Gå til innhold

Når begynne med fluortabletter til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 20 måneder og lurer på når det er vanlig å begynne med fluortabletter til disse små?

Anonymous poster hash: 5e402...130
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om det står fra 3 år og oppover på boksen? Mener det gjør det på den som er 0,5, men det finnes jo en som er på 0,25 kanskje den går an til yngre? Du kan jo bare gå på apoteket og se, eller spørre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldstemann fikk vi grei beskjed om at det burde vi begynt med for lengst når vi var på 2 årskontroll. Var lege vi fikk høre det fra.

Med nr 2 fikk vi beskjed om at de helst ikke skulle ha(det var på ny helsestasjon et annet sted i landet.), Denne gang var det tannpleier som sa det.

Jeg har fått så mange motstridende beskjeder fra helsestasjonene at jeg for lengst har funnet ut at jeg like godt kan gjøre det jeg føler best for selv.

Anonymous poster hash: ea9bb...e41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er store nok til at det er trygt i forhold til kvelningsfare? 0, 25 finnes for barn under tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri! Fluor er ikke bra for barna, og for tennene holder det i massevis med fluor i tannkremen.

Anonymous poster hash: 4fccc...44a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri her heller. Aldri gitt fluro og aldri hatt hull. Fryder meg når tannlegen sier vi MÅ gi fluoer, men jeg sie NEI, fluor er gift og lagrer seg i skjelettet og er kreftfremkallende. Så lenge barna ikke har hull og pusser tennene med fluortannkrem, så er det nok her i huset.

Anonymous poster hash: 43189...2e2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri gitt fluor før de har vært store nok til å bruke fluorskylling som skal spyttes ut, og kun ved spesielle behov, som manglende emalje og ved tannregulering. Kunne ikke falle meg inn å gi barn fluor som skal tygges og svelges.

Fluor i tannkrem og bruk av tanntråd holder lenge.

Endret av Bodillen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TENNENE som skal ha fluor, ikke resten av kroppen. Fluor er skadelig for kroppen, så å spise fluor er ikke bra. Fluor i tannkrem, derimot, er viktig. Husk å lære barna å spytte ut tannkremen, ikke svelge den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri her heller. Aldri gitt fluro og aldri hatt hull. Fryder meg når tannlegen sier vi MÅ gi fluoer, men jeg sie NEI, fluor er gift og lagrer seg i skjelettet og er kreftfremkallende. Så lenge barna ikke har hull og pusser tennene med fluortannkrem, så er det nok her i huset.

Hadde en kjemilærer som var helt enig med deg. Hun brukte faktisk en halv skoletime på å advare klassen mot fluor..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 6 mnd står det på boksen på badet vårt. Men det fins bokser som er fra 2-3 år også. Jenta mi har fått det noen måneder nå. Ble anbefalt på HS å begynne. Hun elsker den tabletten:-)

Hun er 19 mnd.

Endret av miss behave
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt på HS å begynne.

Det ble vi også. Og da jeg fortalte at vi ikke ville gi fluor pga problemene med det, ante hun ikke hva jeg snakket om. Svigerfar er lege og støtter oss fult ut. Helsesøster insisterte da på at tannlegen hadde anbefalt det. Og så? Det er da ikke tennene som tar skade av fluor. Råd på helsestasjonen må tas med en klype salt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Det ble vi også. Og da jeg fortalte at vi ikke ville gi fluor pga problemene med det, ante hun ikke hva jeg snakket om. Svigerfar er lege og støtter oss fult ut. Helsesøster insisterte da på at tannlegen hadde anbefalt det. Og så? Det er da ikke tennene som tar skade av fluor. Råd på helsestasjonen må tas med en klype salt.

Min far er også lege, og støtter oss i at vi gir fluor, så det varierer innen legestanden også 😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er også lege, og støtter oss i at vi gir fluor, så det varierer innen legestanden også 😉

Det er greit. Og det burde være greit at foreldre tar egne avveininger på denne type spørsmål. "Vår" helsesøster aksepterte på ingen måte vårt valg om ikke fluor, og går presset og presset.

Forøvrig står vi fjellstøtt på vår avgjørelse. Mine foreldre gav oss heller ikke fluor (mon far var kjemiker).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Tar du ofte dødelige doser med bordsalt?

Anonymous poster hash: 56e39...57d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Aldri. Man skal ikke svelge fluor. Bruk heller skullevann når de er store nok til å skjønne at de skal spytte det ut.

Anonymous poster hash: ea544...5c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Om dette er så veldig farlig, og giftig, som enkelte skal ha det til... Er det ikke rart at det fortsatt er lov å selge?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har aldri fått fluortabletter. Null hull på alle gjennom alle år. Men så er vi nøye med tannpussen og pusser med fluortannkrem. Saft, brus og godterier bare på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit. Og det burde være greit at foreldre tar egne avveininger på denne type spørsmål. "Vår" helsesøster aksepterte på ingen måte vårt valg om ikke fluor, og går presset og presset.

Forøvrig står vi fjellstøtt på vår avgjørelse. Mine foreldre gav oss heller ikke fluor (mon far var kjemiker).Anonymous poster hash: 4fccc...44a

Helsesøstre presser ofte på mye og mangt. Har fått mange sinte helsesøsterblikk gjennom årene da jeg ikke valgte å følge vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke for barna. Ei helsesøster likte dårlig at vi brukte tøybleier. De liker også dårlig om man velger bort fluortabletter. Men disse tingene avgjør vi foreldre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...