AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Hvis ei jente er veldig flink på skolen, gjør det henne mer eller mindre attraktiv i deres øyne, gutter. Eller spiller det ingen rolle? Mange gutter liker jo helst at de er minst like smarte som jenta, og hvis jenta er veldig skoleflink, er det jo en liten fare for at hun faktisk er en del smartere enn dere. Anonymous poster hash: 4d43b...a02
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Selvdisiplin og intelligens er positive egenskaper. Det betyr derimot ikke at de er de viktigste... At en kvinne er vakker, sosialt intelligent, feminin, kjaerlig og har god humor er langt viktigere for de fleste menn enn akademiske prestasjoner. Jeg ville ikke overtenkt det...aa vaere skoleflink i seg selv er ikke negativt med mindre en jente bruker all sin tid paa lekser, skryter mye eller lar ambisjonene gaa paa bekostning av privatliv/det sosiale. Det viktigste er at du ikke er en bedreviter, kranglete eller konkurrerende. Det finnes ogsaa flere former for intelligens og det er forskjellig hva folk vektlegger. Anonymous poster hash: b8a13...9cc 1
Meandro Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Nei, hvis skoleflink er det mest fremtredende med henne som person, så er det direkte turn-off. Skoleflink liksom? Hvem bryr seg. Men at hun er smart, fokusert og strukturert når hun ellers skal gjøre noe er greit å ha, så lenge det ikke går på bekostning av seksuelle og sosiale ferdigheter. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Er ikke mann, men vil bare si at det ikke er en sterk sammenheng mellom skoleflinkhet og intelligens. En artikkel i aftenposten forleden handlet om nettopp begavede barn, og hvordan disse skiller seg fra typiske flinke piker. Jeg vil tro begavede mennesker vil være mer attraktive enn de som går rundt og tripper og er så flinke. Anonymous poster hash: c22b4...1cf 5
Genesis Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Hvis ei jente er veldig flink på skolen, gjør det henne mer eller mindre attraktiv i deres øyne, gutter. Eller spiller det ingen rolle? Mange gutter liker jo helst at de er minst like smarte som jenta, og hvis jenta er veldig skoleflink, er det jo en liten fare for at hun faktisk er en del smartere enn dere. Anonymous poster hash: 4d43b...a02 Kommer an på egentlig. Jeg synes det er sexy med intelligens, og selvom det er en korrelasjon er det ikke alltid skoleflinkhet og intelligens er to sider av samme sak. Hvis vi holder utseende og intelligens konstant er jo det viktigste at hun er spennende og interessant å være sammen med, så sånn sett kunne jeg godt sett meg selv med en artsy hasj-babe, fremfor en som studerer siving og trener 3 ganger i uka. Det er stor variasjon i gruppen skoleflinke jenter også, noen er ordentlig kule, andre er ganske platte, standard personligheter, og noen er typisk nerdete og keitete sosialt. Så personligheten spiller nok mye større rolle enn hvor skoleflink man er, men helt isolert ville jeg sagt at det er et pluss. Skoleflinke folk er jo som regel mer oppegående enn snittet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Skoleflinke folk er jo som regel mer oppegående enn snittet. Nei vet du meg hva. Mange av de har pugget seg til kunnskap og kan ikke tenke selv. Anonymous poster hash: c22b4...1cf 1
Genesis Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Nei vet du meg hva. Mange av de har pugget seg til kunnskap og kan ikke tenke selv. Anonymous poster hash: c22b4...1cf Det er helt korrekt. Men de som ikke er skoleflinke har jo vist at de verken klarer å pugge eller kan tenke selv, og det er jo verre. Det er en korrelasjon mellom evnenivå og skoleresultater, det er beyond discussion. 7
kloss Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Ikke for meg. Jeg liker annerledestenkende som meg selv og skoleflinke er sjeldent det. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Det er helt korrekt. Men de som ikke er skoleflinke har jo vist at de verken klarer å pugge eller kan tenke selv, og det er jo verre. Det er en korrelasjon mellom evnenivå og skoleresultater, det er beyond discussion. Kanskje fra avanserte vgs-fag og oppover. Men 4,5++ snitt i ungdomskolen, videregående og lette bachelorutdannelser kan nesten alle klare, bare de har den rette innstillingen. Anonymous poster hash: eb34d...842 1
Genesis Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Kanskje fra avanserte vgs-fag og oppover. Men 4,5++ snitt i ungdomskolen, videregående og lette bachelorutdannelser kan nesten alle klare, bare de har den rette innstillingen. Anonymous poster hash: eb34d...842 Forsåvidt enig, men problemet er at mange bruket en sånn argumentasjon som rationale for å gjøre det ræva
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Det er helt korrekt. Men de som ikke er skoleflinke har jo vist at de verken klarer å pugge eller kan tenke selv, og det er jo verre. Det er en korrelasjon mellom evnenivå og skoleresultater, det er beyond discussion. Helt enig. At noen gjor det bra betyr ikke at de er intelligente, men om noen gjor det saerdeles daarlig er det jo tegn paa det motsatte - i hvert fall mangel paa selvdisiplin. Anonymous poster hash: b8a13...9cc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Det spørs hva du mener med det. Jeg synes det er veldig attraktivt med oppegående jenter, og tross det enkelte sier over er sjansen større for at hun er oppegående hvis hun gjør det godt på skolen enn hvis hun gjør det dårlig - selv om det finnes mange, mange unntak. Det er også helt fint hvis hun ikke skal ut på byen to-tre-fire ganger hver uke, hvis det er en del av det å "være skoleflink" som type, men det er det jo veldig forskjellig hva man mener om. Jeg er selv ganske hjemmekjær og trives derfor best med jenter som også gjerne heller er hjemme med kjæresten enn ute på byen, selv om det ikke er noe man gjør hver eneste dag hele uken. Hvis du derimot mener en jente som bare pugger, ikke klarer å verken tenke eller være selvstendig og må låse seg helt inne og borte fra både meg, venner og verden 40-50 timer i uken for å lese pensum er det ikke positivt. Det samme gjelder hvis hun blir helt satt ut av at jeg er maks en helt middels seriøs og dedikert student selv, og bare skal dytte meg til å være like skoleflink. Så det spørs som sagt litt hva du legger i skoleflink. Oppegående jente som tar ting lett og har både ambisjoner og evner i utdanningen sin? Helt topp. Kjempestreng, "book-smart" og aldri villig til å ta et par-tre dager fri for en kjærestetur? Ikke min favoritt. Anonymous poster hash: 12ff4...447 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Forsåvidt enig, men problemet er at mange bruket en sånn argumentasjon som rationale for å gjøre det ræva Jeg er enig at de som gjør det dårlig sannsynligvis ikke er så intelligente. Ihvettfall ikke akademisk smarte. Fikk selv 4,5 med minimal innsats. Og jeg ser på meg selv som smart, men absolutt ikke noe geni.Anonymous poster hash: eb34d...842
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #14 Skrevet 17. februar 2014 Veldig ofte så mangler de veldig skoleflinke sosiale antenner... Anonymous poster hash: 3d181...034 1
Genesis Skrevet 17. februar 2014 #15 Skrevet 17. februar 2014 Veldig ofte så mangler de veldig skoleflinke sosiale antenner... Anonymous poster hash: 3d181...034 Dette er en myte spredt av de dumme. Fordi smarte mennesker ofte prater om ting dumme mennesker ikke skjønner noe av, og derfor synes samtalen er kjedelig. Skoleflinke har like stor variasjon i personlighet som mindre skoleflinke! 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #16 Skrevet 17. februar 2014 Nei, det spiller ingen rolle. Etter egne erfaringer stemmer ikke det akademiske nivået overens med intelligens i det hele tatt. Var sammen med ei som hadde nesten fotografisk hukommelse, fikk derfor knallkarakterer, men hun ble sjeldent kalt intelligent, for å si det slik. Anonymous poster hash: 682d7...713
mandel92 Skrevet 17. februar 2014 #17 Skrevet 17. februar 2014 Nå er ikke jeg mann, men uttaler meg likevel. Noe av det mest irriterende menneskene jeg har kjent er de som skal være så innmari flink hele tiden. Hadde jenter på skolen som leste i ukevis til en helt vanlig historieprøve på videregående, og som ble skuffa over en 5'er. De gikk alle sammen ut med veldig gode karakterer, men likevel så var de ikke så veldig inteligente, de var bare flinke til å lese og hadde gode arbeidsvaner, men mange var ikke spesielt reflekterte og engetlig ganske kjedelige. Det ville hvertfall hvis jeg hadde vært mann ikke funnet spesielt attraktivt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Hvis ei jente er veldig flink på skolen, gjør det henne mer eller mindre attraktiv i deres øyne, gutter. Eller spiller det ingen rolle? Mange gutter liker jo helst at de er minst like smarte som jenta, og hvis jenta er veldig skoleflink, er det jo en liten fare for at hun faktisk er en del smartere enn dere. Anonymous poster hash: 4d43b...a02 Jeg synes intelligens og andre typer mentale ferdigheter kan være ekstremt attraktivt hos kvinner. Skoleflinkhet har imidlertid ikke nøvendigvis så mye med verken intelligens eller intellektualitet å gjøre. Såkalte "flinke piker" av typen tradisjonelle, snusfornuftige, disiplinerte og arbeidssomme (som jeg selv har hatt en del av under mitt arbeidsgiveransvar) kan ofte være både usjarmerende og slitsomme. Men det samme gjelder jo menn av denne sorten.Anonymous poster hash: f628f...48a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #19 Skrevet 18. februar 2014 Skoleflinkhet og intelligens har vanligvis en sammenheng, så ja, klart et er attraktivt. Er svært få smarte mennesker som går ut med 2 i snitt på vgs liksom. Jeg vil ha en smart partner med selvdisiplin og gode jobbutsikter, sånn er det bare. At skoleflinke er "dumme folk som bare pugger seg til karakterene" (de smarte får 2-ere liksom? Kjempesmart!) og "eier ikke sosial intelligens" er bullshit som kommer fra skoletapere. Anonymous poster hash: e1bea...cf7 2
Meandro Skrevet 18. februar 2014 #20 Skrevet 18. februar 2014 Skoleflinkhet og intelligens har vanligvis en sammenheng, så ja, klart et er attraktivt. Er svært få smarte mennesker som går ut med 2 i snitt på vgs liksom. Jeg vil ha en smart partner med selvdisiplin og gode jobbutsikter, sånn er det bare. At skoleflinke er "dumme folk som bare pugger seg til karakterene" (de smarte får 2-ere liksom? Kjempesmart!) og "eier ikke sosial intelligens" er bullshit som kommer fra skoletapere.Anonymous poster hash: e1bea...cf7 Det har noe med hvor villig du er til å neglesjere deg selv for karakterene også. Hvis du blir målt etter evnene din til å legg grønne ting i den grønne boksen i 13 år, og dermed tror at du faktisk gidder å gjøre det gjør deg mer intelligent enn de rundt deg, så er det snarere et tegn på det motsatte. Og den norske skolen fungerer egentlig i praksis sånn. Den er ikke spesielt utfordrende, den er ikke akademisk, og du kan lett finne mer utfordrende ting å gjøre på fritiden enn det å pugge pensumbøker og trene på håndskrift. Det er bare en liten brøkdel av pensum i skolen som faktisk er verdt å lære. Resten handler om å prente inn holdninger og skape et oppholdssted for elevene. Spesielt kullene 89 og oppover, altså de på kunnskapsløfte, går mer eller mindre på et dagsenter der du kun trenger å ta et lite skippertak på slutten av semesteret for å få de høyeste karakterene, så at de skal være noen indikasjon på høyere intelligens tviler jeg veldig på. Høyt intelligente mennesker stimuleres ikke av den norske skolen. Den er også såpass lett at selv de dumme kan gjøre det bra, så karakterene sier langt mer om hvor lett du tar ting seriøst, eller om du trenger et spark bak for å gjøre en egeninnsats. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå