AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #1 Skrevet 16. februar 2014 Problemet er som følger: Dama har tidligere har røyket noe cannabis i perioder. Jeg har sett på meg selv som relativt liberal og har tenkt at det må jo være greit å nyte en J en sjelden gang, på samme måte som andre tar seg et par glass øl. Men etter de siste "rundene" hun har hatt med weed-smokinga har hun tydlig reagert negativt på dette. Først var det noen ganske uskyldige vrangforestillinger som kom til overflaten (type venninnene mine liker meg egentlig ikke, den kommentaren betydde egentlig noe annet osv ), gangen etter ble det værre (jeg blir overvåket, jeg har blitt forgiftet). Jeg fikk henne da til med meg for å få henvisning til psykiater og hun begynte etter noen uker å gå til denne. Så kanskje 4-5 mnd. etter disse episodene røyker hun igjen. Da blir hun virkelig syk, skikkelig psykotisk over en lenger periode ( ca 8 uker) hvor hun hallusinerer stemmer og andre vesner/ting som ikke er der. Går til slutt med på å legge seg inn frivillig, men er veldig paranoid så nekter å ta medisiner og blir ikke på behandlingsstedet lenge.. Etter mange mnd. blir hun allikevel bedre og selv om jeg fortsatt merker at hun sliter noe kognitivt, er hun mer seg selv. Jeg vet jo at dette er veldig alvorlig og har forsøkt å få henne inn i systemet igjen utallige ganger. Jeg har lest masse forskning mtp antipsykotiske-medisiner osv. for å prøve å hjelpe henne til å se at det å be om å få behandlig vil kunne hjelpe henne. Hun nekter, virker som hun er i en fornektelsesfase der hun ikke vil innse alvorligheten av det som har skjedd. SÅ for noen dager siden står hun der med en J og spør om vi skal dele den. Jeg blir sint, sier hun av alle bør holde seg langt unna den slags pga. effektene det har på henne. Hun sier at cannabis har ingenting å gjøre med hennes dårlige psykiske helse og at hun bare skal røyke denne ene. VI har en diskusjon hvor jeg prøver å overbevise henne om å ikke røyke. Jeg går så langt som å si at hun må velge mellom jointen og meg fordi jeg ikke kommer til å orke å være hennes videre støttespiller dersom hun ikke tar vare på egen helse. Hun velger å tenne jointen. Jeg sier at da er det slutt, går fra vårt felles hjem og vi har ikke hatt kontakt siden. Så hva skal jeg gjøre? Var det riktig av meg å bare gå, eller burde jeg prøve å hjelpe henne mer? Jeg er jo rimelig sikker på at hun nå kan komme til å bli syk igjen, men samtidig mener jeg at alle må ta ansvar for sin egen helse.. Jeg vet ikke om jeg orker å skulle hjelpe en person som etter min mening tar så idiotiske valg i forhold til egen psykiske helse… Kjærlighetssorgen har også kommet på besøk, så jeg er nå veldig usikker på om jeg handlet riktig…? Er det noen som har noen råd å komme med? Anonymous poster hash: ea601...54a Anonymous poster hash: ea601...54a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #2 Skrevet 16. februar 2014 Jeg synes det var riktig av det. Noe ansvar må hun ta selv også. Herregud for ei dame. Jeg hadde aldri orket noe slikt. Anonymous poster hash: 30645...c99 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #3 Skrevet 16. februar 2014 Jeg synes det var riktig av det. Noe ansvar må hun ta selv også. Herregud for ei dame. Jeg hadde aldri orket noe slikt. Anonymous poster hash: 30645...c99 Takk for svar! Noen fler som har tanker rundt dette? Anonymous poster hash: ea601...54a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #4 Skrevet 16. februar 2014 Eksen min var dagligrøyker og endte som det måtte. Jeg starta selv, og jeg fikk store problemer. Så for å komme meg unna dette flytta jeg fra han og slutta på dagen. Han holder på enda. Jeg har det mye bedre. Jeg synes du gjør det riktige, det er ikke et godt liv å bo sammen med en hasjrøyker og hun blir ikke bedre. Anonymous poster hash: ee358...739 2
Alja Skrevet 16. februar 2014 #5 Skrevet 16. februar 2014 Hun må jo drive å røyke noe syntetiske greier eller noe som er av dårlig mix. 1
Gjest Awzm me Skrevet 16. februar 2014 #6 Skrevet 16. februar 2014 Ville gjort det samme, hun viste jo at weed betydde mer enn deg når hun gjorde det. Hun må lære seg konsekvensene 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #7 Skrevet 16. februar 2014 Hun må jo drive å røyke noe syntetiske greier eller noe som er av dårlig mix. Fordi??? det ikke går an å bli psykotisk av vanlig weed? Feil. Det går an og mange blir det. Anonymous poster hash: 59c56...636 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #8 Skrevet 16. februar 2014 Man skal røyke GANSKE store mengder for å kunne få hallusinasjoner av hasj. Må være noe som feiler henne i huet ut i fra det du forteller, men hasjen hjelper jo ikke på. Det er jo et rusmiddel, som hun sikkert bruker fordi det er noe oppi huet hennes fra før av som ikke stemmer. Anonymous poster hash: 63bf2...390 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Man skal røyke GANSKE store mengder for å kunne få hallusinasjoner av hasj. Må være noe som feiler henne i huet ut i fra det du forteller, men hasjen hjelper jo ikke på. Det er jo et rusmiddel, som hun sikkert bruker fordi det er noe oppi huet hennes fra før av som ikke stemmer. Anonymous poster hash: 63bf2...390 Men hun hadde ikke blitt så syk uten... Skjønner? Og det er mange som går rundt med latente problemer som utløses av hasj. Ergo: hasj er farligere enn mange skal ha det til. Fordi du vet ikke hva det utløser hos den enkelte. Hilsen ansatt i psykiatrisk avdeling og vitne til mye smerte. Anonymous poster hash: 59c56...636 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå