Gå til innhold

Å komme igang igjen (korps)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har spilt i korps eller lignende, tatt en pause på endel år, og så kommet igang igjen?

Anonymous poster hash: 309ff...91c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å plukke fram instrumentet igjen og kontakte et lokalt korps og høre om du kan bli med der? :)

Anonymous poster hash: 2bde5...525

Skrevet

Jeg tenkte å spørre om noe ;) bare det dukker opp noen her...

Skrevet

Jeg hadde en pause på to år, så begynte jeg på igjen. Jeg hadde spilt i mange år før jeg tok pausen, så da jeg begynte igjen så var det ikke noe problem. Man kan alt det teoretiske, så da er det bare å øve opp igjen det praktiske. Min erfaring er at du bare må øve litt ekstra i starten, så kommer du deg fort tilbake til dit du var :-)

Anonymous poster hash: f1bf0...312

Skrevet

Jeg kjenner mange som har hatt pause på 20-30 år før de begynte igjen. :)

Anonymous poster hash: 0b35d...d41
Skrevet

Ok :) hvor lang tid tar det ca før man er i form igjen?

Jeg spilte i 7-8 år og tok pause på 5,5 år. Vurderer å begynne igjen. Jeg spilte ikke bare i korps, jeg studerte instrumentet mitt på videregående, men har ikke titta på en treblåsnote på lange tider. Men det sitter kanskje lagret i hjernen et eller annet sted? Må bare løsne?

Er redd for å dumme meg ut ;)

Skrevet

Har ikke slutta selv, men har mange i korpset vårt som ikke har vært aktive på mange år. Vær ærlig med korpset, så finner man nok en løsning. Hvor bor du?

Skrevet

Ikke så langt ifra Oslo.

Ja, korps har dalende interesse ser det ut til dessverre. Mye kulere med psp og nintendo? ;)

Skrevet (endret)

Jeg spiller i korps og forrige uke dukket det opp en kar på øvelsen som gjerne ville begynne å spille igjen.
Han hadde ikke tatt i instumentet sitt på 30 år!
Notene satt spikret bak i hukommelsen og fingrene bevegde seg automatisk over ventilene.
Det eneste han slet litt med var ambis og kondisjon.....

Endret av Angelheart2
Skrevet

Jeg spilte i 7-8 år og tok pause på 5,5 år. Vurderer å begynne igjen. Jeg spilte ikke bare i korps, jeg studerte instrumentet mitt på videregående, men har ikke titta på en treblåsnote på lange tider. Men det sitter kanskje lagret i hjernen et eller annet sted? Må bare løsne?

Det tar kortere tid enn du tror! :)

Noen av de som ikke hadde rørt et instrument på 20 år, spilte med en gang, og etter 8-10 uker hadde de normal ambis.

Anonymous poster hash: 0b35d...d41

Skrevet

Jeg spiller i korps og forrige uke dukket det opp en kar på øvelsen som gjerne ville begynne å spille igjen.

Han hadde ikke tatt i instumentet sitt på 30 år!

Notene satt spikret bak i hukommelsen og fingrene bevegde seg automatisk over ventilene.

Det eneste han slet litt med var ambis og kondisjon.....

Kondisen er jeg redd for. Testet instrumentet i 30 sekunder (bikkja ble redd, måtte legge det fra meg midlertidig) og kjente det GODT i magemusklene.

Skrevet

Det tar kortere tid enn du tror! :) Noen av de som ikke hadde rørt et instrument på 20 år, spilte med en gang, og etter 8-10 uker hadde de normal ambis. Anonymous poster hash: 0b35d...d41

Dvs at dersom jeg ønsker å spille på 17.mai, må jeg se og komme igang ;) ? Er egentlig bare det jeg har lyst til. Liker marsjer og sånn.

Skrevet

Det er som å sykle.

Du er kanskje ikke like super som du var da du spilte for fullt, men du husker fortsatt grep og noter så snart du løfter instrumentet :P

Jeg spilte selv basstrombone i skolekorps (brass) i ti år før jeg flyttet østover, hvor det som kjent ikke er et like stort miljø for brass.

Jeg kom i kontakt med et lite brassband hvor jeg spilte i fire år til, ble også midlertidig lånt ut til et ungdomskorps i Horten for et par konserter, før jeg flyttet til Oslo. Spilte en sesong i et bittelite brassband der, før jeg sa takk for meg. Gleden over å spille er ikke like stor når det går i tenpiece-stykker. :/

Hadde hatt lyst til å spille i Oslofjord eller Hasle, men de hadde både prøvespilling og "stillingen" min var fylt allerede, så jeg gav opp hele prosjektet.

Basstrombona står i kroken på soverommet, og jeg tror ikke jeg har tatt den frem og spilt på fem år nå, men lysten til å ta den frem sniker seg innpå meg innimellom. Har drøssevis med gamle noter jeg fortsatt husker resten av stemmene på, så noen ganger holder det å bare kikke gjennom dem før jeg blir nostalgisk. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...