Gå til innhold

Bekymret for min vennine som er sammen med en ferieflørt fra Tyrkia...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer var min vennine på ferie i Tyrkia. Der møtte hun en gutt som hun hadde en ferieflørt med. Han jobber som servitør i en av de store charterbyene..

Ca to måneder etter at hun kom hjem så reiste hun tilbake for å besøke han, og har siden vært ganske mange turer der nede og hun bedyrer at han ikke er som de andre tyrkiske guttene som flørter med alle jentene som ferier der og at han er så aksepterende for hennes mer vestlige kultur og levesett. Dette er ikke noe problem hevder hun.

Nå driver de å søker om å få han til norge på forlovelsesvisum..

Problemet er at hun er så utrolig usikker på seg selv og vanvittig sjalu. Hun er redd for at han skal gå ut og feste der nede når hun er hjemme i norge, og er helt overbevist om at dersom han går ut der så er han utro.

Han er av samme ulla. Hun kan ikke gå ut lenger, ikke besøke me eller andre venniner på kveldstid fordi de skal skype.

På julebordet med jobben ville han at hun skulle dra hjem senest klokken 20.

De har en "avtale" om at ingen av dem skal feste når han er i tyrkia og hun i norge.

Når hun besøker han i tyrkia sjekker han telefonen og facebooken hennes, krever å få se tekstmeldinger og hvem hun skriver med, og han ser alle snap-bilder hun får..

Dette forholdet er så destruktivt og dårlig og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å støtte henne.. Hjelp?

Anonymous poster hash: 1bcb2...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun venninnen din?

Anonymous poster hash: eab35...89d
Skrevet

Er dette en dame i 40-årene? Høres ut som en ex-venninne av meg.

Anonymous poster hash: 9ea1f...16a
Skrevet

Hvor gammel er hun venninnen din?

Hun er 25..

Skrevet

Hun er 25..

Har hun snakket noe om hva som er årsaken til at de søker om forlovelsesvisum? En av årsakene til at man søker om denne typen visum er for at man innen denne perioden skal gifte seg. Har du spurt hvorfor de ikke søker om besøksvisum?

Skrevet

Har hun snakket noe om hva som er årsaken til at de søker om forlovelsesvisum? En av årsakene til at man søker om denne typen visum er for at man innen denne perioden skal gifte seg. Har du spurt hvorfor de ikke søker om besøksvisum?

Hun har kun sagt at hvis han kommer på forlovelsesvisum så må de gifte seg innen 6 måneder, så da regner jeg med at det er det hun ønsker..

Jeg prøver å fortelle henne at denne kontrollerende adfærdens hans bare vil eskalere når han kommer hit. Når han krever å se gjennom mobilen hennes hvis hun skriver meldinger med meg f.eks..

Ser at hun ikke reagerer negativt på dette med at hun ikke får lov til å feste og gå ut, fordi hun føler at det da er innafor å ha en avtale om at de ikke går ut når de er fra hverandre fordi dette gir henne trygghet. Hun mener han ikke "jukser" fordi de skyper hver kveld og da ser hun at han er hjemme hos seg selv..

Skrevet

Hun har kun sagt at hvis han kommer på forlovelsesvisum så må de gifte seg innen 6 måneder, så da regner jeg med at det er det hun ønsker..

Jeg prøver å fortelle henne at denne kontrollerende adfærdens hans bare vil eskalere når han kommer hit. Når han krever å se gjennom mobilen hennes hvis hun skriver meldinger med meg f.eks..

Ser at hun ikke reagerer negativt på dette med at hun ikke får lov til å feste og gå ut, fordi hun føler at det da er innafor å ha en avtale om at de ikke går ut når de er fra hverandre fordi dette gir henne trygghet. Hun mener han ikke "jukser" fordi de skyper hver kveld og da ser hun at han er hjemme hos seg selv..

Jeg må si at den oppførselen hans viser allerede nå "så tidlig" i forholdet er ett lite varselsignal.

Jeg, på lik linje med deg, er redd for at denne arten oppførsel kun vil eskalere om han får innvilget visum, og ikke minst om de ender opp med å gifte seg. Samtidig er jeg veldig overrasket over at hun ønsker å hive seg ut i dette så fort?

Jeg dømmer ingen på noen som helst måte, men det er klart man må stille spørsmålstegn ved hans intensjoner når han ønsker å gifte seg så fort. Har hun virkelig tenkt gjennom dette? Er det noen aldersforskjell mellom dem, eller er de jevngamle? Har hun f eks truffet hans familie noen gang?

Gjest Silverstream
Skrevet

Beklager å måtte si dette, men jeg tror han bare bruker henne. Men det er nå min mening da ...

Skrevet

Jeg må si at den oppførselen hans viser allerede nå "så tidlig" i forholdet er ett lite varselsignal.

Jeg, på lik linje med deg, er redd for at denne arten oppførsel kun vil eskalere om han får innvilget visum, og ikke minst om de ender opp med å gifte seg. Samtidig er jeg veldig overrasket over at hun ønsker å hive seg ut i dette så fort?

Jeg dømmer ingen på noen som helst måte, men det er klart man må stille spørsmålstegn ved hans intensjoner når han ønsker å gifte seg så fort. Har hun virkelig tenkt gjennom dette? Er det noen aldersforskjell mellom dem, eller er de jevngamle? Har hun f eks truffet hans familie noen gang?

Jeg lurer på om det kan være slik at hun tror at hun må gifte seg for å få han hit, at dette er eneste alternativ for dem.

Hun har møtt noe av hans familie i tyrkia, dette er med på å gi henne inntrykk av at dette er ekte kjærlighet og this is it..

For all del, det kan godt være at han virkelig elsker jenta, og jeg ser at hun er hodestups forelsket.. Men jeg vil ikke se vennina mi gifte seg med en mann som allerede nå begrenser og kontrollerer henne så mye at vi nesten mister hverandre.

Jeg har forsøkt å invitere henne på venninekveld hos meg, men det passet ikke fordi det var vanskelig å komme seg hjem etterpå, så jeg foreslo at hun kunne jo sove hos meg.. Dette gikk ikke fordi hun måtte skype med han og da ville han se at hun ikke var hjemme hos seg selv.

Ikke kan hun gå på byen heller, for hvis han finner ut av det "så tar han hevn og går ut i tyrkia og er utro". Aner ikke om dette er en trussel han har kommet med eller hennes forestillinger.

Egentlig så skulle jeg og to venner til bli med til tyrkia i påsken, men nå så sier hun at hun ikke kommer til å bo på hotellet sammen med oss, men hos han et stykke unna. Sa at han kan jo bo med henne på hotellet siden vi tross alt er invitert med av henne, men dette syntes han var unødvendig å bruke penger på når han har leilighet utenfor byen. Dessuten har han plutselig funnet ut at han ikke liker en av gutta som skal bli med pga en snap tyrkeren så på telefonen hennes som var fra denne kompisen vår.

Skjønner greia med at hun vil bo med han, og han vil være i sin leilighet, men hun inviterte oss og nå sier hun at de to ikke kommer til å være med å feste og henge med oss. Mistenker dette er noe han har bestemt for å få ha bedre kontroll på henne..

Skrevet

Jeg lurer på om det kan være slik at hun tror at hun må gifte seg for å få han hit, at dette er eneste alternativ for dem.

Hun har møtt noe av hans familie i tyrkia, dette er med på å gi henne inntrykk av at dette er ekte kjærlighet og this is it..

For all del, det kan godt være at han virkelig elsker jenta, og jeg ser at hun er hodestups forelsket.. Men jeg vil ikke se vennina mi gifte seg med en mann som allerede nå begrenser og kontrollerer henne så mye at vi nesten mister hverandre.

Jeg har forsøkt å invitere henne på venninekveld hos meg, men det passet ikke fordi det var vanskelig å komme seg hjem etterpå, så jeg foreslo at hun kunne jo sove hos meg.. Dette gikk ikke fordi hun måtte skype med han og da ville han se at hun ikke var hjemme hos seg selv.

Ikke kan hun gå på byen heller, for hvis han finner ut av det "så tar han hevn og går ut i tyrkia og er utro". Aner ikke om dette er en trussel han har kommet med eller hennes forestillinger.

Egentlig så skulle jeg og to venner til bli med til tyrkia i påsken, men nå så sier hun at hun ikke kommer til å bo på hotellet sammen med oss, men hos han et stykke unna. Sa at han kan jo bo med henne på hotellet siden vi tross alt er invitert med av henne, men dette syntes han var unødvendig å bruke penger på når han har leilighet utenfor byen. Dessuten har han plutselig funnet ut at han ikke liker en av gutta som skal bli med pga en snap tyrkeren så på telefonen hennes som var fra denne kompisen vår.

Skjønner greia med at hun vil bo med han, og han vil være i sin leilighet, men hun inviterte oss og nå sier hun at de to ikke kommer til å være med å feste og henge med oss. Mistenker dette er noe han har bestemt for å få ha bedre kontroll på henne..

Du sier hun har møtt noe av hans familie? Inkluderer dette hans mor og far, og kanskje en søster (om han har dette)? Eller kun søsken (som i brødre) og søskenbarn som er gutter?

Av det du skriver så tenker jeg også at bakgrunnen for at han ønsker at hun skal bo hos han er så han har bedre kontroll med over hun er til en hver tid. Hun vil også da være på en plass hvor ikke andre gutter/menn er rundt henne. Men, jeg stusser på en ny ting: Du sier dere skal ned i påsken? Da har sesongen startet, og jeg går ut fra at han skal jobbe? Da er han jo på jobb hele dagen (med unntaket av kanskje 1-2 timer fri), og jobber deretter utover kvelden? Så skal hun sitte i en leilighet litt utenfor byen, hele tiden mens han er på jobb? Eller skal hun reise til og fra dere på dagtid? Skal hun ikke få lov til å gå ut med dere, til tross for at han mest sannsynlig er på jobb?

Samtidig, så aksepterer jo din venninne dette. Men, det virker jo som ett pressmiddel fra hans side, at hun skal være hjemme på kveldstid nå mens hun er i Norge, ellers så tar han "hevn" og går ut.

Har din venninne fortalt om forholdet til sin familie?

Skrevet

Aaargh, at det er mulig! Har så lyst til å filleriste denne venninna di!

Dette høres svæært likt ut min erfaring fra mitt forhold med en tyrker. Jeg var ca 19-20, ung, dum, naiv og lite bereist.

Jeg kan se at dette ender dårlig. La meg fortelle min historie, og videresend den gjerne til venninna di (skulle ønske jeg hadde hatt en venninne som deg - alle syntes dessverre han hørtes såå søt ut).

Jeg var på ferie, på et av disse typiske charterturistmålene. Han var selvfølgelig servitør. Var overbevist om at han var annerledes enn alle de andre, for mens de andre tyrkerne overøste meg med oppmerksomhet, komplimenter og gratis ting, så var han veldig tilbaketrukken. Bare hyggelig og høflig. Virket morsom, litt forsiktig og ordentlig. Han ville snakke med meg siste dagen jeg var der da, husker ikke hva som ble sagt, men fikk i alle fall tlfnr hans.

Vi snakket mye over nett, og ringtes av og til. Han fikk overtalt meg til å kjøpe webcam, for det hadde jeg ikke på den tiden. Jeg dro ned med jevne mellomrom og besøkte han. Alt var fint i begynnelsen, men det skled gradvis over i noe annet, jeg merket knapt forandringene. Han ville vi skulle skype hver dag, og hvis jeg var ute med venner eller på besøk kunne han ringe i ett sett og var forbanna, forhørte meg rett og slett. Han kunne ringe meg midt på natta, for å be meg komme på skype. Da ville han bare se granskende og strengt på meg, og så be meg om å vise han senga. Etterhvert ville han også at vi skulle ha på skype hele natta, selv mens vi sov.

Første gang på besök var flott, han spanderte alt, presenterte meg for venner, alle var såå hyggelige, sa han var såå forelsket osv. Han tok meg med på masse, det var spennende og gøy.

Så begynte sesongen igjen. Det som da skjedde var at jeg satt innestengt i leiligheten hele dagen mens han var på jobb, og kjedet livet av meg. Spiste og så på TV, og frøs, for det var fortsatt ganske kaldt.

Senere, når det ble varmere kunne jeg jo ligge på stranda om dagen (på den delen som tilhørte der han jobbet, så han stadig kunne komme bort). Jeg ble kjent med noen damer, og hang litt med de. Hvis vi bevegde oss ut av "området", feks for å gå inn på en butikk borti gata, kunne han plutselig dukke opp, streng og si jeg måtte bli med han. En kveld da vi var alene i leiligheten vi leide (som jeg ettervert måtte betale helt alene), klarte han ikke beherske seg under en krangel, han slo til meg, stormet ut og låste meg inne. Uten mat og vann, uten mulighet til å komme ut, uten å vite hvor lenge han ble. Dette var en som hadde understreket gang på gang hvor mye han hatet vold mot kvinner, nei han var ikke sånn han nei. Da han (etter maaange timer) kom tilbake, minnet jeg han på dette, og han sa noe sånt som "jeg antar du bare fikk det frem i meg. Jeg har aldri vært slik før. Du fortjente det. Så dum du er, som får meg så sint". Som nevnt så spanderte han alt i starten. Etterhvert måtte jeg betale alt, for han var blakk og fikk ikke lønning på en stund, bla bla bla. Men råd til å kjøpe røyk hadde han, og stadig nye klær..

Også hans oppførsel når jeg var i Norge endret seg. Han hadde ikke tid til å snakkes så ofte, og når vi snakket var samtalene oftest korte, og han var sur. Kanskje fordi han ved noen tilfeller hadde bedt meg sende ned div ting, eller overføre penger til han, fordi et eller annet viktig/alvorlig (sett inn det som passer), men jeg sa alltid "nei, jeg har ikke penger". Jeg var i alle fall veldig tydelig på dette, at jeg skulle fremstille meg selv som fattig. Jeg måtte jo bare betale for maten når jeg var der, for jeg måtte jo spise. Ergo kunne jeg si at alt jeg hadde gikk bort til reisene og utgiftene da. Merkelig det der, at man da plutselig ikke er så attraktiv lenger..

En gang fikk jeg ikke kontakt med han på et par dager, da han tok kontakt sa han at broren hadde vært i en alvorlig motorsykkelulykke (jeg har ikke bevis men det er selvsagt løgn).

Jeg skulle ha sommerjobb på hotellet der han jobbet, jeg hadde til og med snakket med sjefen der. Men plutselig sa han at nei, jeg kunne ikke jobbe der likevel, fordi den ansattelsen skulle jo være gjennom det norske reiseselskapet som hadde en avtale med hotellet, men de hadde nå avsluttet samarbeidet, derfor kunne jeg ikke få jobb. Jeg kunne heller ikke komme på besøk, for han var altfor opptatt. Han var stort sett sur og grinete.

Jeg hadde fått nok. Han hadde sagt han ikke hadde profil på facebook. Likevel satte meg ned og begynte å lete, etter et navn som er ekstremt vanlig. Etter en god stund fant jeg en profilen hans. Jeg klarte å logge meg inn. Selvfølgelig bare utenlandske jenter der, og noen avslørende meldinger. Tok kontakt med noen av jentene som jeg skjønte hadde vært der nettopp. De svarte meg faktisk, og kunne avsløre både det ene og det andre. Perioden med lite kontakt og hvor han hadde vært sur hadde ei mørkhåra norsk berte (har både navn og bosted) vært der nede, som kjæresten hans. Dette er bare deler av det jeg fikk vite. Fant også ut at dette med jobben var løgn, ved å ta kontakt med reiseselskapet.

Jeg fremla alt av beviser for han, og ba han pelle seg til helvete. Han stod på sitt og sa at alle de andre løy, han hadde til og med kjøpt en ring og skulle fri til meg (hva som enn var poenget med å si det). Faktisk stod han på sitt i flere år. Han terroriserte vennene mine for å komme i kontakt meg (jeg endret alt av tlfnr og adresser, fyren hadde jo vist seg som gal). Dette er mange år siden, men han prøver fortsatt å komme i kontakt. Siste nytt er at han har innrømt at han var en idiot og gjorde alle disse tingene, men det var fordi han ikke stolte på meg, han angrer såå på at han ødela det, jeg var den beste personen han noen gang hadde møtt osv. Ingen av mine forsøk på å få han til å holde kjeft hjalp, så til slutt ba jeg han om penger. Det har vært stilt siden gitt.

Jeg kom også i kontakt med en britisk eks. Hun hadde opplevd mye av det samme, og sa at da hun var på besøk oppdaget hun en rosa tannbørste (som han påstod var hans) og fant nakenbilder av en jente på mobilen - tatt like før hun kom på besøk. Hun hadde forresten møtt familien hans, inkludert mora, som hun haddde fått et skjerf fra. Den samme mora som han hadde fortalt meg døde for årevis siden. Han hadde en lang historie rundt det dødsfallet til og med. Hun sa han var desperat etter et visum, etter å komme seg vekk, som de fleste tyrkere, især de som jobber innen turismen (Dette sier til og med tyrkerne selv).

Jeg vet ikke om jeg fikk det frem, men han var ekstremt smart og utspekulert i starten, og lurte alle trill rundt. Dessverre for han er jeg i overkant paranoid og kynisk. Jeg fortalte alt til alle jeg visste kjente han, slik mistet han flere vennskap, for ikke å si sponsorer, siden noen var turister som hadde kjent han i årevis og alltid hadde hatt med presanger til han. Jobben mistet han også, siden det at jeg avslørte og dumpet han, og vendte alle mot han, gjorde han så krakilsk at han klikket på jobben.

Dessverre klarte han tydeligvis lure en stakkars norsk jente til slutt. Han bor nå i Norge, og har barn med en norsk jente. De er selvsagt ikke sammen lengre.

Jeg har hørt så mange historier så lik min at jeg skulle trodd det var nøyaktig samme historie.

Jeg vet ikke om det eksisterer lengre, men turkish love rats (som de kalles) er et så stort problem at det finnes flere sider med "name and shame", enkelte steder med bilder, og diskusjonsforum for alle ofrene. De het vel noe a la cheatsliarsbastards, alanyaforum, meresemforum etc. Google turkish love rats.

Jeg er 100% sikker på at dette ikke er ekte kjærlighet. Og om det mot all formodning var det, så er det jo intet annet enn faresignal der. Hun må jo se at et liv med denne kontrollerende mannssjåvinisten vil bli et helvete. Dette er bare starten, når han viser alle disse sidene så tidlig, vil jeg ikke tenke på hvor det vil ende engang. Sorry at dette ble så langt, håper bare det kan få noen jenter fra å gå i fella..

Anonymous poster hash: 0126c...544
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...