Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte sammen, og er usikre hvordan vi skal gjøre det økonomisk sett. Hvilke punkter vi bør se over, hva bør vi avtale og prate om på forhånd, og hvordan skal fordelingen være.

Ønsker derfor input fra andre om punkter vi bør avklare, og hvordan dere mener slike ting skal vurderes.

Vi er i midten av tyveårene, vært sammen i ett år.

- Han har en 100 % stilling borte (og er av den grunn også borte 40 % av tiden). Pluss en deltidsstilling hjemme. Har eget foretak, og har rundt 40 - 60 tusen inn i mnd (totalt fra begge jobber). Etter skatt, pensjon og slikt, tipper jeg han gjennomsnitlig sitter igjen med ca. 30 - 40 tusen til bruk.

- Jeg er student, med deltidsjobb. Og har totalt fra stipent og jobb, rundt 12 - 15 tusen kr i mnd å rutte med. Ved sommerstid har jeg ett sted mellom 18 000 - 25 000 kr å rutte med å mnd pga. ekstra jobbing.

I utgangspunktet er jeg for en felles økonomi for samboere, men vi har ganske store økonomiske forskjeller, hvor har tjener dobbelt av meg. Jeg ønsker ikke å "snylte" på han, og derfor er jeg ikke komfortabel med å ha helt felles økonomi. Samtidig så leser jeg om samboere med seperat økonomi, hvor det tærer på forholdet, i den forstand hvor den ene har trang økonomi, hvor den andre har romslig økonomi. Og leser om at det kan skape avstand i forholdet fordi det skaper dårlig stemning. Samtidig er det jo hannes penger, som han har jobbet for. Er veldig usikker selv hva jeg mener, men kanskje han kan bidra litt ekstra? Er også en litt klein ting å ta opp, å be om. Vi har dessuten bare vært sammen i ett år, og en total felles økonomi vil heller være mer aktuelt når vi har vært sammen en stund? Jeg ønsker overhode ikke å være en parasitt å snylte på han, overhode ikke!

Langsiktig, så vil nok jeg tjene mer enn han, dersom forholdet består. Når jeg er ferdig utdannet om noen år, og tiden kommer for familie, vil nok jeg mye sansynligvis tjene mer, men jeg vil jo også ha mye høyere studielån enn han har.

Hva mener dere?

Vi har uansett avtalt å ha en felleskonto med kort, til fellesutgifter. Jeg ser for meg at felles aktiviteter, mat, forsikringer, husleie, strøm og slikt går derfra. Men noen punkter bør avklares først tenker jeg. Disse punktene er:

-Prevansjon? Skal dette på felles eller ei? Kondom, Nuvaring.. Jeg ville jo uansett ha brukt nuvaring selv om vi ikke var sammen, likevel så tenker jeg kanskje at det er en typisk fellesting, som burde gå fra felleskortet?

- Shampoo og Balm + dusjsåpe. Han handler somregel dette på butikk, jeg på nett. Hvordan skal det fordeles? Blir rart å be han ta shampoo på eget kort, når vi tross alt er på butikken. Samtidig så koster min shampoo mer enn hans. Likevel er mine produkter drøyere i bruk, og derfor varer lengre. (Han klæsjer ofte bare på :P )

- Øl, drikke, alkohol?

- Snus. Han snuser, skal dette på felleskortet? Tenker kanskje at han plukker med seg en snus når vi er å handler, så er det ok, men ellers så må det gå av egen lomme? Samtidig så hvis vi er å handler noen ganger i mnd, så blir det jo litt penger i snus, dersom han skal ha en hver gang.. Men litt usikker.

- Tamponger, bind og jenteprodukter. Skal det kastes i felleshauen når vi er på butikken, eller skal jeg dele det opp, å betale det seperat?

- Dersom vi spiser hver for oss (pga. jobb f.eks.) Skal takeaway, mat på restaurant, sushie, McD eller annet gå på felleskortet?

- Kantine, lunsj, spise ute?

Andre personlige ting som kan kjøpes på dagligvaren som bør diskuteres, eller andre ting som bør disukteres som fellesting?

Når en av oss ser noe vi trengs, skal det tas på egen kappe, eller av felleskort? Om det så er jeg som ønsker en ny duk til stua, eller han ønsker en ny stekepanne. Hvis den ene vil ha noen duftlys, eller knagger osv.. Kan vi bruke kortet på slikt, eller går det av egen lomme?

Han er som sagt borte ca. 40 % av mnd. Skal jeg bruke felleskortet da til mat? Hvordan skal det evt. påvirke fordelingen av hva vi putter inn på konto? Skal han benytte felleskorte når han er borte? Han spiser somregel når han er på jobb, på jobben, og det trekkes xx % av lønna for det. Men han har fridager innimellom hvor han står da for egen mat, skal det gå fra felleskort?

Jeg tenker egentlig ikke at vi skal finregne på ting, og det handler ikke om hvem som spiser mer mat enn den andre, eller hvordan den ene drikker mer brus, eller slik. Men mer å ha pratet ut om det økonomiske før samboerskap for å ikke skape splid og uenighet når vi bor sammen.

Anonymous poster hash: 24b2f...d4f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi handler inn middag til begge to samtidig så bruker vi felleskort, spiser vi middag separat så tar vi det ikke på felleskort. Shampoo, balsam og dusjsåper går på felleskortet. Bind/tampong/truseinnlegg tar vi noen ganger på felles hvis vi handler sammen, hvis ikke så tar jeg det på mitt kort. P-piller/kondomer går ofte på felles, men ikke alltid. Alkohol pleier vi å ta hver for oss da mengden gjerne ikke er helt likt fordelt. Spiser vi ute sammen går det ofte på felles, er vi ute og spiser/kjøper kantinemat hver for oss så går det selvfølgelig ikke på felles. Min samboer snuser også og det tar han på eget kort, men det hender av og til at vi tar det på felleskortet og. Er det ting til huset så pleier vi å ta det på felleskort.

Vi har egentlig ikke lagd noen regler på det, faller ganske naturlig for oss når det brukes og ikke brukes. Ellers så tjener vi nesten helt likt, så har egentlig ingen gode råd til hvordan fordele ting med såpass økonomisk forskjell. Ting skal jo utgangspunktet da kanskje legges til rette slik at det er ting du har råd til med din økonomi, og hvis han vil ha dyrere ting så får han betale mer.

Skrevet

Vi ahr et felleskort, der trekkes kun mat og evt andre ting som handles i dagligvarebutikken! Tamponger o.l. handles så sjelden at det betaler jeg selv!

Faste utgifter er regnet ut og delt på to, alt trekkes fra hans side (ettersom han bodde her før jeg kom inn i bildet) og de overføres til han! Er planer å sette regninger over på den kontoen etterhvert også, men såfremt jeg kun har deltidsjobb så trekkes de fra han så jeg slipper å f.eks betale mer når lisensen kommer ettersom han får summen delt på 12 hver mnd sammen med det andre :)

Skrevet

Hvis jeg var dere ville jeg vurdert å ha en regningskonto (der husleie, strøm og andre felles faste kostnader går fra) og en felleskonto for daglig utgifter som begge har kort til. Det gjør det litt enklere, da regningskontoen gjerne har større beløp tilgjengelig (kjedelig om en av dere blir frastjålet kortet) og dekker ting dere skal dele likt eller etter en annen fastsatt brøk. Så kan dere gjøre litt tilpasninger på hvor mye dere overfører til felleskonto avhengig av hva dere skal dekke der.

Kan jo si hvilke vurderinger vi har gjort på punktene dine:

-Prevansjon? Skal dette på felles eller ei? Kondom, Nuvaring.. Jeg ville jo uansett ha brukt nuvaring selv om vi ikke var sammen, likevel så tenker jeg kanskje at det er en typisk fellesting, som burde gå fra felleskortet? - Vi er enige om å bruke prevansjon (sex er gøy + venter med barn), så det deler vi kostnaden. Jeg ser ham som heldig som slipper å huske pillene, helt fair at vi deler kostnaden. Tilsvarende deler vi kostnad for kondomer om vi for en kort periode trenger det.

- Shampoo og Balm + dusjsåpe. Han handler somregel dette på butikk, jeg på nett. Hvordan skal det fordeles? Blir rart å be han ta shampoo på eget kort, når vi tross alt er på butikken. Samtidig så koster min shampoo mer enn hans. Likevel er mine produkter drøyere i bruk, og derfor varer lengre. (Han klæsjer ofte bare på :P ) - Jeg ville latt ham ta det på felles, og tatt egne "spesialprodukter" bestilt på nett som en egen greie. Ville nok tenkt at det går opp i opp med jenteprodukter.

- Øl, drikke, alkohol? - Om det er til felles bruk, tar man det felles, ellers tar man det separat..

- Snus. Han snuser, skal dette på felleskortet? Tenker kanskje at han plukker med seg en snus når vi er å handler, så er det ok, men ellers så må det gå av egen lomme? Samtidig så hvis vi er å handler noen ganger i mnd, så blir det jo litt penger i snus, dersom han skal ha en hver gang.. Men litt usikker. - Syns han kan beregne hvor mye han bruker på snus i måneden og overføre så mye ekstra til felleskonto, så kan han bruke felleskort på det. Gjør det enklere. :)

- Tamponger, bind og jenteprodukter. Skal det kastes i felleshauen når vi er på butikken, eller skal jeg dele det opp, å betale det seperat? - Se over, går nok opp i opp

- Dersom vi spiser hver for oss (pga. jobb f.eks.) Skal takeaway, mat på restaurant, sushie, McD eller annet gå på felleskortet? - Vi tar alltid dette på egne kort

- Kantine, lunsj, spise ute? - Vi tar dette også på egne kort. Om vi har matpakke, går det også fra felles kort fordi vi handler det inn sammen med vanlige matvarer, men dette er en liten kostnad sammenliknet med kostnaden av kantinelunsj.

Dere bør vurdere en "prøveperiode" i starten, og heller vurdere etter hvert om dere tilpasser hvor mye dere overfører hver til felleskonto. Dersom du på studentbudsjett ønsker å handle First Price, mens han konsekvent handler ferskvarer på Meny, kan dere vurdere om han (med betydelig høyere inntekt) skal dekke en litt større andel av disse felleskostnadene. Jeg er helt sikker på at dere klarer å finne en fornuftig løsning. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at man i begynnelsen av et samliv der man "tester" om man fungerer sammen gjerne vil dele utgifter likt, men jeg mener man bør satse på felles økonomi når forholdet blir så seriøst at man ser for seg å dele resten av livet sammen. Så får man heller lage avtaler om skjevdeling ved brudd. Å ha separat økonomi i et samliv vil ikke fungere i lengden. Hvis den ene tjener mye mer rnn den andre vil den med lavest inntekt ikke kunne "holde følge". Der man tjener likt og bruker likt, vil det jo ikke ha betydning uansett. Å snakke om og bli enige om økonomi er kjempeviktig, fordi den enes prioriteringer uansett vil ha betydning for den andre.

I deres tilfelle mener jeg at faste utgifter bør deles slik at han betaler mer fordi det gjør at dere samlet har økonomi til en bedre bolig. Men dette er min objektive mening, jeg ville nok ikke følt meg helt komfortabel med det i et nytt samboerskap jeg heller.

Det viktigste er uansett: bli enige og lag avtale!

Skrevet

Ops. TS over her også.

Jeg kopierte det fra en annen tråd jeg leste..

Tenker også at vi for en periode, kanskje 2-3 mnd deler alt 50/50 for å teste samboerskapet, og deretter fordeler utgifter etter evne. Høres det lurt ut?

Hvordan bør de evt. vurderes?

Takk for alle innspill! :)

Kom gjerne opp med andre punkter vi bør ha pratet over før innflytning. Ønsker å prate om det viktigste før vi starter prosessen.

Skrevet

TS igjen.

Jeg ser for eksempel for meg at vi trenger 20 000 kr inn på en felleskonto.

Hvis vi gjør som en av dere tipset om, å ha 15 000 kr på en felleskonto, og 5 000 kr på kort.

Så kan vi ha 5 -6 tusen på ett kort til å dekke matutgifter, husholdning, og typiske varekjøp. Hvis vi er på kino, ute å spiser osv.

Resterende: 14 - 15 tusen.

9-10 tusen i husleie.

ca 1500 kr strøm

Forsikringer (vi disponerer begge bil + innbo reise og lignende)

Og de siste par tusen til andre regninger..

Vi har ikke funnet noe sted å bo enda, så tallene er ikke reelle. Men vi ser etter sted til maks 10 000 kr.

Skrevet

Jeg tenker at en mellomløsning kanskje er lurt? Ikke full "mine penger er dine penger" men en prosentvis fordeling av utgiftene slik ar begge sitter igjen med en ok sum til eget forbruk. Alternativet er jo å legge opp forbruket etter den som tjener minst, og det er jo ikke alltid like praktisk.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :-)

Skrevet

Jeg betaler alle felles regninger han overfører halve summen til meg. Når vi handler mat og større ting til huset bytter vipå, så det blir ca likt.. Jeg kjøper ofte småting til huset på mitt kort men han betaler alltid bensin (egentlig alltid han som bruker bilen). Ellers har vi separat økonomi. Tjener omtrent likt.

• Liker 1
Skrevet

Litt kjapp med å trykke på svar, og må beklage tastefeil, skriver på mobil.

Poenget mitt var at for oss fungerer dette fint. Når en av oss i perioder tjener mindre betaler den andre litt mer

Siden dere er så skeive i inntekt må dere bestemme hvordan forbruket skal se u. Mest dsannsynlig vil et forbruk som du kan være med på halvparten av være litt lavt, dermed vil det være naturlig at han betaler noe mer.

Skrevet

Min samboer tjener veldig godt, jeg er student og tjener ikke noe.

Vi har 100% felles økonomi, jeg bruker hans kort til alt jeg vil ha. Han betaler mine regninger osv

Skrevet

Vi skal flytte sammen, og er usikre hvordan vi skal gjøre det økonomisk sett. Hvilke punkter vi bør se over, hva bør vi avtale og prate om på forhånd, og hvordan skal fordelingen være.

Ønsker derfor input fra andre om punkter vi bør avklare, og hvordan dere mener slike ting skal vurderes.

Vi er i midten av tyveårene, vært sammen i ett år.

- Han har en 100 % stilling borte (og er av den grunn også borte 40 % av tiden). Pluss en deltidsstilling hjemme. Har eget foretak, og har rundt 40 - 60 tusen inn i mnd (totalt fra begge jobber). Etter skatt, pensjon og slikt, tipper jeg han gjennomsnitlig sitter igjen med ca. 30 - 40 tusen til bruk.

- Jeg er student, med deltidsjobb. Og har totalt fra stipent og jobb, rundt 12 - 15 tusen kr i mnd å rutte med. Ved sommerstid har jeg ett sted mellom 18 000 - 25 000 kr å rutte med å mnd pga. ekstra jobbing.

I utgangspunktet er jeg for en felles økonomi for samboere, men vi har ganske store økonomiske forskjeller, hvor har tjener dobbelt av meg. Jeg ønsker ikke å "snylte" på han, og derfor er jeg ikke komfortabel med å ha helt felles økonomi. Samtidig så leser jeg om samboere med seperat økonomi, hvor det tærer på forholdet, i den forstand hvor den ene har trang økonomi, hvor den andre har romslig økonomi. Og leser om at det kan skape avstand i forholdet fordi det skaper dårlig stemning. Samtidig er det jo hannes penger, som han har jobbet for. Er veldig usikker selv hva jeg mener, men kanskje han kan bidra litt ekstra? Er også en litt klein ting å ta opp, å be om. Vi har dessuten bare vært sammen i ett år, og en total felles økonomi vil heller være mer aktuelt når vi har vært sammen en stund? Jeg ønsker overhode ikke å være en parasitt å snylte på han, overhode ikke!

Langsiktig, så vil nok jeg tjene mer enn han, dersom forholdet består. Når jeg er ferdig utdannet om noen år, og tiden kommer for familie, vil nok jeg mye sansynligvis tjene mer, men jeg vil jo også ha mye høyere studielån enn han har.

Hva mener dere?

Vi har uansett avtalt å ha en felleskonto med kort, til fellesutgifter. Jeg ser for meg at felles aktiviteter, mat, forsikringer, husleie, strøm og slikt går derfra. Men noen punkter bør avklares først tenker jeg. Disse punktene er:

-Prevansjon? Skal dette på felles eller ei? Kondom, Nuvaring.. Jeg ville jo uansett ha brukt nuvaring selv om vi ikke var sammen, likevel så tenker jeg kanskje at det er en typisk fellesting, som burde gå fra felleskortet?

- Shampoo og Balm + dusjsåpe. Han handler somregel dette på butikk, jeg på nett. Hvordan skal det fordeles? Blir rart å be han ta shampoo på eget kort, når vi tross alt er på butikken. Samtidig så koster min shampoo mer enn hans. Likevel er mine produkter drøyere i bruk, og derfor varer lengre. (Han klæsjer ofte bare på :P )

- Øl, drikke, alkohol?

- Snus. Han snuser, skal dette på felleskortet? Tenker kanskje at han plukker med seg en snus når vi er å handler, så er det ok, men ellers så må det gå av egen lomme? Samtidig så hvis vi er å handler noen ganger i mnd, så blir det jo litt penger i snus, dersom han skal ha en hver gang.. Men litt usikker.

- Tamponger, bind og jenteprodukter. Skal det kastes i felleshauen når vi er på butikken, eller skal jeg dele det opp, å betale det seperat?

- Dersom vi spiser hver for oss (pga. jobb f.eks.) Skal takeaway, mat på restaurant, sushie, McD eller annet gå på felleskortet?

- Kantine, lunsj, spise ute?

Andre personlige ting som kan kjøpes på dagligvaren som bør diskuteres, eller andre ting som bør disukteres som fellesting?

Når en av oss ser noe vi trengs, skal det tas på egen kappe, eller av felleskort? Om det så er jeg som ønsker en ny duk til stua, eller han ønsker en ny stekepanne. Hvis den ene vil ha noen duftlys, eller knagger osv.. Kan vi bruke kortet på slikt, eller går det av egen lomme?

Han er som sagt borte ca. 40 % av mnd. Skal jeg bruke felleskortet da til mat? Hvordan skal det evt. påvirke fordelingen av hva vi putter inn på konto? Skal han benytte felleskorte når han er borte? Han spiser somregel når han er på jobb, på jobben, og det trekkes xx % av lønna for det. Men han har fridager innimellom hvor han står da for egen mat, skal det gå fra felleskort?

Jeg tenker egentlig ikke at vi skal finregne på ting, og det handler ikke om hvem som spiser mer mat enn den andre, eller hvordan den ene drikker mer brus, eller slik. Men mer å ha pratet ut om det økonomiske før samboerskap for å ikke skape splid og uenighet når vi bor sammen.

Vi deler på husleia, strøm,tv og bredbånd.

Ellers har vi separat økonomi i alt annet. Fungerer veldig bra. Skjønner meg ikke på de som har felleskort o.l høres ut som en kilde til krangel.

Anonymous poster hash: a3fed...68d

• Liker 1
Skrevet

Vi deler på husleia, strøm,tv og bredbånd.

Ellers har vi separat økonomi i alt annet. Fungerer veldig bra. Skjønner meg ikke på de som har felleskort o.l høres ut som en kilde til krangel.

Anonymous poster hash: a3fed...68d

Aldri vært kilde til krangel heldigvis med felles kort. Men slik du beskriver så må det jo bli krangling, eller har dere hver deres hylle i kjøleskapet og spiser aldri sammen?

Anonymous poster hash: 0d372...bea

Skrevet

Godt å se at du tenker gjennom alt dette på forhånd, og at dere skal avklare alt dette før dere flytter sammen. Allerede der reduseres risikoen for krangling om økonomi betydelig.

Felles eller separat økonomi er et spennende tema, og du har rett i at ofte fungerer det ikke godt i lengden hvis inntektene er veldig ulike. MEN det avhenger jo totalt av deres innstilling til situasjonen, og om dere generelt er respektfulle mot hverandre. F.eks er det ikke nødvendigvis noe problem hvis han er av den gode typen, som ikke skryter av hvor mye han har eller sørger for å kjøpe masse nye dingser hele tiden uten å tenke på at det virkelig viser forskjellene. Hvis han bare setter pengene sine på sparekonto og er fornøyd med å leve på "ditt nivå" frem til du er ferdig studert og går ut i jobb. Og samtidig sier jo du selv at du synes det er rettferdig at han tjener godt når han jobber mye for det. Så det er ikke umulig at det kan fungere helt fint, så lenge dere begge er klar over situasjonen og snakker om hvordan dere skal takle det :)

Jeg er enig med deg at felles økonomi bør vente til forholdet har vart lenge, gjerne helt til ekteskap inngås pga det klare beviset på ønske om forpliktelse, og det juridiske rammeverket. Frem til det løser de fleste det med felles regningskonto for felles utgifter, og eget kort for felles innkjøp. Og at alle private utgifter tas privat. Noen velger å skjevdele innskudd til kontoene etter inntekt, det kan være greit. Evt kan livsstilen legges på nivå med den som tjener minst, og den som tjener mer kan spare betydelige summer. Noe som uansett kommer paret til gode den dagen de gifter seg eller bestemmer seg for å ha felles økonomi. Noen synes også det er helt fair og fint med felles økonomi tidlig og å bruke hardt tjente penger på dama/typen. De færreste synes det var så smart i det bruddet er et faktum, så man skal være veldig klar over hvor mye man gir bort og synes at slike gaver er verdt det.

Det finnes alle mulige varianter av samboerøkonomi. Suksessfaktoren ligger i kommunikasjonen og å komme til enighet begge er fornøyde med, uansett hvilken løsning det måtte være. Så dere klarer dere helt sikkert fint når dere får avklart alt dette sammen :)

Hva jeg tenker ang punktene du satte opp:

-Prevansjon? Skal dette på felles eller ei? Kondom, Nuvaring.. Jeg ville jo uansett ha brukt nuvaring selv om vi ikke var sammen, likevel så tenker jeg kanskje at det er en typisk fellesting, som burde gå fra felleskortet? Ville tatt det som felles. Begge har interesse av ikke å få barn akkurat nå.

- Shampoo og Balm + dusjsåpe. Han handler somregel dette på butikk, jeg på nett. Hvordan skal det fordeles? Blir rart å be han ta shampoo på eget kort, når vi tross alt er på butikken. Samtidig så koster min shampoo mer enn hans. Likevel er mine produkter drøyere i bruk, og derfor varer lengre. (Han klæsjer ofte bare på :P ) Vi gjorde det slik at alt kjøpt i butikk var felles, ekstra dyre produkter betalte vi privat. Så kan man jo velge.

- Øl, drikke, alkohol? Felles hvis til felles bruk, ellers en privat utgift.

- Snus. Han snuser, skal dette på felleskortet? Tenker kanskje at han plukker med seg en snus når vi er å handler, så er det ok, men ellers så må det gå av egen lomme? Samtidig så hvis vi er å handler noen ganger i mnd, så blir det jo litt penger i snus, dersom han skal ha en hver gang.. Men litt usikker. Privat utgift! Men som noen skrev over, han kan jo sette inn ekstra på felleskonto til dette.

- Tamponger, bind og jenteprodukter. Skal det kastes i felleshauen når vi er på butikken, eller skal jeg dele det opp, å betale det seperat? Felles utgift på butikken, likt som hans shampoo.

- Dersom vi spiser hver for oss (pga. jobb f.eks.) Skal takeaway, mat på restaurant, sushie, McD eller annet gå på felleskortet? Privat utgift.

- Kantine, lunsj, spise ute? Felles hvis dere spiser sammen, ellers privat utgift.

Slik jeg ser det handler dette mye om at man må kunne velge hva man vil betale for. Det er valgfritt å bruke penger på f,eks snus, og derfor ikke noe du skal være med å betale for. Samme som at dine dyre hårprodukter også er en frivillig utgift han ikke skal måtte dele.

Skrevet

TS her.

Takk igjen for alle svar.

Vi har pratet litt mer sammen og sett på følgende løsning.

Han bidrar med 12 000 kr mnd til felles konto.

Jeg bidrar med 8 000 kr.

Det meste av mitt går til felles, men så vil jeg ha noen tusen igjen til fri disposisjon.

Han har også sagt at jeg må bare gi beskjed hvis jeg ikke klarer det, og må betale mindre en mnd osv. Han er veldig ålreit sånn.

Han kommer aldri til å overdøse meg med penger, men jeg vet at dersom jeg ikke får nok timer en mnd på jobb, så vil det gå i orden om jeg bidrar mindre. Og om jeg ikke har rå til xxx denne mnd, så tar han seg av det. Så lenge han ikke føler seg snytt på. Så tar evt. jeg kanskje en større del av husvask eller noe. Det ordner vi nok.

Dessuten så ser jeg for meg at jeg kan bidra noe mer i sommermånedene. Selv om jeg mister stipendet, så ser jeg for meg at min inntekt øker ett sted mellom 3000- 7000 kr.

Takk for alle innspill! :-) Har fått en grei enighet, og en god base på det nå. Så får vi heller prate om det underveis dersom det skulle oppstå noen usikre momenter.

Skrevet

Jeg synes det er naturlig å dele prosentmessig, så lenge det er greit for den som tjener mest (hvis ikke får den som tjener mest finne seg i lavere levestandard). F.eks. 40/60 eller 30/70. Begge betaler sin andel til felleskonto, og så bruker man disse pengene sammen til fellesutgifter.

Anonymous poster hash: 4f2e8...2f2
Skrevet

Vi har to felleskontoer.
Én til husleie og faste utgifter, der regningene trekkes automatisk
Én til mat, barn(klær, mat, utstyr), interiør, snus som vi har et kort til.

Vi snuser begge to, og begge er like mye hjemme, tjener omtrendt det samme, så er litt vanskelig å svare på ditt spm. MEN, om han hadde tjent mye mer enn meg, så syns både jeg og han at burde bidratt mer enn meg og omvendt.
Dyre shampooer, lunsj og frisør osv betaler jeg alene for meg, og han for seg.

Bind, kondomer og egentlig alt som kjøpes på dagligvaren tas på felleskortet. Om jeg er alene på dagligvaren og kun kjøper en hårfarge feks, så bruker jeg mitt kort. Er han med og vi handler inn til uka, så går den på felleskortet.

Høres kanskje rotete ut, men det virker mer rotete å stille meg bak han i køa for å betale deoén min på mitt kort. Min erfaring er at det jevner seg ut.

Og min mening er at om du ikke tørr å ta opp økonomi med han, så er du nok ikke klar for å flytte sammen med han heller. Dette er jo et viktig emne for dere, når dere flytter sammen. Om din mening er at han burde betale mer enn deg, så skyter han deg ikke for å si det.

Uannsett, så forstår jeg deg, gikk med samme tankene når jeg og samboer flyttet sammen. Og det tok litt tid før vi fikk orden på fellesøkonomi, men det ordner seg som oftes. Penger er ikke et tema hos oss idag, vi har en klar avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...