AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Har en liten Hermelin som aldri har blitt særlig tam, han har et "harehjerte" av natur. Grunnet endt samboerskap og flytting utenlands, så har jeg ikke lengre muligheten til å ha han. Jeg har folk som er interessert, men dette er bare mennesker som aldri har hatt kanin før, og som vil ha han til barna... Jeg har bestemt meg for at han ikke skal til noen med barn, nettopp fordi han er et lite nervevrak uten sidestykke, og barn ville ikke kunne gi han det han trenger i form av både sosialisering og behover. Nå har jeg buret som base, men med åpne dører til en hver tid, han trenger å løpe litt løs, og elsker å være sammen med kattene, men det er altså under en måned til jeg skal dra, og jeg blir mer og mer stresset over den stakkars kaninen.. Hvaskal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 7d269...0fd
KissKissBang Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Uff så leit.. har du prøvd omplassering.no? Har desverre ingen gode råd, men vær tydelig i teksten at det trengs erfarne kanineier. Det at den er kattevennlig er jo bonus! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Kan hende han hadde passet til noen som ønsker utekanin? Anonymous poster hash: b185d...a1a
Belle27 Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Har en liten Hermelin som aldri har blitt særlig tam, han har et "harehjerte" av natur. Grunnet endt samboerskap og flytting utenlands, så har jeg ikke lengre muligheten til å ha han. Jeg har folk som er interessert, men dette er bare mennesker som aldri har hatt kanin før, og som vil ha han til barna... Jeg har bestemt meg for at han ikke skal til noen med barn, nettopp fordi han er et lite nervevrak uten sidestykke, og barn ville ikke kunne gi han det han trenger i form av både sosialisering og behover. Nå har jeg buret som base, men med åpne dører til en hver tid, han trenger å løpe litt løs, og elsker å være sammen med kattene, men det er altså under en måned til jeg skal dra, og jeg blir mer og mer stresset over den stakkars kaninen.. Hvaskal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 7d269...0fd Hvor bor du? Du kan ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelse og høre om de har mulighet til å omplassere han? Jeg er veldig enig at den burde omplasseres til noen voksne som enter har kanin fra før eller er villig til å tilrettelegge for et verdig kaninliv. Er han kastrert allerede er det en ideell "kompis kanin", altså en kanin som kan bondes med en kanin som noen har fra før. Jeg hadde en jentekanin som jeg har hatt siden hun var baby, hun er supersosial, elsker kos etc. Da jeg skulle ha en kanin til (som venn til henne) skaffet jeg en omplassering kanin på ett år som er kjemperedd og liker ikke kos. Men han er bestevenn med min første kanin. Men han har blitt myye bedre og er ikke redd oss lengre selv om han ikke liker kos. Kos får vi uansett fra første kaninen min NB! Ingen kaniner bør være "utekanin". Mange steder i Norge er det minus grader, kaldt og hufsete store deler av året, og dette fører til benskjørhet og tidlig død hos kaniner. Skal man ha en kanin ute så må man ha en hage med plass til en stor base som har plass til varmelampe og skjulesteder. Altså ala et lite dukkehus eller noe man bygger selv. I tilegg- dersom kaninen skal bo ute i en slik base må han ha en kaninkompis for trivsel. Ingen dyr liker å sitte alene å gape hele dagen mens matmor og matfar er på jobb. Evt bare få 1-2 timer sosialisering om dagen. Håper dette ordner seg for kaningutten din!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Hvor bor du? Du kan ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelse og høre om de har mulighet til å omplassere han? Jeg er veldig enig at den burde omplasseres til noen voksne som enter har kanin fra før eller er villig til å tilrettelegge for et verdig kaninliv. Er han kastrert allerede er det en ideell "kompis kanin", altså en kanin som kan bondes med en kanin som noen har fra før. Jeg hadde en jentekanin som jeg har hatt siden hun var baby, hun er supersosial, elsker kos etc. Da jeg skulle ha en kanin til (som venn til henne) skaffet jeg en omplassering kanin på ett år som er kjemperedd og liker ikke kos. Men han er bestevenn med min første kanin. Men han har blitt myye bedre og er ikke redd oss lengre selv om han ikke liker kos. Kos får vi uansett fra første kaninen min NB! Ingen kaniner bør være "utekanin". Mange steder i Norge er det minus grader, kaldt og hufsete store deler av året, og dette fører til benskjørhet og tidlig død hos kaniner. Skal man ha en kanin ute så må man ha en hage med plass til en stor base som har plass til varmelampe og skjulesteder. Altså ala et lite dukkehus eller noe man bygger selv. I tilegg- dersom kaninen skal bo ute i en slik base må han ha en kaninkompis for trivsel. Ingen dyr liker å sitte alene å gape hele dagen mens matmor og matfar er på jobb. Evt bare få 1-2 timer sosialisering om dagen. Håper dette ordner seg for kaningutten din! Tusen takk for fint svar. Han er ikke kastrert, da veterinær mente han var for lett til å tåle narkosen enda... Har sendt mail og ringt dyrebeskyttelsen, men får ikke svar hos de som faktisk tar inn kaniner, en annen DB kan bare hjelpe med å videreformidle.. Jeg får helt angst, vet ikke hva jeg skal gjøre med lille elsklingen, vil ikke gi han til hvem som helst heller. Har hatt mange interesserte, men ingen som kunne kanin, og det var bare "til barna" liksom :-( Ser ikke for meg han hadde fått være løs heller.. Phew.... Satser på at det ordner seg. Anonymous poster hash: 7d269...0fd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Hvor bor du? Du kan ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelse og høre om de har mulighet til å omplassere han? Jeg er veldig enig at den burde omplasseres til noen voksne som enter har kanin fra før eller er villig til å tilrettelegge for et verdig kaninliv. Er han kastrert allerede er det en ideell "kompis kanin", altså en kanin som kan bondes med en kanin som noen har fra før. Jeg hadde en jentekanin som jeg har hatt siden hun var baby, hun er supersosial, elsker kos etc. Da jeg skulle ha en kanin til (som venn til henne) skaffet jeg en omplassering kanin på ett år som er kjemperedd og liker ikke kos. Men han er bestevenn med min første kanin. Men han har blitt myye bedre og er ikke redd oss lengre selv om han ikke liker kos. Kos får vi uansett fra første kaninen min NB! Ingen kaniner bør være "utekanin". Mange steder i Norge er det minus grader, kaldt og hufsete store deler av året, og dette fører til benskjørhet og tidlig død hos kaniner. Skal man ha en kanin ute så må man ha en hage med plass til en stor base som har plass til varmelampe og skjulesteder. Altså ala et lite dukkehus eller noe man bygger selv. I tilegg- dersom kaninen skal bo ute i en slik base må han ha en kaninkompis for trivsel. Ingen dyr liker å sitte alene å gape hele dagen mens matmor og matfar er på jobb. Evt bare få 1-2 timer sosialisering om dagen. Håper dette ordner seg for kaningutten din! Oi, hehe. Jeg bor i Nord-Norge :-) Anonymous poster hash: 7d269...0fd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #7 Skrevet 19. februar 2014 Hvor bor du? Du kan ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelse og høre om de har mulighet til å omplassere han? Jeg er veldig enig at den burde omplasseres til noen voksne som enter har kanin fra før eller er villig til å tilrettelegge for et verdig kaninliv. Er han kastrert allerede er det en ideell "kompis kanin", altså en kanin som kan bondes med en kanin som noen har fra før. Jeg hadde en jentekanin som jeg har hatt siden hun var baby, hun er supersosial, elsker kos etc. Da jeg skulle ha en kanin til (som venn til henne) skaffet jeg en omplassering kanin på ett år som er kjemperedd og liker ikke kos. Men han er bestevenn med min første kanin. Men han har blitt myye bedre og er ikke redd oss lengre selv om han ikke liker kos. Kos får vi uansett fra første kaninen min NB! Ingen kaniner bør være "utekanin". Mange steder i Norge er det minus grader, kaldt og hufsete store deler av året, og dette fører til benskjørhet og tidlig død hos kaniner. Skal man ha en kanin ute så må man ha en hage med plass til en stor base som har plass til varmelampe og skjulesteder. Altså ala et lite dukkehus eller noe man bygger selv. I tilegg- dersom kaninen skal bo ute i en slik base må han ha en kaninkompis for trivsel. Ingen dyr liker å sitte alene å gape hele dagen mens matmor og matfar er på jobb. Evt bare få 1-2 timer sosialisering om dagen. Håper dette ordner seg for kaningutten din! Jeg bor i Alta, vet om flere her som har store innhenginer til kanin, og ja, det er med skikkelige utehus med varmelamper og isolert. Ingen av de har kanin alene, de har som regel 4-5 stykker. Sa ikke at hun skulle stappe den i en enkel treboks ute alene Anonymous poster hash: b185d...a1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå