt å bli gravid rette etter at du har fått et vikariat, og du kan nok regne med å se langt etter videre stilling om du setter bedriften i en knipe nå. Det er heller ingen garanti for at du ikke blir en av disse som sykmelder seg fra uke 7 og ut svangerskapet, og da har du virkelig dummet deg ut. Anonymous poster hash: a0660...072 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Ok. Det er din mening. Jeg har jobbet som vikar hos denne arbeidsgiver i mange år nå, og får stadig spørsmål om jeg vil ha mere fast. Tviler på at denne arbeidsgiver kaster meg på dør, om jeg får barn på slutten av dette vikariatet.. TsAnonymous poster hash: fef96...06e Det er ikke en mening, det er fakta. Anonymous poster hash: 74997...c46 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Det er ikke en mening, det er fakta. Anonymous poster hash: 74997...c46 Ok. Men om arbeidsgiver velger å droppe meg helt etter en eventuell graviditet, er vel dette noe som går under diskriminering? Anonymous poster hash: fef96...06e 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #14 Skrevet 17. februar 2014 Ok. Men om arbeidsgiver velger å droppe meg helt etter en eventuell graviditet, er vel dette noe som går under diskriminering?Anonymous poster hash: fef96...06e Nei. Anonymous poster hash: 74997...c46 10
Gjest Ciegus Skrevet 17. februar 2014 #15 Skrevet 17. februar 2014 Kommer nok litt an på yrket. Skulle jeg ventet på fast stilling hadde jeg sittet her barnløs fremdeles, 8 år etter endt utdanning. Det at sjefen hennes har nevnt en mulig fast stilling etter vikariatet hadde ikke betydd noe for meg iallfall. Så lenge hun ikke har kontrakt på fast stilling må hun forholde seg til vikariatet hun har fått.Anonymous poster hash: 9b31f...6d2 Enig. I enkelte sektorer noen steder er det jo nesten umulig å få fast jobb. Hadde vært litt leit om kvinner i helsevesenet ikke skal kunne få barn. Arbeidsgivere som insisterer på å leve på vikariater må nesten godta risikoen for at vikaren til slutt trenger vikar. Er man ung og i sin første jobb kan man vente, men går man i sitt femte vikariat i samme sektor får det være arbeidsgivers problem... Men TS, hvis du uansett ikke tror du har en fremtid hos denne arbeidsgiveren kan du jo like gjerne søke ny jobb med en gang, hvis du mener det er realistisk. 2
Aomame Skrevet 17. februar 2014 #16 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er gravid nå, jobber i et vikariat og har gjort det siden juni i fjor. Venter barn i august. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Det er en stor offentlig organisasjon som som ikke vil ta særlig skade av at jeg forsvinner ut i permisjon. Jeg har gått i forskjellige vikariater i to år, og hadde nok måttet gå flere år til om jeg skulle vente på noe fast.
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #17 Skrevet 17. februar 2014 (endret) Ok. Men om arbeidsgiver velger å droppe meg helt etter en eventuell graviditet, er vel dette noe som går under diskriminering? Anonymous poster hash: fef96...06e Selvfølgelig er det det, ikke hør på den andre anonyme brukeren her. I mange yrker går man i årevis i vikariater før man får fast jobb, og da er det klart man må kunne bli gravid om man ønsker det. Det er også stor forskjell på å jobbe på et stort sykehus og på å være en av fire ansatte i en knøttliten, spesialisert bedrift. Endret 17. februar 2014 av Sushi 5
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #18 Skrevet 17. februar 2014 Jeg vil vel si at det er dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å ta på deg et års vikariat, for så å planlegge å bli gravid nå. Arbeidsgiver må jo dermed skaffe vikar for deg også... Nemlig.
Sushi Skrevet 17. februar 2014 #19 Skrevet 17. februar 2014 Nemlig. Hun har jobbet hos denne arbeidsgiveren i flere år nå, hvor lenge mener du hun skal måtte vente før hun får barn da? 1
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #20 Skrevet 17. februar 2014 Hun har jobbet hos denne arbeidsgiveren i flere år nå, hvor lenge mener du hun skal måtte vente før hun får barn da? Hun må gjøre det samme som alle andre med vett i skallen da, ikke bli gravid i et vikariat. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå