Gå til innhold

Når begynne med fluortabletter til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjør det, jo. Man får jo likevel ikke ut alt, noe vil ligge igjen i tennene, som igjen etterhvert vil svelges. Man kan jo også lett få litt tannkrem i seg under selve pussingen.

Men hvorfor spytter du ut tannkremen om fluoren er helt ufarlig? Da kan du vel bare svelge den?

Anonymous poster hash: 74281...6d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Men hvorfor spytter du ut tannkremen om fluoren er helt ufarlig? Da kan du vel bare svelge den?

Anonymous poster hash: 74281...6d4

Fordi jeg synes det er ekkelt... Blandet med spytt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det, jo. Man får jo likevel ikke ut alt, noe vil ligge igjen i tennene, som igjen etterhvert vil svelges. Man kan jo også lett få litt tannkrem i seg under selve pussingen.

Men i hovedsak spytte man. Og det at man får i seg litt inder tannpuss er ikke akkurat et argument for å spise i seg mer. Det handler, som du sa, om mengden.

Anonymous poster hash: 4fccc...44a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke "himla farlig", men sjadelig og unødvendig, akkurat som svært mange ting som selges.

Hvilke andre ting tenker du på da? Anonymous poster hash: 56e39...57d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke andre ting tenker du på da?

Anonymous poster hash: 56e39...57d

Tobakk, sukker, alkohol, såpe osv osv.

Massevis av ting som selges, brukes, som vi tåler å få i oss. Men som er skadelig, og derfor bør begrenses.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dette er så veldig farlig, og giftig, som enkelte skal ha det til... Er det ikke rart at det fortsatt er lov å selge?

Det er mye som er giftig og farlig å innta, som alkohol for eksempel. Man må jo tenke litt selv også, ikke stole blindt på at det som selges er greit. Fluor er helt unødvendig, pass heller på å pusse godt. Bruk skyllevann når de blir store nok til det.

Anonymous poster hash: ea544...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om dette er så veldig farlig, og giftig, som enkelte skal ha det til... Er det ikke rart at det fortsatt er lov å selge?

Merkelig logikk :ler: Det foreligger nå fryktelig mye forskning som viser at både solarium og sigaretter øker kreftfaren betraktelig. Likevel er jo begge deler fortsatt tillatt- folk må jo få ta egne valg om hvorvidt de ønsker å utsette seg for risikoen eller ikke!

Anonymous poster hash: 38c19...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skyller jo gjerne munnen med vann etter tannpussen, da..

Jeg synes ikke noe om å gi barn tannkrem med fluor før de er store nok til å spytte ut når de pusser.

Anonymous poster hash: df492...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Merkelig logikk :ler: Det foreligger nå fryktelig mye forskning som viser at både solarium og sigaretter øker kreftfaren betraktelig. Likevel er jo begge deler fortsatt tillatt- folk må jo få ta egne valg om hvorvidt de ønsker å utsette seg for risikoen eller ikke!

Anonymous poster hash: 38c19...ea9

Men alt til barn er jo ufattelig strengt her i landet.

Nei, heldigvis klarer jeg å tenke selv, og vet at det er mengden det er snakk om. 0,25mg med fluor er hvertfall ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skyller jo gjerne munnen med vann etter tannpussen, da..

Jeg synes ikke noe om å gi barn tannkrem med fluor før de er store nok til å spytte ut når de pusser.

Hvis man ikke bruker flyorskyll eller lignende skal man ikke skylle munnen med vann etter tannpuss. Fluoren må få tid til å virke på tennenne.

Anonymous poster hash: e81e7...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tablettene skal ikke svelges, de skal suges/tygges, slik at mesteparten kommer på tennene. Mengden fluor som er vitenskapelig dokumentert skadelig, er mye større enn litt tannkrem og en fluortablett.

Mengden fluor som er dokumentert skadelig er 0,5 ppm, allikevel anbefales det i Norge å få i seg minst det dobbelte. Og når det da allerede finnes fluor naturlig i mat og vann, så skal man i tillegg bruke tannkrem med fluor, tanntråd med fluor, skyllevann med flour og fluortabletter. Da kan det fort bli litt for mye.

Det finnes mye forskning om fluor, men bare et fåtall av disse kan vise til positivt resultat for tennene. Ja, det er en god korttidseffekt, men i det lange løp er fluor i seg selv skadelig for tennene. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste, egentlig. Dental fluorose, for eksempel, er jo en fæl tannsykdom som skyldes for mye fluor.

Når det er sagt, fluor kunne like gjerne vært rene vidunderkuren for tennene, men her i huset brukes bare fluorfri tannkrem på barn - og kun det. Ikke bare er det kreftfremkallende, men det som skremmer meg aller mest er at det skal veldig lite fluor til før hjerneaktiviteten senkes. Det er veldig dramatisk for et barn i vekst.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har hatt en tendens til å få små, hvite munnsår av fluortannkrem. Ikke så ofte, riktignok, men det skjer fra tid til annen. Lenge visste vi ikke at dette skyldtes tannkremen. Når slike sår evt kommer, så bytter vi til tannkrem uten fluor som vi kjøper på helsekost (f.eks fra Weleda). Da forsvinner sårene med en gang.

Egentlig burde vi kanskje brukt fluorfri tannkrem hele tiden. Tror det holder med god tannhygiene og ikke utsette tennene for mye saft, juice, brus og godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn har hatt en tendens til å få små, hvite munnsår av fluortannkrem. Ikke så ofte, riktignok, men det skjer fra tid til annen. Lenge visste vi ikke at dette skyldtes tannkremen. Når slike sår evt kommer, så bytter vi til tannkrem uten fluor som vi kjøper på helsekost (f.eks fra Weleda). Da forsvinner sårene med en gang.

Egentlig burde vi kanskje brukt fluorfri tannkrem hele tiden. Tror det holder med god tannhygiene og ikke utsette tennene for mye saft, juice, brus og godteri.

Det er nok ikke fluoren som er synderen her, men såpestoffer som er i det aller meste av tannkrem. Du får kjøpt fluortannkrem som ikke inneholder disse. Zendium for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke fluoren som er synderen her, men såpestoffer som er i det aller meste av tannkrem. Du får kjøpt fluortannkrem som ikke inneholder disse. Zendium for eksempel.

Ja, jeg er klar over at dette skyldes såpestoffene, fikk det forklart på helsekosten. Kanskje klarer man seg like bra uten både fluor og såpestoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man ikke bruker flyorskyll eller lignende skal man ikke skylle munnen med vann etter tannpuss. Fluoren må få tid til å virke på tennenne.

Tull og tøys. Lar du tannkremen sitte igjen i munnen får du fluor ned i svelget, og det skal du ikke. Det som er aller viktigst for tannhygiene, foruten selve tannpusen, er tanntråd. Er man flink med tannpussen, og bruker tanntråd hver kveld, så trenger man ikke bekymre seg mye. Fluor er et middel som er skjøvet på folk, fordi man har gitt opp å lære folk om skikkelig tannhygiene. Så sant man ikke har spesielle behov, som mangel på emalje, tannregulering osv, skal man ikke trenge fluor.

Jeg kjenner forresten til tannleger som aldri bruker fluor, og som aldri i livet ville gitt det til egne barn. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg kjenner forresten til tannleger som aldri bruker fluor, og som aldri i livet ville gitt det til egne barn. ;)

Wow! Finnes det virkelig tannleger med forskjellige meninger? Med tanke på at jeg kjenner en som absolutt gir fluor til sine barn..

Akkurat som ved alle andre profesjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tull og tøys. Lar du tannkremen sitte igjen i munnen får du fluor ned i svelget, og det skal du ikke. Det som er aller viktigst for tannhygiene, foruten selve tannpusen, er tanntråd. Er man flink med tannpussen, og bruker tanntråd hver kveld, så trenger man ikke bekymre seg mye. Fluor er et middel som er skjøvet på folk, fordi man har gitt opp å lære folk om skikkelig tannhygiene. Så sant man ikke har spesielle behov, som mangel på emalje, tannregulering osv, skal man ikke trenge fluor.

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Litt fluor er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Hvorfor i all verden skal man tilføre kroppen noe man ikke trenger? Som sagt, har man lært det man trenger om god tannhygiene er fluor bortkastet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Hvordan skal tannkremprodsenter og tannleger overbevise noen om at fluor ikke er skadelig? Dette er jo prototypen på "for fluor". Det er ikke den minste tvil om at for store mengder fluor er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Nettopp.

Jeg bruker bare Zendium tannkrem til barna mine, fordi den ikke inneholder såpe og dermed ikke skummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...