Gå til innhold

noen regnskapsførere her eller noen med greie på slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg drev ett lite enkeltpersonsforetak i en del år. Solgte alt til forskjellige personer i utlandet. deler av betalingen fra den ene personen uteble. 20.000 euro.

saken ble sendt til inkasso og de prøvde å inndrive pengene i ett år uten hell. Jeg ga derfor opp å få pengene. Neste steg var nemlig rettsak å det ville kostet meg en formue. Så før jul så løste jeg opp firmaet da dette ikke har vært aktivt på noen år. KUn holdt aktivt på papiret pga inkassosaken. Firmaet eksisterer derfor ikke idag.

Men nå, plutselig så har kjøper bestemt seg for å betale. Så hvordan skal jeg da håndtere det med tanke på skatt og selvangivelse??

Jeg vil selvfølgelig skatte av det men hva fører jeg opp? Denne inntekten kommer jo fra ett firma som ikke eksisterer lengre...

Endret av lashara
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Jeg drev ett lite enkeltpersonsforetak i en del år. Solgte alt til forskjellige personer i utlandet. deler av betalingen fra den ene personen uteble. 20.000 euro.

saken ble sendt til inkasso og de prøvde å inndrive pengene i ett år uten hell. Jeg ga derfor opp å få pengene. Neste steg var nemlig rettsak å det ville kostet meg en formue. Så før jul så løste jeg opp firmaet da dette ikke har vært aktivt på noen år. KUn holdt aktivt på papiret pga inkassosaken. Firmaet eksisterer derfor ikke idag.

Men nå, plutselig så har kjøper bestemt seg for å betale. Så hvordan skal jeg da håndtere det med tanke på skatt og selvangivelse??

Jeg vil selvfølgelig skatte av det men hva fører jeg opp? Denne inntekten kommer jo fra ett firma som ikke eksisterer lengre...

Mener du at firma finnes fortsatt i Brønnøysundregisteret, men du har ikke jobbet/drevet firma siden jul? Eller har du slettet alt?

For hvis den finnes, men var i "dvalemodus", så kan du bare registrere inntekten.

Altså, du skal jo registrere inntekten allikevel. Bare før det på selvangivelsen. Det er snak om bare ENK, så det er ikke et vanskelig system.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Skrevet

Firmaet er slettet. Det ble slettet i slutten av 2013

Skrevet

Altså. Drift av firmaet opphørte i 2011. Men firmaet var fortsatt registrert frem til slutten av 2013 pga av denne inkassosaken. Nå er firmaet oppløst og slettet.

Skrevet

Dette er ikke inntekt, men betaling av en fordring du hadde mot kunden. (Jeg antar du førte opp inntekten på det tidspunktet denne ble opptjent/varen ble levert. )

Ring ligningskontoret og spør hvordan du skal registrere innbetalingen nå i 2014.

Anonymous poster hash: ca8e7...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...