Gå til innhold

Bedt i utdrikningslaget, men ikke bryllupet..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt? Personen som skal gifte seg har jeg ikke snakka med siden studentdagene, og selv om vi var gode venner da så har vi ikke hatt voldsom kontakt siden.

Det er ei ukjent venninne av bruden som har invitert meg i utdrikningslaget (det var forøvrig sånn jeg fikk vite at hun skulle gifte seg i det hele tatt :fnise: Følger ikke med, tydeligvis!). Greia er at man må ha med en liten gave til bruden (fair enough) samt bidra med 800 kr til diverse (det er litt verre!!!)

Er det litt spesielt å bli med på dette, når man ikke er bedt i bryllupet? Har ikke overveldende lyst, men jeg lurer fordi jeg selv er forlover til ei som skal gifte seg neste år. Lurer på hva som er etikette! :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gifter meg i år og bare 3 av dem som jeg vil ha i utdrikkingslaget skal være i bryllupet mitt... Man pleier vel ikke be alt av venner og venninner i bryllupet, men for å drikkes ut er det jo vel kjekt å ha med så mange som mulig :) Hadde jeg giftet meg i Norge hadde jeg kanskje bedt noen av dem men.. Skal kun ha med forlovere og familie til utlandet så, tror ikke noen av dem reagerer på å ikke bli bedt i bryllup... Ber dem jo for å ha det morsomt og drikkes ut, ikke for at de skal bruke masse penger på meg..

Anonymous poster hash: c91ef...da3
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har vært med i utdrikningslag uten å ha vært i bryllupet flere ganger. Hyggelig å være med på fest for venner som ikke er så nære, eller venner som ikke skal ha stor bryllupsfest 😄

• Liker 4
Skrevet

Er det normalt? Personen som skal gifte seg har jeg ikke snakka med siden studentdagene, og selv om vi var gode venner da så har vi ikke hatt voldsom kontakt siden.

Det er ei ukjent venninne av bruden som har invitert meg i utdrikningslaget (det var forøvrig sånn jeg fikk vite at hun skulle gifte seg i det hele tatt :fnise: Følger ikke med, tydeligvis!). Greia er at man må ha med en liten gave til bruden (fair enough) samt bidra med 800 kr til diverse (det er litt verre!!!)

Er det litt spesielt å bli med på dette, når man ikke er bedt i bryllupet? Har ikke overveldende lyst, men jeg lurer fordi jeg selv er forlover til ei som skal gifte seg neste år. Lurer på hva som er etikette! :vetikke:

Vel, de trengte vel flere å spe på utgiftene kan jeg tenke meg. Utrolig uhøflig greie uansett.

• Liker 7
Gjest gurimalla
Skrevet

Vel, de trengte vel flere å spe på utgiftene kan jeg tenke meg. Utrolig uhøflig greie uansett.

.

Det er ikke alle utdrikningslag som koster masse. Jeg (og mange med meg) er gjerne med på vennefest uansett. Uhøflig er det i alle fall ikke!

• Liker 3
Skrevet

.

Det er ikke alle utdrikningslag som koster masse. Jeg (og mange med meg) er gjerne med på vennefest uansett. Uhøflig er det i alle fall ikke!

Men, så er utdrikningslaget Selma er bedt i litt annerledes siden de krever 800,- kr pr. pers i tillegg til en gave... og det er jeg enig med Gjest i at er litt i overkant uhøflig...

• Liker 1
Skrevet

Min venninne skal gifte seg snart, hun har rett og slett ikke råd til å be alle venninnene i bryllupet. Men selvfølgelig vil hun ha alle der i utdrikningslaget i stedet for de 3 hun ber i bryllupet

Anonymous poster hash: 7b5fd...f75
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har arrangert et utdrikningslag og da inviterte vi noen som bruden ikke hadde særlig kontakt med, men som hun var veldig god venninne med for noen år siden, fordi vi ønsket å overraske bruden med et gjensyn. Hun synes det var kjempegøy at den gamle venninna kom :)

Anonymous poster hash: d09e3...034
  • Liker 1
Skrevet

.

Men, så er utdrikningslaget Selma er bedt i litt annerledes siden de krever 800,- kr pr. pers i tillegg til en gave... og det er jeg enig med Gjest i at er litt i overkant uhøflig...

Nemlig.

Skrevet

Min venninne skal gifte seg snart, hun har rett og slett ikke råd til å be alle venninnene i bryllupet. Men selvfølgelig vil hun ha alle der i utdrikningslaget i stedet for de 3 hun ber i bryllupet

Anonymous poster hash: 7b5fd...f75

Minner meg om bruden som sa at det ikke føltes naturlig å invitere alle venninnene, men det var visst ganske naturlig å gi forloveren navnet deres og ete og drikke på dem i utdrikkingslaget.

Skrevet

Jeg ble bedt i utr.lag men ikke i bryllupet, da ble det uinteressant for min del.

• Liker 1
Skrevet

Virker så det blir mer og mer normalt. Jeg kunne godt ha vært med på å drikke ut bruden uten å delta i bryllupet, MEN hadde nok takket nei hvis situasjon var som denne:

- Ukjent venninne

- Ikke snakket siden studietiden

Hvis du ikke føler for å dra så takker du bare nei :)

Skrevet

Jeg gifter meg i år og bare 3 av dem som jeg vil ha i utdrikkingslaget skal være i bryllupet mitt... Man pleier vel ikke be alt av venner og venninner i bryllupet, men for å drikkes ut er det jo vel kjekt å ha med så mange som mulig :) Hadde jeg giftet meg i Norge hadde jeg kanskje bedt noen av dem men.. Skal kun ha med forlovere og familie til utlandet så, tror ikke noen av dem reagerer på å ikke bli bedt i bryllup... Ber dem jo for å ha det morsomt og drikkes ut, ikke for at de skal bruke masse penger på meg..

Anonymous poster hash: c91ef...da3

Flott at du tenker sånn! Men er du sikker på at din forlover har samme tankegang økonomisk sett?

Anonymous poster hash: 962b9...23a

Skrevet

Vi pleier å snakke endel om bryllupet etc i utdrikningslagene jeg har vært i, og da er det litt unaturlig at det er folk tilstede som ikke får være med der. Kun en gang har det blitt invitert folk "utenfra". Da kom de til festen litt utpå kvelden, og var ikke med på spa, bytur, middag og andre aktiviteter på dagtid. Så de slapp selvfølgelig å betale noe. Det er en grei måte å gjøre det på.

Anonymous poster hash: f8d4e...c2e

Skrevet

Jeg har vært i utdrikningslag, uten å være bedt i bryllup. Jeg forstår hvorfor jeg ikke var bedt i bryllup så den biten var forsåvidt grei. Men det var litt sært å være den eneste der som ikke var bedt. Når det ble snakk om bryllupet, og at de sees der snart osv osv. Man følte seg veldig til overs da.

Jeg hadde IKKE dukket opp hvis det var forventet så stor sum, samtidig som man ikke har særlig kontakt og ikke er bedt i bryllupet. Jeg hadde takket nei med en gang.

Skrevet

Minner meg om bruden som sa at det ikke føltes naturlig å invitere alle venninnene, men det var visst ganske naturlig å gi forloveren navnet deres og ete og drikke på dem i utdrikkingslaget.

Typisk kjerringtankegang at man skal henge seg opp i hvorvidt man er bedt i bryllup eller ikke når man trommer sammen til et utdrikningslag. Jeg vedder hodet mitt på at slike ting aldri er en problemstilling i gutters utdrikningslag. Synes jeg hører gutta klage "Usj nei, jeg er ikke invitert i bryllupet så da får det bare være, altså."

Blir man bedt kan man pent velge å takke nei, om økonomien ikke tillater det, eller om man ikke føler man har noe der å gjøre. I stedet skal man spekulere i brudens motiver og folk som liksom skal tjene på denne festen. Og er man en perifer venn som ikke er bedt til bryllupet setter man heller opp furteleppa i stedet for å sette pris på å bli inkludert på en bra fest (som er valgfri).

Jeg har selv vært forlover og holdt utdrikningslag for ei venninne. Da valgte jeg å ta en mye større del av av utgiften alene for å slippe slik syt og spekulasjoner om kostnader.

• Liker 5
Skrevet

Typisk kjerringtankegang at man skal henge seg opp i hvorvidt man er bedt i bryllup eller ikke når man trommer sammen til et utdrikningslag. Jeg vedder hodet mitt på at slike ting aldri er en problemstilling i gutters utdrikningslag. Synes jeg hører gutta klage "Usj nei, jeg er ikke invitert i bryllupet så da får det bare være, altså."

Blir man bedt kan man pent velge å takke nei, om økonomien ikke tillater det, eller om man ikke føler man har noe der å gjøre. I stedet skal man spekulere i brudens motiver og folk som liksom skal tjene på denne festen. Og er man en perifer venn som ikke er bedt til bryllupet setter man heller opp furteleppa i stedet for å sette pris på å bli inkludert på en bra fest (som er valgfri).

Jeg har selv vært forlover og holdt utdrikningslag for ei venninne. Da valgte jeg å ta en mye større del av av utgiften alene for å slippe slik syt og spekulasjoner om kostnader.

Men det er ikke kjerringtankegang og mene det er naturlig å ete og drikke på venner i utdrikkingslaget, mens det ikke er naturlig å spandere på dem mat og drikke i bryllupet?

• Liker 3
Skrevet

Men det er ikke kjerringtankegang og mene det er naturlig å ete og drikke på venner i utdrikkingslaget, mens det ikke er naturlig å spandere på dem mat og drikke i bryllupet?

Ufrivillig pluss gitt ved feilklikk.

Det må være utrolig stusselig å ha en slik tilnærming til livet at alt skal måles og veies i kroner og ører, og om noe ikke går i 100% balanse så har man med tjuvpakk å gjøre.

Nei, det er ikke kjerringaktig "å ete og drikke på venner i utdrikningslag (...)". Det er fortsatt snakk om en åpen invitasjon det er frivillig å delta på. Kjipinger kan fint takke nei, og ingen vil savne dem.

Det er helt greit om man ikke føler man har økonomien eller ønsket om å delta på fest hvor man må betale for seg og i tillegg til å sponse 1(!) person delt på ørten andre. Men da kan man pent takke nei og deretter holde kjeft, fremfor å tillegge bruden den samme griske, smålige holdningen man selv er befengt med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde syntes det var rart om jeg hadde blitt bedt i et utdrikkingslag, men ikke i bryllupet. Mulig jeg bare er sær, men da hadde jeg følt på at jeg bare var med for å "fylle" opp med folk i laget og ikke så veldig satt pris på. Hadde nok følt litt på at jeg kun var bra nok til å være med å betale for opplegget rundt bruden, men ikke bra nok til å få komme i bryllupet. Trodde litt av vitsen med et utdrikkingslag var at man samler nære venner og har en kjempemorsom dag med bruden som man senere skal være med å feire i bryllupet. I tidligere bryllup jeg har vært i så har de vist bilder og videoer fra utdrikkingen og da har alle som var med vært i bryllupet.

Anonymous poster hash: 3b36c...7b5
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ufrivillig pluss gitt ved feilklikk.

Det må være utrolig stusselig å ha en slik tilnærming til livet at alt skal måles og veies i kroner og ører, og om noe ikke går i 100% balanse så har man med tjuvpakk å gjøre.

Nei, det er ikke kjerringaktig "å ete og drikke på venner i utdrikningslag (...)". Det er fortsatt snakk om en åpen invitasjon det er frivillig å delta på. Kjipinger kan fint takke nei, og ingen vil savne dem.

Det er helt greit om man ikke føler man har økonomien eller ønsket om å delta på fest hvor man må betale for seg og i tillegg til å sponse 1(!) person delt på ørten andre. Men da kan man pent takke nei og deretter holde kjeft, fremfor å tillegge bruden den samme griske, smålige holdningen man selv er befengt med.

Du og dere andre som mener det er så fint og så flott å invitere til utdrikkingslaget men ikke i bryllupet, har visst ikke empati nok til å sette seg i situasjonen til den ene i laget som ikke er invitert når de andre en fester med er det og ens nærvær er der for å spare penger. Det blir kleint når folk snakker om om at de gleder seg til dagen og så skal man ikke selv avgårde.

Endret av Gjest
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...