AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Jeg gikk forbi denne mannen, og jeg la merke til at han så ekstra på meg. Han sa "hei", mens jeg gikk forbi. Men jeg var så stressa, så jeg bare smilte raskt. Etter en liten stund, så jeg at han gikk mot meg. Han smilte uvanlig mye, og begynte å snakke med meg. Jeg ville bare bli ferdig med å handle, så jeg fortsatte å handle, men prøvde likevel å oppføre meg hyggelig for å ikke fornærme han eller noe. Han spurte meg om jeg skulle lage middag, hva jeg skulle lage, om jeg var flink til det. Jeg svarte han raskt, før jeg gikk. Jeg begynte å gå fra han, da han sa at han kunne lage meg somalisk middag. Til slutt gikk han så langt å skulle ha telefonnummeret mitt, han sa han kunne ringe meg, osv. Han virket skikkelig ekkel... Jeg sa til han at "nei, det vil jeg ikke, men jeg må virkelig gå". Jeg gikk, mens jeg hørte han snakket til meg enda. Da jeg endelig trodde han var borte, kom han tilbake (etter et par minutter). Da var jeg på helt andre siden av butikken. "Du har drømmekroppen til en jente, jeg liker det". Sa han bak meg. Jeg skvatt, og følte skikkelig ubehag. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere. Jeg sa bare "takk", og så gikk jeg videre. Men han fulgte etter meg. "Vi skulle tatt den middagen, det hadde vært hyggelig" og "du virker som en hyggelig person" sa han flere ganger. Jeg ble helt varm i kroppen, jeg ville UT! Han gikk til kassa etter en stund (han hadde stoppet meg flere ganger, nevnt den middagen, tok meg på skuldra, osv), og da han var gått, kunne jeg endelig bli ferdig. Jeg ville ikke møte på han igjen, han var så innpåsliten og ville ikke gi seg. Jeg sa jo nei, for fanken, tenkte jeg. Jeg ble ferdig i kassa, og var på tur ut. Der sto han!!! ved utgangen. Med en gang han så meg gående mot han, begynte han å røre på seg. "Vi skulle tatt den middagen, du virker hyggelig". Jeg bare gikk raskt ut. Jeg så bak meg, men han var ikke der. Jeg gikk over veien og inn porten til leiligheta mi, da jeg så bak meg. Da sto han på andre siden og så på meg. Pulsen var høy og jeg kjente at jeg svettet. Uff... Jeg går ikke å handler alene de neste dagene. Jeg må innrømme jeg ble ganske redd. Jeg skulle vel ikke smilt som en vanlig person likevel? (Jeg har hørt at enkelte (eller mange, jeg vet ikke) somaliske menn ikke har noen tøyler. Et familiemedlem av meg har opplevd å nesten blitt overfalt av en med samme opprinnelse, så jeg ble litt redd da han så hvor jeg gikk.. Nå vet han hvor jeg bor også)... Anonymous poster hash: f383e...ae9 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #2 Skrevet 16. februar 2014 Du blé ikke sjekket opp, men forsøkt sjekket opp. Fyren syntes vel du var fin da, om det var en hvit mann ville du reagert likedan? Om fyren fortsetter og følge etter deg siklart ifra om at du ikke er interessert. Så sier du at du kontakter politiet -og gjør det om han fortsetter. Detter er vel på grensen til trakkasering vil jeg tro om han fortsetter. Anonymous poster hash: c5e9c...3c0 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #3 Skrevet 16. februar 2014 Vet du hva, da er det på tide at du slutter å være snill. Å følge etter folk og mase om at de har fin kropp og prøve å overtale dem til å bli med hjem til en selv om de har sagt nei er trakassering. Ikke prøv å spar følelsene hans. Se stygt på ham, ignorer ham blankt, eller glefs at du ikke er interessert om du tør det. Anonymous poster hash: 12ef9...3b0 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #4 Skrevet 16. februar 2014 Jeg gikk forbi denne mannen, og jeg la merke til at han så ekstra på meg. Han sa "hei", mens jeg gikk forbi. Men jeg var så stressa, så jeg bare smilte raskt. Etter en liten stund, så jeg at han gikk mot meg. Han smilte uvanlig mye, og begynte å snakke med meg. Jeg ville bare bli ferdig med å handle, så jeg fortsatte å handle, men prøvde likevel å oppføre meg hyggelig for å ikke fornærme han eller noe. Han spurte meg om jeg skulle lage middag, hva jeg skulle lage, om jeg var flink til det. Jeg svarte han raskt, før jeg gikk. Jeg begynte å gå fra han, da han sa at han kunne lage meg somalisk middag. Til slutt gikk han så langt å skulle ha telefonnummeret mitt, han sa han kunne ringe meg, osv. Han virket skikkelig ekkel... Jeg sa til han at "nei, det vil jeg ikke, men jeg må virkelig gå". Jeg gikk, mens jeg hørte han snakket til meg enda. Da jeg endelig trodde han var borte, kom han tilbake (etter et par minutter). Da var jeg på helt andre siden av butikken. "Du har drømmekroppen til en jente, jeg liker det". Sa han bak meg. Jeg skvatt, og følte skikkelig ubehag. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere. Jeg sa bare "takk", og så gikk jeg videre. Men han fulgte etter meg. "Vi skulle tatt den middagen, det hadde vært hyggelig" og "du virker som en hyggelig person" sa han flere ganger. Jeg ble helt varm i kroppen, jeg ville UT! Han gikk til kassa etter en stund (han hadde stoppet meg flere ganger, nevnt den middagen, tok meg på skuldra, osv), og da han var gått, kunne jeg endelig bli ferdig. Jeg ville ikke møte på han igjen, han var så innpåsliten og ville ikke gi seg. Jeg sa jo nei, for fanken, tenkte jeg. Jeg ble ferdig i kassa, og var på tur ut. Der sto han!!! ved utgangen. Med en gang han så meg gående mot han, begynte han å røre på seg. "Vi skulle tatt den middagen, du virker hyggelig". Jeg bare gikk raskt ut. Jeg så bak meg, men han var ikke der. Jeg gikk over veien og inn porten til leiligheta mi, da jeg så bak meg. Da sto han på andre siden og så på meg. Pulsen var høy og jeg kjente at jeg svettet. Uff... Jeg går ikke å handler alene de neste dagene. Jeg må innrømme jeg ble ganske redd. Jeg skulle vel ikke smilt som en vanlig person likevel? (Jeg har hørt at enkelte (eller mange, jeg vet ikke) somaliske menn ikke har noen tøyler. Et familiemedlem av meg har opplevd å nesten blitt overfalt av en med samme opprinnelse, så jeg ble litt redd da han så hvor jeg gikk.. Nå vet han hvor jeg bor også)... Anonymous poster hash: f383e...ae9 Neste gang han prøver seg, så sier du bare at du ringer politiet hvis han ikke gir seg. Og hvis han ikke gir seg da, så ringer du politiet. Anonymous poster hash: 87eae...63b 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #5 Skrevet 16. februar 2014 Du blé ikke sjekket opp, men forsøkt sjekket opp. Fyren syntes vel du var fin da, om det var en hvit mann ville du reagert likedan? Om fyren fortsetter og følge etter deg siklart ifra om at du ikke er interessert. Så sier du at du kontakter politiet -og gjør det om han fortsetter. Detter er vel på grensen til trakkasering vil jeg tro om han fortsetter. Anonymous poster hash: c5e9c...3c0 Dette er helt dustete skrevet. Vel, antakeligvis hadde hun vel gjort det for enhver mann som hadde vært så innpåsliten og fulgt etter henne. Uansett er det ganske kjent at nordmenn, spesielt, er litt tilbakeholdne og kalde mot fremmede mennesker. Dette går på kultur. Somalere har en helt annen kultur enn oss, så det var nok sikkert derfor hun nevnte etnisiteten hans. Æsj, jeg blir så provosert når folk trekker frem det kortet hele tiden. Trakassering er ikke ok verken det er en hvit eller mørkhudet person. Voldtekt (satt litt på spissen) er ikke ok verken det er en hvit eller mørkhudet person. Anonymous poster hash: c9b13...466 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #6 Skrevet 16. februar 2014 Jeg har sluttet for lenge siden å svare utlendinger som prøver seg på meg, bare å svare får de til å, tro at det er håp. Selv om man ber de ryke ogmreise så gir det dem håp. Har blitt fulgt etter flere ganger på gata fordi jeg har svart at jeg ikke er interessert. Etter jeg begynte å være "stum" har ingen fulgt etter meg. Aldri opplevd dette med nordmenn. Anonymous poster hash: 8bd3c...932 2
Djungelvrål Skrevet 16. februar 2014 #7 Skrevet 16. februar 2014 Jeg har sluttet for lenge siden å svare utlendinger som prøver seg på meg, bare å svare får de til å, tro at det er håp. Selv om man ber de ryke ogmreise så gir det dem håp. Har blitt fulgt etter flere ganger på gata fordi jeg har svart at jeg ikke er interessert. Etter jeg begynte å være "stum" har ingen fulgt etter meg. Aldri opplevd dette med nordmenn.Anonymous poster hash: 8bd3c...932 Det er fordi Nordmen i mye større grad er oppdratt til å ha respekt for kvinner. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #8 Skrevet 16. februar 2014 Det er fordi Nordmen i mye større grad er oppdratt til å ha respekt for kvinner. Ehm.. Ikke akkurat.. Finnes utrolig mange nordmenn som er skikkelig ekle rett og slett også.. Anonymous poster hash: 3ac6d...7c6
Djungelvrål Skrevet 16. februar 2014 #9 Skrevet 16. februar 2014 Ehm.. Ikke akkurat.. Finnes utrolig mange nordmenn som er skikkelig ekle rett og slett også.. Anonymous poster hash: 3ac6d...7c6 De har fremdeles ikke en kvinnefiendtlig oppdragelse. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #10 Skrevet 16. februar 2014 Hva med å bare si at du ikke er interessert eller at han skal la deg være i fred? Hvis du fortsetter å prate med han og svare han så kan han jo tolke det som at du er interessert. Jeg ser virkelig ikke problemet. Slutt å gå rundt grøten jenter, si hva du mener. Anonymous poster hash: 97153...48c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #11 Skrevet 16. februar 2014 Tragisk at noen her prøver å legge noe av skylden på TS og hinte til at hun er rasistisk. Latterlig! Mannen sjekket henne ikke opp, han trakasserte henne. Jeg hadde blitt livredd selv. Mitt triks er å overse innpåslitne folk. Svarer de ikke, ser en annen vei. Signalisere med hele meg at jeg ikke er interessert. Enkelte kan man ikke være høflig med. Har heldigvis ikke opplevd så skumle og intense som TS, men "utlendinger" i Syden som roper etter meg ignorere jeg. Sier ikke "takk" hvis de kommenterer "nice body" f.eks. Virker sikkert som en arrogant drittsekk, men heller det enn å gi dem håp og risikere at de forfølger en... Anonymous poster hash: 8619b...a31
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #12 Skrevet 16. februar 2014 Vet du hva, da er det på tide at du slutter å være snill. Å følge etter folk og mase om at de har fin kropp og prøve å overtale dem til å bli med hjem til en selv om de har sagt nei er trakassering. Ikke prøv å spar følelsene hans. Se stygt på ham, ignorer ham blankt, eller glefs at du ikke er interessert om du tør det. Anonymous poster hash: 12ef9...3b0 Jeg sa jo i fra om jeg ikke var interessert, og at jeg måtte gå. Skjønner ikke hvorfor han bare fortsatte etter jeg sa klart nei. Men det er vel fordi han ikke er vant til vår kultur kanskje? Jeg vet ikke.. Anonymous poster hash: f383e...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #13 Skrevet 16. februar 2014 Du blé ikke sjekket opp, men forsøkt sjekket opp. Fyren syntes vel du var fin da, om det var en hvit mann ville du reagert likedan? Om fyren fortsetter og følge etter deg siklart ifra om at du ikke er interessert. Så sier du at du kontakter politiet -og gjør det om han fortsetter. Detter er vel på grensen til trakkasering vil jeg tro om han fortsetter. Anonymous poster hash: c5e9c...3c0 Ja, det er vel riktig formulering. Jeg ville reagert helt likedan om det var en hvit mann, selvfølgelig. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Jeg sa jo at jeg ikke var interessert, det var derfor jeg ble litt redd... Han bare fortsatte. Anonymous poster hash: f383e...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 Hva med å bare si at du ikke er interessert eller at han skal la deg være i fred? Hvis du fortsetter å prate med han og svare han så kan han jo tolke det som at du er interessert. Jeg ser virkelig ikke problemet. Slutt å gå rundt grøten jenter, si hva du mener. Anonymous poster hash: 97153...48c Det var det jeg sa. Jeg sa at jeg ikke var interessert, og så gikk jeg videre. Men han bare fulgte etter hvor enn jeg gikk. Jeg ville heller ikke være "frekk" med han, siden han ikke var norsk og sånt. Hvem vet hvordan han ville reagert... Men jeg var ikke "overhyggelig" heller, jeg prøvde å ignorere han. Anonymous poster hash: f383e...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #15 Skrevet 16. februar 2014 Tragisk at noen her prøver å legge noe av skylden på TS og hinte til at hun er rasistisk. Latterlig! Mannen sjekket henne ikke opp, han trakasserte henne. Jeg hadde blitt livredd selv. Mitt triks er å overse innpåslitne folk. Svarer de ikke, ser en annen vei. Signalisere med hele meg at jeg ikke er interessert. Enkelte kan man ikke være høflig med. Har heldigvis ikke opplevd så skumle og intense som TS, men "utlendinger" i Syden som roper etter meg ignorere jeg. Sier ikke "takk" hvis de kommenterer "nice body" f.eks. Virker sikkert som en arrogant drittsekk, men heller det enn å gi dem håp og risikere at de forfølger en... Anonymous poster hash: 8619b...a31 Takk! Jeg har lært av mine feil, for å si det sånn... Jeg skal aldri smile og være normalt høflig igjen til fremmede, hehe... Jeg ringte min mor, og hun ble livredd av dette, siden hun har opplevd lignende. Skummelt. Han kommer jo tross alt fra en helt annen kultur. Uansett. Jeg prøvde å overse han så mye jeg kunne, fordi jeg ikke ville at han skulle mistolke eller noe. Men jeg angrer på å svare han første gangen. Det var ren reaksjon, rett og slett. Om folk spør meg om noe, svarer jeg jo. Uansett bakgrunn... Han trodde vel han fikk meg på kroken eller noe. Men jeg er ikke naiv altså, jeg skjønte hva han prøvde på, så jeg prøvde så godt jeg kunne å gååå vekk... Anonymous poster hash: f383e...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #16 Skrevet 16. februar 2014 Du blé ikke sjekket opp, men forsøkt sjekket opp. Anonymous poster hash: c5e9c...3c0 Det er geografiske forskjeller på hvordan man bruker det uttykket der. Her jeg bor blir man sjekket opp om noen prøver seg på deg. Ikke bare hvis det var vellykket. Anonymous poster hash: c85e6...e5c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #17 Skrevet 16. februar 2014 Regel nummer 11: Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be ham slutte. Hvis han ikke slutter, ødelegg ham. Er det lovlig å gå med øks? Anonymous poster hash: 12ef9...3b0
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 16. februar 2014 #18 Skrevet 16. februar 2014 Det er nok et kulturkræsj mellom noen utenlandske menn (som somaliere) og nordmenn på akkurat det punktet. Før var jeg slik som TS, høflig og hyggelig med alle fremmede som kom bort og snakket med meg, men holdt det kort og sa takk og farvel og gikk fort videre før det kom spørsmål om telefonnummer etc. Dette er nok for en nordmann til å ta hintet og la det ligge. For noen andre menn så virker det som de tror de har en fot innenfor siden jeg smilte og lo litt, og jeg har blitt fulgt etter av og på busser og inn og ut av butikker og nesten helt hjem til døra (eneste grunn til at det ikke var helt hjem er at jeg har stoppet opp før jeg kom så langt og bedt dem ryke og reise). Jeg har sjelden vært direkte redd, men det oppleves som veldig irriterende og et par ganger provoserende eller ekkelt. Det virker som noen tror helt seriøst at alle norske jenter er horer, de har pga sin kultur ingen begrep om ting som at en gammel tannløs gubbe ikke har særlig kjangs på en hot tyveåring, at det ikke er spesielt vanlig for norske jenter å dra med seg en random fyr som sier han vil være deres venn med hjem, at det ikke er årets sjekketriks å følge etter en dame som går fra deg og stille deg opp sånn at du kan glo på henne når hun er inne i en butikk o.l. Nå til dags praktiserer jeg vel det som man nok med god grunn kan kalle hverdagsrasisme, og det satt langt inne i starten. Men jeg ignorerer helt klart en del utenlandske menn i høyere grad enn de som ser norske ut, jeg må innrømme det. Jeg har ikke hatt en plagsom mann i hælene på mange år. Da jeg var nyinnflyttet i Oslo og normalt høflig og sosial med alle så skjedde det hele jævla tiden. Er jeg på farten så har jeg skylappene på og later som jeg ikke fikk det med meg dersom noen sier hei, dersom de kommer bort og skal starte en samtale om noe så pleier jeg å mumle "sorry har ikke tid" og forsvinne. Føler meg kjip når jeg skriver dette, men det er bare å innrømme at sånn har det blitt. Og jeg tviler på at jeg er den eneste kvinnen i Oslo som er sånn.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #19 Skrevet 16. februar 2014 Slike personer svarer jeg aldri, jeg later som om jeg ikke hører eller ser dem. Det er veldig tydelig hva han ville, og en normal person ville aldri ha fulgt etter deg helt hjem. Anonymous poster hash: 76c79...fab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #20 Skrevet 16. februar 2014 Du kan tru med å ringe til politiet dersom slike personer ikke stopper. Si det gjerne allerede inne på butikken sllik at du har vitner på at du får uønsket oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 76c79...fab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå