AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Synes denne sangen er så fin! Hva tror dere teksten betyr? Eller hva betyr teksten for dere? http://www.youtube.com/watch?v=oKo8Czj112I One night to be confused One night to speed up truth We had a promise made Four hands and then away Both under influence We had divine scent To know what to say Mind is a razor blade To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough For me, no One night of magic rush The start a simple touch One night to push and scream And then relief Ten days of perfect tunes The colors red and blue We had a promise made We were in love To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough For me, no To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough And you, you knew the hands of the devil And you, kept us awake with wolf teeth Sharing different heartbeats In one night To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough For me, no To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough For me, no Anonymous poster hash: 8c536...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #2 Skrevet 16. februar 2014 To stykker som har sex. That's all. Anonymous poster hash: b58e8...110
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #3 Skrevet 16. februar 2014 fler? Anonymous poster hash: 8c536...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #4 Skrevet 16. februar 2014 En natt for å bli forvirretEn natt for å få fart sannhetVi hadde et løfte lagetFire hender og deretter bortBåde under påvirkningVi hadde guddommelig fornuftFor å vite hva jeg skal siMind er et barberbladHvis du vil ringe for hendene på overÅ lene seg påVille ikke være god nokFor meg, neiEn natt av magi rushetStarten, en enkel berøringEn kveld å presse og skrikeOg så lettelseTi dager med perfekte låterFargene rødt og blåttVi hadde et løfte lagetVi var forelsketHvis du vil ringe for hendene på overÅ lene seg påVille ikke være god nokFor meg, neiHvis du vil ringe for hendene på overÅ lene seg påVille ikke være god nokOg duDu visste hånden av djevelenOg duHoldt oss våken med ulver 'tennerDele ulike hjerteslagI en nattHvis du vil ringe for hendene på overÅ lene seg påVille ikke være god nokFor meg, neiHvis du vil ringe for hendene på overÅ lene seg påVille ikke være god nok Anonymous poster hash: 14e68...752
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #5 Skrevet 16. februar 2014 Veeldig morsomt.. Anonymous poster hash: 8c536...2b9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 DytterAnonymous poster hash: 8c536...2b9
Pawn Hearts Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 (endret) Fin vise! Minner meg om Nick Drake. Er du sikker på at teksten er riktig? Jeg fant en annen versjon der det står We had demons in istedenfor We had divine scent. Uansett virker det som om sangen beskriver et møte mellom to mennesker – et "jeg" som vi med temmelig stor sikkerhet kan si at er en gutt, og et "du" som vi for enkelhetens skyld kan gå ut ifra at er en jente – som begge er i et forhold og derfor nøyer seg med forsiktige kjærtegn. ("We had a promise made" kan selvsagt også bety at de lovet å treffe hverandre igjen, men det er en litt mindre spennende fortolkning.) Neste gang de møtes, derimot, er de rusa ("under influence"), og hemningene forsvinner. Samtidig starter også de vanskeligste flertydigheten i teksten. "Mind is a razor blade" minner meg om Back in NYC av Genesis der det står They call me the trail blazer/Rael Electric Razor og Held my heart, deep in hair/Time to shave, shave it off, it off Rockeoperaen The Lamb Lies Down on Broadway har søking etter seksuell identitet som et av hovedtemaene, og hvis Gonzales forholder seg til Peter Gabriels tekster, er det ikke helt unaturlig å se hans egen tekst i lys av dette. Men vi har en annen og mer kjent bruk av barberbladet: Ockham’s razor. Det er et prinsipp som, svært forenklet, sier at hvis to teorier kan forklare like mye, skal man som regel velge den enkleste, altså den som krever færrest forutsetninger. Men de to forrige avsnittene er egentlig en digresjon, en avsporing, for mest sannsynlig mener han at hjernen på et blunk kan barbere bort alle alle varme følelser for tidligere partnere. Og all dårlig samvittighet. To call for hands of above To lean on Wouldn't be good enough For me, no Four og for uttales likt. Her spiller han åpenbart på denne doble betydningen. Leser/hører du det som four, blir det rent fysisk, og håndberøring er ikke nok. Tolker man det som for, kan det innebære en rekke ting, både åndelig og psykologisk. Nå må vi se videre i teksten for å lete etter nye spor. Ok, det neste er tydelig nok. En heftig natt. Deretter ti heftige døgn, og fargene er nærmest umulig å tolke uten å vite hans bakgrunn. For eksempel kan blått stå for vennskap og velvilje, mens rødt kan stå for iver og begeistring. Jeg mener det er nærliggende å tolke disse fargene som mann og kvinne. Nå kommer det mest spennende bildet i teksten: And you, kept us away with wolf teeths Ulvetenner er selvsagt tennene til ulven, men det er også noen spesielle tenner hester kan få. Jeg skriver at de kan få dem fordi de temmelig ofte ligger latent hele livet, som en visdomstann som aldri bryter fram. Så med ett og samme bilde beskriver han "du" i teksten som et rovdyr og et fluktdyr: en ulv og en hest. Æck, det får være nok. Takk for at du delte en nydelig sang med oss! Edit: rettet opp noen tastefeil. Endret 27. februar 2014 av Pawn Hearts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå