AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Han har et barn fra før. Jeg har ingen. Han har fridd. Jeg er arving, sammen med min søster av en stor eiendom verdt flere millioner. Har foreldre som har jobbet beinhardt. Eiendommen har gått i arv. Huset har relativt høye vedlikeholdskostnader som krever to inntekter. Kan kanskje klares på en inntekt. Jeg ønsker å overta stedet. Har enlitt over middels betalt jobb selv. Hvordan gjør jeg dette på en måte som er best med tanke på ektepakt. Hans inntekt er vanlig, betaler barnebidrag. Papoa vil aldri at dette skal falle i hender på barnet og hans eks, men være i familie. Han sier det ikke, men såpass forstår jeg. Jeg vil også sikre at våre barn får mest mulig. Er særeie best? Skifte/ uskifte? Andre alternativer? Hva har andre gjort i lignende situajoner? Familien hans har nesten ikke noe av verdi. Max 100 000.Anonymous poster hash: 18035...994
Medusa13 Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Særeie. Ikke noe å tenke på en gang. Skriv også testament hvor ditt barn er begunstiget i forhold til eiendommen, Hans barn vil forøvrig ikke arve noe etter deg, det er i så fall han som arver. Og tenk over at ektefelle arver det meste etter deg. Nå er eiendommen ervervet via arv, så den skal i utgangspunktet holdes unna ektefelledelen i en arv, Husk også at en skilsmisse vil føre til at verdiene dere har rundt dere vil deles på to
asterix Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Siden eiendommen krever to inntekter å vedlikeholde har du vel ikke mulighet til å holde på den uten å dele den med din kommende mann? 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 hva med og ha særeie,men at dere skriver ned hva han evn legger inn i kroner i det som trengs? skulle dere gå ifra hverandre skylder du han disse pengene. Blir det mye penger kan du jo også skrive over så så mye av verdien på huset på han etter avtalt tid. Hvis han er villig til og gå med på dette da.. Anonymous poster hash: fff70...c13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Jeg har særeie pga han har barn fra tidligere. Han betaler da litt "husleie" men resten må jeg stå for. Skulle bare mangle for han vil jo aldri få noe verdi i huset. Men vi har ektepakt der han kan sitte i uskiftet bo. Anonymous poster hash: 99e2d...624
liv Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Men om dere er gift vil vel han ha arverett til deg? Ikke bare barnet?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Forventer du at han skal bruke hele sin lønn gjennom hele livet på et hus som barnet hans ikke vil få arverett på? Lykke til med å forklare den... Anonymous poster hash: 41212...7be 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Forventer du at han skal bruke hele sin lønn gjennom hele livet på et hus som barnet hans ikke vil få arverett på? Lykke til med å forklare den...Anonymous poster hash: 41212...7be Enig. Barnet vil arve sin far. Du vil kreve penger av mannen din, men ikke la han få ta noe del i eiendommen? Du forventet at han skal kaste penger ut vinduet med andre ord? Det forholdet hadde vært over for min del om jeg var han.Anonymous poster hash: 298e5...9b8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Særeie, og testament fra deg om at dine søsken arver deg (bortrett fra ektefellens minstearv). Innlem gjerne testamentet i ektepakten. Eier din nye kjæreste eiendom fra før? Hva om han leier ut denne, så han eier noe han også. Deretter betaler han leie til deg. Anonymous poster hash: 9d059...1c1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 Mannem bør i så fall ikke betale noe leie til deg. Det blir veldig urettferdig at du skal tjene men han får ikke opparbeidet seg noe verdi. Han bør kjøre en eiendom han også, evnt en leilighet (sikkerhet om detebhlir skilt siden han ikke har noe sikkerhet i huset) eller en hytte om dere har råd til det. På ingen måte rettferdig at han ikke skal kunne opparbeide seg verdi. Hans barns arverett må jo også ivaretas.Anonymous poster hash: c144f...0f1 1
Lexandra Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Jeg mener at i denne situasjonen er det rett at ts krever særeie. Og om hun er grei har hun et testamente som gir faren rett til å bo i "uskiftet" bo om hun skulle falle fra. Dette mener jeg ts og forloveden burde gjøre om de kjøpte hus sammen også. Samme hvor kynisk det høres ut så er det den med særkullsbarn som har gjort at en av dem må leve med en usikker fremtid..og da er det riktig at denne personen må ta konsekvensene for dette..
tingeling Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 Særeie og så kan han betale en husleie til deg ( han kan ikke forvente å bo gratis), men husleien bør ikke være større enn at han har mulighet til å spare selv, evt kjøpe en liten leilighet som han kan leie ut.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 Mannem bør i så fall ikke betale noe leie til deg. Det blir veldig urettferdig at du skal tjene men han får ikke opparbeidet seg noe verdi. Han bør kjøre en eiendom han også, evnt en leilighet (sikkerhet om detebhlir skilt siden han ikke har noe sikkerhet i huset) eller en hytte om dere har råd til det. På ingen måte rettferdig at han ikke skal kunne opparbeide seg verdi. Hans barns arverett må jo også ivaretas.Anonymous poster hash: c144f...0f1 Det er vel ikke sånn at man skal spare og opparbeide seg verdier fordi barn har rett på arv?? Jeg har særeie på huset vårt nettopp pga at hans barn kan kreve skifte og da har ikke jeg råd til å beholde huset. Vært fellesbarn kan ikke kreve skifte. Dog har ektepakten klausul med at han kan sitte i uskifte. Vi har også testament som tilgodesett hans barn den dagen jeg faller fra. Anonymous poster hash: 99e2d...624
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 Det er vel ikke sånn at man skal spare og opparbeide seg verdier fordi barn har rett på arv?? Jeg har særeie på huset vårt nettopp pga at hans barn kan kreve skifte og da har ikke jeg råd til å beholde huset. Vært fellesbarn kan ikke kreve skifte. Dog har ektepakten klausul med at han kan sitte i uskifte. Vi har også testament som tilgodesett hans barn den dagen jeg faller fra. Anonymous poster hash: 99e2d...624 Det er i alle fall ike rettferdig at han skal betale leie et hus (øke/vedlikeholdet husets verdi for at hennes barn men ikke hans skal kunne arve. Jeg mener at rettferdighet i forhold til arv er ekstremt viktig med sørkullsbatn fordi urettferdighet lett kan splitte en familie etter dødsfallet. Så lenge man på en eller annen nåte ivaretar sørkullsbarn i testamenter blir det jo litt annet. Uansett er det ikke rettferdig at han skyter innbpenger i vedlikehold av huset uten å få noe eierrett. Dette gjelder selvsagt ikke bare ved arv men også skilsmisse.Anonymous poster hash: c144f...0f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå