Gå til innhold

Hvor lang tid forventes det å få valpen renslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi en pekepinn?

Min valp er 4 måneder, og vi trener på dette.

Men det er i overkant mye uhell inne, særlig med bæsj.

Jeg er takknemlig for gode råd.

Det vi nå gjør er å bruke samme "do-sted" ute og belønner med masse skryt hver gang det kommer noe...Dette har hun skjønt, men hun gir ingen tydelig signaler (som jeg rekker å lese) på at hun må gjøre fra seg.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 20874...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta hundne ut når den har sovet, lekt, drukket, spist, og når den begynner å virke rastløs.

Det er ikke gjort på et par minutt for at de skal gjøre fra seg. Det tar tid. Selv med mine voksne kan det fort gå 15-20 minutter før de finner rett plass, så da kan du tenke deg hvor lang tid en valp kan finne på å bruke. :)

Skrevet

Hvor ofte lufter dere? Får hun mat på faste tider? Har dere ellers faste rutiner i hverdagen? Det kan være lurt å mate til samme tidspunkt hver dag, og forsøke å legge dagens hovedaktiviteter til cirka samme tidspunkt hver dag, så kan dere begynne å skrive ned hvilke klokkeslett valpen må på do, og så kan dere være i forkant. Et typisk tegn på at valpen må på do er at den begynner å virre rundt og snuse på gulvet, eller trekker seg unna til et rolig hjørne eller et annet rom.

Det er svært individuelt hvor lang tid det går å få en valp renslig, mange er nesten renslige helt fra starten (disse har gjerne også grundige eller erfarne eiere ;) ), andre bruker mange måneder. Det er også vanlig med et lite tilbakefall rundt første pubertet eller når hunden nærmer seg ett år. Men etter dette er de fleste ganske bombesikre på rensligheten.

Anonymous poster hash: ae30f...d28
  • Liker 1
Skrevet

Vi brukte et par uker, da var den 3 mnd.

Ute hver gang den har spist, sovet, lekt, drukket, altså ut hele tida.

Anonymous poster hash: bf335...a25

Skrevet

Ut hver gang den har spist, sovet, lekt og i det hele tatt. Mine hunder har vært rimelig stuerene når de er ca 3 mnd, men noen uhell etterpå :) Men det fikser seg fort om du bare er observang og konsekvent.

Øyne i nakken er nyttig :fnise:

Anonymous poster hash: df8d7...b2b
Skrevet

Det er veldig forskjellig fra individ til individ. Jeg har opplevd fra 2 uker til 8 måneder.

• Liker 2
Skrevet

Er også litt rasebetinget. Små hunder bruker fort lengre tid, og hunder med angst bruker enda lengre tid.

Anonymous poster hash: 7997a...e44
Skrevet

Er også litt rasebetinget. Små hunder bruker fort lengre tid, og hunder med angst bruker enda lengre tid.

Anonymous poster hash: 7997a...e44

At små hunder kan bruke lengre tid mener jeg ikke er forbundet med rase (eller størrelse). Hører mange sier det, men det er ihvertfall langt fra min erfaring. I så fall er det ikke hunden sin "skyld", det er kanskje vanskeligere for mange å se tegnene?

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er oppmerksom nok bør det ikke ta mer enn to uker.

På disse 4mnd, har valpen vært alene?

Skrevet

Ta hundne ut når den har sovet, lekt, drukket, spist, og når den begynner å virke rastløs.

Det er ikke gjort på et par minutt for at de skal gjøre fra seg. Det tar tid. Selv med mine voksne kan det fort gå 15-20 minutter før de finner rett plass, så da kan du tenke deg hvor lang tid en valp kan finne på å bruke. :)

Det er lurt å unngå dette, hva om man har ekstremt dårlig tid en gang? Jeg har alltid lært mine hunder opp til at man gjør fra seg først, tur etterpå. Da slipper man slike problemstillinger. Gir du valpen slike muligheter vil den venne seg til det senere.

Anonymous poster hash: b49a5...e53

Skrevet

Dette kommer mye ann på hunden også. Den ene tispa mi ble rein på ca 1 uke med kun noen få uhell etter dette. Den andre tispa mi er nå 10 mnd og har vert rein lenge, men har hatt EKSTREMT mye uhell selv om vi har fulgt alle "reglene"

Anonymous poster hash: b2d32...960

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt å unngå dette, hva om man har ekstremt dårlig tid en gang? Jeg har alltid lært mine hunder opp til at man gjør fra seg først, tur etterpå. Da slipper man slike problemstillinger. Gir du valpen slike muligheter vil den venne seg til det senere.

Anonymous poster hash: b49a5...e53

Jeg sa ikke at jeg går tur for hver luftetur. Men at i verste fall kan de vimse rundt i evigheter før de endelig finner den rette plassen. Heldigvis skjer det sjelden, men det skjer.

• Liker 1
Skrevet

Definer renslig, tenker jeg litt når jeg leser.

Vi har en valp på 10 uker, hun tisser og bæsjer ikke inne sålenge jeg tar henne med ut ofte nok (hver time, etter mat, lek, soving) hun sier ikke ifra når hun må på do, men hun sover hele natten gjennom uten ulykker (-23-0730) og hvis hun er i buret så gjør hun ikke ifra seg der (hun har kjempestort bur med egen soveplass og plass til å tusle rundt)

Vil det si at hun er renslig siden hun helst gjør fra seg ute, eller ikke siden jeg må ut hundre ganger per dag?

Ts: jeg tror det er forskjell både fra rase til rase, og fra hund til hund.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

TS her.

Jeg trenger litt hjelp!

Renslig, i mitt hode, er en hund som har skjønt at den skal tisse og bæsje ute. Alt annet regnes som uhell.

Om morgenen er det første jeg gjør å ta hunden ut på plenen, til doplassen.

Der står vi leeeenge -ingenting skjer...når vi går inn, tisser hun.

Hver dag går jeg mange, mange turer ut på plenen uten hell.

På plenen legger jeg møkka jeg plukker opp inne.

Om morgenen vil jeg gjerne kunne slippe henne ut for å tisse først slik at jeg kan gjøre klar barna og meg og ta morgentur etter eget morgenstell.

Jeg ønsker ikke at hunden skal være avhengig av lang tur for å tømme seg.

Nå har jeg fjernet alle tekstiler jeg kan,som hun har pleid å tisse på. Jeg gjorde den naive feilen å ha tepper på gulvene....Jeg har sprayet på bakepulver og peppermynteolje der jeg ikke kan ta bort tekstiler.

Nå er gangen full av aviser, i håp om at det hjelper.

Hun er snart 6 måneder gammel og jeg har hatt henne i 6 uker.

Når hun gjør fra seg ute, kommer hun for ros og godterier.

Disse doturene kommer i tillegg til 3 faste turer. Vi må gå veldig lange turer for at hun skal gjøre fra seg ute.

Hva kan jeg gjøre anderledes?

(Portvinspiken? Noen råd?)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg trenger litt hjelp!

Renslig, i mitt hode, er en hund som har skjønt at den skal tisse og bæsje ute. Alt annet regnes som uhell.

Om morgenen vil jeg gjerne kunne slippe henne ut for å tisse først slik at jeg kan gjøre klar barna og meg og ta morgentur etter eget morgenstell.

Nå har jeg fjernet alle tekstiler jeg kan,som hun har pleid å tisse på. Jeg gjorde den naive feilen å ha tepper på gulvene....Jeg har sprayet på bakepulver og peppermynteolje der jeg ikke kan ta bort tekstiler.

Disse doturene kommer i tillegg til 3 faste turer. Vi må gå veldig lange turer for at hun skal gjøre fra seg ute.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men.. begynn fra scratch, og nå må man være konsekvent med seg selv. Ikke noe unnasluntring. Ut hver gang den har sovet, spist og lekt. Hvis du tar den på fersk gjerning inne, løft valpen ut og vær ute noen minutter. Si noe som "gå å tiss" når dere går ut, samt når den gjør noe, og gi godbiter. Hos meg hjalp det å fjerne alt av avispapir og pader. Matter og slikt ble fjernet før valpen kom. Siden du har hatt valpen en stund, vet du ca hvor lenge det er mellom hvert uhell. Når tiden nærmer seg, ta den ut og vær ute HELT til den gjør noe. Ros masse og gå inn etterpå. Hvis den gjør fra seg om natten, må du selvfølgelig stå opp å gå ut med den. Og for all del, ALDRI kjeft på valpen om den gjør fra seg inne. Hold strikte rutiner, så ser du nok forskjell etter ett par uker :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 9e1d4...73f

• Liker 1
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

TS her.

Jeg trenger litt hjelp!

Ikkje gå inn før ho har tisset om morgenen, uansett kor lang tid det tar.

Skrevet

Masse ut og luftes. Og ikke lag noe styr når det skjer uhell inne, bare vask det bort uten en mine. Hunden vet ikke at det ikke er lov.

Det jeg gjorde som har vært litt lurt er å si tisse hver gang valpen satt seg ned for å tisse. Og så sa jeg fliiink gutt etterpå. Hver gang!

Nå kan han tisse på "kommando" og det er ganske praktisk!

Skrevet

Takk fir råd!

Jeg skal starte på nytt.

Hun får ingen oppmerksomhet på å tisse inne ettersom jeg er redd hun da vil skjule seg isteden.

Jeg fjerner avisene igjen, sover i pysj og har bobletøyet klart!

Litt av problemet med å stå ute er jo at det blir så kaldt!! :)

I verste fall vil det vel gå lettere utover våren..

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk fir råd!

Jeg skal starte på nytt.

Hun får ingen oppmerksomhet på å tisse inne ettersom jeg er redd hun da vil skjule seg isteden.

Jeg fjerner avisene igjen, sover i pysj og har bobletøyet klart!

Litt av problemet med å stå ute er jo at det blir så kaldt!! :)

I verste fall vil det vel gå lettere utover våren..

Takk :)

Hehe ja det er det som er verst. Jeg har stått mange ganger i trusa og t skjorte midt i natta og tenkt "tiss nå for faen" .. men du kan jo tenke som så at det er en periode.. hvis ikke må du nok holde på sånn til neste vinter også.

Anonymous poster hash: 9e1d4...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår tispe var ca. 5 måneder når hun var helt tørr. Er nå 1 år og har sporadiske uhell, men det går lenge mellom hver gang.

Bare å være tålmodig. Det ordner seg til slutt.

Anonymous poster hash: 4ad63...dce
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...