Gå til innhold

Hva gir dere til kaninene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurte på, hva gir dere til kaninene deres? :) Av mat osv.

Skrevet

Fôr fra Beaphar og høy.

Anonymous poster hash: 906a4...1da
Skrevet

Våre kaniner elsker agurk! Det beste dem vet!

Anonymous poster hash: d9461...613
Skrevet

Pellets, høy, og av og til gulrøtter, kvister, epler, banan. Om sommeren får de endel kvister, gress, løvetann og bringebærbusker. Ja, og blåbærlyng.

Anonymous poster hash: 6a8ff...cf0

Skrevet

Da jeg hadde kanin sto hovedkosten av høy, pellets, grener og alt annet som var ute. Hun gikk fritt ute om dagen, så da fikk hun alt av grønt hun hadde behov for. Ellers gulerøtter, akurk, eple, potetskrell en og annen gang.

Anonymous poster hash: 5d8bc...dfd
Skrevet

Kanskje ikke et sted å ta dette, men jeg har akkurat fått meg kanin. Men jeg hadde det når jeg var liten, men da fikk jeg som regel det jeg skulle gi til kaninene i hånda, for å så gi. Men så lurte jeg på om hva er det kaninene IKKE skal ha?

Jeg ga epler, agurk, kvister, løvetann. Hva mer? Og hva kan man ikke gi?

Skrevet

Godt at folk tar vare på kaninene sine. Våre får også pellets, sånn annen mat jeg er usikker på, høy, innimellom agurk, eple osv. Får også kvister for tenna sine.

Gjest Yellowrose
Skrevet

Pellets,høy,poteter og salat. På sommeren gir barna de masse løvetann som de finner i Hagen og da har kaninene det virkelig bra! Løvetann er det beste de vet, Hehe.

Skrevet

Kanskje ikke et sted å ta dette, men jeg har akkurat fått meg kanin. Men jeg hadde det når jeg var liten, men da fikk jeg som regel det jeg skulle gi til kaninene i hånda, for å så gi. Men så lurte jeg på om hva er det kaninene IKKE skal ha?

Jeg ga epler, agurk, kvister, løvetann. Hva mer? Og hva kan man ikke gi?

man skal aldri gi bløte ting, som tomat! Det er farlig.

Anonymous poster hash: 25294...03a

Skrevet

Kaniner skal ikke ha kvister fra trær med stener. F.eks kirsebær.

Anonymous poster hash: 6a8ff...cf0

Skrevet

Våre får stort sett høy og oxbow pellets. De får også grener og kvister og om sommeren er de ute og gresser. Innimellom får de godbiter, det kan være en liten bit brokkoli eller gulrot, en sjelden gang eple, pære eller banan :)

Anonymous poster hash: 5bc8a...1dc

Skrevet

Kaniner er ett av de dyrene som blir mest feilernært i Norge.

De skal spise høy, og så kan de få litt god pellets av og til.

Her:

Det er viktig at kaninen spiser så mye høy som mulig . Derfor bør kaninen spise høy hele dagen, og ikke tilbys godbiter og pellets før på kvelden.

Høy bør utgjøre 85 prosent av dietten. Dette tilsvarer cirka samme mengde høy som kaninens egen størrelse.

Gress og friske grønne planter : 1 ss til 2 dl, det er viktig med gradvis tilvenning. Kaninunger bør ikke få grønt før de er 4 mndr.

Pellets : 20 gram per kilo kanin per dag.

Godbiter som urter og tørket papaya eller ananas (usøtet): 1 ts pr dag.

Disse grønnsakene kan du gi : Romano-, lollo- og rucolasalat, grønn paprika, selleri, fennikel og reddiker, basilikum og persille.

Vær litt mer forsiktig med disse grønnsakene: Lyse salater, tomat, agurk, brokkoli (kan gi gassdannelse), gulrot (mye stivelse), bladpersille (inneholder mye kalcium og kan gi urinstein ved for stort inntak).

Sakset herfra: http://www.dyrebar.no/artikkel/hva-skal-kaninen-spise-20239254

Anonymous poster hash: 4cec9...4a3
Gjest SummerJudith
Skrevet (endret)

Tørrfor 3 store spiseskjeer (ifølge boka), og grønnsak på slutten av dagen. Og litt god snaks innimellom :)

Og høy!!! 24/7

Endret av Aaleyah
Annonse
Gjest Jepp123
Skrevet

Høy er favoritten her. Har tilgang 24/7.

Ellers får de oxbow pellets (tilpasset deres vekt)

Hjertesalat er en favoritt innen salat.

Ellers får de diverse kosttilskudd fra Oxbow. Bl.a papayadrops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...