Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chloe87
Skrevet

Dette har sikkert blitt skrevet om hundre ganger før, men jeg spør allikevel: Hvordan fordeler dere husarbeidet? Gjør noen alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han gjør mer enn meg.

Vi har en enighet om at vi skal ikke bruke altfor mye av vår tid sammen på å konstant rydde og vaske.

Det trenger ikke se strålende ut, OK er fint!

Nødvendige ting som å vaske av på kjøkkenet, doen, støv og støvsuging er jo greit.

Han lager også middag oftere enn meg.

For mye fokus på husvask har jeg dårlig erfaring med. Håper å unngå skilsmisse =)

Anonymous poster hash: 3a1be...ca9
  • Liker 2
Skrevet

Her har vi fått til en veldig grei fordeling som vi begge er fornøyd med. Vi har hund, og samboer er lite glad i å gå tur med hunden. Jeg er minst like lite glad i husarbeid.

Så vi har en avtale om at jeg har hovedansvaret for å stelle og gå tur med hunden, også hjelper samboer til innimellom. Så har han hovedansvaret for husarbeidet, også hjelper jeg til der innimellom.

Skrevet

Grei fordeling her også. Jeg misliker intens å måtte krangle om "hvem sin tur det er".

Så her lager han all maten, jeg gjør resten av husarbeidet.

Anonymous poster hash: 92df8...827
Gjest New_Girl
Skrevet

Han har gjort mer enn meg. Men det har blitt litt mer jevnt mer fordelt etter at vi fikk barn. Jeg er mer hjemme med barnet og gjør dermed mer av husarbeidet. Når begge er hjemme gjør han nok fortsatt mer enn meg, han er også den som stort sett lager mat.

Skrevet

Det er ganske likt. For å gjøre det enkelt har vi ansvarsdeling - jeg har kjøkkenet, han har badet, han har bilene, jeg har klesvasken, jeg har søpla, han har plenklipp. Og så videre. I og med at begge er opptatt av å ha ting på stell er det alltid ryddig og rent. I tillegg har vi hushjelp, og kjøper inn tjenester når vi føler for det.

Det som alltid har vært veldig bra i forholdet er at vi automatisk avlaster hverandre. Har den ene mye på seg utenfor hjemmet gjør den andre automatisk mer. Jeg kan ikke huske en eneste krangel eller diskusjon om husarbeid.

Skrevet

Jeg gjør mest. Han ønsker å bidra med mer, men jeg liker å gjøre ting selv fordi jeg er mer nøye. Han tar oppvasken, lager mat, støvsuger, handler og vasker klær. Jeg gjør også deg i tillegg til at jeg shiner leiligheten en gang i uka. Synes det er helt greit. Han hjelper alltid til når jeg ber om det og jeg kommer ikke til å bli sur! :-D

Anonymous poster hash: 09bf2...7be

Skrevet

Han støvsuger hver søndag..

Ellers lager jeg mat hver dag, tørker støv, vasker do, støvsuger, ordner, rydder, inn/ut av oppvask, vasker klær, ordner økonomi osv.. Skjønner ikke at jeg gidder. Han er så jævlig lat! Sulter ved brødboksen gjør han også.

Anonymous poster hash: 862d7...ff8

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg sier noe (og da blir det gjerne krangel, fordi da er det jeg som er en lat jævla kjerring) da hender det han skjerper seg etterpå. Nå nylig kranglet vi igjen om husarbeid, jeg sa han måtte bidra mer hjemme fordi jeg orker ikke ta alt selv, selv om jeg går hjemme(går på AAP grunnet lite energi og depresjon bl.a.) Så han fikk i hvertfall støvsugd leiligheten og vasket bade og ganggulvet samt ryddet på utsiden av inngangen. Joho! Blir vel en måned eller to til han gjør noe igjen.

Anonymous poster hash: b2bb0...e31

Skrevet

Kona gjør _alt_. Jeg får rett og slett ikke lov til å røre noe i hjemmet da blir hu hysterisk. Hvis jeg mot formodning tar meg av støvsuging gjør hu det bare rett etter meg fordi det ikke var "grundig" nok.

Anonymous poster hash: 0d4c3...dbc
  • Liker 1
Skrevet

Mannen gjør mest, og nesten alt nå som jeg er gravid og har bekkenløsning og veldig lite energi. Vi er ikke nøye på å ha det superrent, men tar skippertak når det trengs. Jeg er flinkere til å holde kjøkkenet rent, mens han er mye flinkere til å få unna klesvask. Matlaging deler vi på. Jeg får noe mer av oppgavene med barnet vårt siden hun er mammadalt, men når vi får to blir nok det også jevnere.

Jeg er veldig fornøyd med mannen, han klager av og til på meg. :P

Skrevet

Han gør fint lite med mindre jeg sier hva han skal gjøre. Han kan finne på å ta ut av oppvaskmaskina da, men det er vel så langt autonomien går :P

• Liker 1
Gjest lillelarve
Skrevet

Vi samarbeider. Om han lager middag, tar jeg oppvasken. Lager jeg middag, tar han oppvask. Og så vasker vi sammen. :)

Skrevet

Vi gjør ca like mye. Begge tar oppvasken og vasker klær, og støvsuger. Jeg vasker gulv, han vasker toaletter og dusjen. Vi lager begge mat :)

Anonymous poster hash: 252a1...4f3
Skrevet

Jeg lager mat og vasker klær, han rydder kjøkken, fyller og tømmer oppvaskemaskin, legger på plass klær, tar ut søppel og støvsuger. Vasking har vi hjelp til annenhver uke.

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg kan fortelle om meg og eksen da i alle fall :)

Hos oss var det sånn at vi rydda og vaska sammen. F.eks så vaska han kjøkkenet mens jeg skifta på senga (han sugde i å skifte sengetøy så det gjorde alltid jeg da utenom et par ganger der han hjalp meg da) så var vel ingen av oss som gjorde mer enn den andre.

Men da han jobbet natt og var helt utkjørt om dagen (og jeg hadde fri) så laga jeg middag og rydda og ordna da, og det synes jeg jo var rettferdig da siden jeg ikke gjorde noe annet uansett. Jeg synes også at det av og til er ganske koselig å lage middag og rydde litt da.

Vi bodde aldri sammen permanent, men vi var jo hos hverandre hele tiden. Så jeg vaska sengetøy og litt av hans klær osv da når han hadde dratt sånn at han fikk rene klær til han kom tilbake neste gang :)

Edit: jeg er også en kontrollfreak på kjøkkenet da, så om vi laga mat sammen så var det jeg som fordelte arbeidsoppgavene :P

Endret av avocadoen
Skrevet

Vi samarbeider. Om han lager middag, tar jeg oppvasken. Lager jeg middag, tar han oppvask. Og så vasker vi sammen. :)

Samme her.

Vi deler på husarbeid hjemme.

Gjest lillelarve
Skrevet

Samme her.

Vi deler på husarbeid hjemme.

Synes det er veldig greit, og så blir det sjeldent diskusjoner om hvem som skal gjøre hva. :)

Skrevet (endret)

Jeg gjør alt av klessvasking/bretting av klær. Fordi jeg liker det, og fordi han overhodet ikke evner å skjønne når man er nødt til å vaske klær. Veldig bortskjemt av sin mor på det feltet ;) Han lager oftest middag og tar som regel oppvasken. Også er han veldig opptatt av at han er flink til å ta ut av oppvaskmaskina, så det skal han ha :laugh:

Ellers prøver vi å få til en 50/50 deling av vasking og støvsuging, men jeg føler hovedansvaret for at dette blir gjort ligger på meg, da jeg er litt mer opptatt av hybelkaniner enn min kjære :)

Endret av skyflakes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...