Gå til innhold

Ned i vekt i helgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er så rart. I over ett år har jeg hatt vanskeligheter for å gå ned de siste kiloene i slankingen min. Målet har vært 65. Da vi gikk inn i det nye året veide jeg 70, noe som jeg hadde gjort i lang tid. De siste ukene har jeg rast ned i vekt. Og i dag morgest veide jeg 66,4. Jeg trener jo, og prøver å spise forholdsvis sunt i ukedagene, men går ikke ned i vekt da. Men i helgene derimot, når jeg ikke trener, spiser godteri, god mat og drikker masse brus - da veier jeg nesten 1 kg mindre hver mandagsmorgen. Er det noe jeg trenger å bekymre meg for, eller er det normalt?

Anonymous poster hash: 88cdf...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette er så rart. I over ett år har jeg hatt vanskeligheter for å gå ned de siste kiloene i slankingen min. Målet har vært 65. Da vi gikk inn i det nye året veide jeg 70, noe som jeg hadde gjort i lang tid. De siste ukene har jeg rast ned i vekt. Og i dag morgest veide jeg 66,4. Jeg trener jo, og prøver å spise forholdsvis sunt i ukedagene, men går ikke ned i vekt da. Men i helgene derimot, når jeg ikke trener, spiser godteri, god mat og drikker masse brus - da veier jeg nesten 1 kg mindre hver mandagsmorgen. Er det noe jeg trenger å bekymre meg for, eller er det normalt?

Det samme skjer med meg, siden det skjer etter helgene når du ikke har trent, og spist en del usunn mat så mister man muskler. Muskler veier mer enn fett. ;) Og ja, man mister muskler veldig fort.

Skrevet

Det samme skjer med meg, siden det skjer etter helgene når du ikke har trent, og spist en del usunn mat så mister man muskler. Muskler veier mer enn fett. ;) Og ja, man mister muskler veldig fort.

Skjønner litt mer nå, hihi. Takk for svar! :)

Skrevet

Nei, man mister ikke 1kg muskler etter 1 helg med usunn mat og uten trening.

Anonymous poster hash: c740b...131

• Liker 10
Skrevet

Nei. Så raskt mister man ikke muskelmasse.

Anonymous poster hash: e9c34...3e8

• Liker 3
Skrevet

Nei. Så raskt mister man ikke muskelmasse.

Kan være mulig det, men det er nok fra person til person. Dette skjer med de jeg trener med og, vi fikk forklart det av en personlig trener.

Skrevet

Kan være mulig det, men det er nok fra person til person. Dette skjer med de jeg trener med og, vi fikk forklart det av en personlig trener.

Som hadde tatt utdannelsen på Bali, da eller?

Det er klink kokkos umulig å miste masse på 2 dager.. Det som antakeligivs har skjedd, er at forbrenningen har gått opp. Det spess om du spiser svært lite i uka, og trener hardt. Kroppen får plutselig noe å jobbe med...

• Liker 2
Skrevet

Du mister ikke så mye muskelmasse på en helg. For kvinner kan det ta 6-12 mnd å bygge opp 1kg ren muskelmasse. En klarer derfor ikke å gå syklisk gjennom denne muskelmassen på 7 dager.

Jeg går også noe ned i vekt når jeg ikke trener, men den sannsynlige mekanismen er at en får et mindre behov for glykogen og kroppen bruker opp det som er lagret uten å lagre inn like mye. Glykogen binder også vann som er med på å forsterke effekten.

I tillegg kan det være en er mer dehydrert da trening også kan gi hevelse i musklene med tilhørende væskesamling.

Det kan også være at en mister noe fett i løpet av uken, men at det ikke synes pga overnevnte effekter.

I tillegg kan det være at energiinntaket er mindre i helgene enn i ukedagene og derfor mister man mer glykogen og fett. Det er jo en kjent sak at trening øker apetitten (og energiforbruket også i hvile).

• Liker 1
Skrevet

Dette er så klart ikke mulig. Anbefaler deg å bytte personlig trener, greit de har lite utdanning, men dette tar kaka.

Anonymous poster hash: d7954...5bf

• Liker 1
Skrevet

Med meg er det omvendt, nemlig at jeg går opp hver helg. Rett og slett fordi jeg spiser snop og som oftest ett relativt usunt måltid som taco, biff med beraise, pizza etc i løpet av helgen. Merklieg at noen har det omvendt. :) Det er derfor jeg alltid veier meg på fredags morgen. Da har jeg alltid blitt kvitt vannvekt fra helgen og jeg har evt. gått ned litt fett i løpet av uken.

Skrevet

Du mister ikke så mye muskelmasse på en helg. For kvinner kan det ta 6-12 mnd å bygge opp 1kg ren muskelmasse. En klarer derfor ikke å gå syklisk gjennom denne muskelmassen på 7 dager.

Jeg går også noe ned i vekt når jeg ikke trener, men den sannsynlige mekanismen er at en får et mindre behov for glykogen og kroppen bruker opp det som er lagret uten å lagre inn like mye. Glykogen binder også vann som er med på å forsterke effekten.

I tillegg kan det være en er mer dehydrert da trening også kan gi hevelse i musklene med tilhørende væskesamling.

Det kan også være at en mister noe fett i løpet av uken, men at det ikke synes pga overnevnte effekter.

I tillegg kan det være at energiinntaket er mindre i helgene enn i ukedagene og derfor mister man mer glykogen og fett. Det er jo en kjent sak at trening øker apetitten (og energiforbruket også i hvile).

Hvis hun spiser mye godteri som hun sier hun gjør, binder hun trolig mer veske i kroppen da, enn når hun lever sunt resten av uken.

Men jeg minner om programlederen i Newton som bare skulle spise sjokolade i en rekke dager (10?) og gikk ned i vekt og også fettprosent, så vidt jeg husker.

Anonymous poster hash: ff09b...6ae

Skrevet

Men jeg minner om programlederen i Newton som bare skulle spise sjokolade i en rekke dager (10?) og gikk ned i vekt og også fettprosent, så vidt jeg husker.

Spiser du mindre enn du forbruker går du ned i vekt. Punktum.

Skrevet

Jeg tror det er ganske naturlig og normalt. Ofte så tar det ikke bare en eller to dager før du ser resultater på nedgang på vekten etter slanking. Så når man har spist lite i uken, så går man gjerne ned først etter tre fire dager. Dvs i helgen for deg. Så om du hadde fortsatt med å spise normalt til lite i helgen, hadde du likevel gått ned i helgen. Men da hadde du ikke hatt oppgang på mandag, tirsdagen igjen. Så er det på'n igjen, og du er streng med deg selv frem til fredag. Det ser du resultater av i helgen. Helgens resultater ser du etter noen dager igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...