Gå til innhold

Når begynne med fluortabletter til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helsesøstre presser ofte på mye og mangt. Har fått mange sinte helsesøsterblikk gjennom årene da jeg ikke valgte å følge vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke for barna. Ei helsesøster likte dårlig at vi brukte tøybleier. De liker også dårlig om man velger bort fluortabletter. Men disse tingene avgjør vi foreldre selv.

Vaksiner er en stor debatt i seg selv. Jeg synes det er helt utrolig når foreldre ikke følger vaksinasjonsprogrammet, men du har jo rett i at man bestemmer selv...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksiner er en stor debatt i seg selv. Jeg synes det er helt utrolig når foreldre ikke følger vaksinasjonsprogrammet, men du har jo rett i at man bestemmer selv...

Du har rett i at det er en egen debatt. Her handler det jo om fluor. Men når det er sagt, så kan det være mange ulike grunner til at folk ikke velger å gi alle vaksinene til sine barn, f.eks. religiøs/kulturell overbevisning, allergi, slike ting. Så du kan godt synes det er utrolig. Jeg synes man bør vite mer om årsakene bak hva folk velger før man uttaler seg.

Skrevet

Du har rett i at det er en egen debatt. Her handler det jo om fluor. Men når det er sagt, så kan det være mange ulike grunner til at folk ikke velger å gi alle vaksinene til sine barn, f.eks. religiøs/kulturell overbevisning, allergi, slike ting. Så du kan godt synes det er utrolig. Jeg synes man bør vite mer om årsakene bak hva folk velger før man uttaler seg.

Er barnet allergisk mot vaksiner har man heller ikke noe valg.

Skrevet

Er barnet allergisk mot vaksiner har man heller ikke noe valg.

Nei, det har man ikke, det er riktig. Og så finnes det en hel del andre grunner til at folk velger som de gjør. Det må man bare respektere.

Skrevet

Nei, det har man ikke, det er riktig. Og så finnes det en hel del andre grunner til at folk velger som de gjør. Det må man bare respektere.

Javisst. Men det er lov å mene at de som kan bør følge vaksinasjonprogram.

...men jeg skal avslutte avsporingen i denne tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med at min 3 åring ikke vil spytte. Han dytter vannet nedpå istedenfor i perioder.

Anonymous poster hash: dca25...749

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med at min 3 åring ikke vil spytte. Han dytter vannet nedpå istedenfor i perioder.

Når vi snakker om tannpuss

Skrevet

Hvis man pusser tennene morgen og kveld med fluortannkrem, er det ikke nødvendig å ta tabletter i tillegg. Jeg tenker det er lurt å begrense inntaket i alle fall.

Men vi var nylig på tannkontroll, og fikk beskjed om at når jekslene begynte å bryte igjennom, var det lurt å gi fluortablett i tillegg, fordi det var større grobunn for bakterier i akkurat denne perioden. Men det gjalt altså bare i en kort periode til tennene var kommet opp.

Skrevet

Hjelpes. Det blir jammen meg sagt mye forskjellig! Og hvorfor er det lov å selge fluor hvis det er så himla farlig??

Helsesøster sier at fluor ikke er nødvendig hvis man får til tannpussinga bra.

Jeg spurte tannlegen min for et par uker siden ang fluor og han sa at barna helst skulle bruke lite tannkrem og ta én

fluortablett hver kveld..

Hvem skal man stole på til slutt, mon tro?!

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Det blir jammen meg sagt mye forskjellig! Og hvorfor er det lov å selge fluor hvis det er så himla farlig??

Det er ikke "himla farlig", men sjadelig og unødvendig, akkurat som svært mange ting som selges.

Anonymous poster hash: 4fccc...44a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke "himla farlig", men sjadelig og unødvendig, akkurat som svært mange ting som selges.

Enig. Typisk skapt behov. Rart ikke ungene fødes med fluorpilleboksen på innerlomma om det er så himla viktig.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vi har begynt rundt 2 år, tror jeg.

Og folk må lære seg at det er MENGDEN som avgjør hvorvidt noe er farlig eller ikke. Man dør hvis man spiser en spiseskje salt, uten at det betyr at det er farlig å strø salt på maten...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har begynt rundt 2 år, tror jeg.

Og folk må lære seg at det er MENGDEN som avgjør hvorvidt noe er farlig eller ikke. Man dør hvis man spiser en spiseskje salt, uten at det betyr at det er farlig å strø salt på maten...

Nettopp. Mengden fluor man får til tennene via tannkremen er positivt, men når man begynner å svelge ned i magen blir det ikke bra. Resten av kroppen går ikke nytte av fluor, men kan derimot påvirkes uheldig.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Nettopp. Mengden fluor man får til tennene via tannkremen er positivt, men når man begynner å svelge ned i magen blir det ikke bra. Resten av kroppen går ikke nytte av fluor, men kan derimot påvirkes uheldig.

Men tablettene skal ikke svelges, de skal suges/tygges, slik at mesteparten kommer på tennene. Mengden fluor som er vitenskapelig dokumentert skadelig, er mye større enn litt tannkrem og en fluortablett.

Skrevet

Men tablettene skal ikke svelges, de skal suges/tygges, slik at mesteparten kommer på tennene. Mengden fluor som er vitenskapelig dokumentert skadelig, er mye større enn litt tannkrem og en fluortablett.

Men selv om de suges/tygges, og mesteparten kommer på tennene, så havner fluoren til syvende og sist i magen, gjør den ikke?

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Men selv om de suges/tygges, og mesteparten kommer på tennene, så havner fluoren til syvende og sist i magen, gjør den ikke?

Det samme gjør jo tannkremen, så det er jo ikke noe argument. Som sagt viser seriøs forskning (snakker ikke konspirasjonsteorier og alternativ medisin) at mengden fluor som er skadelig, må være langt høyere enn litt tannkrem og en fluortablett. Selv vann er jo dødelig i for store mengder....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. For tennene er det likegyldig om fluoren havner i magen eller sluttes ut i vasken. For resten av kroppen derimot, er det mye bedre å ikke innta fluor. Munnskyll er fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjør jo tannkremen,

Spytter du ikke ut tannkremen??

• Liker 3
Skrevet

Samme lurer jeg på..

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg gjør det, jo. Man får jo likevel ikke ut alt, noe vil ligge igjen i tennene, som igjen etterhvert vil svelges. Man kan jo også lett få litt tannkrem i seg under selve pussingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...