AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Noen her som har spilt i korps eller lignende, tatt en pause på endel år, og så kommet igang igjen? Anonymous poster hash: 309ff...91c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Det er vel bare å plukke fram instrumentet igjen og kontakte et lokalt korps og høre om du kan bli med der? Anonymous poster hash: 2bde5...525
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Jeg tenkte å spørre om noe bare det dukker opp noen her...Anonymous poster hash: 309ff...91c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Jeg hadde en pause på to år, så begynte jeg på igjen. Jeg hadde spilt i mange år før jeg tok pausen, så da jeg begynte igjen så var det ikke noe problem. Man kan alt det teoretiske, så da er det bare å øve opp igjen det praktiske. Min erfaring er at du bare må øve litt ekstra i starten, så kommer du deg fort tilbake til dit du var :-) Anonymous poster hash: f1bf0...312
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Jeg kjenner mange som har hatt pause på 20-30 år før de begynte igjen. Anonymous poster hash: 0b35d...d41
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Ok hvor lang tid tar det ca før man er i form igjen? Jeg spilte i 7-8 år og tok pause på 5,5 år. Vurderer å begynne igjen. Jeg spilte ikke bare i korps, jeg studerte instrumentet mitt på videregående, men har ikke titta på en treblåsnote på lange tider. Men det sitter kanskje lagret i hjernen et eller annet sted? Må bare løsne? Er redd for å dumme meg ut Anonymous poster hash: 309ff...91c
Løvefrøken Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Har ikke slutta selv, men har mange i korpset vårt som ikke har vært aktive på mange år. Vær ærlig med korpset, så finner man nok en løsning. Hvor bor du?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Ikke så langt ifra Oslo. Ja, korps har dalende interesse ser det ut til dessverre. Mye kulere med psp og nintendo? Anonymous poster hash: 309ff...91c
Angelheart2 Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 (endret) Jeg spiller i korps og forrige uke dukket det opp en kar på øvelsen som gjerne ville begynne å spille igjen. Han hadde ikke tatt i instumentet sitt på 30 år! Notene satt spikret bak i hukommelsen og fingrene bevegde seg automatisk over ventilene. Det eneste han slet litt med var ambis og kondisjon..... Endret 17. februar 2014 av Angelheart2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Ok hvor lang tid tar det ca før man er i form igjen? Jeg spilte i 7-8 år og tok pause på 5,5 år. Vurderer å begynne igjen. Jeg spilte ikke bare i korps, jeg studerte instrumentet mitt på videregående, men har ikke titta på en treblåsnote på lange tider. Men det sitter kanskje lagret i hjernen et eller annet sted? Må bare løsne? Er redd for å dumme meg ut Anonymous poster hash: 309ff...91c Det tar kortere tid enn du tror! Noen av de som ikke hadde rørt et instrument på 20 år, spilte med en gang, og etter 8-10 uker hadde de normal ambis. Anonymous poster hash: 0b35d...d41
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Jeg spiller i korps og forrige uke dukket det opp en kar på øvelsen som gjerne ville begynne å spille igjen. Han hadde ikke tatt i instumentet sitt på 30 år! Notene satt spikret bak i hukommelsen og fingrene bevegde seg automatisk over ventilene. Det eneste han slet litt med var ambis og kondisjon..... Kondisen er jeg redd for. Testet instrumentet i 30 sekunder (bikkja ble redd, måtte legge det fra meg midlertidig) og kjente det GODT i magemusklene.Anonymous poster hash: 309ff...91c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Det tar kortere tid enn du tror! Noen av de som ikke hadde rørt et instrument på 20 år, spilte med en gang, og etter 8-10 uker hadde de normal ambis. Anonymous poster hash: 0b35d...d41 Dvs at dersom jeg ønsker å spille på 17.mai, må jeg se og komme igang ? Er egentlig bare det jeg har lyst til. Liker marsjer og sånn.Anonymous poster hash: 309ff...91c
Minya Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Ok hvor lang tid tar det ca før man er i form igjen? Jeg spilte i 7-8 år og tok pause på 5,5 år. Vurderer å begynne igjen. Jeg spilte ikke bare i korps, jeg studerte instrumentet mitt på videregående, men har ikke titta på en treblåsnote på lange tider. Men det sitter kanskje lagret i hjernen et eller annet sted? Må bare løsne? Er redd for å dumme meg ut Anonymous poster hash: 309ff...91c Det er som å sykle. Du er kanskje ikke like super som du var da du spilte for fullt, men du husker fortsatt grep og noter så snart du løfter instrumentet Jeg spilte selv basstrombone i skolekorps (brass) i ti år før jeg flyttet østover, hvor det som kjent ikke er et like stort miljø for brass. Jeg kom i kontakt med et lite brassband hvor jeg spilte i fire år til, ble også midlertidig lånt ut til et ungdomskorps i Horten for et par konserter, før jeg flyttet til Oslo. Spilte en sesong i et bittelite brassband der, før jeg sa takk for meg. Gleden over å spille er ikke like stor når det går i tenpiece-stykker. :/ Hadde hatt lyst til å spille i Oslofjord eller Hasle, men de hadde både prøvespilling og "stillingen" min var fylt allerede, så jeg gav opp hele prosjektet. Basstrombona står i kroken på soverommet, og jeg tror ikke jeg har tatt den frem og spilt på fem år nå, men lysten til å ta den frem sniker seg innpå meg innimellom. Har drøssevis med gamle noter jeg fortsatt husker resten av stemmene på, så noen ganger holder det å bare kikke gjennom dem før jeg blir nostalgisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå